Contoh Kerja Kursus Elemen 2





BANGUNAN BERSEJARAH
PINANG PERANAKAN MANSION,
PULAU PINANG






SENARAI KANDUNGAN


Bil


Perkara

Muka Surat
1
Tajuk Kajian
1
2
Senarai Kandungan
2
3
Penghargaan
3
4
Objektif Kajian
4
5
Kaedah Kajian
5
6
Hasil Kajian
6
7
Rumusan
11
8
Lampiran
12
9
Rujukan
16







PENGHARGAAN

Syukur saya ke hadrat Allah kerana dengan limpah kurniaNya dapat saya menyiapkan tugasan Kerja Kursus Sejarah pada kali ini yang bertajuk Bangunan Bersejarah : Pinang Peranakan Mansion, Pulau Pinang. Saya juga ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada Pensyarah Bengkel Kajian Sejarah Tempatan saya iaitu Pn Renuka Ramakrishnan kerana telah membantu saya dalam penyediaan kerja kursus ini. Hasil tunjuk ajar beliau sepanjang penyediaan kerja kursus ini merupakan hasil komitmen yang jitu daripada beliau.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa saya iaitu Tn Hj Mohd Noor b Mohd Zain dan Pn Hjh Kamariah bt Ibrahim yang memberi kebenaran kepada saya dalam usaha menyiapkan kerja kursus ini. Ucapan terima kasih ini ditujukan kepada yang disayangi iaitu Mohd Sharizad b Mohd Zin kerana banyak memberikan dorongan  dan galakan kepada saya dalam usaha untuk menyiapkan kajian tempatan ini.

Tidak lupa juga saya ucapkan terima kasih kepada rakan saya Rozilawati bt Idros, Siti Abidah bt Mohd Ishak dan Farawahida bt Abd Lateh kerana turut sama menyumbang tenaga dan masa kepada saya dalam proses melaksanakan kerja kursus ini.  Kami juga banyak mengadakan perbincangan bagi memastikan kami dapat menjalankan kajian tempatan ini dengan baik dan berkesan.
Sekian terima kasih.






OBJEKTIF KAJIAN
Saya dikehendaki menjalankan satu kajian tentang satu bangunan bersejarah di negara kita. Bangunan yang dipilih oleh saya ialah Pinang Peranakan Mansion, Pulau Pinang. Kajian saya merangkumi objektif-objektif berikut :

a)      Kajian ini dilakukan secara amnya ialah untuk mengenalpasti sumber-sumber sejarah yang sahih. Ini akan dapat membantu saya membuat kajian yang berilmiah dengan tatacara yang betul, jelas dan tepat.

b)      Kajian ini dapat menambah pengetahuan saya saya tentang banguanan bersejarah yang ada di Malaysia ini serta dapat memupuk perasaan bangga terhadap tanah air kita. Kajian ini juga dapat menyedarkan rakyat Malaysia betapa pentingnya bangunan bersejarah di negara kita kerana ianya dapat menyedarkan kita untuk menjaga dan mempertahankan bangsa serta memupuk semangat kekitaan dikalangan rakyat Malaysia.

c)      Dengan membuat kajian ini, saya dapat mengimbil iktibar daripada peristiwa yang berlaku di sebalik bangunan bersejarah tersebut. Misalnya seperti bangunan Pinang Peranakan Mansion, ianya menyedarkan saya bahawa perpaduan kaum serta bersifat adil, jujur dan amanah amat penting pada diri setiap individu.

d)     Saya juga dapat menanamkan semangat patriotisme di dalam diri saya dan juga kalangan generasi muda melalui kajian ini.




KAEDAH KAJIAN
Terdapat lima kaedah kajian yang saya lakukan bagi memenuhi keperluan melaksanakan Kerja Kursus Sejarah 2012 . Maklumat adalah seperti di bawah.

