Tajuk : Sebulan sebelum peperiksaan
Tajuk :TEMA10
BAB 2- GERAKAN NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
Pelbagai
pihak telah terlibat dalam gerakan nasionalisme seperti pemimpin-pemimpin
tempatan, media massa, gerakan dan persatuan-persatuan. Setelah menempuh
pelbagai rintangan dan cabaran, Malaysia berjaya menjadi sebuah negara yang
merdeka dan berdaulat dan terus disegani sehingga kini.
Soalan Hari peperiksaan
Soalan : Huraikan
sejarah gerakan nasionalisme di Malaysia sehingga perang dunia kedua dan
menghubungkaitkannya dengan kedaulatan negara
kita pada hari ini.
Peringatan : Calon hendaklah menjawab berdasarkan
kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah penuh
|
Pengenalan
|
1.
Pengenalan
Jelaskan
latar belakang kemunculan Gerakan nasionalisme di Malaysia sehingga perang
dunia kedua
|
5
Markah
|
Isi dan Huraian
|
2.
Faktor-faktor pemangkin
nasionalisme sehingga perang dunia
kedua
Huraikan
faktor-faktor pemangkin nasionalisme
di Tanah Melayu sehingga perang dunia kedua
|
30
Markah
|
|
3.
Peranan Gerakan Islah, akhbar,
majalah dan novel serta persatuan-persatuan Melayu dalam menggerakkan
kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu.
Jelaskan
peranan Gerakan Islah, akhbar, majalah dan novel serta Persatuan-persatuan
Melayu dalam menggerakkan kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu.
|
15
Markah
|
|
4.
Peranan pertubuhan dan media massa
demi memupuk semangat patriotisme di negara ini
Bagaimanakah
kita memanfaatkan peranan pertubuhan dan media massa demi memupuk semangat
patriotisme di negara ini?
|
15
Markah
|
|
5.
Kejayaan negara setelah memanfaatkan
peranan pertubuhan dan media massa dalam memupuk dan mengekalkan semangat
patriotism penduduk Malaysia
Berdasarkan
permerhatian anda, jelaskan keberkesanan yang dicapai oleh negara setelah
memanfaatkan peranan pertubuhan dan media massa dalam memupuk dan mengekalkan
semangat patriotism dalam kalangan penduduk Malaysia.
|
10
Markah
|
|
6.
Jelaskan cabaran menjadikan Malaysia
sebuah negara berdaulat.
-
Jelaskan
cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam mengekalkan kedaulatannya. ( 5m )
-
Nyatakan
langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas (5m )
|
10
Markah
|
|
7.
Penerapan nilai-nilai murni
ikhtibar/ patriotisme daripada gerakan nasionalisme sehingga perang dunia
kedua demi mengekalkan kedaulatan negara kita.
Nyatakan
nilai-nilai murni /iktibar/ patriotisme daripada gerakan nasionalisme
sehingga perang dunia kedua yang boleh
diterapkan demi mengekalkan kedaulatan negara kita.
|
10
Markah
|
Kesimpulan
|
8.
Rumusan
-
Pengetahuan
-
Iktibar
kepada diri, bangsa dan Negara
-
Harapan
untuk masa depan Malaysia kekal sebagai negara berdaulat yang disegani
|
5
markah
|
Peraturan pemarkahan Bab 2 Tingkatan 5
Soalan : Huraikan sejarah gerakan nasionalisme
di Malaysia sehingga perang dunia kedua dan
menghubungkaitkannya dengan
kegemilangan negara kita pada hari ini.
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1.
|
-
Usaha
masyarakat tempatan menentang apa saja bentuk tekanan oleh kuasa luar.
-
Menentang
penjajahan terhadap mereka oleh kuasa luar.
-
Didorong
oleh hasrat untuk membebaskan negara mereka dari kuasa penjajah.
-
Penentangan
dilakukan oleh pemimpin dan rakyat
-
Gerakan
nasionalisme secara menyeluruh telah bermula pada awal abad ke-20.
( 5x1m= 5m)
|
5
Markah
|
2.
|
2.
