Sunday 10 February 2019

aktiviti dalam kelas


CONTOH-CONTOH PERMAINAN BAHASA
Radio Ajaib
Objektif: Melatih pelajar mendengar dan mengenalpasti.
Bahan: Rakaman suara binatang, fenomena alam, perbualan dan lain-lain.
Cara bermain: Berkumpulan

Langkah:
1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2. Anda kemudiannya memperdengarkan bunyi dari rakaman anda. (persediaan yang
rapi diperlukan).
3. Anda meminta kumpulan tertentu menjawab / meneka secara bergilir.
4. Kumpulan yang berjaya meneka bunyi yang gagal diteka kumpulan lawan akan
mendapat markah bonus.

Nota:
�� Anda boleh mempelbagaikan rakaman. Susunan rakaman mestilah daripada mudah
kepada sukar seperti daripada bunyi suara binatang kemudian fenomena alam,
suasana sekolah dan diakhiri dengan perbualan.


Membentuk Perkataan

Objektif: Supaya pelajar mahir membentuk perkataan daripada huruf-huruf yang
diberi.
Bahan: Kad yang mengandungi huruf tertentu.
Cara bermain: Berkumpulan

Langkah:
1. Setiap kumpulan pelajar diberi senarai perkataan yang tidak betul susunan ejaannya.
2. Mereka dikehendaki menyusun huruf-huruf yang diberi supaya membentuk
perkataan yang betul ejaannya.
3. Peruntukan masa tertentu untuk setiap soalan yang diberi.


Nota:
�� Cara yang sama juga boleh digunakan untuk permainan membentuk ayat. Dalam
permainan ini anda perlu menyediakan kad-kad yang mengandungi perkataan untuk
disusun membentuk ayat yang betul.
�� Untuk meningkatkan tahap pencapaian pelajar, anda boleh memperuntukkan masa
yang singkat dalam satu-satu soalan. Keadaan ini juga boleh menambahkan lagi
tarikan dan keseronokan pelajar.


Permainan Teka Lukisan/Lakaran

Objektif : Melatih pelajar-pelajar berfikir dan berimaginasi dengan baik
Bahan: Kertas dan Pensel
Cara bermain: Kelas/Berkumpulan

Langkah:
1. Pelajar duduk ditempat atau di dalam kumpulan masing-masing.
2. Anda akan melukis sesuatu objek sambil meminta pelajar anda meneka apakah
objek yang sedang anda lukis. Pertanyaan anda perlu dilakukan berdasarkan
peringkat lukisan atau lakaran.
3. Kumpulan yang paling banyak dapat meneka dengan tepat dikira pemenang.
4. Aktiviti melukis ini pula diikuti
oleh wakil kumpulan masing-masing manakala
kumpulan lawan membuat tekaan.



Pemainan Telefon Rosak

Objektif: Membolehkan pelajar menghafal beberapa ungkapan tertentu dan
menyampaikannya kepada rakan dengan tepat.
Bahan: Kad yang mengandungi ayat tertentu.
Cara bermain: Berkumpulan.
Langkah:
1. Para pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai
bilangan ahli yang sama.
2. Anda perlu menerangkan apakah langkah-langkah yang perlu diikuti oleh setiap
kumpulan.
3. Ketua kumpulan diberikan sekeping kad yang mengandungi nota atau ayat yang
perlu diingati.
4. Ketua kumpulan tersebut
5. Ketua kumpulan perlu membisikkan ayat yang telah diingatinya itu kepada orang
kedua dan orang kedua pula membisikkan kepada orang ketiga dan seterusnya
kepada orang terakhir.
6. Pelajar terakhir akan menyampaikan maklumat yang didengari melalui bisikan
tersebut.
7. Laporan maklumat kumpulan yang tepat akan dianggap pemenang.