1.      Kaedah kajian membaca buku ilmiah. Saya merujuk beberapa buku di perpustakaan dan mendapatkan di kedai-kedai buku bagi mendapatkan maklumat yang diperlukan. Saya membuat rujukan berdasarkan buku-buku ilmiah. Dengan maklumat yang diperoleh saya menganalisis dan mengambil maklumat yang berkaitan dengan kajian saya.

2.      Melalui penyelidikan perpustakaan, saya telah merujuk dan menganalis maklumat dari buku-buku ilmiah,dan majalah yang berkaitan di perpustakaan berhampiran bagi mendapatkan maklumat mengenai bangunan yang telah saya pilih.

3.      Kaedah mengakses internet saya gunakan bagi mengetahui perkara berkaitan dengan tajuk kajian dengan lebih mendalam. Banyak laman web yang telah saya layari tetapi hanya beberapa laman web saja yang mempunyai maklumat yang sah. Laman web tersebut saya muatkan dalam rujukan. Laman sesawang yang saya gunakan ialah www.pinangperanakanmansion.com

4.      Kaedah Melawat Tempat Kajian saya praktikkan bagi mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan huraian kajian kerja kursus ini.Saya melawat tempat kajian pada 19 November 2012 pada pukul 10.00 pagi di Bangunan Pinang Peranakan, Lebuh Gereja, Pulau Pinang.

5.      Kaedah seterusnya ialah dengan merujuk kepada sumber-sumber lain seperti pamplet dan risalah-risalah.





HASIL KAJIAN
Pengenalan

Pinang Peranakan Mansion adalah sebuah rumah megah yang telah direnovasi untuk mencerminkan masa pemukiman kaum China Selat (Straits Chinese) di Penang yang telah silam.
Rumah megah ini dahulu merupakan kediaman dan kantor Kapitan China bernama Chung Keng Kwee. Ia adalah seorang penambang timah Hakka dan pemimpin organisasi rahsia Hai San di abad 19.
Pinang Peranakan Mansion ini dipenuhi dengan lebih dari 1,000 barang antik dan barang koleksi. Rumah ini sungguh unik, dan memiliki berbagai aliran arsitektur China.
Rumah yang dibangun pada tahun 1890-an ini memadukan panel kayu berukir gaya China dengan ubin gaya Inggeris dan ukiran besi gaya Skotlandia.
Latar Belakang