Huraikan faktor-faktor pemangkin
nasionalisme di Tanah Melayu sehingga
perang dunia kedua
Pengenalan Sistem politik Barat
dan memusnahkan sistem politik tempatan :
• British meletakkan seorang Residen
• Residen mengambil alih pentadbiran negeri daripada
pembesar tempatan
• Pembesar diberikan pencen
• Pembesar digantikan dengan residen oleh pegawai British
• Kesannya perubahan ini menjatuhkan maruah orang tempatan
/mencabar sistem tempatan/amalan
tradisi
• Keadaan ini telah membangkitkan kebencian penduduk
terhadap British
Perkembangan sistem pendidikan :
• Melahirkan golongan intelek Melayu yang mampu berfikir
tentang kemajuan bangsa
• Menggunakan idea baru untuk memajukan diri dan menolak
penjajahan British
• Mereka menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran
mereka untuk menyedarkan bangsa Melayu
• Mereka menggunakan idea baru untuk memajukan diri dan
menolak penjajahan
Dasar British dalam sistem
pentadbiran:
• Menggalakkan sesiapa sahaja datang ke Tanah Melayu
• Untuk melabur, berniaga, berdagang, bekerja dan menetap
di Tanah Melayu
• Ramai orang asing telah datang ke Tanah Melayu dan
menetap di sini
• Kemasukan orang asing yang berterusan telah meningkatkan
jumlah imigran di Tanah Melayu
• Ini menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan
• Orang asing menguasai bidang perlombongan, perladangan
getah dan perniagaan.
• Orang Melayu kekal dengan pertanian padi yang tidak
dimajukan oleh British
• British membuka bandar baru sebagai pusat pentadbiran
• Orang Melayu tetap tinggal di kampung-kampung dengan
segala kekurangan
• Kemajuan ekonomi seperti perniagaan/prasarana / elektrik
/ perkhidmatan pos/telefon/sekolah/hospital
• Telah meningkatkan taraf hidup di bandar
• Keadaan ini menjarakkan lagi jurang taraf hidup antara
orang tempatan di luar bandar dengan imigran lain di bandar
• Dasar British telah memundurkan lagi taraf hidup orang
Melayu
• Golongan intelek Melayu menjadikannya sebagai isu
gerakan nasionalisme
Pendudukan Jepun menjadi pemangkin
terhadap gerakan nasionalisme.
• konsep Kawasan Kesemakmuran Asia telah menekankan
kebebasan negara negara Asia
• Untuk menentukan kemajuan masing-masing dan meningkatkan
persaudaraan dalam kalangan negara tersebut
• Jepun menggalakkan orang tempatan bekerjasama/berjanji
untuk memerdekakan Tanah Melayu
• Kesengsaraan hidup akibat kekurangan makanan/ubat-ubatan
/kekejaman pentadbiran Jepun menyebabkan penduduk Tanah Melayu membenci
penjajahan oleh kuasa Barat atau Timur
• Semua penjajah tetap zalim/menekan kehidupan orang
tempatan
• Kesannya, apabila British memperkenalkan Malayan Union
tahun 1946, orang Melayu menentang
• Mereka tidak mahu dijajah oleh sesiapa pun
Penguasaan Parti Komunis Malaya
selama 14 hari tahun 1945 membangkitkan semangat menentang penjajah:
• PKM menguasai balai-balai polis dan memerintah dengan
kejam
• Mereka membunuh dan menangkap sesiapa sahaja yang
dianggap penyokong Jepun
• Gerakan ini mencetuskan konflik perkauman
• Banyak orang Melayu terbunuh/rumah dibakar oleh anggota
PKM
• Dibalas oleh orang Melayu di Perak/Johor Sembilan/Pahang
Kemunculan mesin cetak:
• Memberikan kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan
• Mendorong kepada penentangan terhadap British
• Melalui buku, akhbar, majalah, kitab agama dan
lain-lain, idea menentang penjajah dapat disebarkan
Gerakan Pan-Islamisme Sedunia
memberi kesan terhadap kesedaran semangat kebangsaan:
• Merupakan gerakan intelektual Islam seluruh dunia untuk
membangkitkan pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam
• Bertujuan untuk menentang penjajahan Barat ke atas
negara-negara Islam
• Gerakan reformis oleh Syed Muhammad Abduh, pensyarah di
Universiti al-Azhar, Mesir telah tersebar luas
• Dalam tulisannya, beliau memberikan kupasan bahawa Islam
ialah cara hidup yang menekankan kepentingan dunia dan akhirat
• Islam juga mendorong umatnya menuju kejayaan
• Tulisannya disebarkan dalam majalah al-Manar
• Gerakan Wahabi yang berlaku di Arab Saudi juga mendesak
matlamat yang sama
Kesedaran Politik Serantau:
• Indonesia yang rapat dengan Tanah Melayu(geografi) dan
budaya telah mempengaruhi gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
• Kesedaran politik dan pendidikan Indonesia yang lebih
matang telah melahirkan ramai golongan intelektual
• Penulis yang hebat telah menghasilkan karya yang menjadi
bacaan masyarakat di Tanah Melayu
• Idea kebebasan politik dan penentangan terhadap
penjajahan telah tersebar luas dan dihayati oleh penduduk tempatan
• Kemasukan orang Indonesia ke Tanah Melayu memudahkan
penerimaan unsur kegiatan nasionalisme Indonesia di Tanah Melayu
(51x1m = 30 m )
|
30
Markah
|
3.
|
3.
