Tajuk NASIONALISME
DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KE DUA
Tema / Tajuk 10
Bab 2 Tingkatan 5
Tugasan (soalan sebulan sebelum
peperiksaan)
Negara kita telah dijajah
British sejak awal abab ke 19 sehingga mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Sepanjang penjajahan British masyarakat tempatan telah melakukan penentangan
secara menyeluruh sehingga Perang Dunia ke 2.
Soalan:(soalan
pada hari peperiksaan)
Huraikan perkembangan
nasionalisme dan hubung kaitkan dengan usaha-usaha mmepertahankan kedaulatan negara sehngga kini.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
1. Pengenalan
|
Memahami
maksud nasionalisme dan menyatakan sebab penentangan
|
Pengenalan
Jelaskan maksud gerakan nasionalisme dan
factor penentangan
|
5 m
|
2. Isi dan Huraian
|
Memahami
faktor pemangkin dan bentuk gerakan nasionalisme orang Melayu menentang
penjajah
|
Faktor
pemangkin dan bentuk nasionalisme orang Melayu menentang penjajah
-
Memberikan
lapan faktor pemangkin
-
Gerakan
Islah
-
Peranan
akhbar,majalah dan novel
-
Persatuan
negeri
|
30 m
|
3. Menganalisis
|
Menganalisa
Isu-Isu yang dibangkitkan dalam Akhbar.
|
Jelaskan
Isu-Isu yang dibangkitkan dalam akhbar
sehingga perang dunia ke 2.
i.
Sosial/ Pendidikan
ii. Ekonomi
iii.Politik
|
15m
|
4.Aplikasi
|
Mengaplikasi
Tanggungjawab Akhbar dalam negara
|
Tanggungjawab
akhbar
Jelaskan
peranan akhbar dalam membentuk Negara maju.
|
15 m
|
5.
|
Menilai
kejayaan Negara hasil peranan akhbar sebagai medium memajukan negara
|
Kejayaan
Negara setelah menggunakan akhbar
Berdasarkan
pemerhatian anda, jelaskan kejayaan
yang dicapai oleh Negara hasil daripada peranan akhbar.
|
10m
|
6.
|
Mencipta/menjana
idea menjadikan Malaysia sebagai Negara maju
|
Cabaran
menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Maju
-
Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh
Malaysia dalam memajukan Negara
-
Nyatakan
langkah-langkah untuk
mengatasi cabaran di atas
|
5m
5m
|
7.Nilai
Murni
|
Menghayati
nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme daripada gerakan nasionalisme
|
Nyatakan
nilai-nilai murni dan patriotisme berdasarkan gerakan nasionalisme di Negara
kita.
|
10 m
|
8.Kesimpulan
|
Merumus
keseluruhan isi yang telah dibincangkan
|
-Pengetahuan
diperoleh
-Iktibar
kepada diri, bangsa dan Negara
-Harapan
untuk masa depan Malaysia
gemilang
|
5m
|
Cadangan jawapan bab 2
Soalan
|
Isi
dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan
Maksud
nasionalisme
-perasaan
cinta akan bangsa dan Negara
-gerakan
membebaskan tanah air
-membebaskan
eko, politik dan budaya
Faktor
penentangan
-dasar
penaklukan british
-eksploitasi
terhadap ekonomi tempatan
-pelaksanaan
pentadbiran barat terhadap masyarakat tempatan
-kesulitan
penduduk tempatan
-pembesar
tempatan kehilangan kuasa dan pengaruh
-campur
tangan british dalam adat resam tempatan
|
5m
|
2
|
Faktor
pemangkin nasionalisme
-pengenalan
system politik barat
-memperkenalkan system politik barat
-memusnahkan pentadbiran tempatan
-residen mengambil alih pentadbiran negeri
-pembesar diberi pencen
-pentadbiran tempatan diambil alih oleh
pegawai barat
-mencabar system pentadbiran tempatan
-menjatuhkan maruah orang melayu
Perkembangan
Sistem Pendidikan
-perkembangan sistem pendidikan Inggeris dan
pendidikan vernakular Melayu
