Thursday 16 August 2018

Tamadun Mesopotamia


Mesopotamia (dari bahasa Yunani, yang bermaksud 'di antara dua sungai') adalah sebuah kawasan purba yang terletak di timur laut timur yang terletak di timur laut oleh Pegunungan Zagros dan di tenggara oleh Dataran Tinggi Arab, sama dengan Iraq hari ini, kebanyakannya, tetapi juga sebahagian moden Iran, Syria dan Turki.
'Dua sungai' namanya merujuk kepada sungai Tigris dan sungai Euphrates dan tanah itu dikenali sebagai 'Al-Jazirah' (pulau) oleh orang-orang Arab yang merujuk ahli Mesir J.H. Breasted kemudiannya menamakan Bulan Sabit Fertil, di mana peradaban Mesopotamia bermula.

PENGENALAN
Tidak seperti tamadun Mesir atau Greece yang lebih bersatu, Mesopotamia adalah koleksi pelbagai budaya yang satu-satunya ikatan sebenar adalah skrip mereka, tuhan-tuhan mereka, dan sikap mereka terhadap wanita. Sebagai contoh, adat istiadat sosial, undang-undang, dan bahkan bahasa Akkad, tidak dapat dianggap sesuai dengan Babel; Walau bagaimanapun, nampaknya hak wanita, kepentingan literasi, dan pantheon para dewa benar-benar dikongsi di seluruh rantau ini (walaupun tuhan-tuhan mempunyai nama yang berlainan di berbagai daerah dan masa). Hasilnya, Mesopotamia harus difahami dengan lebih baik sebagai rantau yang menghasilkan pelbagai empayar dan tamadun dan bukannya tamadun tunggal. Walaupun demikian, Mesopotamia dikenali sebagai "buaian tamadun" terutamanya kerana dua perkembangan yang berlaku di sana, di wilayah Sumer, pada milenium keempat BCE:
kebangkitan bandar seperti yang kita kenali pada entiti hari ini.
ciptaan penulisan (walaupun penulisan juga diketahui telah berkembang di Mesir, di Lembah Indus, di China, dan telah mengambil bentuk secara bebas di Mesoamerika).


Penciptaan roda juga dikreditkan ke Mesopotamia dan, pada tahun 1922 CE, ahli arkeologi Sir Leonard Woolley menemui "sisa-sisa dua kereta roda empat, [di lokasi kota kuno Ur] kenderaan beroda tertua dalam sejarah pernah ditemui, bersama dengan tayar kulit mereka "(Bertman, 35). Perkembangan atau ciptaan penting lain yang dikreditkan ke Mesopotamia termasuk, tetapi tidak terhad kepada, pembiakan haiwan, pertanian, alat umum, persenjataan dan peperangan yang canggih, perang, wain, bir, penandaan masa ke dalam jam, minit, dan saat , upacara keagamaan, belayar (kapal layar), dan pengairan. Orientalist Samuel Noah Kramer, sebenarnya, telah menyenaraikan 39 'pertama' dalam tamadun manusia yang berasal dari Sumer. Ini termasuk:
 The First Schools, The First Case of `Apple Polishing’, The First Case of Juvenile Delinquency, The First `War of Nerves’, The First Bicameral Congress, The First Historian, The First Case of Tax Reduction, The First `Moses’, The First Legal Precedent, The First Pharmacopoeia, The First `Farmer’s Almanac’, The First Experiment in Shade-Tree Gardening, Man’s First Cosmogony and Cosmology, The First Moral Ideals, The First `Job’, The First Proverbs and Sayings, The First Animal Fables, The First Literary Debates, The First Biblical Parallels, The First `Noah’, The First Tale of Resurrection, The First `St. George’, The First Case of Literary Borrowing, Man’s First Heroic Age, The First Love Song, The First Library Catalogue, Man’s First Golden Age, The First `Sick’ Society, The First Liturgic Laments, The First Messiahs, The First Long-Distance Champion, The First Literary Imagery, The First Sex Symbolism, The First Mater Dolorosa, The First Lullaby, The First Literary Portrait, The First Elegies, Labor’s First Victory, The First Aquarium.