Jelaskan peranan Peranan Gerakan
Islah, Akhbar, majalah dan novel serta Persatuan-persatuan Melayu dalam
menggerakkan kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu.
GERAKAN
ISLAH DI TANAH MELAYU
Maksud Gerakan Islah:
• Gerakan Islah adalah satu gerakan pemulihan yang
berusaha membetulkan pandangan masyarakat Melayu terhadap Islam.
• Ia bertujuan untuk memajukan umat Islam berdasarkan
ajaran al-Quran dan Hadis.
• dipimpin oleh Kaum Muda setelah tamat belajar di
Universiti al-Azhar di Mesir
Tokoh-tokoh /pelopor:
• Sheikh Tahir Jalaludin
• Syed Syeikh al-Hadi
• Dr. Burhanuddin al-Helmy
Matlamat / tujuan / isu:
• menyampaikan idea mereka demi kemajuan umat Islam
selaras dengan kemajuan dunia pada waktu itu.
• Memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial orang
Melayu.
• Menyematkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran
orang Melayu
• Mengkritik raja yang tidak berperanan dalam memajukan
orang Melayu.
• Mengkritik pembesar Melayu yang tidak berperanan dalam
memajukan orang Melayu.
Akhbar/ Majalah:
• Al-Imam
• Neracha
• Edaran Zaman
• Pengasuh
• Saudara
Tokoh-tokoh:
Sheikh Tahir Jalaluddin:
• Tokoh gerakan Kaum Muda.
• merupakan seorang tokoh yang menjadi pendukung kepada
akhbar al-Imam
• menulis dalam majalah al-Manar.
Syed Syeikh al-Hadi:
• tokoh gerakan Kaum Muda
• menubuhkan Jelutung Press
• menerbitkan majalah Saudara.
• mendirikan madrasah al-Masyhor di Pulau Pinang
• mengarang Novel Hikayat Faridah Hanum.
Akhbar, Majalah Dan Novel ;
Penggerak Kesedaran Kebangsaan:
• Akhbar, majalah dan Novel memainkan peranan yang penting
dalam melahirkan semangat kebangsaan di Tanah Melayu.
• Salah seorang penulis terkenal pada tahun 1920-an ialah
Zainal Abidin bin Ahmad ( Zaa’ba ) yang merupakan seorang tokoh bahasa,
pemikir dan cendekiawan ulung Melayu.
• Antara karya yang terkenal yang dihasilkan oleh Za’ba
ialah Ilmu Mengarang Melayu dan Pelita Bahasa Melayu.
• Pada tahun-tahun 1930-an muncul pula tokoh-tokoh seperti
Dato’ Onn Ja’afar dan Abdul Rahim Kajai.
• Tulisan mereka telah membangkitkan kesedaran untuk
memajukan diri dan bersatu padu, di samping mengkritik dasar-dasar British
yang menekan orang Melayu.
• Akhbar, majalah dan novel yang dihasilkan pada ketika
itu ialah untuk menyedarkan dan seterusnya memajukan bangsa Melayu.
Akhbar:
• Warta Melayu
• Lembaga Malaya
• Majlis Utusan Melayu
• Warta Negara
• Fajar Sarawak
Akhbar dan Isu yang dibangkitkan
Sosial/Pendidikan:
• Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu.
• Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
• Menyeru orang Melayu supaya meninggalkan sikap negative
seperti memilih kerja dan tidak mahu berusaha
• Menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk
pendidikan anak-anak.
• Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti
pertukangan dan kerja tangan
• Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan
orang Melayu
• Meminta taraf sekolah Melayu dibaiki dengan
memberikannya nilai ekonomi
• Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam
pentadbiran British.
• Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
Aspek ekonomi:
• Kurangkan kemasukan pedagang luar yang mengancam ekonomi
tempatan
• Galakkan orang Melayu terlibat dalam aktiviti ekonomi
• Melarang orang Melayu daripada menjual tanah mereka
• Menyeru orang Melayu supaya berjimat cermat
• Meminta British mengadakan kampong Khas orang Melayu di
Kuala Lumpur
• Manakala isu-isu yang dibangkitkan oleh akhbar dari
aspek politik ialah
• Mengkritk British kerana mengurangkan kuasa Raja-Raja
Melayu
• Mengkritik para pembesar dan raja-raja Melayu kerana
tidak melaksanakan – kemajuan kepada masyarakat Melayu
• Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran
kerajaan.
• Menuntut diadakan Malay Administrative ( M.A.S) untuk
melindungi orang – Melayu dalam perkhidmatan kerajaan.
