SEJARAH KERTAS 3
SIJIL
PELAJARAN MALAYSIA 2015
SEJARAH
1249/3
TUGASAN
SPESIFIK
Kertas soalan ini
mengandungi satu Tugasan Spesifik . Anda hendaklah menjawab berdasarkan
kerangka jawapan yang disediakan
|
Soalan:
Perjuangan awal tokoh tempatan di Tanah
Melayu telah melahirkan masyarakat yang cinta akan tanah air dan menjadi asas kepada pembentukan sebuah negara bangsa
Malaysia yang maju dan berjaya. Bincangkan.
Peringatan:
Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah
Penuh
|
Pengenalan
|
1. Latar
belakang gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
sehingga
Perang Dunia Kedua.
|
5 markah
|
Isi dan
Huraian
|
2. Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap
British.
|
15 markah
|
3. Peristiwa kebangkitan
pemimpin tempatan dalam
menentang pentadbiran British di:
a) Perak [10 markah]
b) Naning [10 markah]
c) Kelantan [10 markah]
|
30 markah
|
|
4. Kesan
penentangan pemimpin tempatan terhadap British
sehingga awal abad ke-20.
|
10 markah
|
|
5.
Sejauhmanakah pihak kerajaan berjaya menanamkan
semangat nasionalisme dalam kalangan
rakyat Malaysia?
|
10 markah
|
|
6. Semangat nasionalisme dalam kalangan
generasi muda
semakin luntur :
a)
Mengapakah keadaan ini berlaku ?
b) Berikan cadangan anda untuk
memperkukuhkan
semangat nasionalisme kepada generasi
muda pada
hari ini.
|
10 markah
|
|
|
7.Terdapat
sekelompok masyarakat di negara kita yang
menganggu gugat keamanan dan keharmonian
negara kita.
a)
Mengapakah kumpulan tersebut bertindak sedemikian?
b)
Bagaimanakah keamanan dan keharmonian negara dapat
dikekalkan?
|
10 markah
|
8. Iktibar yang diperoleh berdasarkan tajuk
yang dikaji
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9. Membuat kesimpulan keseluruhan isi yang telah
dibincangkan:
a) Pengetahuan yang diperoleh
b) Nilai / unsur partriotisme
berdasarkan tajuk
c) Harapan menjadikan bangsa
dan negara Malaysia
cemerlang dan terbilang.
|
5 markah
|
KERTAS SOALAN TAMAT
PERATURAN
PEMARKAHAN /SKEMA JAWAPAN
SEJARAH
KERTAS 3
Tingkatan
5 : Bab 2
Soalan
|
|
Isi dan
Huraian
|
Markah
|
|
1
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
-
Gerakan nasionalisme merupakan usaha masyarakat tempatan
-
Menentang apa sahaja bentuk tekanan
-
atau penjajahan
-
oleh kuasa luar
-
Penentangan di dorong oleh
hasrat membebaskan negara daripada penjajah
-
Dilakukan oleh pemimpin dan rakyat tempatan
-
Untuk menjaga kepentingan mereka daripada di ceroboh / dikuasai
-
Sejak abad ke -19
-
Penentangan oleh Penghulu Dol Said/ Dato’ Maharajalela/
Rentap/Syarif Masahor/ Mat Salleh/ Dato Bahaman/ Yam Tuan Antah/ Tok Janggut/ HajiAbdul Rahman Limbong/
( 10x1= mak 5m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 5m
|
|
2
|
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
H1h
H1i
H1j
F2
H2a
H2b
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
H3g
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
F6
H6a
H6b
|
|
-
Dasar
Penaklukan British
-
untuk mengukuhkan kedudukan/kuasa
-
memperluas kuasa politik
-
kawasan yang ditakluki terikat dengan
peraturan
-
memaksa sesetengah kawasan menjadi
tanah jajahan
-
Naning dipaksa membayar ufti
-
melaksanakan Sistem Residen
-
di Selangor/ Negeri Sembilan/ Perak/
Pahang
-
Sistem Penasihat dilaksanakan
-
di Johor/ Kelantan/ Terengganu/ Kedah/
Perlis
-
orang Iban di Sarawak dianggap
lanun
-
Eksploitasi
Ekonomi
-
untuk kepentingan penjajah
-
saudagar Negeri-negeri Selat
dibenarkan mengusahakan lombong / perdagangan bijih timah
-
Sistem
Pentadbiran Barat
-
dipaksa terhadap penduduk tempatan
-
cukai diperkenalkan
-
peraturan tanah diperkenalkan
-
di Terengganu, tanah yang hendak
