1.
|
F1
|
usaha masyarakat tempatan menentang
apa sahaja bentuk tekanan atau penjajahan
|
1m
|
F2
|
hasrat untuk membebaskan negara mereka
daripada kuasa penjajah
|
1m
|
|
F3
|
di Malaysia, penentangan terhadap
British dilakukan oleh pemimpin dan rakyat tempatan
|
1m
|
|
F4
|
gerakan secara menyeluruh bermula pada
awal abad ke-20
|
1m
|
|
F5
|
merupakan reaksi spontan masyarakat
tempatan
|
1m
|
|
F6
|
untuk menjaga kepentingan mereka
daripada dicerobohi dan dikuasai oleh orang luar
|
1m
|
|
F7
|
pemimpin penentangan, Penghulu Dol
Said, Dato Maharaja Lela, Rentap dan Mat Salleh
|
1m
|
|
masa-mana
5 x 1 m
|
[5m]
|
||
2
|
F1
|
Dasar
Penaklukan British
|
1m
|
H1a
|
untuk mengukuhkan kedudukan/kuasa
|
1m
|
|
H1b
|
memperluas kuasa politik
|
1m
|
|
H1c
|
kawasan yang ditakluki terikat dengan
peraturan
|
1m
|
|
H1d
|
memaksa sesetengah kawasan menjadi
tanah jajahan
|
1m
|
|
H1e
|
Naning dipaksa membayar ufti
|
1m
|
|
H1f
|
melaksanakan Sistem Residen di
Selangor/ Negeri Sembilan/ Perak/ Pahang
|
1m
|
|
H1g
|
Sistem Penasihat dilaksanakan di
Johor/ Kelantan/ Terengganu/ Kedah/ Perlis
|
1m
|
|
H1h
|
orang Iban di Sarawak dianggap lanun
|
1m
|
|
F2
|
Eksploitasi
Ekonomi
|
1m
|
|
H2a
|
untuk kepentingan penjajah
|
1m
|
|
H2b
|
saudagar Negeri-negeri Selat
dibenarkan mengusahakan lombong/ perdagangan bijih timah
|
1m
|
|
F3
|
Sistem
Pentadbiran Barat
|
1m
|
|
H3a
|
dipaksa terhadap penduduk tempatan
|
1m
|
|
H3b
|
cukai diperkenalkan
|
1m
|
|
H3c
|
peraturan tanah diperkenalkan
|
1m
|
|
H3d
|
di Terengganu, tanah yang hendak
dibuka mesti dapat keizinan
|
1m
|
|
H3e
|
bertentangan amalan tradisi masyarakat
tempatan
|
1m
|
|
H3f
|
rakyat terbeban dengan cukai
|
1m
|
|
H3g
|
menyekat kebebasakan rakyat untuk
membuka tanah
|
1m
|
|
F4
|
Dasar
Campur Tangan
|
1m
|
|
H4a
|
dalam adat resam dan budaya tempatan
|
1m
|
|
H4b
|
nilai yang bertentangan dengan budaya
tempatan
|
1m
|
|
H4c
|
JWW Birch mengganggu adat penggunaan
orang suruhan di Perak
|
1m
|
|
H4d
|
JWW Birch tidak menghormati adat
tempatan
|
1m
|
|
F5
|
Pembesar
Tempatan Kehilangan Kuasa dan Pengaruh
|
1m
|
|
H5a
|
di tempat/ kawasan sendiri
|
1m
|
|
H5b
|
terhadap anak buah sendiri
|
1m
|
|
H5c
|
dilantik oleh sultan/ masyarakat
kawasan tersebut untuk mentadbir
|
||
H5d
|
berkuasa menjaga hal ehwal daerah
|
||
H5e
|
Syarif Masahor/ Dato Patinggi Abdul
Ghafur/ Dato Syahbandar/ Dato Bahaman
|
1m
|
|
F6
|
Kesulitan
Penduduk Tempatan
|
1m
|
|
H6a
|
kerana pelaksanaan undang-undang
|
1m
|
|
H6b
|
penduduk menyokong pembesar atas dasar
taat setia
|
1m
|
|
mana-mana
30 x 1 m
|
30m
|
||
3(a)
|
F1
|
Penentangan paling awal di Tanah
Melayu
|
1m
|
F2
|
Tidak bersetuju British meletakkan
Naning sebagai sebahagian daripada
wilayahnya/ Melaka
|
1m
|
|
F3
|
Penghulu Naning/ Dol Said enggan
menghantar 1/10 hasil tahunannya/ ufti ke Melaka
|
1m
|
|
F4
|
1831 British menghantar tentera untuk
menakluk Naning
|
1m
