TUGASAN
SPESIFIK
Kemerdekaan
negara kita diperolehi hasil daripada pengorbanan pemimpin silam.
Bincang
tentang perjuangan pemimpin silam dan kepentingannya kepada negara
Format
|
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1.
|
Latar belakang gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
sehingga Perang Dunia Kedua
|
5 markah
|
Isi
Dan
Huraian
|
2.
|
Sebab-sebab
penentangan masyarakat tempatan terhadap British di Tanah Melayu
|
15 markah
|
3.
|
Peristiwa penentangan
pemimpin tempatan di Sabah dan Sarawak
|
30 markah
|
|
4.
|
Peranan
generasi muda untuk memelihara kedaulatan negara
|
10 markah
|
|
5.
|
Manfaat
yang diperolehi hasil dari kemerdekaan negara kita
|
10 markah
|
|
6.
|
Terdapat
segelintir pihak yang mempertikai sumbangan tokoh pejuang kemerdekaan negara
(a) Mengapakah keadaan ini berlaku
(b) Bagaimanakah caranya untuk
mengelakkan keadaan ini daripada berlaku
|
10 markah
|
|
7.
|
Semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia pada
hari ini semakin terhakis.
(a) Mengapakah
keadaan tersebut berlaku
(b) Berikan
cadangan anda untuk mengatasi masalah tersebut.
|
10 markah
|
|
8.
|
Nilai
murni dan iktibar daripada perjuangan tokoh tempatan untuk mendapat
kemerdekaan
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9.
|
Kesimpulan keseluruhan
isi yang telah dibincangkan
(a) Pengetahuan yang diperoleh
(b) Iktibar kepada diri, bangsa dan
negara
(c) Harapan menjadikan bangsa dan negara
Malaysia cemerlang dan terbilang
|
5 markah
|
KERTAS SOALAN TAMAT
1. Latar belakang gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
|
Butiran
|
Markah
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
C1
|
Gerakan
nasionalisme merupakan usaha masyarakat tempatan menentang apa sahaja bentuk
tekanan atau penjajahan terhadap mereka oleh kuasa luar
Penentangan
bertujuan untuk membebaskan Negara mereka daripada kuasa penjajah
Di
Malaysia, penentangan terhadap British dilakukan oleh pemimpin dan rakyat
tempatan sejak abad ke-19
Gerakan
nasionalisme secara menyeluruh pula bermula pada awal abad ke-20
Gerakan
pemimpin tempatan berlaku pada awal kedatangan British ke Malaysia
Gerakan
ini merupakan reaksi spontan masyarakat tempatan
untuk
menjaga kepentingan mereka
daripada
dicerobohi dan dikuasai oleh orang luar
Antara
pemimpin penentangan ialah Penghulu Dol Said/ Dato Maharaja Lela/ Rentap/ Mat
Salleh.
[
Mana-mana 5 X 1m]
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
5 m
|
2. Sebab-sebab
penentangan masyarakat tempatan
|
Butiran
|
Markah
|
F1
H1a
C1a
H1b
H1c
H1d
C1d
H1e
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
H4f
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
C5d
H5e
H5f
H5g
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
|
Dasar Penaklukan British
Disebabkan oleh dasar
penaklukan British di daerah mereka
Seperti di Naning,
Pahang, Kelantan, Terengganu, Sarawak dan Sabah
Dasar penaklukan British
terhadap Negeri-negeri Melayu bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan
politiknya
Melalui dasar ini,
penguatkuasaan politik British menjadi luas
Dan kawasan itu akan
terikat dengan perintah dan peraturannya
Contohnya, apabila
British mengambil alih Melaka daripada Belanda Naning dipaksa menjadi jajahan
takluk British dan membayar ufti.