Penggalian arkeologi bermula pada tahun 1840-an telah mendedahkan penempatan manusia sejak 10,000 SM di Mesopotamia yang menunjukkan bahawa keadaan subur tanah di antara dua sungai membolehkan orang pemburu kuno untuk menetap di tanah, menghidupkan binatang, dan memperhatikan pertanian. Perdagangan tidak lama kemudian diikuti, dan dengan kemakmuran datang urbanisasi dan kelahiran bandar. Secara umumnya, penulisan dicipta kerana perdagangan, daripada keperluan untuk komunikasi jarak jauh, dan untuk menjaga lebih berhati-hati.

AGAMA

Mesopotamia dikenali pada zaman dahulu sebagai pusat pembelajaran, dan dipercayai bahawa Thales dari Miletus (kira-kira 585 SM, yang dikenali sebagai 'ahli falsafah pertama') belajar di sana. Seperti yang dikatakan orang-orang Babilonia bahawa air adalah "prinsip pertama" dari mana semua yang lain mengalir, dan sebagai Thales terkenal dengan tuntutan itu, nampaknya dia mungkin belajar di rantau ini.

Usaha intelektual sangat dihargai di Mesopotamia, dan sekolah-sekolah (terutamanya yang dikhususkan untuk kelas imam) dikatakan banyak seperti kuil dan mengajar membaca, menulis, agama, undang-undang, perubatan, dan astrologi. Terdapat lebih daripada 1,000 dewa di pantheon dewa-dewa budaya Mesopotamia dan banyak cerita mengenai tuhan-tuhan (antara mereka, mitos penciptaan, Enuma Elish). Secara umumnya diterima bahawa kisah-kisah alkitabiah seperti Kejatuhan Manusia dan Banjir Nuh (antara yang lain) berasal dari Mesopotamia, kerana mereka mula-mula muncul dalam karya Mesopotamia seperti Mitos Adapa dan Epik Gilgamesh, yang tertua tertulis cerita di dunia. Orang-orang Mesopotamia percaya bahawa mereka adalah rakan sekerja dengan para dewa dan bahawa tanah itu ditimbulkan dengan roh dan setan (walaupun `iblis 'tidak boleh dipahami dalam arti moden, Kristian).

Permulaan dunia, mereka percaya, adalah kemenangan oleh para tuhan atas kuasa kekacauan tetapi, walaupun para tuhan telah menang, ini tidak bermakna kekacauan tidak boleh datang lagi. Melalui ritual harian, perhatian kepada dewa-dewa, amalan pengebumian yang betul, dan kewajipan sivik yang mudah, rakyat Mesopotamia merasakan mereka membantu mengekalkan keseimbangan di dunia dan memelihara kekuatan kekacauan dan kemusnahan. Bersama dengan jangkaan bahawa seseorang akan menghormati orang tua dan merawat orang yang menghormati, rakyat juga menghormati para dewa melalui pekerjaan yang mereka lakukan setiap hari.

PEKERJAAN

Lelaki dan wanita juga bekerja, dan "kerana Mesopotamia purba pada asasnya adalah sebuah masyarakat agrarian, pekerjaan utama menanam tanaman dan meningkatkan ternakan" (Bertman, 274). Pekerjaan lain termasuk ahli tulis, penyembuh, tukang, tukang tenun, tukang periuk, tukang sepatu, nelayan, guru, dan imam atau pendeta. Bertman menulis:

At the head of society were the kings and priests served by the populous staff of palace and temple. With the institution of standing armies and the spread of imperialism, military officers and professional soldiers took their place in Mesopotamia’s expanding and diverse workforce. (274)

Wanita menikmati hak yang hampir sama dan boleh memiliki tanah, memfailkan perceraian, memiliki perniagaan sendiri, dan membuat kontrak dalam perdagangan. Pengeluar awal bir dan wain, serta penyembuh dalam masyarakat, pada mulanya wanita. Dagangan ini kemudiannya diambil alih oleh lelaki, seolah-olah, apabila ia menjadi jelas mereka pekerjaan yang lumayan. Walau bagaimanapun, kerja yang dilakukan itu tidak pernah dianggap sebagai 'pekerjaan' tetapi sumbangan seseorang kepada masyarakat dan, dengan lanjutan, kepada usaha dewa-dewa untuk menjaga dunia dengan aman dan harmoni.