• Menyeru orang Melayu di seluruh Tanah Melayu supaya
bersatu dalam sebuah – pertubuhan kebangsaan
• Menentang tuntutan orang luar terhadap politik tempatan
Majalah
Pengasuh:
• Majalah ini telah membangkitkan isu berikut;
1. Membincangkan soal pentafsiran Islam yang progresif
bagi kemajuan ummah
2. Menggalakkan pendidikan dikalangan orang Melayu
3. Memperluaskan ilmu dalam semua bidang
4. Memberikan pentafsiran kepada persoalan orang Islam
5. Menggesa orang Melayu menjauhkan diri daripada sifat
buruk
Guru:
• Pada tahun 19 24, Majalah Guru telah diterbitkan dan
pengarangnya terdiri daripada Muhamad Dato’ Muda Linggi, Yusuf Ahmad dan Mohd
Sidin Rashid.
Antara isu-isu yang dibangkitkan oleh Majalah Guru ialah ;
• Memberikan pendidikan yang secukupnya kepada anak-anak
Melayu
• Menyeru perpaduan di kalangan orang Melayu.
• Meniupkan semangat Cinta Negara dan menentang penjajahan
• Membaiki taraf hidup orang Melayu
• Memajukan bahasa dan sastera Melayu
• Menggalakkan perpaduan di kalangan guru sebagai pemimpin
bahasa.
• Pada tahun 1930, Majalah Bulan Melayu telah diterbitkan
oleh Zainon Sulaiman.
• Majalah Bulan Melayu ini telah membincangkan isu-isu
berikut:
• Menggalakkan perpaduan di kalangan guru perempuan Melayu
Johor.
• Menggalakkan wanita mendapat pendidikan untuk kemajuan
diri
• Mendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai-nilai
Islam dan budaya Timur
• Menggalakkan wanita menjadi obor untuk memajukan bangsa.
Novel:
Novel-novel yang banyak menyampaikan mesej-mesej kesedaran
bangsa ialah :
• Keris Melaka yang dikarang oleh Ahmad Bakhtiar
• Anak Mat Lela Gila oleh Ishak Haji Muhammad
• Putera Gunung Tahan oleh Ishak Haji Muhammad
• Melor Kuala Lumpur oleh Harun Aminurrashid
Keris Melaka -Ahmad Bakhtiar:
• Semangat perjuangan menentang penjajah Barat
• Sumbangan tokoh-tokoh Kesultanan Melayu Melaka seperti
Hang Tuah
• Gunakan Sejarah sebagai ispirasi dan pedoman untuk
mendorong semangat perjuangan bangsa bagi generasi muda
Anak Mat Lela Gila- Ishak Haji
Muhammad:
• Semangat anak muda menentang penjajah
• Hargai warisan bangsa
• Semangat cintakan tanah air
• Maruah bangsa lebih berharga daripada kesenangan
Melor Kuala Lumpur- Harun
Aminurrashid:
• Emansipasi wanita
• Kepentingan pendidikan moden di kalangan wanita Melayu
• Membuang pandangan negative yang boleh menghalang
kemajuan bangsa
Persatuan-persatuan
Negeri
Persatuan Sahabat Pena Malaya (
PASPAM ):
• Persatuan Sahabat Pena Malaya ( Paspam ) telah
ditubuhkan pada 7 April 1934, bertujuan untuk membaiki kedudukan ekonomi dan
sosial orang Melayu.
• Paspam ialah sebuah bertubuhan yang berlandaskan
sastera, tetapi ia cuba menyatupadukan orang Melayu, Sabah dan Sarawak.
• Persatuan ini telah dipimpin oleh cendekiawan Pulau
Pinang seperti S.M Zainal Abidin B.A
• Melalui pertubuhan ini orang Melayu dapat
berkenal-kenalan dan bertukar-tukar pendapat bagi memajukan diri dan bangsa.
• Ia juga dapat menggalakkan perpaduan dan persaudaraan di
kalangan orang Melayu di seluruh Semanjung Tanah Melayu.
• Paspam telah mendapat sambutan yang hangat kerana
organisasinya adalah lebih kemas dan mempunyai perlembagaannya sendiri.
• Paspam adalah merupakan asas kepada kesedaran perpaduan
Melayu.
Kesatuan Melayu Muda ( KMM ):
• KMM dipimpin oleh Ibrahim Haji Yaakob bersifat politik
• Bersifat radikal dan anti-penjajah British
• Keanggotaan terdiri daripada lepasan MPSI Tanjung
Malim,Perak
• Menggalakkan pepaduan di kalangan pemuda melayu
• Meningkatkan tahap pendidikan orang melayu
• Semasa pendudukan Jepun KMM telah bekerjasama dengan
Jepun untuk menghalau British dari Tanah Melayu
• KMM menjadi alat propaganda Jepun dengan membeli akhbar
Warta Malaya
• Ahli KMM telah mengelilingi Tanah Melayu untuk
mendapatkan sokongan KMM telah menubuhkan cawangannya di Maahad Ihya
Assyariff di Gunung Semanggol untuk melatih kader-kader yang dikenali tentera
semut
( 60 x 1m = 15 m )
|
15
Markah
|
4.
|
4.