Permainan Kotak Beracun

Objektif: Melatih keberanian pelajar dalam menyebut atau menjawab soalan.
Bahan: Kotak, radio (sumber muzik), lipatan kertas yang mengandungi soalan.
Cara bermain: Kumpulan/Kelas.
Langkah:
1. Permainan ini boleh melibatkan semua pelajar dalam satu kumpulan.
2. Apabila muzik dimainkan, kotak mula diedarkan. Pelajar akan meyerahkan kotak
tersebut kepada rakan sebelahnya dan begirulah seterusnya.
3. Apabila muzik dihentikan, pelajar yang terakhir yang memegang kotak itu akan
didenda.
4. Pelajar yang didenda, perlu membuka kotak itu dan mengambil lipatan kertas yang
mengandungi soalan (denda), pelajar dikehendaki membaca denda itu dengan kuat.
5. Pelajar yang didenda akan melakonkan / menjawab soalan.
6. Muzik dimulakan semula dan kotak diedarkan semula.
7. Seperti pusingan pertama, apabila mizik diberhentikan, pelajar terakhir yang
memegang kotak itu akan dikenakan denda mengikut arahan yang terdapat pada
lipatan kertas yang terdapat di dalam kotak tersebut.

Permainan Fikir dan Nyatakan

Objektif: Memberi ruang kepada pelajar untuk berfikir
Bahan: Pen (marker/kapur), papan tulis, beberapa perkataan.
Cara bermain: Kumpulan
Langkah:
1. Pelajar-pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan yang
dibahagikan perlu mempunyai bilangan ahli yang sama.
2. Anda perlu membuat garisan pada papan hitam mengikut bilangan huruf yang
hendak diteka. Contoh:- ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ (
����������������)
3. Selepas itu, pelajar-pelajar perlu meneka huruf-huruf yang bersesuaian yang perlu
diisi pada ruang kosong tersebut. Kumpulan yang silap meneka akan dikenakan
hukuman dimana guru akan melukis orang lidi satu persatu bermula dengan kepala,
diikuti badan, tangan, dan akhir sekali kaki bagi setiap kesalahan teka yang mereka
lakukan.
4. Kumpulan yang pertama melengkapkan gambarajah orang lidi tersebut dikira tewas.
Nota:
�� Anda boleh menjalankan permainan ini secara berpusingan mengikut peruntukan
masa yang dihadkan.


Permainan Teka Lakonan

Objektif: Melatih pelajar-pelajar berfikir dan berimiginasi dengan baik
Bahan: Kertas arahan (sampul)
Cara bermain: Kelas/berkumpulan
Langkah:
1. Pelajar duduk di tempat masing-masing.
2. Anda perlu membuat satu lakonan.
3. Pelajar diminta meneka apa yang dilakonkan oleh anda.
4. Kemudian anda perlu memilih seorang pelajar membuat lakonan berdasarkan
arahan dalam sampul yang dipilih.
5. Pelajar lain diminta meneka lakonan tersebut.
6. Seterusnya anda boleh melakukannya berdasarkan perlawanan kumpulan.
Kumpulan lawan akan meneka lakonan wakil kumpulan lain.
7. Penilaian dilakukan berdasarkan ketepatan meneka. 


Pirates of Carribean
Permainan ini memerlukan : murid-murid yang dibahagikan kepada satu kumpulan yang terdiri daripada dua orang murid, satu gelung rotan (atau sekarang ni sekolah dah pakai gelung plastik yang berwarna-warni, eheh), dan enam biji bola kecil yang comel.
Cara bermain : Permainan ini memerlukan seorang murid menjadi lanun, dan seorang lagi menjadi penjaga. Bola kecil diletakkan di dalam gelung di atas padang, then si lanun perlu pergi 'mencuri' bola kecil daripada penjaga lain, manakala penjaga pula perlu menjaga bola itu dengan apa cara sekalipun daripada dicuri oleh si lanun. Guru boleh buat rules, contohnya hari tu lecturer bagi peraturan takleh masukkan badan ke dalam kawasan gelung dan bola tidak boleh dikeluarkan dari kawasan gelung. Tapi kami men, badan dah masuk dalam gelung sebab semua penjaga pakai men peluk bola, haha.
Pemenang : sampai satu masa yang ditetapkan (5minit ke), guru tiup wisel and kira bilangan bola yang ada dalam kawasan gelung masing-masing. Yang paling banyak, kira menang la.

