Wednesday, 7 October 2015

Kertas 3 Bab 2 Tingkatan 5

1.
F1
usaha masyarakat tempatan menentang apa sahaja bentuk tekanan atau penjajahan
1m
F2
hasrat untuk membebaskan negara mereka daripada kuasa penjajah
1m
F3
di Malaysia, penentangan terhadap British dilakukan oleh pemimpin dan rakyat tempatan
1m
F4
gerakan secara menyeluruh bermula pada awal abad ke-20
1m
F5
merupakan reaksi spontan masyarakat tempatan
1m
F6
untuk menjaga kepentingan mereka daripada dicerobohi dan dikuasai oleh orang luar
1m
F7
pemimpin penentangan, Penghulu Dol Said, Dato Maharaja Lela, Rentap dan Mat Salleh
1m


masa-mana 5 x 1 m
[5m]




2
F1
Dasar Penaklukan British
1m

H1a
untuk mengukuhkan kedudukan/kuasa
1m

H1b
memperluas kuasa politik
1m

H1c
kawasan yang ditakluki terikat dengan peraturan
1m

H1d
memaksa sesetengah kawasan menjadi tanah jajahan
1m

H1e
Naning dipaksa membayar ufti
1m

H1f
melaksanakan Sistem Residen di Selangor/ Negeri Sembilan/ Perak/ Pahang
1m

H1g
Sistem Penasihat dilaksanakan di Johor/ Kelantan/ Terengganu/ Kedah/ Perlis
1m

H1h
orang Iban di Sarawak dianggap lanun
1m





F2
Eksploitasi Ekonomi
1m

H2a
untuk kepentingan penjajah
1m

H2b
saudagar Negeri-negeri Selat dibenarkan mengusahakan lombong/ perdagangan bijih timah
1m






F3
Sistem Pentadbiran Barat
1m

H3a
dipaksa terhadap penduduk tempatan
1m

H3b
cukai diperkenalkan
1m

H3c
peraturan tanah diperkenalkan
1m

H3d
di Terengganu, tanah yang hendak dibuka mesti dapat keizinan
1m

H3e
bertentangan amalan tradisi masyarakat tempatan
1m

H3f
rakyat terbeban dengan cukai
1m

H3g
menyekat kebebasakan rakyat untuk membuka tanah
1m





F4
Dasar Campur Tangan
1m

H4a
dalam adat resam dan budaya tempatan
1m

H4b
nilai yang bertentangan dengan budaya tempatan
1m

H4c
JWW Birch mengganggu adat penggunaan orang suruhan di Perak
1m

H4d
JWW Birch tidak menghormati adat tempatan
1m





F5
Pembesar Tempatan Kehilangan Kuasa dan Pengaruh
1m

H5a
di tempat/ kawasan sendiri
1m

H5b
terhadap anak buah sendiri
1m

H5c
dilantik oleh sultan/ masyarakat kawasan tersebut untuk mentadbir


H5d
berkuasa menjaga hal ehwal daerah


H5e
Syarif Masahor/ Dato Patinggi Abdul Ghafur/ Dato Syahbandar/ Dato Bahaman
1m





F6
Kesulitan Penduduk Tempatan
1m

H6a
kerana pelaksanaan undang-undang
1m

H6b
penduduk menyokong pembesar atas dasar taat setia
1m


mana-mana 30 x 1 m
30m




3(a)
F1
Penentangan paling awal di Tanah Melayu
1m

F2
Tidak bersetuju British meletakkan Naning sebagai  sebahagian daripada wilayahnya/ Melaka
1m

F3
Penghulu Naning/ Dol Said enggan menghantar 1/10 hasil tahunannya/ ufti ke Melaka
1m

F4
1831 British menghantar tentera untuk menakluk Naning
1m

F5
Pasukan British ditentang Penghulu Dol Said
1m

F6
Penghulu Dol Said mendapat bantuan ketenteraan daripada pembesar sekitar
1m

F7
berjaya menewaskan tentera British/ 150 orang tentera pimpinan Kapten Wyllie untuk menawan Taboh
1m

