Sunday 15 January 2023

Contoh Laporan Bengkel Pemantapan Guru Sejarah

 Pada hari Sabtu, 12 Januari 2019, sebuah workshop pembangunan guru sejarah telah diadakan di sekolah menengah Kebangsaan Taman Putra. Workshop ini diadakan untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan guru sejarah dalam mengajar dan menyampaikan mata pelajaran sejarah kepada murid.

Workshop ini dihadiri oleh sekitar 30 orang guru sejarah dari sekolah menengah di sekitar kawasan Taman Putra. Workshop ini dijalankan oleh seorang pakar sejarah yang berpengalaman dalam bidang pendidikan.

Workshop ini dibuka dengan sambutan daripada penganjur dan pembentangan tentang pentingnya pembangunan guru sejarah dalam meningkatkan kualiti pendidikan. Kemudian, pakar sejarah telah memberikan ceramah tentang cara mengajar sejarah yang efektif dan menarik bagi murid.

Kemudian, guru-guru sejarah telah dibahagikan kepada beberapa kelompok untuk menyertai aktiviti praktikal yang dijalankan oleh pakar sejarah. Aktiviti ini merangkumi cara mengajar sejarah dengan menggunakan teknologi, cara menyediakan soalan yang menguji pengetahuan murid, dan cara menggunakan sumber sejarah yang sah dan tepat.

Setelah selesai aktiviti praktikal, guru-guru sejarah telah dibawa ke bilik makan untuk makan tengah hari dan berkongsi pengalaman serta idea yang diperolehi sepanjang sesi workshop.

Workshop ini dianggap berjaya kerana guru-guru sejarah telah dapat meningkatkan kemahiran dan pengetahuan dalam mengajar sejarah. Guru-guru juga telah dapat berkongsi idea dan pengalaman serta berinteraksi dengan rakan sekerja yang lain. Penganjur akan mengambil inisiatif untuk mengadakan workshop yang serupa dalam masa akan datang untuk terus meningkatkan kualiti pendidikan sejarah di sekolah.

No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6