Peranakan juga boleh dikenali sebagai Baba Nyonya. Baba Nyonya  adalah sebuah masyarakat yang terkenal dengan keunikan kebudayaannya. Jika dilihat dari segi rupa, Peranakan Pinang ini seakan-akan Cina di dunia ini yang terdapat terutamanya di Negeri-negeri Selat iaitu Pulau Pinang, Melaka dan Singapura atau pada masa dahulu dikenali dengan nama lain iaitu Cina Selat. Peranakan Pinang ini telah mengamalkan dua cara hidup yang utama. Cara pertama yang dipilih ialah cara Melayu tempatan dan kemudian diikuti oleh cara penjajah British. Peranakan telah mewujudkan gaya hidup yang unik dan adat yang bukan sahaja telah meninggalkan pengaruh dan kesan yang antik tetapi pengaruh budaya seperti masakan dan bahasa masih dapat dilihat di Pulau Pinang hari ini.
Pinang Peranakan Mansion atau Bangunan Peranakan Pinang ini merupakan rumah Baba yang kaya pada abad yang lalu. Bangunan ini dibina dan dicipta untuk menawarkan dan menunjukkan sepintas lalu tentang gaya hidup mewah mereka. Selain itu, ia juga dibina untuk mengetahui tentang  adat dan tradisi mereka. Dengan lebih 1,000 keping koleksi antik  yang dipaparkan, muzium ini iaitu Muzium Baba-Nyonya juga ditempatkan dalam satu rumah agam warisan Pulau Pinang reka bentuk dan seni bina eklektik. Bangunan ini dibina pada akhir abad ke-19 oleh seorang personaliti terkenal sejarah tempatan iaitu 'Hai Kee Chan' atau dikenali dengan nama ‘Laut Zikir Store’. Beliau pernah berkhidmat di sini  sebagai pegawai kediaman dan pejabat Kapitan Cina Chung Keng Kwee. Walaupun tidak sepenuhnya seperti Baba dan Nyonya, rumah berhalaman Cina adalah sama seperti rumah Baba tipikal besar gaya eklektik yang menggabungkan ukiran kayu Cina seperti kayu ukiran panel dan jubin lantai Inggeris. Setelah terselamat dari pelbagai rintangan dan cabaran, bangunan ini kini telah  dipulihkan untuk memastikan segala bahan dan tinggalan barang-barangnya tidak rosak. Peralatan-peralatan yang rosak telah pun diselenggara dan dibaikpulih untuk tujuan pensejarahan.
Melalui kajian ini, telah dapat diketahui tentang Sejarah Hai Kee Chan, yang juga dikenali sebagai Chung Keng Kwee Mansion dan kini perumahan Pinang Peranakan Mansion, adalah salah satu daripada rumah-rumah yang mempunyai paling banyak hiasan peribadi di George Town. Ia terletak di 29 di Lebuh Gereja, 10200 George Town, Pulau Pinang. Bangunan ini dibina oleh salah seorang personaliti yang paling cemerlang dalam abad ke-19 Malaya. Bangunan ini mempunyai sejarah yang panjang dan berwarna-warni. Selepas berdekad-dekad mengumpul habuk dan terbiar, rumah agam itu telah dibeli oleh pemaju harta. Beliau memulihara dan menukar bangunan ini dalam bentuk muzium untuk mempamerkan koleksi barangan antik Peranakan. Bangunan ini diselenggara dan dipulihara melalui semangat yang membara. Selepas itu, langkah-langkah penjagaan telah dimulakan untuk memastikan bangunan ini sesuai dijadikan sebagai muzium.  
Reka Bentuk Bangunan
Bangunan Peranakan Pinang ini mempunyai reka bentuk yang amat unik. Jika  dilihat dari luar tidak disangka bahawa keadaan dalam bangunan amat berbeza sekali. Reka bentuk dalam bangunan amatlah unik dan akan membuat pengunjung terpegun apabila melihat keunikan warisan bangunan ini. Bangunan ini terdiri daripada dua tingkat. Tangga utama menggabungkan penggunaan bahan daripada unsur kedua-dua tempatan dan yang diimport dalam pembinaan, susur tangan dengan langkah daripada besi tuang, dari Glasgow, Scotland. Satu ciri yang berbeza pengaruh Eropah termasuklah reka bentuk berongga keluar yang terdapat pada barang besi hiasan.
Ruang makan atau dikenali dengan nama MAKAN HALLRICHLY dihiasi dengan perabot gaya jati Eropah, Peralatan-peralatan yang digunakan dalam bangunan ini adalah diperbuat daripada seramik dan kaca.  Isi rumah Baba mewah walaupun mempunyai berasingan ala barat ruang makan yang bertujuan untuk menghiburkan rakan-rakan dan tetamu Eropah. Perkhidmatan makan malam termasuk porselin, kaca dan perak, semua diimport dari Eropah. 
Dewan depan bangunan atau dikenali dengan nama HALLIN SELAT HADAPAN rumah eklektik dan Cina, dipisahkan dari seluruh rumah oleh skrin kayu yang dihiasi ukiran-ukiran unik. Kedudukannya yang menghadap terus ke pintu utama ini bertindak sebagai 'semangat dinding' untuk mengelakkan roh-roh jahat daripada memasuki dengan menghalang laluan lurus mereka. Panel Kerawang juga membenarkan kaum wanita untuk mengambil mengintip di pelawat di mana dalam isi rumah yang lebih tradisional tetamu lelaki jarang teroka luar bilik ini.
Fungsi Bangunan
Bangunan ini telah diubahsuai dan dijadikan "Baba Nyonya" Muzium untuk mempamerkan gaya hidup dan budaya Selat eklektik Penyelesaian Cina di Pulau Pinang dipanggil Peranakan. Tuan telah dikenali sebagai "Baba" dan wanita sebagai "Nyonya". Peranakan adalah satu komuniti yang unik yang telah dicampur Cina dan Melayu, adat resam, bahasa, fesyen dan masakan, selama berabad-abad. Rumah agam ini terletak di atas tanah milik ibu pejabat Puak Ghee Hin yang sebenarnya adalah lawannya. Bangunan ini dikatakan pada zaman dahulu adalah salah sebuah sekolah Cina.
Pada masa itu, dua bangunan ini adalah sangat dekat tepi pantai dan oleh itu  dinamakan tempat "Hai Kee Chan" (Laut Zikir Store). Kapitan Chung Keng Quee juga pengasas Taiping moden dan telah menerima banyak keuntungan untuk beberapa perlombongan bijih timah melalui kaedah yang inovatif . Sebagai dermawan jutawan dia sangat dihormati oleh kedua-dua komuniti Cina dan Eropah dalam penyelesaian penjajah awal. Bukan sahaja dia pemimpin Hai San Clan, beliau juga merupakan ahli Suruhanjaya untuk pasifikasi Larut. Dia duduk sebagai salah satu daripada enam ahli Majlis Negeri Perak Penasihat yang dilantik oleh British yang semua memberinya pengaruh yang kuat ke atas hal-hal pentadbiran masyarakat Cina dalam tahun-tahun awal selepas penubuhan Pulau Pinang. Bangunan ini dipulihkan adalah untuk  membawa kembali kemuliaan Peranakan Pinang dan seterusnya membukanya untuk semua orang untuk melihat dan menghargai warisan Peranakan Pinang ini. Hal ini adalah untuk memastikan bahawa masyarakat dunia akan mengetahui tentang kisah Peranakan Pinang  yang juga dikenali sebagai Muzium Baba Nyonya dan Kapitan Chung Keng Kwee Museum.

