Wednesday 19 September 2018

Sejarah Melaka


Pada abad ke-14, Melaka hanyalah sebuah kampung nelayan yang lain - sehingga ia menarik perhatian Parameswara, putera Hindu dari Sumatra. Parameswara telah melepaskan kesetiaan kepada kerajaan Majapahit dan melarikan diri ke Temasek (Singapura moden), di mana cetak rompak dan eksploitasi lain menimbulkan serangan Siam pada tahun 1398, memaksa dia melarikan diri sekali lagi ke Melaka, di mana beliau menubuhkan ibu pejabatnya yang baru.

Di bawah Parameswara, Melaka tidak lama lagi menjadi pelabuhan yang digemari untuk menunggu monsun dan menampung semula kapal dagang yang melancarkan Selat Melaka yang strategik. Halfway antara China dan India, dan dengan akses mudah ke pulau-pulau rempah-rempah Indonesia, Melaka menarik para pedagang dari seluruh Timur.

Pada tahun 1405 Laksamana Islam Cina Cheng Ho, 'putera kasim tiga', tiba di Melaka yang membawa hadiah dari maharaja Ming dan janji perlindungan dari musuh-musuh Siam. Pemimpin Cina mengikuti, yang berkahwin dengan orang Melayu tempatan dan dikenali sebagai Baba-Nonya (juga dikenali sebagai Selat Cina atau Peranakan). Orang-orang Cina yang paling lama menetap di Malaysia, mereka mencantumkan banyak adat Melayu kepada warisan mereka sendiri. Walaupun terdapat persengketaan dalaman dan intrik, pada masa kematian Parameswara pada tahun 1414, Melaka merupakan negeri perdagangan yang kuat. Kedudukannya disatukan oleh penerimaan negara Islam pada pertengahan abad ke-15.

Pada tahun 1509 orang Portugis datang mencari kekayaan rempah ratus dan perdagangan China, tetapi selepas penerimaan awal yang mesra, Malaccans menyerang armada Portugis dan mengambil beberapa banduan. Ini mendorong serangan langsung oleh Portugis, dan pada tahun 1511 Alfonso de Albuquerque mengambil bandar itu, memaksa Sultan melarikan diri ke Johor, di mana beliau mendirikan kerajaannya semula. Di bawah Portugis, kubu A'Famosa dibina, dan mubaligh seperti St Francis Xavier berusaha untuk menanamkan Katolik. Walaupun meriam Portugis mudah menawan Melaka, mereka tidak dapat memaksa para pedagang Muslim dari Arab dan India untuk terus berdagang di sana, dan pelabuhan lain di kawasan itu, seperti Demak Islam di Jawa, tumbuh membayang Melaka.

Tempoh kekuatan Portugis di Timur tidak lama lagi, ketika Melaka mengalami serangan haram dari pemerintah jiran Johor dan Negeri Sembilan, serta dari kuasa Islam Aceh di Sumatra. Melaka terus merosot apabila pengaruh Belanda di Indonesia semakin meningkat dan Batavia (moden Jakarta) berkembang sebagai pelabuhan utama Eropah di rantau ini. Melaka melepasi tangan Belanda selepas pengepungan lapan bulan pada 1641. Belanda memerintah Melaka hanya 150 tahun. Melaka sekali lagi menjadi pusat perdagangan semenanjung, tetapi Belanda mengarahkan lebih banyak tenaga ke dalam harta benda mereka di Indonesia. Di Melaka mereka membina bangunan awam dan gereja yang baik, yang kekal sebagai cadangan yang paling kukuh di Eropah, sementara Medan Portugis masih lagi berpindah kepada orang Portugis Portugis, ramai yang mengamalkan Katolik dan bercakap Kristang (Cristao), sebuah kreol yang penuh dengan Portugis kuno.

Ketika Perancis menduduki Belanda pada 1795, sekutu British - Belanda - pentadbiran jajahan Belanda sementara. Pentadbir British, pada dasarnya pedagang, menentang monopoli dasar Belanda dan berpotensi menentang persaingan sengit di Malaysia antara mereka dan Belanda. Oleh itu, pada 1807 mereka mula memusnahkan kubu A'Famosa dan secara paksa menghapus penduduk Belanda Melaka ke Pulau Pinang untuk menghalang Melaka bersaing dengan pusat British Malaya sekiranya kawalan Belanda dipulihkan. Mujurlah, Sir Thomas Stamford Raffles, pengasas Singapura yang jauh, mendahului sebelum dasar-dasar yang merosakkan ini terlalu jauh, dan pada tahun 1824 Melaka telah diserahkan kepada British sebagai pertukaran untuk pelabuhan Bencoolen (Bengkulu hari ini) di Sumatera.

Melaka, bersama-sama dengan Pulau Pinang dan Singapura, membentuk penempatan Selat, tiga wilayah British yang merupakan pusat untuk pengembangan kemudian ke Semenanjung. Walau bagaimanapun, di bawah pemerintahan British Melaka telah dilepaskan oleh penempatan-penempatan Selat yang lain dan dengan cepat digantikan oleh kepentingan perdagangan Singapura yang semakin pesat berkembang. Selain daripada peningkatan yang singkat pada awal abad ke-20 apabila getah menjadi tanaman penting, Melaka kembali lagi menjadi air belakang yang sunyi, dengan tenang menanti kebangkitannya sebagai kad grafik pelancong.


No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6