Bagaimanakah kita memanfaatkan peranan
pertubuhan dan media massa demi memupuk semangat patriotisme di negara ini
-
Menjadikannya
sebagai medium untuk memupuk jati diri
-
Menyebar
maklumat/ hasrat kerajaan/ polisi negara
-
Membenarkan
gerakan bersifat kebangsaan
-
Sebagai
alat perpaduan/ kerjasama/tolak ansur antara kaum
-
Penjana
ekonomi
-
Penjana
politik secara sihat
-
Alat
bertukar pendapat
-
Sebagai
medium pendidikan
-
Membangkit
persoalan sosial dan ekonomi
-
Memajukan
bangsa dan negara
-
Merealisasikan
Wawasan 2020
-
Untuk
mengekalkan identiti negara
-
Sebagai
sumber ilmu pengetahuan
-
Melahirkan
masyarakat yang inovatif dan kreatif
-
Menggalakkan
penubuhan pertubuhan bukan kerajaan
( 15 x 1 m = 15 m )
( mana-mana jawapan yang munasabah )
|
15
Markah
|
5.
|
5.
Berdasarkan pemerhatian anda,
jelaskan keberkesanan yang dicapai oleh Negara setelah memanfaatkan Peranan
pertubuhan dan media massa dalam memupuk dan mengekalkan semangat patriotism
penduduk Malaysia
-
Dapat
menggerakkan kefahaman terhadap pengamalan
ajaran agama yang sebenar.
-
Persatuan
telah dapat mengeratkan perpaduan ahli dari seluruh Negara.
-
Menggalakkan
kesedaran tentang kepentingan pendidikan
-
Wanita
diberi peluang pendidikan seluas-luasnya.
-
Wanita
diberi peluang kerjaya yang sama rata.
-
Memberikan
kesedaran untuk memupuk jati diri yang tinggi.
-
Memartabatkan
bahasa melayu sebagai bahasa rasmi dalam urusan pentadbiran.
-
Menggalakkan
kesedaran untuk meningkatkan pencapaian dalam bidang ekonomi
-
Meniupkan
semangat cintakan akan Negara
-
Dapat
memperluaskan ilmu dalam pelbagai bidang.
(
10 x 1 m = 10 m )
( mana-mana jawapan yang munasabah )
|
10
Markah
|
6.
|
6.
Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh
Malaysia dalam mengekalkan kedaulatannya. ( 5m )
-
Perbezaan
agama, bahasa dan budaya
-
Kesedaran
rakyat masih ditahap rendah
-
Rasa
perpaduan masih rendah
-
Bahasa
kebangsaan tidak diamalkan secara menyeluruh
-
Kurang
jati diri
-
Jurang
ekonomi yang luas
-
Petempatan
dan sekolah terasing.
( 7x1m = 5 m )
6.
Nyatakan langkah-langkah untuk
mengatasi cabaran di atas
(5m )
-
Menjayakan
konsep Gagasan 1 Malaysia
-
Memperkukuhkan
perpaduan rakyat
-
Menguasai
ilmu pengetahuan
-
Menguasai
pelbagai kemahiran
-
Merealisasikan
Wawasan 2020
-
Menyediakan
pelbagai peluang ekonomi kepada semua kaum.
-
Melahirkan
pemimpin berpandangan jauh
-
Melahirkan
rakyat minda kelas pertama
-
Masyarakat
inovatif dan kreatif
-
Kebudayaan
kebangsaan dan sekolah wawasan
( 9 x 1m = 5 m )
( mana-mana
jawapan yang munasabah )
|
10
Markah
|
7.
|
7.
Nyatakan nilai-nilai murni/ iktibar/
patriotisme daripada gerakan nasionalisme sehingga perang dunia kedua yang
boleh diterapkan demi mengekalkan kedaulatan negara kita.
-
Berani
hadapi cabaran
-
Cekal
dan tabah
-
Tidak
mudah putus asa
-
Bercita-cita
tinggi / berwawasan
-
Sikap
sedia terima perubahan
-
Mengekalkan
keamanan
-
Bersifat
inovatif dan kreatif
-
Bersatu-padu
-
Bertoleransi
-
Hormat-menghormati
-
Menyuarakan
pendapat/ idea melalui pertubuhan/saluran yang betul
-
Berilmu
pengetahuan
-
Mengamalkan
nilai hidup beragama
-
Tidak
melibatkan diri dengan gejala negatif
( 14 x 1m = 10 m )
( mana-mana jawapan yang munasabah )
|
10
Markah
|
8.
|
8. Rumusan
-
Memastikan
kedaulatan negara tetap dipelihara
-
Memastikan
perpaduan dikekalkan melalui pengamalan dasar kebudayaan kebangsaan
-
Melahirkan
masyarakat yang mempunyai jati diri yang tinggi
-
Mengelakkan
isu-isu sensitif diperbincangkan di media massa
-
Mematuhi
perlembagaan/undang-undang/peraturan
-
Memahami
dan menghayati prinsip-prinsip Rukun Negara
-
Menghargai
perjuangan tokoh-tokoh pejuang negara
-
Menyokong
dasar-dasar kerajaan
-
Keamanan
terus terpelihara
-
Malaysia
dihormati dan disegani di mata dunia
(11x 1m = 5 m )
( mana-mana jawapan yang munasabah )
|
5
markah
|
nak copy cikgu.