Keistimewaan dan Keunikan Bangunan
Berdasarkan reka bentuk bangunan ini dapat dikatakan bahawa ia amat maju dalam seni ukiran. Ukiran ini dapat dilihat dari segi halus pembuatannya. Hal ini membuktikan bahawa orang Peranakan Pinang mahir dalam seni ukiran.  Selain itu, melalui temu bual dengan orang sumber iaitu Ennie yang kini telah berusia 80 tahun, beliau menyatakan bahawa kebanyakan orang Peranakan Pinang mempunyai wajah yang yang cantik hasil daripada percampuran antara orang Cina dan orang Melayu Pulau Pinang. Bahasa yang digunakan juga adalah mirip kepada Bahasa Melayu.
Selain itu, bukan sahaja bangunan Peranakan Pinang ini yang unik, bahan-bahan dan peralatan-peralatan yang digunakan juga adalah unik. Sebagai contoh, pinggan-pinggan porselin yang digunakan amat cantik buatannya dan lampu-lampu perhiasan yang beraneka warna juga amat memukau mata yang memandang. Dari segi pakaian juga adalah amat menarik. Baju yang banyak digunakan ialah baju kebaya yang telah disulam dengan pelbagai corak. Kasut-kasut yang dipakai oleh wanita-wanita Peranakan Pinang adalah amat menawan yang terdiri daripada pelbagai warna dan pelbagai corak.
Seterusnya, keunikan bangunan Peranakan Pinang ini dapat dilihat melalui susun atur peralatan di dalamnya. Sebagai contoh, susun atur kerusi meja makan, susun atur bilik tidur dan susun atur dapur. Semua peralatan disusun dengan rapi dan teliti sehingga segala kehidupan mereka dapat dibayangkan oleh para pengunjung.      


RUMUSAN
Saya amat bersyukur kerana telah menyelesaikan Kajian Tempatan Sejarah dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ketika menjalankan kerja kursus ini, banyak pengetahuan, pengajaran dan nilai yang telah saya pelajari.

