TAJUK 10.2 – NASIONALISME DI
MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
Tema/ Tajuk : 10.2 Bab 2 Tingkatan 5
Soalan :
Huraikan sejarah nasionalisme di Malaysia
sehingga Perang Dunia Kedua dan menghubungkaitkannya dengan kemerdekaan Negara
kita pada hari ini.
Peringatan:
Calon hendaklah menjawab berdasarkan
kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
Memahami latar belakang nasionalisme di Malaysia
sehingga Perang Dunia Kedua
|
1.Pengenalan
Jelaskan latar belakang nasionalisme pemimpin tempatan menentang
British
|
5 markah
|
Isi dan huraian
|
Memahami sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan
terhadap British
|
2.Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap
British
|
30 markah
|
|
Menganalisis aspek penentangan tokoh-tokoh pejuang di Naning dan di Sabah
|
3.Peristiwa penentangan tokoh tempatan
Huraikan peristiwa penentangan tokoh tempatan
berikut terhadap British:
I . Dol
Said
ii. Mat Salleh
|
15 markah
|
|
Mengaplikasikan:
Semangat nasionalisme demi kemerdekaan negara
|
4.Semangat nasionalisme dimanfaatkan demi
kemerdekaan Negara
Sebagai warganegara Malaysia bagaimanakah kita dapat mengekalkan
kemerdekaan Negara.
|
15 markah
|
|
Menilai kejayaan Negara setelah kemerdekaan dicapai
|
5.Kejayaan Negara setelah kemerdekaan Negara dicapai.
Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan kejayan yang
dicapai oleh Negara setelah Malaysia mencapai kemerdekaan?
|
10 markah
|
|
Mencipta/ menjana idea menjadikan Malaysia sebagai
Negara yang kekal merdeka.
|
6.Cabaran menjadikan Malaysia yang kekal merdeka dan
berdaulat.
i.Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh
Malaysia
dalam mengekalkan
kemerdekaan
Negara. ( 5M)
ii.Nyatakan langkah-langkah untuk
mengatasi
cabaran di atas. (5M )
|
10 markah
|
|
Menghayati nilai-nilai murni/ ikhtibar/patriotism
daripada kemerdekaan negara
|
7. Penerapan nilai-nilai murni ikhtibar/patriotism
daripada kemerdekaan Negara.
Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme
daripada kemerdekaan Negara
|
10 markah
|
|
Merumus secara keseluruhan isi yang telah
dibincangkan.
|
8. Rumusan
i.Pengetahuan yang diperoleh
ii.Iktibar kepada diri, bangsa dan Negara
iii.Harapan untuk masa depan Negara kekal berdaulat
dan merdeka.
|
5 markah
|
Peraturan pemarkahan Tingkatan 5 Bab 2
Cadangan
Soalan Kertas 1249/3
Soalan:
Huraikan sejarah nasionalisme di Malaysia
sehingga Perang Dunia Kedua dan menghubungkaitkannya dengan kemerdekaan negara
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Latar belakang nasionalisme pemimpin
tempatan menentang British
-
Usaha masyarakat tempatan
menentang apa saja bentuk tekanan
-
Penjajahan oleh kuasa luar
-
Didorong oleh hasrat untuk
membebaskan Negara
-
Dilakukan oleh pemimpin
tempatan
Oleh rakyat tempatan
Bermula abad ke 19
Secara menyeluruh bermula pada abad ke 20
Contoh tokoh pejuang
|
5
|
2
|
Sebab-sebab
penentangan
-
Dasar penaklukan British
-
Mengukuhkan kedudukan politik
-
Penguatkuasaaan politiknya
menjadi luas
-
Kawasan akan terikat dengan
perintah dan peraturannya
-
Contoh Naning
-
Dipaksa menjadi jajahan
takluk British
-
Membayar ufti
Eksploitasi eterhadap ekonomi
tempatan
Memenuhi hasrat British untuk
menguasai ekonomi tempatan
Dilakukan melalui perjanjian
British dengan pemimpin tempatan
Saudagar negeri selat boleh
menjalankan perlombongan bijih timah
Perdagangan bijih timah
Pelaksanaan pentadbiran barat
terhadap masyarakat tempatan
British memperkenalkan sistem cukai
British memperkenalkan
undang-undang dan peraturan tanah
Mendapatkan hasil yang maksimum
Contoh Terengganu
Mendapat keizinan British untuk
membuka tanah
Cukai tanah dikenakan
Campurtangan British dalam adat
resam tempatan
Memaksa penduduk tempatan menerima
nilai-nilai British