ReplyDeleteMACAM MANA STUDENTS NAK PRINT KALAU BUAT BLOG YANG TAKLEH DICOPY
ReplyDeleteNOOB mmg la takleh copy
Deletepastu nk copy macam mana?
DeleteHighlight lah mana yang nak dicopy dan kemudian gunakan tekan button Control+C
ReplyDeleteyou smart human being thank you
DeleteCikgu, tolong saya..😭 bolehkah send ini kepada saya?😢😢😢
ReplyDeletechristina_lim@live.cn
Cikgu, tolong saya..😭 bolehkah send ini kepada saya?😢😢😢
ReplyDeletechristina_lim@live.cn
Blh
Deletecikgu tolong send kepada saya @aqilahhuhu98@yahoo.co.uk
ReplyDeletecan i have a copy of the document. this really helps. i would really appreciate it. email me nurarina.nim@gmail.com please. :)
ReplyDeletecikgu saya nak salinan boleh tolong hntr ke email saya rahahfaqihah11@gmail.com
ReplyDeletesapa2 yg nk copy tu.. guna google msuk ke ----> chrome://settings/content ... pastu tick "do not allow any site to run JavaScript" dan reload page ni.. gudluckkk !!
ReplyDeletenaise bro thanks
Deletecan i have a copy of document ? please email to Stephaniehong10@yahoo.com thank you
ReplyDeletenak copy cikgu....
ReplyDeleteterima kasih cikgu
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu..boleh tak saya nak copy document tu?Saya harap cikgu dapat emailkan ke adilahsofea@gmail.com Terima kasih cikgu.
ReplyDeletecan i have this copy??? athirah.saidi@gmail.com
ReplyDeletesaya nak copy boleh? fazliyanarahmat@gmail.com
ReplyDeleteTerima kasih cikgu
ReplyDeletecan I have this copy please, cikgu ? yingpei662@gmail.com
ReplyDeletecikgu can i have this copy? fnjiaaaron@gmail.com
ReplyDeletecan i have a copy too? thx cikgu . email: nuraliatul_ma@yahoo.com
ReplyDeleteboleh sya nak copy? meerahk99@gmail.com
ReplyDeletecikgu boleh send dkt saya ? sitiarfah693@gmail.com terima kasih :)
ReplyDeletecikgu , saya nak minta copy boleh ? aliahaniqah@gmail.com
ReplyDeletecikgu nak mintak copy please aliahkhairuddin@gmail.com
ReplyDeleteBlh
Deletecikgu, nak copy satu please~~ qeelah99@yahoo.com.my
ReplyDeletecikgu sy nk mohon copy...
ReplyDeleteckgu sye nak mohon copy juga(rienarin2112@gmail.com)
ReplyDeletecg mohon send dkat emel ni azhantud99@gmail.com
ReplyDeletecikgu tolong saya boleh.
ReplyDeletetolong hantarkan copy.
muqmindanish@gmal.com
jasa cg amat saya hargai.
cikgu tolong saya boleh.
ReplyDeletetolong hantarkan copy.
muqmindanish@gmal.com
jasa cg amat saya hargai.
cikgu boleh hantar copy ke?
ReplyDeleteelow2000@gmail.com
cikgu boleh saya minta copy contoh jawapan ini , boleh tolong email kan kat saya farhanininie@gmail.com
ReplyDeleteteacher, may i have a copy of this? if so, please email to sknqna16@gmail.com. sorry for the inconvenience and thank you.
ReplyDeleteHi cikgu. Bolehkah cikgu emailkan kertas 3 ini kepada saya? pearlyn_lxh000@hotmail.com
ReplyDeleteTerima kasih cikgu :)
Hi,teacher please send the answer and questions to
ReplyDeleteQueenjudytheone@hotmail.com . Thank you !