Pinang Peranakan Mansion adalah merupakan identiti yang sangat sinonim bagi penduduk Georgetown. Kehadiran, keunikan dan identiti seni bina yang terdapat pada bangunan tersebut mendapat pujian dan sanjungan dari segenap lapisan penduduk Malaysia mahupun luar negara. Melalui kajian ini juga, warisan bangsa dapat dikekalkan dan dipelihara agar tidak hilang dalam arus pembangunan moden ini. Kerajaan dan masyarakat perlulah mengambil langkah untuk memperkenalkan warisan ini kepada negara supaya tidak luput ditelan zaman.

Saya juga dapat menghayati nilai kesabaran, ketabahan, kejujuran dan kerjasama antara rakan-rakan semasa menjalankan dan menyelesaikan kerja kursus ini dengan sempurna. Nilai kerjasaman telah membuatkan saya bersama rakan-rakan berganding bahu untuk mencari maklumat tentang bangunan-bangunan bersejarah ini,









LAMPIRAN








PETA BANGUNAN PERANAKAN PINANG
Peta menunjukkan kedudukan Bangunan Peranakan Pinang

POSKAD







Salah satu contoh poskad Bangunan Peranakan Pinang

PAMPLET









Pamplet ringkas yang menerangkan tentang  Bangunan  Peranakan Pinang
RUJUKAN
1.      Buku Ilmiah
Chan Suan Choo, 2011. The Pinang Peranakan Mansion : A Museum of Straits Chinese Cultural Heritage. Pulau Pinang. Pinang Peranakan Mansion Sdn Bhd.

2.      Internet
a)      Diperoleh pada 15 November 2012 daripada

b)      Diperoleh pada 15 November 2012 daripada

c)      Diperoleh pada 16 November 2012 daripada



3.      Majalah
a)      Time Out Penang, November 2012, halaman 79-81, 150 dan 160

4.      Melawat Tempat Kajian
Pinang Peranakan Mansion,
29, Church Street,
10200, Pulau Pinang,
Malaysia

5.      Sumber Lain
Visitors Guide, 29, Lebuh Gereja, 10200 Pulau  Pinang
Association of Tourism Attractions, Penang, 1st Floor, No. 998, Lorong Selamat, 10400 George Town, Pulau Pinang.
Malaysia truly Asia Relics Islands. National Parks Capture the excitement


Comments

  1. Macam mna nk buat esei yg berkaitan tntg ursur2 patriotisme?

    ReplyDelete
    Replies
    1. adoi geng,,,,search jak google... ==

      Delete
    2. bodohnya kau ni. kalau dia tahu, mesti dia suda dpt babi! @Boyzoney Sanjau

      Delete
  2. salam kenal cikgu..banyak info yang sangat baik..thanz cikgu..klu sudi singgahla blog saya http://temanhatimu.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. tak boleh copy paste. tak best

    ReplyDelete
  4. mcm mne nak buat esei????

    ReplyDelete
  5. hasil kajian bg kegiatan ekonomi makanan tradisional cikgu tak buat ke ?

    ReplyDelete
  6. terima kasih .. kerana ini sangat membantu saya cikgu .. mula2 saya dah siap .. tapi cikgu saya tidak berpuas hati dengan elemen 2 saya ..

    ReplyDelete
  7. kiranya cikgu , kalau saya amek pasal tukang jahit , saya kena amek pasal jahitan apa semua tu la ? saya tak faham lah cikgu ! -____-

    ReplyDelete
  8. actually boleh copy lah . korg select text then drag ke document yg kosong . hihihihi . sye pun bru tau ni . ^__^ . sng je .

    ReplyDelete
  9. cikgu saya kata minimum untuk elemen 1 dan 2 ialah 45 muka surat

    ReplyDelete
  10. terima kasih

    ReplyDelete
  11. Cikgu, kaedah kajian nk berapa kaedah minimum???

    ReplyDelete
  12. cikgu...rujukan kene campur dalam lampiran ke????

    ReplyDelete

Post a Comment