|
|
F5
|
Pasukan British ditentang Penghulu Dol
Said
|
1m
|
|
F6
|
Penghulu Dol Said mendapat bantuan
ketenteraan daripada pembesar sekitar
|
1m
|
|
F7
|
berjaya menewaskan tentera British/
150 orang tentera pimpinan Kapten Wyllie untuk menawan Taboh
|
1m
|
|
F8
|
menggunakan taktik gerila/ menebang
pokok/ menanam ranjau
|
1m
|
|
F9
|
1832, 1200 orang tentera British
menyerang Naning
|
1m
|
|
F10
|
Penghulu Dol Said tidak dibantu
sesiapa
|
1m
|
|
F11
|
Penghulu Dol Said kalah
|
1m
|
|
F12
|
Penghulu Dol Said menyerah diri
|
1m
|
|
F13
|
Penghulu Dol Said dibawa ke Melaka
|
1m
|
|
F14
|
Penghulu Dol Said diberi pencen/ rumah
|
1m
|
|
3(b)
|
F1
|
dilakukan oleh Tok Janggut
|
1m
|
F2
|
di Pasir Puteh apabila British
memperkenalkan Sistem Penasihat British
|
1m
|
|
F3
|
memaksa penduduk tempatan menerima
pakai sistem cukai
|
1m
|
|
F4
|
Tok Janggut membantah perlaksanaan
sistem cukai
|
1m
|
|
F5
|
Tok Janggut enggan membayar cukai
|
1m
|
|
F6
|
bantahan Tok Janggut tidak dilayan
Pegawai Daerah Pasir Puteh
|
1m
|
|
F7
|
mengarahkan pihak polis menangkap Tok
Janggut
|
1m
|
|
F8
|
tetapi gagal
|
1m
|
|
F9
|
1915, Engku Besar Jeram, Tuan Ahmad,
Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak dan rakyat tempatan menyerang Pasir Puteh
|
1m
|
|
F10
|
berjaya menawan Pasir Puteh
|
1m
|
|
F11
|
kerajaan dibentuk dengan Engku Jeram
sebagai Raja, Tok Janggut sebagai Perdana Menteri dan Che Ishak sebagai
Pegawai Daerah
|
1m
|
|
F12
|
dengan menggunakan nama Sultan
Kelantan, British membawa masuk pasukan tentera bersama kapal perang HMS
Cadmus
|
1m
|
|
F13
|
1915, British serang Saring
|
1m
|
|
F14
|
serangan tersusun/ penggunaan senjata
moden mengalahkan Tok Janggut dan pengikutnya
|
1m
|
|
F15
|
Tok Janggut terkorban
|
1m
|
|
F16
|
mayat diarak ke seluruh pekan Kota
Bahru
|
1m
|
|
F17
|
digantung di pasar malam dalam keadaan
kepala ke bawak dan kaki ke atas
|
1m
|
|
F18
|
tindakan sebagai amaran kepada
masyarakat tempatan
|
1m
|
|
mana-mana
15 x 1m
|
15m
|
||
4
|
F1
|
mempunyai semangat setia negara yang
tinggi
|
1m
|
F2
|
sanggup berkorban untuk bangsa
|
1m
|
|
F3
|
mempunyai sifat kerjasama
|
1m
|
|
F4
|
bersifat berani
|
1m
|
|
F5
|
menguasai pelbagai kemahiran
|
1m
|
|
F6
|
ketaatan kepada pemimpin/ pemerintah/
ketua
|
1m
|
|
F7
|
mengukuhkan jati diri bangsa Malaysia
|
1m
|
|
F8
|
tidak mudah berputus asa
|
1m
|
|
F9
|
tidak terpengaruh dengan agenda anasir
luar
|
1m
|
|
F10
|
menjauhi nilai-nilai negatif/ gejala
sosial
|
1m
|
|
F11
|
menjaga keamanan negara
|
1m
|
|
F12
|
memajukan ekonomi penduduk pribumi
|
1m
|
|
F13
|
mempunyai daya saing/ daya juang yang
tinggi
|
1m
|
|
F14
|
bertanggungjawab menjaga maruah
bangsa/ imej negara
|
1m
|
|
F15
|
mematuhi ajaran agama
|
1m
|
|
F16
|
menghormati sesama individu
|
1m
|
|
F17
|
terlibat dalam pembangunan negara
|
1m
|
|
F18
|
berpegang teguh kepada agama
|
1m
|
|
F19
|
mendaulatkan perlembangaan negara