-intelektual Melayu mampu berfikir tentang
kemajuan bangsanya
-mereka memberi sumbangan tenaga dan fikiran
menyedarkan bangsa
-menggunakan idea-idea baru bagi memajukan
diri dan menolak British
Kesedaran politik serantau
-negara-negara serantau juga mendorong
kebangkitan nasionalisme di T. Melayu
-Indonesia banyak mempengaruhi nasionalisme
di T. Melayu
-kesedaran politik dan pendidikan yang
matang di Indonesia melahirkan ramai golongan intelektual
-hasil penulisan dan karya jadi rujukan di T
Melayu
Dasar British
-dasar terbuka British
-kesannya ramai orang dagang/asing ke T
Melayu
-meningkatkan jumalah imigran/org. Dagang
-mereka menguasai eko. T Melayu
-orang Melayu kekal dengan pertanian padi
yg. Tidak dimajukan British
-dasar British menindas dan memundurkan lagi
taraf hidup orang Melayu
Gerakan Pan-Islamisme
sedunia
-merupakan gerakan intelektual Islam seluruh
dunia
-tujuan membangkitkan pemahaman yang lebih
progresif terhadap Islam
-antara usaha menentang penjajah Barat di
negara Islam
-tokoh Syeikh Muhammad Abduh memulakan
reformis Islam dan tersebar luas
-penulisan mereka disebarkan dalam majalah
al-Manar
-gerakan Wahabi di Arab Saudi juga mempunyai
matlamat yang sama
Kemuculan Mesin Cetak
-memberi kesan terhadap penyebaran ilmu
pengetahuan dan mendorong penentangan terhadap British
-saluran akhbar dan majalah serta kitab
agama, idea menentang penjajah disebabrkan
Pendudukan Jepun
-menjadi pemangkin gerakan nasionalisme di T
Melayu
-konsep Kawasan Kesemakmuran Asia ditekankan
-dapat menggalakkan orang tempatan
bekerjasama dengan Jepun
-janji memerdekakan T Melayu
-kesengsaraan hidup kerana kekurangan makanan
dan ubat-ubatan
-memberi pengalaman pahit menyedarkan bahawa
semua penjajah adalah sama
Penguasaan Parti Komunis
Malaya
-PKM menguasai T Melayu selama 14 hari
-PKM bertindak menguasai balai-balai polis
dan memerintah dengan kejam
-ramai penduduk telah terbunuh
-menyedarkan orang Melayu dan menyebabkan
semakin benci Komunis
-membangkitkan lagi semangat menentang
penjajah
Cara gerakan nasionalisme
i.
Gerakan
Islah
-gerakan
pemulihan
-membetulkan
pandangan masyarakat Melayu terhadap Islam yang sebenar
-gerakan
bermula di Mesir
-dipelopori
oleh Kaum Muda
-idea-idea
-masyarakat Melayu perlu membetulkan
pandangan mereka terhadap Islam
-menjana Islan dari sudut kemajuan Dunia
-menggesa orang Melayu memajukan ekonomi
-menggesa orang Melayu memajukan aspek
sosial
-berusaha menyematkan sikap mengkritik
penjajah dlm. Fikiran orang Melayu
-mereka mengkritik raja dan pembesar Mel;ayu
-yang tidak berperanan memajukan orang
Melayu
-menyatakan nama-nama
akhbar,novel dan majalah
-warta Malaya, lembaga Malaya, Majlis, Warta
Negara, Utusan Melayu, Fajar Sarawak
-majalah guru, pengasuh, bulan Melayu
-novel Keris Melak, Anak Mak Lela Gila,
Putera Gunung Tahan, Melor Kuala Lumpur
-Kesatuan Melayu Singapura
-Persatuan Sahabat Pena
Malaya (PASPAM)
-Persatuan Melayu Miri,
Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak, Persatuan Melayu Sarawak
-Kesatuan MelayuMuda
-Kongres Melayu
|
15m
15m
|
3
|
Isu
sosial/pendidikan
-memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
-menggalakkan pendidikan untuk anak
perempuan
-gesa orang Melayu meninggalkan sikap
negatif
-menggalakkan aktiviti tabungan
-kemahiran orang Melayu