dibuka mesti dapat keizinan
-
bertentangan amalan tradisi masyarakat
tempatan
-
rakyat terbeban dengan cukai
-
menyekat kebebasakan rakyat
untuk membuka tanah
-
Dasar
Campur Tangan
-
dalam adat resam dan budaya tempatan
-
nilai yang bertentangan dengan budaya
tempatan
-
JWW Birch mengganggu adat penggunaan
orang suruhan di Perak
-
JWW Birch tidak menghormati adat
tempatan
-
Pembesar
Tempatan Kehilangan Kuasa dan Pengaruh
-
di tempat/ kawasan sendiri
-
terhadap anak buah sendiri
-
dilantik oleh sultan/ masyarakat
kawasan tersebut untuk mentadbir
-
berkuasa menjaga hal ehwal daerah
-
Syarif Masahor / Dato Patinggi
Abdul Ghafur / Dato Syahbandar / Dato Bahaman
-
Kesulitan
Penduduk Tempatan
-
kerana pelaksanaan undang-undang
-
penduduk menyokong pembesar atas
dasar taat setia
(44 x 1
= 15 m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak
15m
|
3
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F36
F37
F38
F39
F40
F41
F41
|
Peristiwa kebangkitan
i)
Di Perak
-
Perjanjian Pangkor
ditandatangani oleh Sultan Abdullah dan Andrew Clarke
-
Bantahan terbuka Sultan Abdullah terhadap campur
tanga British
-
Membuat kubu di Pasir Salak
-
Dato’ Maharaja Lela bermesyuarat dengan pembesar
Durian Sebatang
-
Sultan Abdullah bermesyuarat di Belanja
-
Dato’ Maharaja Lela bersetuju membunuh J.W.W.Birch
-
Sultan Abdullah memaklumkan kepada Raja Ismail
-
31 Oktober 1875 Mat Arshad di bunuh oleh penduduk
setempat
-
2 November 1875, Birch di bunuh oleh Seputum dan
Pandak Lam
-
Di sungai Perak, Pasir Salak
-
500 orang tentera British menyerang pasir Salak
-
Dato Maharajalela
dan Dato’ Sagor berundur ke Kota Lama
-
Dato Maharajalela telah ditangkap
-
Dato Maharajalela
dibicarakan di Matang Perak
-
Dato’Maharaja Lela, Dato Sagor, Pandak Indut,
Seputum dan Pandak Indut duhukum
gantung
-
Sultan Abdullah, Ngah Ibrahim,Syahbandar dan
Temenggung dibuang negeri ke Pulau Seychells.
-
Perak dikuasai
sepenuhnya oleh British
[17x1=mak10m]
ii)
Di Naning
-
Penentangan oleh Dol
Said
-
Faktor penentang adalah
keran British meletakkan Naning sebagai sebahagian wilayah British / jajahan
takluk British
-
Dol Said mengingkari
arahan British supaya Naning menghantar ufti kepada negeri Melaka
-
British bertindak
menghantar tenteranya untuk menakluk Naning
-
Dol said menentang
British dengan bantuan ketenteraan daripada Yamtuan Ali dari Rembau/ Syed
Shaaban/ Penghulu Renai/ Dato Kelana Sungai Ujong
-
Dol Said berjaya
mengalahkan 150 orang tentera British
-
Serangan kali kedua
British berjaya mengalahkan kerana Naning ttidak mendapat bantuan
-
Dol Said menyerah diri
dan dibawa ke Melaka
[15x1=mak10m]
iii)
Di Kelantan
-
Penentangan berlaku di Pasir Puteh
-
British memaksa penduduk menerima sistem cukai
-
Tok Janggut membantah perlaksanan cukai
-
Tok Janggut enggan membayar cukai
-
Bantahan Tok Janggut tidak dilayan
-
Polis diarah menangkap Tok Janggut
-
Polis gagal menangkap Tok Janggut
-
1915 – Engku Besar Jeram, Tuan Ahmad, Penghulu
Adam, Haji Said, Che Ishak
-
Menyerang Pasir Puteh
-
Berjaya menduduki
Pasir Puteh
-
Berjaya membentuk kerajaan
-
Engku Besar Jeram dilantik menjadi raja
-
Tok Janggut sebagai Perdana Menteri
-
Che Ishak sebagai Pegawai daerah
-
British membawa tentera dari Negeri Selat
-
British menyerang Saring
-
Tok Janggut terkorban
-
Mayat Tok Janggut di arak ke Kota Bharu
[18x1=mak10m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
|
|
4
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F37
F38
F39
F40
F41
F42
F43
F44
F45
F46
F47
F48
F49
F50
F51
F52
F53
|
Jelaskan kesan penentangan pemimpin tempatan terhadap British
sehingga awal abad ke-20.