F8
menggunakan taktik gerila/ menebang pokok/ menanam ranjau
1m

F9
1832, 1200 orang tentera British menyerang Naning
1m

F10
Penghulu Dol Said tidak dibantu sesiapa
1m

F11
Penghulu Dol Said kalah
1m

F12
Penghulu Dol Said menyerah diri
1m

F13
Penghulu Dol Said dibawa ke Melaka
1m

F14
Penghulu Dol Said diberi pencen/ rumah
1m




3(b)
F1
dilakukan oleh Tok Janggut
1m

F2
di Pasir Puteh apabila British memperkenalkan Sistem Penasihat British
1m

F3
memaksa penduduk tempatan menerima pakai sistem cukai
1m

F4
Tok Janggut membantah perlaksanaan sistem cukai
1m

F5
Tok Janggut enggan membayar cukai
1m

F6
bantahan Tok Janggut tidak dilayan Pegawai Daerah Pasir Puteh
1m

F7
mengarahkan pihak polis menangkap Tok Janggut
1m

F8
tetapi gagal
1m

F9
1915, Engku Besar Jeram, Tuan Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak dan rakyat tempatan menyerang Pasir Puteh
1m

F10
berjaya menawan Pasir Puteh
1m

F11
kerajaan dibentuk dengan Engku Jeram sebagai Raja, Tok Janggut sebagai Perdana Menteri dan Che Ishak sebagai Pegawai Daerah
1m

F12
dengan menggunakan nama Sultan Kelantan, British membawa masuk pasukan tentera bersama kapal perang HMS Cadmus
1m

F13
1915, British serang Saring
1m

F14
serangan tersusun/ penggunaan senjata moden mengalahkan Tok Janggut dan pengikutnya
1m

F15
Tok Janggut terkorban
1m

F16
mayat diarak ke seluruh pekan Kota Bahru
1m

F17
digantung di pasar malam dalam keadaan kepala ke bawak dan kaki ke atas
1m

F18
tindakan sebagai amaran kepada masyarakat tempatan
1m


mana-mana 15 x 1m
15m




4
F1
mempunyai semangat setia negara yang tinggi
1m

F2
sanggup berkorban untuk bangsa
1m

F3
mempunyai sifat kerjasama
1m

F4
bersifat berani
1m

F5
menguasai pelbagai kemahiran
1m

F6
ketaatan kepada pemimpin/ pemerintah/ ketua
1m

F7
mengukuhkan jati diri bangsa Malaysia
1m

F8
tidak mudah berputus asa
1m

F9
tidak terpengaruh dengan agenda anasir luar
1m

F10
menjauhi nilai-nilai negatif/ gejala sosial
1m

F11
menjaga keamanan negara
1m

F12
memajukan ekonomi penduduk pribumi
1m

F13
mempunyai daya saing/ daya juang yang tinggi
1m

F14
bertanggungjawab menjaga maruah bangsa/ imej negara
1m

F15
mematuhi ajaran agama
1m

F16
menghormati sesama individu
1m

F17
terlibat dalam pembangunan negara
1m

F18
berpegang teguh kepada agama
1m

F19
mendaulatkan perlembangaan negara
1m

F20
mempunyai sifat berpandangan jauh
1m


[mana-mana jawapan yang munasabah diterima]



mana-mana 15 x 1m
15m
5
F1
Prihatin dan peka terhadap orang lain


F2
Mengutamakan sfat kasih sayang


F3
Mengutamakan disiplin


F4
Menghargai orang lain seperti ibu bapa, guru dan lain-lain


F5
Menjaga kebersihan seperti kebersihan diri,kebersihan rumah dll


F6
Mempunyai ilmu pengetahuan agama


F7
Rajin berusaha


F8
Menepati masa


F9
Dapat mengawal emosi


F10
Mempunyai sifat penyabar


F11
Mempunyai sifat berani


M
Mana-mana munasabah





6
F1
rakyat berbilang kaum mendapat layanan sama rata
1m

F2
prinsip keadilan/ bersifat adil
1m

F3
memupuk semangat kerjasama
1m

F4
memperkenalkan Program Perumahan Rakyat 1 Malaysia/ PRIMA
1m

F5
menubuhkan Pusat Internet 1 Malaysia
1m

F6
menyediakan perkhidmatan Teksi Rakyat 1 Malaysia
1m

F7
meringankan beban perbelanjaan rakyat melalui Kedai Rakyat 1 Malaysia/ KRIM
1m

F8
memberi Bantuan Rakyat 1 Malaysia/ BRIM
1m

F9
menyediakan perkhidmatan kesihatan Klinik 1 Malaysia
1m

F10
semangat kesukarelaan golongan belia/ 1M4U
1m

F11
bantuan pendidikan melalui Bantuan Buku 1 Malaysia
1m

F12
mengatasi masalah pengangguran melalui Skim Latihan 1 Malaysia
1m

F13
menyediakan harga makanan berpatutuan melalui Menu Rakyat 1 Malaysia
1m

F14
bantuan e-Kasih kepada golongan yang memerlukan
1m

F15
pengenalan Kad Istimewa 1 Malaysia
1m


[mana-mana jawapan yang munasabah diterima]



mana-mana 10 x 1
10m




7
F1
menjaya konsep 1Malaysia
1m

F2
mengamalkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
1m

F3
memperkenalkan Akta Bahasa Kebangsaan/ Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
1m