|
1m
|
|
F20
|
mempunyai sifat berpandangan jauh
|
1m
|
|
[mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
|
|||
mana-mana
15 x 1m
|
15m
|
||
5
|
F1
|
Prihatin dan peka terhadap orang lain
|
|
F2
|
Mengutamakan sfat kasih sayang
|
||
F3
|
Mengutamakan disiplin
|
||
F4
|
Menghargai orang lain seperti ibu
bapa, guru dan lain-lain
|
||
F5
|
Menjaga kebersihan seperti kebersihan
diri,kebersihan rumah dll
|
||
F6
|
Mempunyai ilmu pengetahuan agama
|
||
F7
|
Rajin berusaha
|
||
F8
|
Menepati masa
|
||
F9
|
Dapat mengawal emosi
|
||
F10
|
Mempunyai sifat penyabar
|
||
F11
|
Mempunyai sifat berani
|
||
M
|
Mana-mana munasabah
|
||
6
|
F1
|
rakyat berbilang kaum mendapat layanan
sama rata
|
1m
|
F2
|
prinsip keadilan/ bersifat adil
|
1m
|
|
F3
|
memupuk semangat kerjasama
|
1m
|
|
F4
|
memperkenalkan Program Perumahan
Rakyat 1 Malaysia/ PRIMA
|
1m
|
|
F5
|
menubuhkan Pusat Internet 1 Malaysia
|
1m
|
|
F6
|
menyediakan perkhidmatan Teksi Rakyat
1 Malaysia
|
1m
|
|
F7
|
meringankan beban perbelanjaan rakyat
melalui Kedai Rakyat 1 Malaysia/ KRIM
|
1m
|
|
F8
|
memberi Bantuan Rakyat 1 Malaysia/
BRIM
|
1m
|
|
F9
|
menyediakan perkhidmatan kesihatan
Klinik 1 Malaysia
|
1m
|
|
F10
|
semangat kesukarelaan golongan belia/
1M4U
|
1m
|
|
F11
|
bantuan pendidikan melalui Bantuan
Buku 1 Malaysia
|
1m
|
|
F12
|
mengatasi masalah pengangguran melalui
Skim Latihan 1 Malaysia
|
1m
|
|
F13
|
menyediakan harga makanan berpatutuan
melalui Menu Rakyat 1 Malaysia
|
1m
|
|
F14
|
bantuan e-Kasih kepada golongan yang
memerlukan
|
1m
|
|
F15
|
pengenalan Kad Istimewa 1 Malaysia
|
1m
|
|
[mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
|
|||
mana-mana
10 x 1
|
10m
|
||
7
|
F1
|
menjaya konsep 1Malaysia
|
1m
|
F2
|
mengamalkan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
|
1m
|
|
F3
|
memperkenalkan Akta Bahasa Kebangsaan/
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
|
1m
|
|
F4
|
mengamalkan prinsip Rukun Negara
|
1m
|
|
F5
|
memantapkan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
|
1m
|
|
F6
|
menayangkan filem/ dokumentari/ drama
berunsurkan patriotisme
|
1m
|
|
F7
|
menganjurkan lawatan ke tempat
bersejarah
|
1m
|
|
F8
|
menyediakan kemudahan pendidikan di
luar bandar
|
1m
|
|
F9
|
menubuhkan Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia/ SKMM
|
1m
|
|
F10
|
menjayakan kempen penerapan
nilai-nilai murni
|
1m
|
|
F11
|
memperkenalan mata pelajaran
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
1m
|
|
F12
|
pelaksanaan Program Latihan Khidmat
Negara/ PLKN
|
1m
|
|
F13
|
menganjurkan Sukan Malaysia (SUKMA)
|
1m
|
|
F14
|
menggalakkan penglibatan belia dalam
aktiviti sukarelawan/ 1M4U
|
1m
|
|
F15
|
memperkasakan program Biro Tata
Negara/ Biro Tranformasi Negara
|
1m
|
|
[mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
|
|||
mana-mana
5 x 1
|
10 m
|
||
8
|
F1
|
Berbangga sebagai rakyat
Malaysia
|
1m
|
H1a
