-->
Blog ini bertujuan memuatkan Sejarah & ICT. Niat cikgu hanyalah untuk membantu semua pelajar cikgu tidak kira di SEDAR atau di luar sana yang ingin mencapai kecemerlangan dlm Sejarah SPM. A+ milik kita jika kita berusaha..

paper 3 bab 8

P/S : Kepada semua pembaca post ini, jika anda ingin copy, silakan..caranya ialah select yang mana perlu, kemudian tekan ctrl+C, open microsoft word, paste di word.. selamat mencuba dan all the best in SPM 2013

regards,
Cikgu Sarah 
TajukUmumTugasan
TAJUK 8.5 – PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
(Merujuktema 8 HuraianSukatanPelajarandanbukuteksSejarahTingkatan 4 Bab 8)
Berdasrkantajuk di atascalondikehendakimelaksanakantugasanberikut :
i.                     Membuatrujukanuntukmengumpulmaklumatdaripadapelbagaisumbersepertibukuteks, bukuilmiah, akhbarmajalah, risalah, internet dan lain-lain.

ii.                   Padaharipeperiksaan, calondibenarkanmembawamasukbukuteks, bukuilmiahdanbahanbercetak yang berkaitankedalambilikpeperiksaan.

iii.                  Bahanbercetakbolehdigunakansebagairujukanuntukmenjawabsoalan.


















TajukUmumTugasan
TAJUK 8.5 – PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
(Merujuktema 8 HuraianSukatanpelajarandanbukuteksSejarahTingkatan 4 Bab 8)
Soalan :
Huraikanpembaharuandanpengaruh Islam di Malaysia dalamaspekpolitikdanpendidikansebelumkedatangan Barat danmengaitkandengankegemilangan Malaysia padahariini.
Peringatan:                                                                                                                                                        Calonhendaklahmenjawabberdasarkankerangkajawapan di bawah.
Format
Aspek
Perincian
MarkahPenuh
Penegenalan
Memahami kehendak tugasan soalan
1.       Pengenalan

Jelaskan secara ringkas tentang latar belakang pertapakan Islam di Tanah Melayu.



5 markah
Isi dan Huraian




Memahami pembaharuan dan pengaruh Islam dalam politik Malaysia sebelum kedatangan Barat
2.       Pembaharuan dan pengaruh Islam terhadap politik di Malaysia

Huraikan pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat.

i.                     Pentadbiran (15M)

ii.                   Perundangan (15M)





30 markah
Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek pendidikan
3.       Kesan dan pengaruh Islam dalam system pendidikan.

Jelaskan kesan pengaruh Islam dalam system pendidikan di Malaysia.



15 markah

Mengaplikasikan :
Malaysia sebagai pusat pendidikan Islam pada masa kini
4.       Langkah ke arah matlamat Malaysia sebagai pusat pendidikan Islam yang maju pada masa kini.

Cadangkan langkah-langkah untuk melahirkan Malaysia maju sebagai pusat pendidikan Islam.




15 markah

Menilai kejayaan Malaysia sebagai pusat pendidikan Islam pada masa kini
5.       Kejayaan Malaysia dalam pendidiakan Islam pada hari ini

Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan kejayaan yang telah dicapai oleh Negara kita dalam mengembangkan pendidikan Islam.




10 markah
Mencipta / Menjana idea menjadikan Malaysia sebagai sebuah pusat pendidikan Islam antarabangsa
6.       Cabaran menjadikan Malaysia sebuah Negara maju dalam pendidikan Islam

·         Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam memajukan pendidikan Islam. (5M)

·         Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas. (5M)






10 markah
Menghayati nilai-nilai murni / ikhtibar / patriotism daripada pengaruh Islam dalam kecemerlangan negara
7.       Penerapan nilai-nilai murni ikhtibar / patriotism daripada pengaruh Islam dalam kecemerlangan negara.

Nyatakan nilai-nilai murni / ikhtibar / patriotism daripada pengaruh islam yang diterapkan demi kemajuan negara.