-
Dol Said kalahkan tentera British dalam serangan
pertama
-
Menggunakan taktik serangan gerila
-
Mendapatkan kerjasama pemimpin tempatan
-
Menyebabkan British tidak campur tangan hampir 50
tahun
-
British menanggung kerugian
-
Rentap Berjaya mengusir James Brooke di Nanga Skrang
-
Brooke mengambil masa yang lama mengalahkan Rentap
di Bukit Sadok
-
Syarif Masahor Berjaya menyerang Mukah
-
Mat Salleh Berjaya menyerang kubu SBUB di Pulau
Gaya
-
SBUB terpaksa berdamai dengan Mat Salleh
-
SBUB terpaksa berjanji menyerahkan menyerahkan
Tambunan
-
Dato Maharajalela berjaya membunuh JWW Birch
-
Kapten Innes terbunuh
-
British terpaksa meminta bantuan tentera dari
India / Hong Kong
-
Dato Bahaman berjaya menawan Lubuk Terua
-
Dato Bahaman berjaya menguasai Tembeling
-
Dan Jeram Ampai
-
Polis gagal
menangkap Tok Janggut
-
Tok Janggut Berjaya menyerang dan menduduki Pasir
Putih
-
Mereka Berjaya membentuk kerajaan
-
British terpaksa membawa masuk tentera Negeri
Selat
-
Haji Abdul Rahman Limbong ketuai penduduk kampong
bersihkan tanah tanpa menghiraukan peraturan tanah
-
Penduduk berkumpul dan membuka tanah milik Tengku
Maimunah
-
British terpaksa meminta bantuan tengku Maimunah
menyuraikan penduduk
-
Penduduk menyerang dan berjaya menduduki bangunan
kerajaan di Kuala Berang
-
British terpaksa menggunakan kuasa dan nama sultan
untuk menawan semula Kuala Berang
-
British berjaya mengalahkan tentera Dol Said
-
Dol Said
terpaksa menyerah diri
-
Linggir tewas dalam pertempuran dengan james
Brooke
-
James Brooke membakar perkampungan Rentap
-
James Brooke megalahkan Rentap di Bukit Sadok
-
Rentap terpaksa berundur ke Entabai
-
Syarif masahor dan Datu Patinggi Abdul Gapur
kehilangan kuasa
-
dan hilang pengaruh terhadap penduduk tempatan
-
Syarif
Masahor ditahan dan diserah kepada British di Singapura
-
Datu Patinggi Abdul Gapur ditahan oleh Belanda
-
dan diserah kepada James Brooke
-
SBUB tidak menghiraukan kedudukan Mat Salleh
-
Perkampungan Mat Salleh diserang / dibakar
-
SBUB menyerang kubuMat Salleh kali kedua
-
Mat Salleh tewas / meninggal dunia/ terbunuh
-
British menyerang
Pasir Salak
-
Dato’Maharaja Lela / Seputum
/ Pandak Lam / Pandak Indut /
dihukum gantung / mati
-
Sultan Abdullah / Ngah Ibrahim / Syahbandar /
Temenggung dibuang negeri
-
British menguasai Perak sepenuhnya
-
Dato’ Kelana Syed Abdul Rahman tertakluk di bawah penguasaan British
-
Anak buah Dato’ Bahaman di tangkap
-
Dato’ Bahaman terpaksa berundur ke Kelantan
-
Dato’ Bahaman berpindah ke Bangkok
-
Tok Janggut terkorban
-
Serangan polis di Kuala Telemong mengorbankan 11
orang penduduk
-
Haji Abdul Rahman Limbong ditahan
-
Dan dibuang
negeri ke Makkah
[53X1= mak 10m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak
10m
|
|
5
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
M
|
Sejauh
manakah pihak kerajaan berjaya menanam semangat nasionalisme dalam kalangan
rakyat Malaysia?