|
menghormati
raja dan pemimpin negara
|
1m
|
|
H1b
|
menghargai
jasa dan perjuangan tokoh-tokoh Negara
|
1m
|
|
H1c
|
menghormati
lambang-lambang negara (seperti bendera, lagu kebangsaan, jata negara)
|
1m
|
|
H1d
|
menjaga
dan mempertahankan maruah bangsa dan negara
|
1m
|
|
H1e
|
menghargai
dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa
|
1m
|
|
H1f
|
berbangga dengan sejarah negara
|
1m
|
|
F2
|
Bersemangat setia negara
|
1m
|
|
H2a
|
cinta
akan bangsa dan negara
|
1m
|
|
H2b
|
taat dan setia kepada raja dan pemimpin negara
|
1m
|
|
H2c
|
sedia berkorban untuk bangsa dan negara
|
1m
|
|
H2d
|
bertanggungjaw ab kepada bangsa dan negara
|
1m
|
|
H2e
|
berani
dan sanggup mempertahankan kedaulatan bangsa dan negara
|
1m
|
|
H2f
|
peka
kepada masalah dan isu tentang bangsa dan negara
|
1m
|
|
H2g
|
bersyukur sebagai warganegara Malaysia
|
1m
|
|
F3
|
Bersemangat kekitaan
|
1m
|
|
H3a
|
bersatupadu
dan berharmoni
|
1m
|
|
H3b
|
bertolak ansur dan bertoleransi
|
1m
|
|
H3c
|
bekerjasama dan tolong menolong
|
1m
|
|
H3d
|
hormat menghormati
|
1m
|
|
H3f
|
bersefahaman dan bermuafakat
|
1m
|
|
H3g
|
muhibah atau semangat bermasyarakat
|
1m
|
|
F4
|
Berdisiplin
|
1m
|
|
H4a
|
berakhlak
dan berbudi pekerti mulia
|
1m
|
|
H4b
|
mempertahankan
dan menjunjung Perlembagaan Negara
|
1m
|
|
H4c
|
mematuhi peraturan dan undang-undang
|
1m
|
|
H4d
|
berkelakuan
sopan, bertatasusila dan berhemah tinggi
|
1m
|
|
H4e
|
bertindak wajar
|
1m
|
|
H4f
|
bersifat amanah dan jujur
|
1m
|
|
H4g
|
berlaku adil dan bertimbang rasa
|
1m
|
|
F5
|
Berusaha dan produktif
|
1m
|
|
H5a
|
berdikari
|
1m
|
|
H5b
|
tabah menghadapi cabaran
|
1m
|
|
H5c
|
menyokong
dan melibatkan diri dalam usaha pembangunan
|
1m
|
|
H5d
|
berganding bahu membangunkan negara
|
1m
|
|
H5e
|
berilmu dan berketerampilan
|
1m
|
|
[mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
|
|||
mana-mana
5 x 1
|
10m
|
||
9.
|
P1
|
perjuangan tokoh-tokoh masa lampau
menentang penjajahan British patut kita contohi
|
1m
|
P2
|
tokoh-tokoh masa lampau telah
menunjukkan semangat setia negara yang tinggi kerana sanggup berkorban untuk
agama, bangsa dan negara
|
1m
|
|
I1
|
sifat kerjasama antara pemimpin dengan
pemimpin dan pemimpin dengan rakyat penting demi mencapai kejayaan
|
1m
|
|
I2
|
sikap berdisiplin dan gigih berusaha
perlu diteladani oleh generasi muda hari ini untuk mencapai kemajuan
|
1m
|
|
I3
|
ketaatan kepada pemimpin akan menjamin
kejayaan
|
||
H1
|
generasi muda perlu melengkapkan diri
dengan ilmu
|
1m
|
|
H2
|
rakyat perlu mempunyai jati diri agar
tidak mudah tunduk dengan ancaman dalam dan luar negara/ penjajahan bentuk
baharu
|
1m
|
|
H3
|
negara akan menjadi maju dan mencapai
Wawasan 2020
|
1m
|
|
H4
|
rakyat akan dapat mengekalkan
perpaduan negara
|
1m
|
|
[mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
|
|||
5m
|
PERATURAN PEMARKAHAN
TAMAT
No comments:
Post a Comment