10 markah
Kesimpulan
Merumus secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan.
8.       Rumusan

·         Pengetahuan yang diperoleh
·         Iktibar kepada diri, bangsa dan Negara
·         Harapan untuk masa depan ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang





5 markah

PeraturanpemarkahanTingkatan 4 Bab 8
KertasSejarah 1249/3
Soalan :
Huraikanpembaharuandanpengaruh Islam di Malaysia dalampolitikdanpendidikansebelumkedatangan Barat danmengaitkandengankegemilangan Malaysia padahariini.
Soalan
Isi danHuraian
Markah
1
Pengenalan latar belakang pertapakan Islam di Tanah Melayu

-          Agama Islam lahir di  Semanjung Tanah Arab
-          Islam bertapak sekitar abad ke-13 danabad ke-14
-          Kawasan strategik
-          terletak di tengah jalan perdagangan antara timur dan barat
-          Kawasan terbuka – dikunjungi para pedagang luar
-          Peranan pedagang Islam – menyebarkan Islam
-          Melaka pusat perdagangan utama dan pusat penyebaran Islam
-          Negeri –negeri lain – Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, dan Johor

-          Di Melaka – pengaruh Islam dari segi politik, ekonomi, dan social
-          Islam menjadi teras dalam Kerajaan Melaka
-          Melaka menjadi pusat penyebaran terpenting di alam Melayu
-          Penyebaran Islam melalui
-          Perluasan kuasa
-          Perkahwinan
-          Pendidikan
-          Kegiatan intelektual

5
2
Pembaharuan dan pembangunan Islam dalam politik :
a)      Pentadbiran
Ø  Corak dan kedudukan institusi Raja berubah
Ø  konsep Islam
Ø  Istilah Sultan / Zillullah Fi-alamdanZillullahfil-ardh / bayangan Allah di muka bumi
Ø  Pemerintah menggunakan gelaran Khalifatul Mukminin/ Cth Sultan Mahmud Shah di Melaka Sultan Abdul Ghaffur Muhyidin di pahang
Ø  Sistem pemerintahan dan pentadbiran tiga lapisan ( Pusat, Daerah dan Kampung)
Ø  Tokh Islam dirujuk sebagai nasab keturunan sultan.
Ø  Institusi Sultan berdasarkan perwarisan
Ø  Sultan mempunyai kuasa tertinggi
Ø  Sistem kesultanan di Perlis, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Selangor berbeza daripada Negeri Sembilan.
Ø  Negeri Sembilan berasaskan adat Pepatih
Ø  Sultan dibantu oleh pembesar  ( bendahara, laksamana, penghulu, bendahari, dan temenggung)
Ø  Sultan hubungan erat dengan golongan ulama.
Ø  Kemunculan ulama berbilang / Tuk Pulau Manis, Tuk Pulau condong, TukTabal
Ø  Konsep daulat / pengikat antara golongan rakyat dengan pemerintah
Ø  Adatistiadat  / cara berpakaian dan jenis pakaian, bahasa dan pengucapan, tingkah laku
Ø  Istiadat pertabalan yang penuh tertib

b)      Perundangan

Ø  Menjamin keharmonian hidup
Ø  Peraturan hidup digubal menjadi undang-undang
Ø  Dua jenis undang-undang :


i)                    Tidakbertulis

a)      Adat Pepatih
Ø  Orang melayu Minagkabau di Negeri Sembilan
Ø  Diasaskan oleh Datuk Pepatih Nan Sebatang
Ø  Musyawarah asas pentadbiran
Ø  Ketua adat lembaga
Ø  Pemilihan ketua daripada peringkat bawah
Ø  Bersifat Matrilineal
b)      Adat Temenggung
Ø  Berasaskan system parilineal
Ø  Diasaskan oleh Ketumanggungan
Ø  Hukum faraid dalam Islam
Ø  Disesuaikan dengan ajaran Islam oleh mazhab shafie

ii. Bertulis
Ø  Hukum kanun Melaka
Ø  Undang-undang laut melaka
Ø  Hukum-hukum Islam dijadikan asas undang-undang yang dikuatkuasa
Ø  Perkembangan undang-undang bertulis
Ø  Undang-undang Pahang, Undang - undang Johor, Undang – undang Perak, Undang –undang Kedah
Ø  Perundangan menjadi pencorak kepada perjalanan pemerintahan dan pentadbiran
Ø  Kekuatan Islam dipaparkan melalui fasal-fasal dalam undang-undang laut Melaka dan Hukum kanun Melaka
Ø  Nakhoda diertikan sebagai imam dan anak buah kapal sebagai makmum
Ø  Undang-undang mengecualikan raja atau sultan daripada sebarang tindakan
Ø  Lambang kedudukan raja atau sultan sebagai kuasa tertinggi dal kerajaan.