Penentangan Dol Said
terhadap kehendak British tercetusnya peperangan
Eksploitasi Terhadap
Ekonomi Tempatan
Penentangan terhadap
British berlaku kerana British ingin menguasai ekonomi tempatan bagi
kepentingannya
Penguasaan ekonomi
dilakukan melalui perjanjian yang dimeterai oleh British dengan pemimpin
tempatan
Melalui perjanjian,
saudagar Negeri-negeri Selat dibenarkan menjalankan aktiviti perlombongan dan
perdagangan bijih timah
Ini menimbulkan
kemarahan penduduk tempatan terhadap British
Perlaksanaan Pentadbiran
Barat Terhadap Masyarakat Tempatan
British telah memaksa
sistem pentadbiran Barat kepada penduduk tempatan
British memperkenalkan
sistem cukai, undang-undang dan peraturan-peraturan tanah untuk mendapatkan
hasil yang maksimum
Di Terengganu,
penentangan berlaku kerana British menetapkan bahawa setiap tanah yang hendak
dibuka oleh penduduk tempatan mesti mendapat kebenaran British
Dan tanah dikenakan
cukai
peraturan British
bertentangan dengan amalan tradisi masyarakat tempatan
iaitu tanah boleh dibuka
mengikut keperluan mereka dan tidak perlu membayar cukai
Campur Tangan British
dalam Adat Resam Tempatan
Campurtangan British
dalam adat resam tempatan turut membawa kepada penentangan tempatan
British telah memaksa
penduduk tempatan menerima nilai-nilai British
yang amat bertentangan
dengan budaya masyarakat tempatan
Di Perak,J.W.W Birch
telah campurtangan dalam adat resam masyarakat Melayu
Iaitu amalan menggunakan
orang suruhan
Tindakan British
ditentang oleh pemimpin dan masyarakat tempatan
Pembesar Tempatan
Kehilangan Kuasa dan Pengaruh
Pemimpin tempatan
kehilangan kuasa dan pengaruh pentadbiran ke atas kawasan dan anak buah
mereka setelah British menjajah kawasan mereka
Sebelum penjajahan,
kebanyakkan pemimpin tempatan telah dilantik oleh Sultan atau pun oleh
masyarakatnya
Untuk mentadbir kawasan
tersebut
Perlantikan ini
memberikan pemimpin tempatan kuasa untuk menjaga halehwal daerahnya
Contohnya, hal berkaitan
pentadbiran, perundangan, ekonomidan sosial
Penjajahan British
terhadap daerah mereka menyebabkan pemimpin tempatan kehilangan kuasa
Keadaan ini menyebabkan
rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin tempatan
yang mendorong mereka
menentang British
Kesulitan Penduduk
Tempatan
Penduduk tempatan yang
tertekan dengan perlaksanaan undang-undang British
Menyulitkan kehidupan
penduduk tempatan
Penduduk tempatan
memberikan sokongan terhadap pemimpin tempatan
Kesetiaan kepada
pembesar tempatan sebagai ketua juga telah mendorong mereka memberikan
kerjasama untuk menentang British.
[
Mana-mana 15 X 1m ]
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15 m
|
3. Peristiwa
penentangan pemimpin tempatan di Sabah dan Sarawak
|
Butiran
|
Markah
|
F1
F2
F3
H3a
H3b
F4
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F7
F8
F9
F10
F11
F12
H12a
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
H29a
F30
H30a
F30b
F31
F32
H32a
F33
F34
F35
F36
|
Linggir
Pemimpin kaum Iban di
Saribas
Menentang penaklukan
James Brooke pada tahun 1849
Menyerang kapal Nemesis
dekat Batang Lupar
Merupakan tindak balas
terhadap langkah James Brooke/ Kapten Farquhar menghalang pelayaran mereka di
Sungai Sariibas
Linggir dan pengikutnya
tewas dalam pertempuran tersebut
Rentap
Pemimpin kaum Iban
Menentang James Brooke
pada tahun 1853
Kerana bertindak
menghapuskan orang Iban di Sungai Skrang
