TUGASAN SPESIFIK
Pengorbanan
pejuang-pejuang tanah air untuk mempertahankan kedaulatan negara sewajarnya
dicontohi oleh generasi hari ini bagi meneruskan kesinambungan sebuah negara
dan bangsa yang dihormati.
Bincangkan
perjuangan tokoh-tokoh tempatan dalam mempertahankan kedaulatan tanah air.
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Latar belakang gerakan
nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua.
|
5 markah
|
Isi dan huraian
|
|
25
markah
|
a)
Rentap (10 markah)
b)
Tok
Janggut (10 markah)
|
20
markah
|
|
|
10
markah
|
|
|
10
markah
|
|
|
10
markah
|
|
|
10
markah
|
|
8. Iktibar yang diperolehi daripada
perjuangan tokoh tempatan dalam mempertahankan tanah air.
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9.
Kesimpulan keseluruhan isi yang telah dibincangkan:
a)
Pengetahuan
yang diperoleh.
b)
Nilai
/ unsur patriotisme berdasarkan tajuk.
c)
Harapan
untuk masa depan Malaysia yang lebih cemerlang dan terbilang.
|
5
markah
|
JAWAPAN
KERTAS 3 / 2015
Soalan : Bincangkan perjuangan
tokoh-tokoh tempatan dan mempertahankan kedaulatan tanah air.
Soalan
|
Isi dan
Huraian
|
1
|
Latar belakang gerakan
nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua.
F1 Gerakan nasionalisme merupakan usaha
masyarakat tempatan menentang apa-apa sahaja bentuk
tekanan atau pen jajahan terhadap
mereka oleh kuasa luar.
F2 Penentangan bertujuan untuk membebaskan
negara mereka daripada kuasa penjajah.
F3 Di Malaysia, penentangan terhadap British
dilakukan oleh pemimpin dan rakyat tempatan sejak abad
ke-19.
F4 Gerakan nasionalisme secara menyeluruh pula
bermula pada awal abad ke-20.
F5 Gerakan pemimpin tempatan berlaku pada awal
kedatangan British ke Malaysia.
F6 Gerakan ini merupakan reaksi spontan
masyarakat tempatan untuk menjaga kepentingan mereka
daripada dicerobohi dan dikuasai oleh
orang luar .
F7 Antara pemimpin penentangan ialah Penghulu
Dol Said/ Dato' Maharaja Lela/Rentap/Mat Salleh.
(Maksimum
: 5 markah)
|
2
|
Sebab-sebab
penentangan pemimpin tempatan terhadap British di Tanah Melayu.
H1a Bertujuan untuk
mengukuhkan kedudukan politiknya di Tanah Melayu.
H1b Penguasaan politik
yang luas.
H1c Menyebabkan
kawasan jajahan terikat dengan undang-undang dan peraturan.
H1d Memudahkan British
berkuasa tanpa halangan daripada banyak pihak.
H1e Berasa tergugat
dengan dasar peluasan kuasa British.
C1a Naning dipaksa
menjadi jajahan takluk British.
C1b Naning dipaksa
membayar ufti.
H2a British juga
memaksa penduduk tempatan supaya mengguna pakai sistem pentadbiran British.
H2b British
memperkenalkan pelbagai jenis cukai.
H2c Undang-undang dan
peraturan tanah yang membebankan penduduk tempatan.
H2d Penduduk menentang
peraturan yang dikenakan.
C2a Di Terengganu
setiap tanah yang dibuka mesti dapat izin British.
H3a Pemimpin tempatan
kehilangan kuasa dan pengaruh pentadbiran di kawasan mereka yang dilantik
oleh sultan.
H3b Perlantikan ini
memberikan pemimpin tempatan kuasa untuk
menjaga hal ehwal daerahnya.
C3a Seperti soal
pentadbiran, perundangan, ekonomi dan sosial.
H3c Penjajahan British
terhadap daerah mereka menyebabkan pemimpin
tempatan kehilangan kuasa.
H3d Keadaan ini
menyebabkan rasa tidak puas hati dalam kalangan
pemimpin tempatan yang mendorong
mereka menentang British.
H4a British berhasrat menguasai ekonomi tempatan.
H4b Penguasaan untuk kepentingan mereka
sendiri.
H4c Membuat perjanjian dengan pemimpin
tempatan.
C4a Bertujuan membenarkan saudagar
Negeri-Negeri Selat menjalankan aktiviti perlombongan dan
perdagangan bijih timah.
H4d Menyebabkan kemarahan penduduk .