F4
mengamalkan prinsip Rukun Negara
1m

F5
memantapkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
1m

F6
menayangkan filem/ dokumentari/ drama berunsurkan patriotisme
1m

F7
menganjurkan lawatan ke tempat bersejarah
1m

F8
menyediakan kemudahan pendidikan di luar bandar
1m

F9
menubuhkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia/ SKMM
1m

F10
menjayakan kempen penerapan nilai-nilai murni
1m

F11
memperkenalan mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
1m

F12
pelaksanaan Program Latihan Khidmat Negara/ PLKN
1m

F13
menganjurkan Sukan Malaysia (SUKMA)
1m

F14
menggalakkan penglibatan belia dalam aktiviti sukarelawan/ 1M4U
1m

F15
memperkasakan program Biro Tata Negara/ Biro Tranformasi Negara
1m


[mana-mana jawapan yang munasabah diterima]



mana-mana 5 x 1
10 m




8
F1
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
1m

H1a
menghormati raja dan pemimpin negara
1m

H1b
menghargai jasa dan perjuangan tokoh-tokoh Negara
1m

H1c
menghormati lambang-lambang negara (seperti bendera, lagu kebangsaan, jata negara)
1m

H1d
menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara
1m

H1e
menghargai dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa
1m

H1f
berbangga dengan sejarah negara
1m





F2
Bersemangat setia negara
1m

H2a
cinta akan bangsa dan negara
1m

H2b
taat dan setia kepada raja dan pemimpin negara
1m

H2c
sedia berkorban untuk bangsa dan negara
1m

H2d
bertanggungjaw ab kepada bangsa dan negara
1m

H2e
berani dan sanggup mempertahankan kedaulatan bangsa dan negara
1m

H2f
peka kepada masalah dan isu tentang bangsa dan negara
1m

H2g
bersyukur sebagai warganegara Malaysia
1m





F3
Bersemangat kekitaan
1m

H3a
bersatupadu dan berharmoni
1m

H3b
bertolak ansur dan bertoleransi
1m

H3c
bekerjasama dan tolong menolong
1m

H3d
hormat menghormati
1m

H3f
bersefahaman dan bermuafakat
1m

H3g
muhibah atau semangat bermasyarakat
1m





F4
Berdisiplin
1m

H4a
berakhlak dan berbudi pekerti mulia
1m

H4b
mempertahankan dan menjunjung Perlembagaan Negara
1m

H4c
mematuhi peraturan dan undang-undang
1m

H4d
berkelakuan sopan, bertatasusila dan berhemah tinggi
1m

H4e
bertindak wajar
1m

H4f
bersifat amanah dan jujur
1m

H4g
berlaku adil dan bertimbang rasa
1m





F5
Berusaha dan produktif
1m

H5a
berdikari
1m

H5b
tabah menghadapi cabaran
1m

H5c
menyokong dan melibatkan diri dalam usaha pembangunan
1m

H5d
berganding bahu membangunkan negara
1m

H5e
berilmu dan berketerampilan
1m


[mana-mana jawapan yang munasabah diterima]



mana-mana 5 x 1
10m




9.
P1
perjuangan tokoh-tokoh masa lampau menentang penjajahan British patut kita contohi
1m

P2
tokoh-tokoh masa lampau telah menunjukkan semangat setia negara yang tinggi kerana sanggup berkorban untuk agama, bangsa dan negara
1m

I1
sifat kerjasama antara pemimpin dengan pemimpin dan pemimpin dengan rakyat penting demi mencapai kejayaan
1m

I2
sikap berdisiplin dan gigih berusaha perlu diteladani oleh generasi muda hari ini untuk mencapai kemajuan
1m

I3
ketaatan kepada pemimpin akan menjamin kejayaan


H1
generasi muda perlu melengkapkan diri dengan ilmu
1m

H2
rakyat perlu mempunyai jati diri agar tidak mudah tunduk dengan ancaman dalam dan luar negara/ penjajahan bentuk baharu
1m

H3
negara akan menjadi maju dan mencapai Wawasan 2020
1m

H4
rakyat akan dapat mengekalkan perpaduan negara
1m


[mana-mana jawapan yang munasabah diterima]




5m
PERATURAN PEMARKAHAN TAMAT


No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6