Dianggap sebagai lanun
Menyerang pasukan James
Brooke di Kubu Nanga Skrang
Menghalang kezaliman
James Brooke
Rentap dan pengikutnya
Berjaya mengusir James Brooke
Tentera James Brooke
bertindak balas
Dengan membakar kampung
mereka
Rentap dan pengikutnya
berundur ke Bukit Sadok
Sekali lagi diserang
oleh James Brooke
Tentera James Brooke
berjaya mengalahkan Rentap pada tahun 1861
Rentap terpaksa berundur
ke Ulu Entabai
Serangannya semakin
lemah
Syarif
Masahor
Bersama Datu
Patinggi Abdul Gapur
Penentangan oleh orang
Melayu
Menolak penguasaan James
Brooke di wilayah mereka/ Sungai Rajang
Mereka kehilangan kuasa
memungut cukai
Dan pengaruh terhadap
penduduk tempatan
1858, James Brooke membina kubu di Kanowit
Syarif Masahor telah
menyerang kubu tersebut
Beliau dan Datu Patinggi
Abdul Gapur menyerang James Brooke di Kuching
Tentangan mereka gagal
Syarif Masahor melarikan
diri ke Brunei
Tetapi beliau telah
diserahkan oleh Sultan Brunei kepada British di Singapura
Mat
Salleh
Pemerintah daerah
Tambunan/ Sungai Sugut
SBUB tidak menghiraukan
kedudukan Mat Salleh
Menduduki kawasan
pengaruh Mat Salleh
Melaksanakan sistem
cukai kepala/ surat perahu
Bersikap kasar kepada
penduduk tempatan
Mat Salleh ke Sandakan
untuk berbincang
Tetapi tidak dilayan
Gabenor Beaufort
menyerang
Dan membakar kampungnya
Mat Salleh terpeksa
melarikan diri
1897 – melakukan
serangan mengejut terhadap kubu SBUB di Pulau Gaya
SBUB menawarkan pelan
damai
Iaitu menyerahkan
Tambunan kepadanya
SBUB mungkir janji
Mat Salleh sekali lagi
menyerang kubu SBUB
Serangan dibalas tentera
SBUB menyerang kubu Mat Salleh
Beliau tewas dan
meninggal dunia pada 31 Januari 1900
[Mana-mana
30 X 1m]
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
30 m
|
4. Peranan
generasi muda untuk memelihara kedaulatan negara
|
Butiran
|
Markah
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
M
|
Sanggup berkorban untuk
negara
Menghormati pemimpin
Mematuhi undang-undang
negara
Mewujudkan keamanan
negara
Menjaga keharmonian kaum
Mengharumkan nama negara
di persada dunia
Mengelakkan diri dari
gejala negatif
Menguasai pelbagai
kemahiran
Melengkapkan diri dengan
ilmu pengetahuan yang tinggi
Mempertahankan negara
daripada pencerobohan kuasa asing
Memperkuatkan pertahanan
negara
Melahirkan sikap saling
menghormati antara masyarakat
Menghindari rasuah
Patuh kepada ajaran
agama
Taat kepada raja dan
negara
Menghargai jasa pemimpin
terdahulu
(Mana-mana jawapan yang
munasabah)
[Mana-mana
10x1m]
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
10 m
|
5. Manfaat
yang diperolehi hasil dari kemerdekaan negara kita
|
Butiran
|
Markah
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
M
|
Kedaulatan negara dapat dikekalkan
Mempertahankan hak bangsa
Maruah bangsa dapat
dipelihara
Kesejahteraan hidup
dapat dijamin
Kebebasan dapat
dikekalkan
Warisan bangsa
dapat dipelihara
Keadilan dapat
ditegakkan
Perpaduan dapat
dikekalkan
Budaya bangsa dapat
dilindungi
Bebas menentukan hala
tuju negara
Mengekalkan pemerintahan
sendiri
Kemajuan negara dapat
dipercepatkan
Kemajuan ekonomi
Kestabilan
politik
Kemakmuran
negara dijamin
Keamanan
dapat dikekalkan
Keyakinan
pelabur asing
Peningkatan
taraf hidup rakyat
Tumpuan
pelancong
Negara
berdaya saing
Mana-mana
jawapan munasabah
[Mana-mana
10x1m]
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
10 m
|
6.