F5 Kesusahan Rakyat
H5a Perubahan yang dibuat oleh British telah
membebankan penduduk tempatan.
H5b Menyebabkan rakyat tidak bebas .
C5a Beban cukai yang menyusahkan.
C5b Layanan kasar pegawai British
F6 Campur Tangan dalam Adat Tempatan
H6a Sikap British yang mencampuri urusan dan
adat tempatan orang Melayu.
H6b Membangkitkan kemarahan penduduk tempatan.
C6a Contohnya JWW Birch yang memaksa penduduk
tempatan menerima nilai-nilai British yang
berbeza
dengan budaya masyarakat tempatan .
H6c Campur tangan dalam pertikaian
daerah/negeri
(Maksimum : 25 markah)
|
3
|
Kebangkitan pemimpin tempatan
menentang British.
i)Rentap
F1 Pada tahun 1853, Rentap pemimpin kaum Iban
menyerang pasukan James Brooke di kubu Nanga
Skrang.
F2 Kerana tindakan Brooke yang cuba
menghapuskan orang Iban di Sungai Skrang.
F3 Dianggap sebagai lanun.
F4 Berjaya mengusir Brooke.
F5 Brooke membalas dengan membakar kampung
mereka.
F6 Rentap dan pengikutnya berundur ke Bukit
Sadok dan bina kubu.
F7 Rentap terus diserang oleh pasukan Brooke.
F8 Pada tahun 1861, tentera Brooke berjaya
mengalahkan Rentap.
F9 Rentap terpaksa berundur ke Ulu Sungai
Entabai.
F10 Serangannya semakin lemah.
(Maksimum : 10 markah)
ii)Tok
Janggut
F1
Penentangan berlaku di Pasir Puteh pada 1910 apabila sistem penasihat
British diperkenalkan.
F2
Penentangan dikenali sebagai kebangkitan Tok Janggut.
F3
British paksa penduduk tempatan menerima pakai sistem cukai yang
diperkenalkan .
F4
Pembesar tempatan kehilangan kuasa di kawasan mereka.
F5 Engku
Besar Jeram Tuan Ahmad dilarang memungut cukai.
F6 Cukai
tanah baharu yang diperkenalkan Inggeris menekan kehidupan rakyat.
F7 Layanan
kasar daripada pegawai kerajaan terhadap penduduk tempatan.
F8 Tok
Janggut membantah pelaksanaan cukai dan enggan bayar cukai tersebut.
F9 Bantahan
Tok Janggut tidak dilayan.
F10 Arahkan Sarjan Che Wan menangkap beliau
tetapi gagal.
F11 Che Abdul Latif (pegawai daerah Pasir
Puteh) cuba patahkan kebangkitan Tok Janggut namun gagal.
F12 Pada tahun 1915, pembesar Engku Besar Jeram,
Tuan Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak
dan
rakyat tempatan menyerang Pasir Puteh dan berjaya mendudukinya.
F13 Sebuah kerajaan sementara dibentuk.
F14 British membawa masuk pasukan tentera dan
mendarat di Tumpat.
F15 Pada Mei 1915, memulakan serangan di
Saring.
F16 Berjaya menumpaskan perjuangan Tok Janggut
dan pengikutnya.
F17 Penggunaan senjata moden dan tersusun.
F18 Tok Janggut terbunuh dan mayatnya
digantung terbalik di pasar.
F19 Amaran kepada penduduk yang cuba menentang
British.
(Maksimum : 10 markah)
|
4
|
Manfaat
yang diperolehi oleh rakyat Malaysia menghargai dan menghayati perjuangan
pemimpin tempatan.
F1
Bersemangat patriotisme.
F2
Memupuk perpaduan antara kaum.
F3
Hebat jati diri.
F4
Berwawasan.
F5
Berdisiplin.
F6
Mematuhi undang-undang.
F7
Berilmu pengetahuan,
F8
Tidak putus asa.
F9
Semangat bekerjasama.
F10 Sanggup berkorban.
F11 Menjaga keamanan dan kedaulatan negara.
F12 Jawapan yang munasabah diterima.
(Maksimum : 10 markah)
|
5
|
Peranan
anda untu memperkasakan semangat nasionalisme dalam kalangan rakan-rakan di
sekolah.
F1
Mempelajari sejarah dengan bersungguh-sungguh.
F2
Menghayati nilai murni melalui Pendidikan Moral/ Sivik dan
Kewarganegaraan.
F3
Melaksanakan Kajian Sejarah Tempatan (KST).
F4
Berbangga sebagai warganegara.
F5
Menganggotai Majlis Kepimpinan Pelajar.