30
3
Kesan pengaruh Islam dalam pendidikan di Malaysia

-          2 jenis pendidikan iaitu pendidikan formal dan tidak formal
-          Pendidikan tidak formal
-          Pendidikan awal /asuhan dalam institusi keluarga
-          Penekanan dan pengajaran nilai-nilai moral
-          Pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan, dan pemerhatian
-          Contoh –
-          Pertanian
-          Perikanan
-          Pertukangan / kraftangan
-          Mengajar anak-anak mengenai hal-hal agama
-          Kelakuan dan adat resam
-          Sikap bersopans antun
-          Cara berkawan
-          Menjaga maruah
-          Pendidikan melalui cerita-cerita lisan seperti cerita binatang dan cerita jenaka
-          Cerita-cerita berbentuk teladan dan pengajaran seperti Cerita Anjing dengan Bayang-bayang
-          Pendidikan melalui pantang larang dan adat istiadat
-          Pendidikan melalui pantun, peribahasa, danteka-teki
-          Tujuan supaya tidak bercakap bohong,berkelakuan baik dan menjauhkan apa yang ditegah/buat apa yang disuruh.
-          Menerapkan unsur-unsur pengajaran.
-          Pendidikan Formal
-          Pendidikan berkaitan keagamaan secara langsung/peantaraan institusi yang tertentu.
-          Bidangpendidikanilmupengetahuandidominasikanolehgolonganatasandanistana.
-          Istana menjadipusatpengajian.
-          Pendidikandiberikanolehgolonganpendita/guru yang ditugaskankhas.
-          Memberikanpengajarankepadabakalpemerintahdanpembesarkerajaan.
-          Selepaskedatangan Islam pendidikan formal berkembangpesat
-          Tidakterhadkepadagolonganatasansemata-mata
-          Semuagolonganterlibat.
-          Dilaksanakan di istana, masjid, rumah, surau, madrasah danpondok
-          Di rumahpenekananpengajaran al-Quran.
-          Terutama di rumah guru al-Quran /Tok Guru.
-          Kanak-kanakberumur 7-15 tahun. 

15
4
Cadanganlangkah-langkahkearahmatlamat Malaysia majudalampendidikan Islam padamasakini

-          Menguasaiilmupengetahuan
-          Menguasaikemahiran
-          Mengukuhkanjatidiribangsa Malaysia
-          Kreatifdaninovatif
-          Memperkukuhilmupengajian Islam
-          Menaikitarafkemudahanintrastuktur
-          Menambahtenagamahir
-          Meningkatkankecekapanpengurusandanpentadbiran
-          Memperkasakanperananpusatpendidikan Islam
-          Memperluaskanhubungandiplamtikdengannegara Islam lain
-          Mengadakanpoertukaranteknologi
-          Mempeloporipenggunaanbahasaarabdsamsistempendidikan
-          Mengekalkanperpaduannegara
-          Meluaskanpeluangkerjaya
-          Memberibantuankewanganuntukaktivitipendidikan Islam


                                                                        ( Mana-manamunasabah)
-           
15
5
Kejayaan Malaysia sebagaipusatpendidikan Islam yang majupadahariini

-          Penubuhan UIA
-          Program twining dengan university dariMadinahdanMakkah
-          Penubuhan madrasah dansekolahpondok yang moden
-          Gabungjalinkurikulumakademikdan agama
-          Sekolah agama banyakditubuhkan/dibina
-          Penubuhan USIM untukmelahirkanintelek Islam yang professional
-          PenubuhaninstitusisepertiDarul Quran bagimenyediakanpeluangmenlanjutkanpelajarankepadapelajar Islam
-          Menggunakansukatandaripusat-pusatpendidikan Islam yang terkenal di luarnegara
-          Mempunyairamaitenagapengajar yang berkelayakan
-          Ramaiibubapa Islam memilihuntukanakmerekakesekolahaliran agama
-          Sekolah-sekolahaliran agama telah Berjaya melahirkanramaipelajar yang cemerlang

 (mana-manajawapanmunasabah)
10
6
a. cabaran
- kewangan
- kemudahanasas
- teknologimasihrendah
- Tenagakerja
-kurangsokongandaripelbagaipihak
(mana-manajawapan yang munahsabah)

b. langkah
- penguasaanilmu
- penguasaankemahiran ICT
- kewangan
- modal insan
- kerjasamasemuapihak
 (mana-manajawapan yang munahsabah)
10
7
 -musyawarah
-muzakarah
 -bijaksana
- berdayasaing
- pembangunandanpenyelidikan
- Penguasaanilmupengetahuan
- berkemahiran
- bijakmengambilpeluang
- beranimengambilrisiko