seperti pertukangan dan kerja tangan di pertingkatkan
-pendidikan perlu diperbaiki dengan penekanan
nilai-nilai ekonomi
-memartabatkan bahasa Melayu
-tidak meninggalkan pendidikan Islam
-nilai baik dalam masyarakat perlu pelihara
-pendidikan inggeris juga penting
Isu
ekonomi
-menubuhkan syarikat kerjasama
-minta British mengurangkan kemasukan orang
dagang
-galakakkan orang Melayu berniaga
-larang orang Melayu jual tanah pada orang
asing
-seruan berjimat cermat
-perkampungan Khas Orang Melayu di Kuala
Lumpur
Isu politik
-mengkritik kerajaan British kerana telah
mengurangkan kuasa Raja-raja Melayu
-mengkritik raja-raja Melayu dan pembesar
tempatan
-menolak dasar pilih kasih British
-meminta diwujudkan Malay Administrative
Service (M.A.S)
-meyeru orang Melayu bersatu dalam sebuah
pertubuhan kebangsaan
-menentang sebarang tuntutan orang dagang
terhadap politik tempatan
|
15m
|
4
|
Peranan
akhbar hari ini dalam kontek negara Malaysia
-menjelaskan dasar-dasar negara kepada
rakyat
-membimbing masyarakat kearah pengamalan
nilai moral yang baik
-bertanggungjawab dalam penulisan
-memelihara keharmonian kaum/masyarakat
-tidak bermotif keuntungan semata-mata
-banyak mendidik masyarakat
-menjadikan minda rakyat sebagai minda
rakyat negara maju
-kandungan berita yang berfakta
-sesuai dengan perubahan dunia semasa
-menjadikan akhbar bertaraf dunia
-sentiasa mendahului masa/barisan hadapan
-bertindak sebagai orang tengah/tidak pro
mana-mana pihak
(Mana-mana
jawapan yang munasabah)
|
15m
|
5
|
Kejayaan
negara hasil peranan akhbar
-masyakat lebih bermaklumat
-kadar buta huruf yang rendah
-keharmonian kaum/masyarakat
-dasar-dasar negara mudah difahami rakyat
-kemajuan dalam industri percetakan negara
-melahir masyarakat yang suka membaca
-mewujudkan perpaduan dimasyarakat
-keamanan negara
-wujudnya toleransi kaum
-keadilan
(Mana-mana
yang munasabah)
|
10 m
|
6
|
Cabaran
menjadikan Malaysia sebuah negara maju
-mengekalkan hubungan harmoni antara kaum
-mengubah budaya berfikir masyarakat
-mengajak masyarakat meninggalkan amalan
negetif
-pencemaran
-tekanan negara maju
-ekonomi dunia yang sukar diramal
-ketidak stabilan harga barang
-kekurangan tenaga mahir
-penguasaan teknologi yang rendah
-masalah kemiskinan
-gejala sosial masyarakat
-era globalisasi
Langkah
atasi cabaran tersebut
-mempelbagaikan sumber ekonomi negara
-mengeluarkan barangan yang setanding dengan
negara maju
-perpaduan kaum diperkukhkan
-meneroka pasaran baru
-R&D menjadi keutamaan
-wawasan 2020 sebagai satu realiti
-konsep 1 Malaysia
-DEB perlu diteruskan
-menjadikan minda rakyat sebagai kelas
pertama
-menjadikan pusat kecemerlangan ilmu
|
5m
5m
|
7
|
Nilai Murni/Iktibar/Patriotisme
-berdikari
-memanfaatkan kurniaan tuhan
-tidak putus asa
-rajin berusaha
-berani hadapi cabaran
-semangat meneroka
-bercita-cita tinggi/ada wawasan
-bersifat inovatif dan kreatif
-sikap toleransi
-menerima perubahan
-kepentingan memelihara perpaduan
-kepentinga ilmu pengetahuan
-mengekalkan keamanan
-proaktif
Mana-mana
jawapan yang munasabah
|
10 m
|
8
|
Iktibar
:
-pengetahuan yang diperoleh
-kepada diri, bangsa, dan negara
-harapan untuk masa depan untuk negara lebih
berjaya
-rajin berusaha
-dedikasi
-berani
-bertanggungjawab
Mana-mana
jawapan yang munasabah
|
5m
|
No comments:
Post a Comment