Lombong Emas
Keperluan permainan : kelas dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang setiap kumpulan ada dalam 4-5 orang murid. Setiap kumpulan diberi gelung. Bola-bola kecil dan pundi-pundi kacang yang banyak diletakkan di dalam satu gelung rotan dan kedudukannya di tengah-tengah bulatan yang dibentuk oleh kumpulan-kumpulan tersebut.
Cara bermain : Setiap kumpulan beratur, gelung rotan diletakkan di hadapan barisan kumpulan tu. Seperti yang diberitahu tadi, setiap barisan kumpulan membentuk bulatan dan di tengah-tengahnya diletakkan bola-bola kecil dan pundi-pundi kacang tadi (dipanggil lombong emas). Apabila wisel ditiup, setiap seorang daripada kumpulan itu berlari ke arah lombong emas dan mengambil satu sahaja daripada bola atau pundi kacang itu (dipanggil emas). Kemudian letakkan emas itu ke dalam gelung kumpulan masing-masing. Seterusnya ahli kedua pula berlari ke arah lombong emas dan begitulah seterusnya.
Pemenang : Apabila masa bermain tamat, kumpulan yang mempunyai emas paling banyak dikira sebagai pemenang.

Takde gambar. Ni antara dua games yang kami main hari tu. Yang lain tu tak reti nak explain. Hari tu kami main sampai lima permainan, ke enam ntah. Semuanya melibatkan elemen ketangkasan dan semua kena berlari, huhu.

Lain-lain permainan yang kami main ialah permainan yang memerlukan dua kumpulan, satu kumpulan membentuk bulatan, satu lagi membentuk barisan panjang. Apabila permainan dimulakan, setiap pemain dalam kumpulan tu harus berlari mengelilingi kumpulan masing-masing dan bersilih ganti dengan ahli yang di tepinya sehinggalah semuanya habis berlari. Mana kumpulan yang semua ahli kumpulannya habis berlari dulu, yang tu dikira menang. Masa kami main hari tu, kumpulan bulatan yang menang. Tapi tu dah termasuk tricks menipu la masa main kan, hehe;p Cikgu kena la alert dengan tricks murid, and boleh buat rules sendiri untuk buat game tu lebih mencabar;)

Pastu ada lagi game yang memerlukan tali diikat dan diletakkan dalam poket seluar masing-masing. Setiap orang perlu merampas tali tersebut daripada seluar orang lain tetapi pada masa yang sama, perlu menjaga talinya sendiri. Yang ni memang mencabar sangat bagi aku. Lagi satu, warning students dulu, game ni boleh menyebabkan poket sekuar terkoyak;p So main dengan hati-hati, jangan letak dalam poket sangat sampai mendesak orang nak tarik kasar, menyebabkan poket seluar koyak.

Lagi satu game, namanya Jangan Jadi Orang Ketiga;p Game ni ade rules dia, tapi aku cakap secara ringkas je. Bahagikan kepada kumpulan-kumpulan yang ada 2 orang setiap satu. Semua kumpulan berdiri di dalam gelung yang berselerak di dalam kawasan permainan. Permainan dimulakan dengan dua orang murid di yang takde gelung. Undi la cemanapun, sorang kena kejar, dan sorang dikejar. Bila yang dikejar tu masuk ke dalam gelung, sorang dalam gelung tu kena keluar dan dikejar la oleh orang yang mengejar (sebab tu nama game ni jangan jadi orang ketiga). Kalo orang yang dikejar tu dapat disentuh oleh orang yang mengejar, maka giliran dia pulak kena jadi orang mengejar. Kira game ni takde pemenang la kot. Bila masa dah tamat, berhenti je lah. Jangan lama-lama main, pengsan murid nanti;p As usual, buat peraturan untuk memudahkan permainan dan lebih mencabar, okey;)
Aku paling suka game Pirates of Carribean, taktau la kenapa, maybe sebab seronok kot berebut bola dengan penjaga, haha;p Masa aku jadi penjaga plak, bila orang datang je aku tutup bola dengan tapak tangan aku and jerit 'taknak taknak, jangan amik jangan amik!' Dua orang surender takdapat amik bola daripada aku dan blah;p

No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6