BANGUNAN

Kuil, di pusat setiap bandar (sering di atas platform yang dibangkitkan), melambangkan kepentingan dewa pelindung kota yang juga akan disembah oleh apa saja masyarakat yang dipengerusikan oleh bandar. Mesopotamia melahirkan kota-kota pertama di dunia yang sebahagian besarnya dibina oleh bata yang dikeringkan matahari. Dalam kata-kata Bertman:

The domestic architecture of Mesopotamia grew out of the soil upon which it stood. Unlike Egypt, Mesopotamia –especially in the south– was barren of stone that could be quarried for construction.” The land was equally devoid of trees for timber, so the people “turned to other natural resources that lay abundantly at hand: the muddy clay of its riverbanks and the rushes and reeds that grew in their marshes. With them, the Mesopotamians created the world’s first columns, arches, and roofed structures. (285) 


Rumah-rumah sederhana dibina dari bungkusan buluh yang dibuang bersama-sama dan dimasukkan ke dalam tanah, sementara rumah-rumah yang lebih rumit dibina daripada bata tanah liat yang dikeringkan matahari (satu amalan diikuti kemudian oleh orang Mesir).  Kompleks bandar dan kuil, dengan ziggurats terkenal mereka (struktur langkah piramid asli ke rantau ini), semuanya dibina menggunakan batu bata dari tanah liat yang dibakar yang kemudian dicat.

Dewa-dewa itu dianggap hadir dalam perancangan dan pelaksanaan setiap projek bangunan dan doa-doa yang sangat spesifik, dibacakan dalam susunan set kepada dewa yang tepat, dianggap sangat penting dalam keberhasilan projek dan kemakmuran para penghuni rumah.

Mana-mana kerajaan atau empayar diadakan di Mesopotamia, dalam apa jua tempoh sejarah, peranan penting para dewa dalam kehidupan rakyat tidak dimansuhkan. Kehormatan ini untuk ilahi mencirikan kehidupan kedua-dua pekerja dan raja. Ahli sejarah Helen Chapin Metz menulis:

 The precariousness of existence in southern Mesopotamia led to a highly developed sense of religion. Cult centers such as Eridu, dating back to 5000 BCE, served as important centers of pilgrimage and devotion even before the rise of Sumer. Many of the most important Mesopotamian cities emerged in areas surrounding the pre-Sumerian cult centers, thus reinforcing the close relationship between religion and government. (2)

Peranan raja itu telah ditubuhkan pada suatu ketika selepas tahun 3600 SM dan, tidak seperti para imam yang memerintah sebelum itu, raja berurusan secara langsung dengan rakyat dan membuat kehendaknya jelas melalui undang-undang sendiri. ebelum konsep seorang raja, penguasa imam dipercayai telah menetapkan undang-undang menurut ajaran agama dan menerima mesej ilahi melalui tanda-tanda; raja, sambil tetap menghormati dan mengabadikan tuhan-tuhan, dianggap sebagai wakil yang kuat dari dewa-dewa itu untuk dapat berbicara dengan kehendak mereka melalui perintah sendiri, menggunakan suara sendiri.

Ini paling jelas dilihat dalam undang-undang Hammurabi Babylon yang terkenal (tahun 1792-1750 SM), tetapi penguasa yang mendakwa hubungan langsung dengan tuhan-tuhan itu adalah biasa sepanjang sejarah Mesopotamia, terutama dalam raja Akkadian Naram-Sin (r. 2261-2224 SM) yang pergi jauh untuk mengisytiharkan diri sebagai tuhan yang berilmu. Raja bertanggung jawab atas kebajikan rakyatnya dan seorang raja yang baik, yang memerintah sesuai kehendak ilahi, diakui oleh kemakmuran rantau yang ia memerintah.

Namun, penguasa yang sangat cekap, seperti Sargon of Akkad (rd 2334-2279 SM), harus berhadapan dengan pemberontakan dan pemberontakan yang berterusan oleh puak-puak, atau seluruh wilayah, yang bertanding dengan legitimasinya. Memandangkan Mesopotamia begitu luas di rantau ini, dengan begitu banyak budaya dan etnik yang berbeza di dalam sempadannya, satu pemerintah yang cuba menguatkuasakan undang-undang kerajaan pusat akan selalu ditemui dengan tentangan dari beberapa suku.



No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6