assalam cikgu boleh hantar kat email saya eikha213@gmail.com
ReplyDeleteassalam cikgu boleh tak hantar ke email saya karmilaiman26@gmail.com
ReplyDeleteTerima kasih cikgu
ReplyDeletecg mintak copy bole? diyxnxh@gmail.com
ReplyDeleteSalam cikgu boleh tak saya nak minta copy untuk saya printout... email saya: anisjasmin45@gmail.com
ReplyDeletecikgu kami nak copy jugaa
ReplyDeleteasmzasazli@gmail.com
cikgu
ReplyDeletecikgu saya nak copy tolong hantar pada email : tilaggavatheetilagga@gmail.com untuk print out
ReplyDeletecikgu saya nak copy jugak hantaq pada email qilsrosly@gmail.com boleh ? thankyou cikgu
ReplyDeletehantar kt sye cg.thank you-> ariff.jr10@gmail.com
ReplyDeletebleh tlg htr ke email sy nangy990520@gmail.com
ReplyDeleteboleh send document ni ke aishahfrzna@gmail.com
ReplyDeleteciksu sarah, saya dari MRSM Muar. terima kasih cikgu bagi tips nak jwb kertas 2. cikgu boleh x sendkan ni pada saya, nurfirzanahiwani@gmail.com
ReplyDeletecikgu boleh tak tolong emailkan dkat adamdanial00@gmail.com
ReplyDeleteAssalamualaikum cg. Terima kasih di atas perincian yang cg bagi. Boleh tak saya nak perincian ni. Saya harap cg dapat email dekat saya natasya3235@gmail.com
ReplyDeleteAssalam.. cg, saya pun nak copy jugak.. send ke email ... mariatimatzin71@gmail.com
ReplyDeleteCikgu boleh send dokumen ini ke email saya
ReplyDeletevictorhxk26@gmail.com
Cikgu , bole tak send dokumen ini ke email saya ??
ReplyDeletealinxhuang14@gmail.com
cikgu, boleh send dokumen ini ke email saya? thank u
ReplyDeletecharmainechan2000@live.com
assalamualaikum ckg , blh send dkt saya tak ? saifolnizam75@gmail.com sbb maklumat yg ckg bg sgt2 berguna , sy try highlight n copy tp tk blh
ReplyDeletecikgu, boleh tolong send document ni ke email saya? hanysurayasukor@gmail.com
ReplyDeletethnks
cikgu boleh email dekat saya ...sangat membantu ... adlina.amran2000@gamil.com
ReplyDeleteCikgu, boleh send dokumen ini ke email saya? thanks u
ReplyDeletelynntan0000@gmail.com
silakan halalkan ilmu in ye...trima kasih
ReplyDeleteboleh tolong send copy ni dekat saya.. email = suraya.aziz5@gmail.com
ReplyDeletesila send ke sini teresa021581@gmail.com pls really need it
ReplyDeleteterima kasih cikgu yang telah membantu saya... kepada rakan2 yang berusaha untuk copy, disini saya akan memberi tip2 untuk copy iaitu website ini perlu di download dahulu sebelum copy... sekian terima kasih
ReplyDeleteAssalam wbt dan Salam Sejahtera, Cikgu , tolong send dokumen ini ke emel saya ( usfaiz2002@yahoo.com). Terima kasih, Jzakallah khair
ReplyDeleteboleh tolong send copy di e-mel ( ieqawasifah@gmail.com)
ReplyDeleteasslamualaikum saya perlukan ini untuk rujukan minta cikgu email kan ke (abuamin1999@gmail.com) semoga dipermudahkan urusan terima kasih
ReplyDeletecikgu,boleh tolong send kepada saya
ReplyDeletesitizubaidah148@yahoo.com
cikgu, boleh tolong send copy ni kat e-mel(yenlim535@gmail.com) sebab sht useful. tqvm
ReplyDeletecg tlg send document tu kat saye hazieqdnl@gmail.com
ReplyDeletecikgu tolong hantarkan dokumen ni kat saya, yasminyaziz14@gmail.com :) maklumat yang sangat membantu. terima kasih.
ReplyDeleteizinkan saya copy ye tuan blogger..terima kasih
ReplyDeletecikgu tolong send documen ni dekat saya , audits.balkis@gmail.com
ReplyDeletecikgu tolong send document ni kt saya aqurinduxamou@gmail.com
ReplyDeleteurgent ya cikguu
assalamualaikum ckg. saya nak copy. email : nurhsnh301@gmail.com terima kasih cikgu
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu, saya minta izin copy ye, terima kasih.
ReplyDeletecikgu, boleh tolong sendkan pada email saya. ftnuraina@gmail.com. minta tolong ye cikgu. terima kasih bebanyk
ReplyDeleteCikgu, boleh tolong sendkan pada email saya. nsyazwani002@gmail.com . Tolong cikgu benda ni sangat berguna. Terima kasih.