-
Konsep 1 Malaysia
-
Program 1
Murid 1 sukan di semua sekolah
-
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
-
Sambutan Hari / Bulan Kemerdekaan
-
Hari Malaysia
-
Pendikan Sivik dan Kewarganegaraan diperkenalkan
di sekolah
-
Program Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN)
-
Subjek Sejarah
/ BM wajub lulus
-
Program Rukun Tetangga
-
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
-
Bantuan Rakyat 1 Malaysia
(mana-mana jawapan yang munasabah)
(11X1=mak 10m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
|
|
6
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
|
Semangat
nasionalisme dalam kalangan generasi muda
semakin luntur :
a) Mengapakah keadaan ini berlaku ?
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat nasionalisme kepada generasi
muda pada hari
ini.
a) Mengapakah
keadaan ini berlaku ?
- Pengaruh anasir yang negatif
- Pengaruh budaya asing
- Kurang didikan agama dan kesedaran sivik
- Sikap pentingkan diri sendiri
- Senario politik semasa
- Menghasut rakyat tempatan bertindak wajar
- mempertikaikan keputusan / tindakan
kerajaan
(mana-mana
jawapan munasabah)
[8X1=mak 5m]
b) Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat
nasionalisme kepada generasi muda pada
hari ini?
-
Memperkuatkan jati diri
-
Menghayati sejarah dan pembentukan bangsa dan negara
-
Mengelakkan pertelingkahan antara kaum
-
Sanggup berkorban mempertahankan negara
-
Mengutamakan kepentingan negara daripada diri
sendiri
-
Menghindari salah faham/ prasangka negetif
-
Mengutamakan semangat perpaduan/ muhibah
(mana-mana jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
1
1
[5 m]
1
1
1
1
1
1
1
[5m]
|
|
7
|
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Terdapat sekelompok masyarakat di
negara kita yang
menganggu gugat keamanan dan keharmonian negara kita.
a)
Mengapakah kumpulan tersebut bertindak sedemikian?
-
ketidakpuasan hati terhadap tindakan kerajaan
-
Perancangan ekonomi / sosial tidak berkesan
-
Penyebaran maklumat yang terlalu pantas
-
Kurang kefahaman tentang konsep nasionalisme
-
Pengaruh politik / idealogi negara luar
(mana-mana jawapan munasabah)
b) Bagaimanakah keamanan dan
keharmonian negara dapat
dikekalkan?
-
Memperkukuhkan pentadbiran kerajaan
-
Mengekalkan perpaduan kaum/ persefahaman kaum
-
Memperkukuhkan semangat nasionalisme
-
Memperkasa jati diri bangsa
-
Perancangan ekonomi / social yang berkesan
-
Membela kehidupan rakyat
(mana-mana jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
Mak 5M
1
1
1
1
1
1
Mak 5 m
|
|
8
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
|
Ikhtibar
yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji Nyatakan nilai-
-
Setiap kita perlu cintakan negara
-
Masyarakat perlu bersatu padu
-
Bekerjasama dalam mencapai matlamat negara
-
Berganding bahu membangunkan negara
-
Berani menghadapi cabaran
-
Bijaksana membuat keputusan
-
Semangat kental menghadapi cabaran
-
Bertindak wajar dalam menangani cabaran
-
Semangat perjuangan perlu dipupuk dalam kalangan
generasi muda
-
Sanggup berkorban apa saja
-
Berhati-hati dengan orang asing
-
Berfikir sebelum bertindak
-
Meningkatkan ilmu pengetahuan dari masa ke semasa
-
Memperkukuhkan pertahanan negara
-
Bersatu teguh bercerai roboh.
-
Setia kepada raja/pemimpin
-
Tabah menghadapi cabaran
-
Menguasai teknologi pertahanan
(mana-mana jawapan munasabah)
[18x1=mak 5m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 5 m
|
|
9
|
|
Rumusan
Mesti
menyatakan ketiga-tiga aspek yang disenaraikan iaitu:-
-
Pengetahuan
-
Iktibar
-
Harapan
Menyatakan
sekurang-kurangnya 1 isi bagi setiap aspek
-
Pengetahuan
– 1 isi
-
Iktibar – 1 isi
-
Harapan – 1 isi
Dua
lagi isi diambil daripada mana-mana aspek
(Mana-mana
jawapan lain yang munasabah)
[5X1 m =mak 5]
|
Mak 5m
|
|
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete