MODUL KBAT RAUB (BULETIN)
MODUL KBAT SEJARAH TINGKATAN 5
T5BAB 2 :
NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
1.
Penentangan
pemimpin tempatan sering mengalami kegagalan.
Beri pendapat anda, mengapakah keadaan tersebut berlaku?
Buletin Sejarah (Edisi 1/2014)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Kurang perpaduan
|
·
Antara pemimpin
·
Rakyat sesama rakyat
·
Bilangan anggota sedikit
|
·
Terdapat pemimpin yang menjadi tali barut penjajah
|
Teknologi persenjataan
|
·
Kelengkapan persenjataan British yang moden
·
British mendapat bantuan dari negara lain
|
·
Masyarakat tempatan kurang pendedahan dan kewangan
untuk memiliki peralatan persenjataan terkini
|
Tiada organisasi yang tersusun
|
·
Perjuangan tidak terancang
·
Bilangan anggota sedikit
|
·
Kekangan dalam menyampaikan mesej perjuangan kepada
rakyat
|
Strategi pemimpin British lebih berkesan
|
·
British membina kubu pertahanan yang lebih kuat
·
British mendapat bantuan dari negara lain
|
·
Pemimpin tempatan tidak mempunyai banyak pengalaman
dalam penentangan terhadap penjajah
|
Penentangan bersifat setempat
|
·
Tidak mendapat kerjasama pembesar / wilayah lain
|
·
Pemimpin tempatan tidak mendapat sokongan menyeluruh
dari rakyat dan Sultan
·
Perjuangan hanya terhad dalam kumpulan kecil
|
British menggunakan tipu muslihat
|
·
Sultan / pembesar diperdaya oleh penjajah
|
·
Perjanjian yang mengelirukan dan berat sebelah
|
Jelaskan
peranan anda untuk memperkasa semangat nasionalisme dalam kalangan
rakan-rakan di sekolah? Buletin
Sejarah (Edisi 1/2014)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Mengikuti kurikulum yang berkesan
|
·
Mempelajari sejarah dengan bersungguh-sungguh
·
Menghayati nilai murni melalui sukatan pelajaran
·
Bangga sebagai warganegara
|
·
Melaksanakan Kajian Sejarah Tempatan (KST)
·
Pendidikan Moral / Sivik dan Kewarganegaraan
|
Mengikuti kegiatan kurikulum
|
·
Menganggotai Majlis Kepimpinan Pelajaran
·
Menyertai aktiviti melalui kelab dan persatuan
·
Memupuk semangat perpaduan
|
·
Kelab dan Persatuan Sejarah
·
Melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti 1Murid
1Sukan
|
Lawatan sambil belajar
|
·
Input dapat diperolehi semasa aktiviti lawatan
tempat-tempat bersejarah
·
Menambahkan ilmu tentang sejarah negara
|
·
Galeri sejarah / Muzium
·
Memorial Tunku Abdul Rahman
·
Persidangan Parlimen
|
Melaksanakan program-program berbentuk patriotik
|
·
Membentuk jati diri pelajar
|
·
Pameran sempena Sambutan Bulan Kemerdekaan
·
Menyanyikan lagu Negaraku dengan penuh semangat
·
Menubuhkan galeri sejarah sekolah
·
Mengibarkan Jalur Gemilang
·
Menghayati Rukun Negara
|
Apakah kesan
terhadap negara sekiranya rakyat Malaysia tidak memiliki semangat
nasionalisme? Buletin Sejarah
(Edisi 1/2014)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Rakyat berpecah belah
|
·
Keamanan dan keharmonian negara terancam
·
Lahirnya individu yang pentingkan diri sendiri
|
·
Rakyat berpecah kepada kumpulan dan mengikut ideologi
tertentu.
|
Ekonomi tidak berkembang
|
·
Pertumbuhan ekonomi akan tergendala
·
Kemakmuran negara tergugat
·
Pembangunan negara terbantut
|
·
Pelabur asing tidak melabur ke dalam negara
·
Kejatuhan nilai mata wang
|
Kedaulatan negara akan terancam
|
·
Negara terdedah kepada campurtangan kuasa asing
·
Imej negara akan terjejas
|
·
Kuasa besar mengambil peluang daripada kelemahan
pemimpin negara dalam pelbagai aspek seperti ekonomi
|
Politik tidak stabil
|
·
Pentadbiran akan menjadi kucar kacir
·
Rakyat tidak menghormati pemimpin
|
·
Demonstrasi jalanan berleluasa
|
Masyarakat hilang jati diri
|
·
Minda masyarakat dijajah
·
Terpengaruh dengan budaya asing
|
·
Budaya lepak
·
Budaya rempit
|
Sebagai seorang
pelajar, anda seharusnya menghargai pengorbanan tokoh-tokoh nasionalis negara
kita. Berikan cadangan anda? Buletin
Sejarah (Edisi 1/2014)
|
||||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||||
Menghargai tokoh
|
·
Mengiktiraf pengorbanan dan jasa mereka
|
·
Anugerah / Bintang Kebesaran / Pingat
|
||||
Menganjurkan Sambutan Bulan Kemerdekaan
|
·
Sambutan bermula 31 Ogos hingga 16 September setiap
tahun
|
·
Mengadakan pameran sejarah
·
Menyertai kuiz sejarah
·
Mengadakan pertandingan drama / filem sejarah
|
||||
Mengabdikan nama tokoh
|
·
Nama tokoh diabadikan pada bangunan, jalan dan tempat
|
·
Dewan Canselot Tun Abdul Razak (DECTAR)
·
Jalan Tun Tan Cheng Lock dan Jalan Tun Sambanthan
·
Bangunan Sultan Abdul Samad
|
||||
Membina Memorial / Galeri / Tugu
|
·
Pembinaan memorial akan memaparkan perjuangan tokoh
|
·
Memorial Tunku Abdul Rahman
·
Galeria Sri Perdana,Kuala Lumpur
·
Tugu Peringatan
|
||||
Menerbitkan bahan penulisan
|
·
Menyebarluaskan maklumat
|
·
Menghasilkan buku autobiografi
·
Menghasilkan memoir tokoh
|
||||
Wajarkah Tok
Janggut menentang British secara kekerasan.
Berikan
penjelasan anda. (Lain-lain Bahan)
|
||||||
WAJAR
|
||||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||||
Demi menjaga maruah bangsa Melayu
|
Yang tidak dihormati oleh pihak penjajah
|
Dalam mengambil sebarang keputusan agar tidak
membebankan rakyat
|
||||
Pembesar kehilangan pengaruh dan kuasa
|
Dalam kutipan cukai dan pemerintahan di peringkat
negeri dan daerah
|
British tidak menghormati status dan kedudukan para
pembesar negeri.
|
||||
British tidak menghormati hak rakyat tempatan
|
British mengenakan pelbagai jenis cukai yang membebankan
|
Kaedah pembayaran yang menyulitkan
|
||||
TIDAK WAJAR
|
||||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||||
Sepatutnya diadakan rundingan
|
Bagi menyelesaian isu berbangkit secara diplomasi
|
Antara Tok Janggut dan British
|
||||
Patuh kepada arahan Sultan
|
Mematuhi setiap undang-undang yang dilaksanakan
|
Sebagai tanda taat kepada sultan
|
||||
Beri peluang kepada Tok Janggut untuk berbincang
|
Antara Sultan dan para pembesar
yang lain
|
Bagi mencapai kata sepakat dan tidak memberontak
|
||||
Gerakan
nasionalisme pemimpin tempatan seperti Hj. Abdul Rahman Limbong dan Tok
Janggut merupakan reaksi spontan untuk menjaga kepentingan mereka dari
dicerobohi dan dikuasai olej orang luar.
Mengapa
semangat perjuangan menentang penjajahan British oleh kedua-dua tokoh di atas
wajar dicontohi generasi muda masa kini
(Lain-lain Bahan)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Mempunyai semangat taat setia kepada negara yang tinggi
|
Dalam mempertahankan kedaulatan negara
|
Daripada di gugat oleh pihak penjajah
|
Sifat gigih berusaha memperjuangkan matlamat
|
Untuk mengelak kawasan mereka dicerobohi
|
Serta membela nasib masyarakat yang dizalimi
|
Sentiasa berdisiplin
|
Dan mempunyai pendirian yang kukuh atau tidak goyah serta takut terhadap
ancaman penjajah
|
British sentiasa mengugut dan menekan pemimpin yang dirasakan satu
halangan kepada pihak British
|
Berikan
cadangan-cadangan kepada generasi muda hari ini supaya mereka menjadi
warganegara Malaysia yang berupaya mempertahankan kedaulatan negara.
(Lain-lain
Bahan)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Mempertahankan perpaduan negara
|
Melalui kerjasama antara rakyat yang berbilang kaum
|
Supaya negara sentiasa aman
|
Menghayati sejarah perjuangan tokoh-tokoh terdahulu
|
Bagi meningkatkan kesedaran kepada generasi muda
|
Seterusnya meningkatkan rasa bersyukur dan perasaan
cinta kepada negara yang menebal
|
Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan
|
Terutama ilmu berkaitan sains dan teknologi
|
Agar kita dapat mengangkat negara sebaris dengan negara maju
|
Sekiranya anda
dilantik menjadi pemimpin, bagaimanakah anda menanggani setiap cabaran yang
dihadapi negara ke arah menjadi negara maju?
(Lain-lain Bahan)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Bijak dalam membuat keputusan
|
Mengambil kira kepentingan nasional dan kelebihan
kepada negara
|
Dalam semua aspek terutama berkaitan dengan hubungan
luar
|
Mempersiapkan diri dengan ilmu pengetahuan
|
Pemimpin yang berilmu pengetahuan dapat menerajui
negara dengan baik
|
Segala dasar yang dilaksanakan dapat dibuat dengan
berkesan
|
Tidak berputus asa
|
Menanggani cabaran dengan bijak
|
Sentiasa menggunakan platform rundingan untuk mendapat keputusan secara
kolektif
|
Akhbar
Pada pandangan
anda, mengapakah para pejuang memilih akhbar dan majalah sebagai medium
perjuangan? ( Lain-lain Bahan)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Sebaran yang luas
|
Mudah didapati dan media paling murah
|
Maklumat dapat disampaikan kepada semua lapisan
masyarakat
|
Memfokuskan tema semangat kebangsaan
|
Menaikkan semangat dikalangan rakyat
|
Mengkritik British
|
Rakyat celik huruf
|
Rakyat dapat bertukar-tukar pendapat dan berkongsi ilmu
|
Melibatkan ramai tokoh kewartawanan dan cendikiawan melayu
|
Media cetak
memberi kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong penentangan
terhadap British.
Berjayakah
media cetak membangkitkan kesedaran nasionalisme kepada masyarakat Tanah
Melayu? Kemukakan alasan anda (Lain-lain Bahan)
|
||||
YA
|
||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||
Memberi berita terkini kepada masyarakat
|
Pendedahan isu-isu kemasyarakatan dan penindasan oleh
penjajah
|
Kesedaran rakyat dapat dipertingkatkan dengan lebih
mudah
|
||
Memuatkan mesej-mesej tertentu kepada masyarakat
|
Mesej berkaitan bekerjasama, hormat menghormati antara
kaum dan penerapan nilai-nilai murni
|
Kesedaran rakyat terhadap isu tertentu meningkat
seperti kepentingan pendidikan dan tabungan
|
||
Memaparkan isu gerakan nasionalisme di dalam dan luar negara
|
Menyiarkan berita tentang perjuangan tokoh luar Negara dan tokoh tempatan
|
Mempengaruhi pemikiran dan meningkatkan semangat jihad dalam masyarakat
|
||
TIDAK
|
||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||
Pelaporan berita yang tidak adil
|
Maklumat yang disampaikan berat sebelah
|
Berita lebih banyak memihak kepada kerajaan
|
||
Isu sebenar tidak diperjelaskan
|
Kerajaan mudah mengoskploitasi maklumat
|
Isu sebenar tidak sampai ke pengetahuan rakyat
|
||
Kebebasan bersuara / menulis masih dikawal
|
Lebih sebagai platform kerajaan
|
Penulis khuatir untuk mengkritik secara terbuka
|
||
Anda merupakan
penulis novel remaja yang popular.
Nyatakan
peranan anda untuk memajukan minda generasi muda kelas pertama?
(Lain-lain
Bahan)
|
|||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
|
Melengkapkan diri dengan kemahiran ICT
|
Penyampaian maklumat secara berkesan abad 21 memerlukan
pengetahuan ICT yang tinggi
|
Penulisan melalui laman sesawang, blog dan media
sosial.
|
|
Melengkapkan diri dengan ilmu agama / pengetahuan
|
Idea yang disampaikan akan lebih berkualiti
|
Penulisan sebagai medium dakwah dan alat perubahan
pemikiran masyarakat
|
|
Meningkatkan semangat patriotisme
|
Penulisan tidak dipengaruhi oleh kepentingan peribadi dan tekanan
penjajah
|
Penulisan yang disampaikan bersifat patriotisme dalam membangkitkan
semangat memelihara kedaulatan negara
|
|
Berdasarkan
kajian anda, mengapakah media cetak amat penting dalam menyebarkan maklumat
kepada rakyat dari zaman dahulu hingga sekarang? (Lain-lain Bahan)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Membetulkan pandangan yang salah
|
Maklumat yang disampaikan boleh dikaji dan dibuat perbandingan
|
Memberi keadilan kepada semua pihak kerana kesahihan
maklumat yang dikeluarkan
|
Memperjuangkan hak rakyat
|
|
|
Memberi kesedaran kepada rakyat
|
|
Memberi contoh dan tauladan mengenai sesuatu perkara kepada masyarakat
|
Bagaimanakah
anda memanfaatkan penggunaan media massa untuk memajukan negara? (Lain-lain Bahan)
|
||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
Menyebarkan maklumat
|
Berkaitan dasar-dasar kerajaan
|
Supaya rakyat memahami kehendak kerajaan dalam
membangunkan negara
|
Mengeratkan hubungan antara negara
|
Kerjasama ekonomi antara negara dapat dipertingkatkan
|
Dapat menarik lebih banyak pelaburan ke dalam negara
|
Menggalakkan kajian dan
penyelidikan
|
Hasil kajian dari luar dapat
dijadikan panduan untuk mendapami sesuatu ilmu pengetahuan
|
Jurnal-jurnal antarabangsa
|
Berdasarkan
pendapat anda, wajarkah satu hari nanti, negara kita akan dijajah
semula? Berikan alasan anda. ( lain-lain Bahan)
|
||||
BOLEH / WAJAR
|
||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||
Ekonomi dikuasai oleh negara luar
|
Banyak kepentingan dan aset negara akan jatuh ke tangan
negara asing
|
Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC)
|
||
Negara bergantung dan mengikut telunjuk negara asing
|
Terikat dengan perjanjian berat sebelah dengan negara
asing
|
Dasar penting berkaitan negara akan diatur oleh negara
luar
|
||
Pertelingkahan antara pemimpin berterusan
|
Dasar negara tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan
|
Perpaduan yang rapuh boleh mengundang kepada pencerobohan negara asing
akibat pengkhianatan oleh musuh negara
|
||
TIDAK BOLEH / TIDAK WAJAR
|
||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||
Lahirkan pemimpin berkaliber
|
Dasar negara dapat dilaksanakan dengan berkesan
|
Tidak membuat sebarang keputusan yang merugikan negara
|
||
Jaga kebajikan rakyat
|
Dasar kebajikan terhadap rakyat dapat dilaksanakan
dengan baik
|
Rakyat yang terbela akan meningkatkan taraf ekonomi
negara
|
||
Kekalkan keamanan negara
|
Perpaduan yang kukuh antara rakyat
|
Miningkatkan keamanan negara
|
||
Persatuan
Andaikan anda
berada dalam suasana abad ke-20, mengapakah anda menyertai persatuan ketika
itu? ( Lain-lain Bahan)
|
||||
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
|
||
Membela kepentingan rakyat
|
Golongan Melayu agak ketinggalan dalam pelbagai bidang
|
Khususnya bidang ekonomi
|
||
Kesedaran untuk bersatu padu
|
Perpaduan untuk menghadapi masalah secara bersama
|
Orang Melayu akan menjadi bertambah kuat
|
||
Suara akan didengari oleh pihak British
|
Sebarang tuntutan boleh dibawa ke meja rundingan dengan lebih mudah
|
Kepentingan berkaitan bangsa dapat dibela.
|
||
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam. Cikgu, Sy nak tanya berkenaan dengan format penulisan jawapan bg Sejarah Kertas 3. Memang perlu ditulis jawapan dalam bentuk jadual ataupun boleh juga ditulis dalam bentuk essay?
ReplyDeleteAssalamualaikum.cikgu.Adakah bentuk nota yang diberikan oleh cikgu boleh dibawa masuk ke dalam dewan peperiksaan? TQ.
ReplyDeleteAssalamualaikum.cikgu.Adakah bentuk nota yang diberikan oleh cikgu boleh dibawa masuk ke dalam dewan peperiksaan? TQ.
ReplyDeletesmue jenis nota bole di bawa msuk ke dlm dewan peperiksaan,asl kn ianya bukan barang2 elektronik
Deletesmue jenis nota bole di bawa msuk ke dlm dewan peperiksaan,asl kn ianya bukan barang2 elektronik
Deleteassalamualaikum cg...boleh tak send nota nie dngan sya kat email..?
Deleteriezzahzakia@gmail.com
salam cikgu. saya ambil ye bahan ni sebagai rujukan spm kertas 3. terima kasih cikgu. saya mohon izin cikgu.
ReplyDeletesaya pun sama :)
DeleteCigku minta copyy..halalkan ilmu ini ya cikguu ...
Deletesalam. macam mana nak print ye ?
ReplyDeleteslm cikgu...sy nk mohon izin utk ambik cikgu punye nota ye... :)
ReplyDeleteslm cikgu...sy nk mohon izin utk ambik cikgu punye nota ye... :)
ReplyDeleteCikgu,hantar fail ni ke email saya,
ReplyDeleteaimanazhar754@gmail.com
Asalam cikgu. Mintak izin untuk print out ya. Terima kasih!
ReplyDeletecikgu, email me the file :)
ReplyDeletenancylibat7@gmail.com
cikgu, email me the file :)
ReplyDeletenancylibat7@gmail.com
as'salam..sy mintak izin copy file nih
ReplyDeletecikgu, please email me the file.... thank you
ReplyDeletelimlisiew9@gmail.com
assalamualaikum cikgu. saya nak minta izin cikgu emailkan nota ni kepada saya boleh?
ReplyDeletepheonixneo78@gmail.com
nak nota ni please
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu,boleh tidak cikgu hantar nota ini ke email saya.
ReplyDeleteemail azhan349.gmail. terima kasih
asalam cikgu saya ambik nihh....sbb arini saya trial...harap cikgu halalkan nota kepada saya
Deleteboleh.....
Deletesaya pom ambikk jugakk cikgu .. tq
Deletesaya pom cukgu...harap halal
Deletecikgu boleh x send bahan ini kepada saya , chanyuiko@yahoo.com terima kasih cikgu
ReplyDeleteterima kasih atas ilmu yang berguna
ReplyDeletesaya pom nak jugak.....
Deletedoakan saya yer ~ #trial sbp sais
ReplyDeleteterima kasih cg sarah,amat membantu..halalkan ye ,saya nak buat rujukan..:)
ReplyDeletecannot copy?
ReplyDeletebolehkan ckg email kpd saya christinasam00@gmail.com
ReplyDeleteassalamualaikum.mintak izin ye nak copy all the notes for my spm paper 3 nanti :) terima kasihhh :))
ReplyDeleteBolehkan cikgu email kepada saya sxy612@hotmail.com
ReplyDeleteHi cikgu. Bolehkah cikgu email kepada saya? pearlyn_lxh000@hotmail.com
ReplyDeleteTerima kasih cikgu :)
assalamualaikum cikgu terima kasih buat nota ni...saya nak minta izin guna bahan ni dalam periksa...tolong halalkan ya cikgu dan kalau boleh tolong doakan saya
ReplyDeleteASSALAMUALAIKUM CIKGU SAYA NK MINTA IZIN GUNA BAHAN CIKGU DLM PERIKSA NANTI ... CIKGU TOLONG BERKATKAN ILMU YG CIKGU BERIKAN KEPADA SAYA NIE ... DAN TOLONG DOAKAN SAYA MUDAH MENJAWAB PEPERIKSAAN DGN TENANG DAN LULUS NNATI YERRR .. TERIME KASIH CIKGU
ReplyDeleteassalamualaikum cikgu, saye dzulkarnaen..boleh saye gune nota cikgu sebagai bahan kertas 3 sejarah spm 2017? kalau boleh hantar kat emel saya
ReplyDelete(dzulkarnaenkamal070300@gmail.com)
assalamualaikum cikgu ... email kat saya nota nie nk guna masa periksa .... ( ainaaqish0304@gmail.com)
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu sarah saya mintak izin guna bahan cikgu untuk spm nanti ye , terima kasih
ReplyDeleteassalammualaikum cikgu, mohon jasa baik cikgu untuk email bahan ini kepada saya di nadiraii2410@gmail.com kerana saya amat memerlukan bahan ini untuk peperiksaan spm nanti. terima kasih <3
ReplyDeleteassalamualaikum cikgu ..boleh tak cikgu email bahan ni pada saya di @milinurhanisa@gmail.com ? saya memerlukannya utk exam spm nnti juga..thank you ^^
ReplyDeletesalam cikgu boleh tak saya nak minta copy untuk printout.. email saya: anisjasmin45@gmail.com
ReplyDeletesalam cikgu boleh tak saya nak minta copy fail ni untuk printout for the examination, thankyouu. (najwashukri279@yahoo.com)
ReplyDeletesaya pun minta izin copy cikgu ... terima kasih cg
ReplyDeletecg e-mail kat saya juga razisuzi2000@yahoo.com
ReplyDeletesalam cikgu , emailkan nota ini kepada saya juga cikgu :) @nurulesya10@gmail.com
ReplyDeletecikgu saya nak copy ni .. hantar kt email saya .
ReplyDeleteshariffahasmasyaza27@gmail.com . tq
salam cikgu, saya mohon cg emailkn bahan ini kepada saya cg... bahan ini sgt membntu... :) miraira2000@gmail.com
ReplyDeleteassalammualaikum cikgu, boleh send bahan ini pada saya farahazreen00@gmail.com
ReplyDeletesemoga Allah mererahmati cikgu.
pakai ni (ctrl+c)-copy
ReplyDelete(ctrl+v)-paste
assalamualaikum cikgu,..cikgu boleh send bahan ni ke email say smadihah2308@yahoo.com ...terima kasih cg ...smoga cikgu murah rezeki selalu
ReplyDeleteassalammualaikum cikgu.. minta cikgu hantar bahan ni ke email saya jakeru7@yahoo.com.sg .... terima kasih banyak cikgu!
ReplyDeletecikgu boleh send email-- brendalingjiaqi@gmail.com
ReplyDeletethank Q
boleh tak send email ? maizatulazarina24@gmail.com
ReplyDeletesalam bleh tak cg send email ? zulaikhaanis02@gmail.com
ReplyDeletecikgu tolong email kan ke hanysurayasukor@gmail.com
ReplyDeletecikgu blh tak hantar sebuah copy nota ini kepada harshavarthini813@gmailcom
ReplyDeletecikgu saya memerlukan ini untk peperiksaan saya , cikgu minta tolong hantar ke scourgeofthestars@hotmail.com ..thank you
ReplyDeleteassalam cikgu. saya nk copy bhn di atas. email : nurhsnh301@gmail.com untuk trial spm . tq
ReplyDeletebolehkah cikgu hantar nota ini ke joyeetlq0928@yahoo.com ?ribuan terima kasih kepada cikgu.