ReplyDeletecan i have a copy for this cikgu? bantuan cikgu amat saya hargai.ribuan terima kasih.pls email to :joyeetlq0928@yahoo.com
ReplyDeletecikgu saya mahu copy atau tolong send kat email saya . fathiah.hanis02@gmail.com
ReplyDeletehi can you send this to my email chiamxuizie@gmail.com
ReplyDeletethank you
Boleh share x ya
ReplyDeletetolong share kat email ni ahmadhaikal811@gmail.com
ReplyDeletepertolongan anda amat dihargai
terima kasih....😃😃
Cikgu, boleh tak hantar copy dkt email Saya? Bantuan cg amat dihargai ♥
ReplyDelete@hyobosoda12@gmail.com
assalam cg terima kasih untuk panduan ini , boleh cg send kan pada saya melalui email najwaw617@gmail.com
ReplyDeleteCikgu , bole x sendkan ke mushadah2002@gmail.com
ReplyDeleteassalamualaikum cikgu saya pun nak copy cikgu email : ngjanica20002@gmail.com
ReplyDeleteCikgu saya pun nak copy, tolong email saya s.tariszny@gmail.com terima kasih cikgu !!!
ReplyDeleteSalam cg sy nak copy ni blh x cg??? Please send kat email haziqahcomel@gmail.com as soon as possible... thanks cg2 :))
Deletecg,thank you atas info di atas.saya copy ye jwpn2 diatas
ReplyDeletecikgu ... minta izin nak copy.. tlong hantarkan kat mizzayna13@gmail.com minta tlong sangat cikgu.. info cikgu membantu sangat utk kertas 3 .. saya nak trial spm cikgu .. terima kasih !!
ReplyDeletecikgu, saya nak copy jawapan ni cg, nk minta tolong hantar kt email saya @nj092002@gmail.com ...terima kasih cg,jasa cg saya amat hargai .
ReplyDeleteCikgu nak minta copy jawapan ini ..email kpd dineshroy0088@gmail.com
ReplyDeletecikgu nak copy jawapan nya cg mintak tolong sent me email saya @umarulhafiz17@gmail.com
ReplyDeleteterima kasih :)
assalamualaikum saya perlukan ini untuk rujukan, minta tolong cikgu emailkan ke (ierarusdi02@gmail.com) terima kasih semoga dipermudahkan urusan
ReplyDeleteSALAM,boleh saya dapatkan copy ni
ReplyDeletecikgu , boleh saya dapatkan copy ini
ReplyDeletecikgu , boleh saya dapatkan copy ini
ReplyDeleteassalamualaikum cikgu. boleh tak cikgu send these copy to my email? please (T_T) email (kiddysavage0110@gmail.com)
ReplyDeletecikgu,boleh send these copy to my email...sharvinnaidu@gmail.com
ReplyDeletecikgu,boleh send these copy to my email....sharvinnaidu1004@gmail.com
ReplyDeletecikgu saye nk jugak cikgu bole x tlong send kann bnde kt email saye please huhuhu .@tataanis21@gmail.com
ReplyDeleteCikgu boleh send ke email saya? minggu drpan trial 2 first day sejarah kertas 3 ~ wennieutun@gmail.com
ReplyDelete*depan
ReplyDeleteboleh send ?
ReplyDeletecikgu boleh tlg send
ReplyDeletecikgu tolong email kepada saya di starpl1282@gmail.com
ReplyDeletecikgu tlg hantar dekt email saya juga boleh di hidayahrk10@gmail.com
ReplyDeleteSaya nak satu copy
ReplyDeletekaness4222@gmail.com
cikgu, sy nk 1 copy, email ke
ReplyDeletezaitonjfr@gmail.com
tq
cikgu tolong email kepada anisofia3103@gmail.com
ReplyDeletecikgu tolong email kepada ainnabilah0104@gmail.com
ReplyDeletesalam cikgu, sangat membantu saya utk P3 nanti. boleh cikgu email kepada juniinsyirah@gmail.com tq cikgu
ReplyDeleteCg, sya nk copy blh? amilin.cool03@gmail.com
ReplyDeletecikgu sya yang nak ujian bolehkah send bahan tersebut kepada email saya ganc8207@gmail.com
ReplyDeletecg saya nk jugak copy Muhddanish259@gmail.com
ReplyDeleteCikgu boleh share kt email saya?? khairinareen.nordin03@gmail.com
ReplyDeletecikgu boleh hantar copy tak jeexuen10@gmail.com
ReplyDeletecikgu halalkan ehhh saya copy
ReplyDeleteCikgu boleh tolong hanta copy tak kat e-mail saya . hafiqaiman1234@gmail.com
ReplyDeleteTolong yer cikgu
assalamualaikumcikgu sy nak mintak copy bole ? ni email sy nureenimanina19@gmail.com
ReplyDeleteCikgu nak copy boleh Tak? ..😄😄 ni email Sy azhu2303@gmail.com
ReplyDeletecg tlg send dkt saya bleh x..please
ReplyDeletecikgu boleh send dekat saya x?? ni email saya sufiedahlia@gmail.com 😍😍
ReplyDeleteBoleh bagi copy spee71@gmail.com tq
ReplyDelete