Tuesday 14 December 2021

Contoh Skrip Bagaimana Memulakan Kajian Tindakan

 

FASA 1: MENGUMPUL DATA

Keinginan untuk mengetahui apa yang berlaku dalam kelas / pengajaran saya (membuat rakaman audio).

” … Saya rasa seolah-olah saya agak cepat (abrupt) dalam teknik penyoalan saya dan tidak memberi murid masa yang cukup untuk membentuk jawapan kepada soalan saya.”

Keputusan:

“Saya meneroka lebih lanjut dan memastikan sama ada hal ini merupakan amalan pengajaran saya (tekal) atau hanya dipengaruhi oleh keadaan masa itu.”

FASA 2: MENGESAHKAN ANDAIAN

(Membuat rakaman sekali lagi dan disokong dengan pencerapan oleh rakan dan berbual-bual dengan murid selepas pengajaran)


FASA 3: TAFSIRAN

“… Saya dapati memang benar bahawa saya meminta jawapan dengan cepat selepas mengemukakan soalan dan agak kerap juga saya menjawab sendiri soalan saya itu.”

FASA 4: TINDAKAN

Membuat rujukan (Membaca) Saya terjumpa dengan literatur yang membincangkan perkaitan antara tempoh yang berlalu selepas guru mengemukakan soalan dengan kualiti
maklum balas (response) murid. Saya merasakan bahawa saya tidak memberi murid cukup masa untuk berfikir selepas mengemukakan sesuatu soalan. Keadaan ini mungkin menjejaskan proses berfikirkan mereka.

FASA 5: LAKSANA DAN MEMANTAU

Saya merangka satu rancangan bagi mengubah tingkah laku pengajaran saya itu dan menentukan kaedah untuk memantau teknik penyoalan saya. Saya mengambil masa yang agak panjang (lebih satu bulan) untuk melaksanakan rancangan ini.

FASA 6: ANALISIS DAN REFLEKSI

Saya mendapat bukti bahawa:
– respons murid bertambah baik;
– banyak jawapan aras tinggi yang diberikan murid;
– suasana kelas menjadi bertambah baik;
– murid menjadi lebih aktif dalam menjawab soalan; dan
– murid bertambah komited untuk mengikuti pelajaran saya.

Namun demikian saya dapati cara penyoalan saya masih belum menyeluruh (sebaran soalan). Ia menyebabkan masih terdapat beberapa murid yang pasif dan tidak melibatkan diri dengan aktif dalam pengajaran dan pembelajaran. Saya bercadang untuk meneruskan rancangan saya ini dan membaiki beberapa aspek kelemahan dalam rancangan awal.

No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6