Wednesday 15 August 2018

Tamadun Indus


Tamadun Lembah Indus adalah tamadun purba yang terletak di Pakistan dan barat laut India hari ini, di dataran banjir Sungai Indus dan sekitarnya. Bukti amalan agama di kawasan ini bermula kira-kira hingga 5500 SM. Pendudukan pertanian mulai sekitar 4000 SM dan sekitar 3000 BCE muncul tanda-tanda pertama urbanisasi. Menjelang 2600 BCE, berpuluh-puluh bandar dan bandar telah ditubuhkan, dan antara 2500 dan 2000 BCE Tamadun Lembah Indus berada di puncaknya.



KEHIDUPAN MASYARAKAT TAMADUN INDUS
 
Dua bandar, khususnya, telah digali di tapak Mohenjo-Daro di Indus yang lebih rendah, dan di Harappa, lebih jauh ke hulu. Bukti menunjukkan mereka mempunyai kehidupan bandar yang sangat maju; banyak rumah mempunyai telaga dan bilik mandi serta sistem saliran bawah tanah yang rumit. Keadaan sosial warga setaraf dengan orang-orang di Sumeria dan lebih tinggi dari orang-orang Babilonia dan orang Mesir kontemporer. Bandar-bandar ini memaparkan sistem perbandaran yang dirancang dengan baik.



Terdapat bukti mengenai beberapa tahap hubungan antara Peradaban Lembah Indus dan Timur Dekat. ubungan komersial, agama, dan seni telah direkodkan dalam dokumen Sumeria, di mana orang Lembah Indus disebut sebagai Meluhhaites dan lembah Indus disebut Meluhha. Akaun berikut telah bertarikh pada kira-kira 2000 SM: "Meluhhait, orang-orang dari tanah hitam, membawa kepada Naram-Sin dari Agade semua jenis barangan eksotik." (Haywood, ms 76, The Curse of Agade)

Peradaban Indus mempunyai sistem penulisan yang hari ini masih menjadi misteri: semua percubaan untuk menguraikannya telah gagal. Inilah salah satu sebab mengapa Tamadun Lembah Indus adalah salah satu yang paling tidak diketahui tentang peradaban awal zaman dahulu yang penting. Contoh-contoh sistem penulisan ini telah dijumpai dalam tembikar, jimat, meterai setem diukir, dan juga dalam berat dan tablet tembaga.

Satu lagi perdebatan adalah sifat hubungan antara bandar-bandar ini. Sama ada mereka adalah negeri-kota yang bebas atau sebahagian daripada kerajaan yang lebih besar tidak sepenuhnya jelas. Kerana penulisan orang Indus tetap tidak dikepalai dan tidak ada patung raja-raja atau gambaran-gambaran pertempuran dan kempen-kempen ketenteraan telah didapati, bukti yang menunjukkan ke arah mana-mana arah tidak konklusif.




KEJATUHAN TAMADUN INDUS
Menjelang tahun 1800 SM, Peradaban Lembah Indus menyaksikan permulaan kemerosotan mereka: Penulisan mula hilang, beban standard dan langkah-langkah yang digunakan untuk tujuan perdagangan dan pencukaian tidak dapat digunakan, hubungan dengan Timur Dekat terganggu, dan beberapa kota secara beransur-ansur ditinggalkan. Sebab-sebab kejatuhan ini tidak sepenuhnya jelas, tetapi dipercayai bahawa pengeringan Sungai Saraswati, suatu proses yang telah bermula sekitar 1900 SM, adalah punca utama. Pakar-pakar lain bercakap tentang banjir besar di kawasan itu. Sama ada kejadian itu akan mempunyai kesan buruk terhadap aktiviti pertanian, menjadikan ekonomi tidak lagi lestari dan melanggar perintah sivik bandar-bandar.

Sekitar 1500 SM, sekumpulan besar pengembala ternakan nomad, orang Aryan, berhijrah ke rantau Asia Tengah. Aryans menyeberangi pergunungan Hindu Kush dan bersentuhan dengan Tamadun Lembah Indus. Ini adalah penghijrahan besar dan digunakan untuk dilihat sebagai pencerobohan, yang dianggap sebagai sebab kejatuhan Tamadun Lembah Indus, tetapi hipotesis ini tidak diterima secara sebulat suara hari ini.

Oleh itu, Tamadun Lembah Indus berakhir. Sepanjang beberapa abad, Aryans secara beransur-ansur menetap dan mengambil pertanian. Bahasa yang dibawa oleh orang Aryan mendapat keunggulan ke atas bahasa-bahasa setempat: asal bahasa-bahasa yang paling banyak dituturkan hari ini di Asia Selatan kembali ke Aryans, yang memperkenalkan bahasa-bahasa Indo-Eropah ke benua kecil India.

Ciri-ciri lain masyarakat India moden, seperti amalan keagamaan dan pembahagian kasta, juga boleh dikesan kembali pada zaman penghijrahan Aryan. Banyak kebiasaan sebelum Aryan masih hidup di India hari ini. Bukti yang menyokong tuntutan ini termasuk: kesinambungan tradisi pra-Aryan; amalan oleh banyak sektor masyarakat India; dan juga kemungkinan bahawa sesetengah dewa utama pantheon Hindu sebenarnya berasal pada masa Tamadun Lembah Indus dan disimpan "hidup" oleh penduduk asal melalui abad-abad.

No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6