10
8
Rumusan
-pengetahuan yang diperoleh
-iktibarkepadadiri, bangsadannegara
-harapanuntukmasadepanmalaysia yang lebihcemerlang
5



31 comments:

  1. assalamualaikum.Cikgu, boleh tolong email kat saye tak ?ridzuan.muhd@yahoo.com.,semua tentang tajuk bab 8 :D , terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. Ingin dapat A+ dalam Sejarah SPM 2013? Jom dapatkan e-book Sejarah SPM 2013

    Hanya RM10 sahaja..

    berminat? boleh whatsapp di 012-7963455

    For serious buyer only
    CIMB Siti Sarah bt Mohd Noor : 01230015803527

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu tolong send theabove sejarah paper 3 to my emailthae

      Delete
  3. cikgu boleh tolong email kat saya tentang paper 3 form4 bab8 tat ??
    purpletears@hotmail.my

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum. cikgu, email kat saya paper 3 bab 8 ni.. bantuan cikgu amat saya perlukan :)
    afiqahsyazwani4@gmail.com

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. salam, bleh x email cth kertas 3 bab 8 tingkatan kat sy..kalau bleh sy nk secepat mungkin sebelum exam midterm sy..
    terima kasih..

    ReplyDelete
  7. Salam cikgu , minta tlg sgt2 emailkan saya sejarah p3 nie.. tlg ea cikgu

    ReplyDelete
  8. salam, saya nk tanye, perlu huraian utk setiap isi ke? atau satu perenggan satu isi tanpa huraian? rumusan perlu huraian ke cikgu??

    ReplyDelete
  9. salam cikgu boleh email sejarah kertas 3 bab 8.. nie email saya fareeza.fadzilah@yahoo.com.. terima kasih..

    ReplyDelete
  10. teacher,can u send tiz 2 my email..plz n tq!!
    email: dharanibalan336@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. cikgu, ada x skema jawapan untk sejarah kertas 3 tingkatan 5 bab 8? thanks

    ReplyDelete
  12. salam. cikgu skema jawapan sejarah kertas 3 tingkatan 5 bab 8 tak ada ka cikgu?

    ReplyDelete
  13. teacher can u please send this to my email . thank you thaeyeini@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. so many errors. wtf.

    ReplyDelete
  15. salam. cikgu tolong send kan paper 3 bab 8 dan bab 9 kat e-mail saye... thanks cikgu.
    nurul_shamz@yahoo.com

    ReplyDelete
  16. cikgu boleh tolong email kat saya tentang skema soalan dan jawapan paper 3 bab 8 itu(8.5) kat emel saya. thanks cikgu. ssusansiow@yahoo.com

    ReplyDelete
  17. Teacher can u plz also send this to my email~~ my email is justinecxkoh@gmail.com

    ReplyDelete
  18. cikgu boley x email kan kat saya..sarina_suboh@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..cikgu mnta tlong sgt2 cgu emailkan pd saye..syuhaidahnur184@yahoo.com..saya prluknnya..trima kasih..

      Delete
  19. please sent this chapter8 to my email...sharonwong053197@gmail.com..thx

    ReplyDelete
  20. teacher,can you please sent the paper 3 of chater 8 to my email?
    lynngooy@hotmail.com
    thanks a lot :)

    ReplyDelete
  21. Thanks for your information about the sejarah paper 3, teacher...:)

    ReplyDelete
  22. cikgu boleh e-mail kn kepada saya? saizat360@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Cikgu, email kan ke saya jawapan. Sebab bila paste kat microsoft banyak words missing padahal dekat sini ok je. Email saya SITI.SARa@Yes.My

    ReplyDelete
  24. SITI.SARA@Yes.My - typo alert tadi

    ReplyDelete
  25. send to my email pls? teacher as soon as possible . sheisnini97@yahoo.com

    ReplyDelete
  26. cikgu tolong emailkan skema ngan jawapan kertas 3 bab 8 secepat mungkin ... nurfadznin.aznin@yahoo.com

    ReplyDelete
  27. thank you :)

    ReplyDelete

Fish

Islamic Clock