F6
Menyertai aktiviti badan beruniform.
F8
Melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti 1M1S.
F9
Memupuk semangat perpaduan.
F10 Lawatan sambil belajar.
F11 Mengibarkan Jalur Gemilang.
F12 Menghayati Rukun Negara.
F13 Menubuhkan galeri sejarah sekolah.
F14 Menyanyikan lagu Negaraku dengan penuh
semangat.
F15 Jawapan yang munasabah diterima.
(Maksimum : 10 markah)
|
6
|
Kesan
terhadap negara sekiranya rakyat Malaysia tidak memiliki semangat nasionalisme.
F1
Rakyat berpecah belah.
F2
Keamanan dan keharmonian negara terancam.
F3
Lahirnya individu yang pentingkan diri sendiri.
F4
Ekonomi tidak berkembang.
F5
Kemakmuran negara tergugat.
F6
Pertumbuhan ekonomi tergendala.
F8
Pembangunan negara terbantut.
F9
Kedaulatan negara akan terancam.
F10 Imej negara akan terjejas.
F11 Campur tangan kuasa asing.
F12 Politik tidak stabil.
F13 Pentadbiran akan kucar kacir.
F14 Rakyat tidak menghormati pemimpin.
F15 Demonstrasi jalanan berleluasa.
F16 Masyarakat hilang jati diri.
F17 Minda masyarakat dijajah.
F18 Terpengaruh dengan budaya asing.
F19 Budaya lepak dan rempit.
F20 Jawapan yang munasabah diterima.
(Maksimum : 10 markah)
|
7
|
Langkah-langkah
yang perlu diambil untuk mememupuk semangat nasionalisme.
F1
Belajar mata pelajaran Sejarah penuh penghayatan.
F2 Hayati
nilai-nilai dalam Pendidikan Moral / Sivik dan Kewarganegaraan.
F3 Melaksanakan
Kajian Sejarah Tempatan.
F4 Menghayati
Rukun Negara.
F5 Menganjurkan
kempen kesedaran cinta kan tanah air.
F6 Menjayakan
konsep 1 Malaysia.
F8 Program
Latihan Khidmat Negara.
F9 Pengamalan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
F10 Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan.
F11 Penganjuran Sukan Malaysia (SUKMA).
F12 Konsep rumah terbuka setiap musim perayaan.
F13 Pengagihan ekonomi secara seimbang.
F14 Menyokong kempen beli barangan buatan
Malaysia.
F15 Menyertai sambutan hari kebangsaan.
F16 Jawapan yang munasabah diterima.
(Maksimum : 10 markah)
|
8
|
Iktibar
yang diperolehi daripada perjuangan tokoh nasionalisis tanah air.
F1 Kepimpinan
yang berwibawa
F2 Bertindak
bijak untuk manfaat semua pihak
F3
Mempertahankan kedaulatan negara.
F4 Sikap
terbuka untuk menerima pandangan
F5 Kepentingan
ilmu dalam kehidupan sebagai asas kejayaan
F6
Dapat memperkukuhkan negara
F7
Mengutamakan kepentingan negara
F8 Jawapan yang munasabah diterima.
(Maksimum : 5 markah)
|
9
|
Rumusan
Pengetahuan
F1 Abad ke-19 dan
abad ke-20 mengetengahkan ramai pemimpin tempatan daripada pelbagai latar
belakang bangkit menentang penjajah.
F2 Perubahan
pentadbiran penjajah mendatangkan pelbagai kesulitan kepada penduduk
tempatan.
F3 Jawapan yang munasabah diterima.
Nilai/
unsur patriotisme
F1 Berani
mempertahankan negara.
F2 Berusaha
membangunkan negara.
F3 Jawapan yang munasabah diterima.
Harapan
untuk masa depan Malaysia yang lebih cemerlang.
F1 Memiliki
semangat cinta akan negara supaya dapat bersama-sama menjayakan Program
Transformasi Kerajaan.
F2 Pemimpin dan
rakyat perlu bekerjasama untuk menjayakan Malaysia sebagai sebuah negara
maju menjelang tahun 2020.
F3 Jawapan yang munasabah diterima.
(Maksimum : 5 markah)
|
cikgu.boleh send kertas 3 ini kepada saya?
ReplyDeletetangxiaohui98@hotmail.com
Terima kasih Cekgu.....Banyak membantu.....
ReplyDeleteCikgu,boleh send kertas ini kpd saya?
ReplyDeletechristina_lim@live.cn
Cikgu,boleh send kertas ini kpd saya?
ReplyDeletechristina_lim@live.cn