Contoh di Perak
J.W.W.Birch campurtangan dalam adat
resam masyarakat melayu
Amalan menggunakan orang suruhan
Pembesar tempatan kehilangan kuasa
dan pengaruh
Terhadap kawasan mereka
Terhadap anak buah mereka
Pembesar dilantik oleh sultan /
masyarakat
Pembesar berkuasa menjaga hal ehwal
daerahnya
Contoh pentadbiran / perundangan /
ekonomi / social
Timbul rasa tidak puas hati kerana
pemimpin hilang kuasa
Kesulitan penduduk tempatan
Tertekan dengan pelaksanaan
undang-undang British
Menyokong perjuangan pemimpin
tempatan
Kesetiaan kepada pembesar/pemimpin
tempatan
|
30
|
3
|
Peristiwa penentangan tokoh tempatan
i)
Dol Said (5)
Penentangan
paling awal di Tanah Melayu (1831
-1833 )
Enggan
menghantar 1/10 hasil tahunannya
sebagai ufti ke Melaka
Tindakan
British meletakkan Naning sebahagian dari wilayah Melaka
British
menghantar tentera untuk menakluki Naning tahun 1831
Dol
Said mendapat bantuan ketenteraan
Dol
Said Berjaya mengalahkan tentera pimpinan Kapten Wyllie
1832
British menyerang Naning kali kedua
Dol
Said tidak mendapat bantuan ketenteraan
Dol
Said menyerah diri
Dol
Said dibawa kebawa ke Melaka
ii)
Mat Salleh ( 10 )
Penentangan terbesar di Sabah
Mat
Salleh berkuasa di daerah Tambunan dan Sungai Sugut
SBUB
menduduki kawasan pengaruh Mat Salleh di Sabah
SBUB
memperkenalkan system cukai kepala
SBUB
melaksanakan system surat perahu
Pegawai
SBUB bersikap kasar pendududk tempatan
Mat
Salleh ke Sandakan untuk berbincang tetapi tidak dilayan
Gabenor
Beaufort menyerang dan membakar kampong Mat Salleh
Mat
Salleh melarikan diri
Mat
Salleh dam pengikutnya membuat serangan mengejut kubu SBUB
Di
Pulau Gaya.
SBUB
menawarkan pelan damai kepada Mat Salleh , namun British
mungkir
janji.
Mat
Salleh menyerang kubu SBUB
Tentera
SBUB menyerang kubu Mat Salleh
Mat
Salleh tewas dan meninggal dunia.
|
15
|
4
|
Cara mengekalkan kemerdekaan
-
Cekal/tabah
-
Tidak berputus asa
-
Berfikiran positif
-
Berdaya saing
-
Menguasai belbagai ilmu
-
Mempunyai jati diri yang
kukuh
-
Berpegang kepada ajaran agama
-
Semangat cinta akan Negara
-
Bersatu padu
-
Patuh kepada pemimpin
-
Bertolak ansur
-
Tidak membocorkan
rahsiah Negara
-
Tidak membuat hubungan dengan
musuh Negara
-
Berani mempertahankan Negara
-
Mana-mana jawapan yang
munasabah, diterima
|
15
|
5
|
Kejayaan Negara setelsh mencapai kemerdekaan
-
Kemajuan ekonomi
-
Perkembangan teknologi
-
Perkembangan sector perindustrian
-
Kemasukn pelancong asing
-
Taraf pendidikan meningkat
-
Taraf hidup meningkat
-
Kemajuang sistem pengangkutan
-
Sistem komunikasi berkembang
-
Tahap kesihatan bertambah
baik
-
Pertambahan penduduk
-
Mana-mana jawapan yang
munasabah diterima
|
10
|
6
|
Cabaran menjadikan Malaysia kekal merdeka
-
Jurang ekonomi
-
Fahaman politik
-
Masalah perpaduan
-
Pengaruh budaya asing
-
Tidak ramai masyarakat yang
berilmu
-
Sikap mementingkan diri
-
Tidak mempunyai kesedaran
-
Tidah menghargai perjuangan
tokoh tanah air
Langkah untuk mengatasi cabaran di atas
-
Memperkukuhkan perpaduan
rakyat
-
Konsep satu Malaysia
-
Meningkatkan mutu pendidikan
-
Menjadikan minda rakyat kelas
pertama
-
Tanamkan perasaan cinta akan
Negara
-
Menghargai perjuangan tokoh
tanah air
-
Merapatkan jurang ekonomi
|
5
5
|
7
|
Nilai murni/iktibar/patriotism
-
Semagat setia akan Negara
-
Sanggub berkorban
-
Berkerjasama
-
Tolong-menolong
-
Berdisiplin
-
Berani
-
Gigih berusaha
-
Menghargai pengorbanan
-
Menghargai budaya bangsa
-
Bersyukur sebagai warganegara
-
Bertindak wajar
-
Bersifat amanah
-
Mana-mana jawapan munasah
diterima
|
10
|
8
|
Iktibar :
-
Pengetahuan yang diperoleh
-
Kepada diri, bangsa dan
Negara
-
Harapan untuk masa depan
Malaysia yang merdeka .
|
5
|
terima kasih..sayang cikgu
ReplyDeletetq cikgu :)
ReplyDeleteterima kasih cg....semoga saya berjaya dlm SPM
ReplyDelete