ReplyDeletehi can you email this note to me chiamxuizie@gmail.com
ReplyDeletethank you
assalamualaikum salam sejahtera cikgu, saya minta izin untuk ambil ilmu ni dari cikgu ya, terima kasih :)
ReplyDeleteassalamualaikum salam sejahtera cikgu, saya minta izin untuk ambil ilmu ni dari cikgu ya, terima kasih :)
ReplyDeleteassalamualikum cikgu saya memerlukan bahan ini untuk peperiksaan pertengahan tahun yang akan berlangsung esok. Bolehkah cikgu hantarkan bahan ini ke email @atiqahfozan@gmail.com. terima kasih cikgu jasamu akan kukenang selalu
ReplyDeleteterima kasih atas segalanya ckgu sebab esok dah mula puasa ngam" lagi ada ujian. yg mengejutkan lagi ekonomi yg deluan bukannya sejarah kertas 3 so saya nak copy semua ni boleh tak,saya cuma mau minta izin sahaja tak nak berkat haram.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHY BLEH HNTR KT EMAIL SY suziyana151@gmail.com terima kasih nie sgd membantu
ReplyDeleteCikgu.....bole x saya minta izin utk copy n print?
ReplyDeleteTerime ksih cg ..sye minta izin copy ye ..terima ksih..
ReplyDeleteassalamualaikum cg,boleh tak tlg email bahan ni untuk saya gunakan periksa trial nanti.email:nuriqmasyafiqa@gmail.com
ReplyDeleteSya mintak izin ambil nota ini ye
ReplyDeleteassalamualaikum, cg blh sye dptkn nota untuk bahan kertas 3 ...harap cg blh tolong sye.. EMAIL : nurulyasminmzy01@gmail.com
ReplyDeleteterima kasih cg ... cg doakan untuk sye ye ... sye berharap sye dpt gred A+ untuk sejarah
Assalamualaikum, cikgu boleh saya minta nota ini untuk kertas 3? Harap cikgu boleh tolong saya. Terima Kasih Cikgu
ReplyDeleteEMAIL:lokkycool@gmail.com
Saya minta izin amik nota ini ye cikgu
ReplyDeletesalam cikgu. boleh cikgu tolong e-mail nota ini. terima kasih
ReplyDeleteCikgu izinkan saya untuk mengambil bahan ini Zafree3112@gmail.com
ReplyDeletehi cikgu boleh izinkan saya mendapatkan bahan ini geenajennifer@gmail.com
ReplyDeleteMinta izin cg untuk dibuat sebagai rujukan dan juga copy.. terima kasih cikgu
ReplyDeleteAssalamualaikum cg minta izin untuk diambil sebagai bahan rujukan. Terima kasih
ReplyDeleteMinta izin copy untuk rujukan k3...TQ
ReplyDeleteassalamualaikum salam sejahtera cikgu, saya minta izin untuk ambil ilmu ni dari cikgu ya, terima kasih :)
ReplyDeletecikgu boleh send kepada saya kertas 3ini untuk saya print out email saya ialah ganc8207@gmail.com
ReplyDeleteCikgu kalau share dlm email saya boleh??khairinareen.nordin03@gmail.com
ReplyDeleteassalamualaikum cikgu boleh share dekat email saya? myiesha0710@gmail.com,terima kasih ya cikgu
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu boleh minta tolong share dekat email saya :anisaisyah210@gmail.com terima kasih banyak cikgu��
ReplyDeleteassalam cikgu boleh tak cikgu share kan kat saya syazaniazman21@gmail.com terima kasih cikgu
ReplyDeleteassalam cikgu izinkan saya ambik bahan ni kerana khamis ni saya ada periksa
ReplyDeleteAssalamualaikum, cikgu. Izinkan saya untuk gunakan bahan cikgu dan share satu copy pada saya memandangkan khamis ni saya ada pra trial sekolah. Email saya: zaimfauwaz@gmail.com. Terima kasih, cikgu.
ReplyDeleteassalamualaikum cg,izinkan saya guna dan share bahan cikgu ye .Saya trial khamis ni boleh send ke saya ? ini emelnya syanur950@gmail.com terima kasih cikgu
ReplyDelete