Terdapat segelintir pihak yang
mempertikai sumbangan tokoh pejuang
|
Butiran
|
Markah
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
M
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F11
M
|
(a) Mengapakahpertikaian
tersebut berlaku
Kurang faham tentang
fakta sejarah
Fakta sejarah diputar
belitkan
Penyebaran maklumat yang
tidak tepat
Peranan media massa yang
tidak bertanggung jawab
Membangkitkan isu yang
membingungkan rakyat
Senario politik semasa
Mainan politik golongan
tertentu
mementingkan hal
peribadi / kumpulan tertentu
Sikap prejudis dalam
golongan masyarakat
Sentimen perkauman
tidak mempunyai semangat
cintakan negara
golongan
muda tidak memahami perjuangan tokoh dahulu
terdapat perbezaan
pendapat antara sejarawan negara kita
dan Sejarawan barat
golongan pelajar tidak mengenali
tokoh perjuang dahulu dengan mendalam
pihak Barat menipulasi
tokoh perjuang kita dengan menpesong fakta sejarah
Mana-mana jawapan yang
munasabah
[Mana-mana
5 x 1 markah
Jumlah
(b) Bagaimanakah
caranya untuk mengelakkan keadaan ini daripada berlaku
Menekan nilai
kewarganegaraan dan patriotisme
Sejarah dijadikan subjek
penting/ teras
Memupuk semangat setia
negara dan bangga kepada negara
Peranan media massa
menyalur maklumat dengan betul dan berkesan
Guru sejarah perlu
memberi memberi penerangan dengan jelas
Mengawal media
alternatif / blog/ laman sesawang
Menyekat penyebaran
maklumat yang negatif
mendedahkan
pelajar mengenali tokoh semenjak sekolah rendah lagi
mengadakan sudut tokoh perjuang di sekolah
menanamkan sifat patriotik terhadap sejarah awal negara kita
tidak terpengaruh dengan
propanganda barat tentang pejuang
tanah air kita
( Mana-mana jawapan yang
munasabah)
[Mana-mana 5 x 1 m]
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5 m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5 m
|
7. Semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia pada
hari ini semakin terhakis
|
Butiran
|
Markah
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
M
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
M
|
(a) Mengapakah keadaan tersebut berlaku
Kurang perasaan cinta pada negara
Mengagungkan negara Barat
Pengaruh
daripada ledakan maklumat / ICT
Penyebaran
budaya negatif dari luar
Gejala
sosial
Kurang
pengetahuan kenegaraan
Menjadikan artis barat sebagai idola
Kurang menghayati / memahami sejarah
penubuhan Malaysia
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana 5
x 1 m]
Jumlah
(b) Berikan cadangan anda untuk mengatasi masalah tersebut
Menjayakan konsep
1Malaysia
Mengamalkan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
Memperkenalkan Akta
Bahasa Kebangsaan
Mengamalkan prinsip Rukun
Negara
Menganjurkan lawatan ke
tempat bersejarah
menjayakan kempen
penerapan nilai-nilai murni
Pelaksanaan Program
Latihan Khidmat Negara/ PLKN
Menganjurkan Sukan
Malaysia / SUKMA dua tahun sekali
Mana-mana jawapan munasabah
[Mana-mana
5 x 1 m
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5 m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5 m
|
8. Nilai
murni dan iktibar daripada perjuangan tokoh tempatan untuk mendapat kemerdekaan
|
Butiran
|
Markah
|
F1
H1
F2
H2
F3
H3
F4
H4
F5
H5
F6
H6
F7
H7
F8
H8
F9
H9
F10
H10
F11
H11
M
|
Semangat juang yang
kental
Untuk mempertahankan
negara
Mempertahankan
kedaulatan negara
Daripada ancaman musuh
Memiliki jati diri yang
kuat
Tidak mudah menerima
pengaruh luar
Tidak mudah berputu sasa
Menghadapi cabaran
Semangat setia negara
yang tinggi
Sanggup berkorban demi
agama, negara dan bangsa
Semangat berkerjasama
dengan rakyat
Sentiasa diperkukuh
Semangat musyawarah
Mengatasi
masalah/konflik yang timbul
Berani mengemukakan
idea/pendapat
demi kebaikan bersama
Berfikiran rasional
Menjamin tindakan yang
tepat
Bersikap terbuka
Menerima kebaikan dari
luar
Berkongsi maklumat
Meningkatkan kemajuan
Mana-mana jawapan
munasabah
Jumlah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5 m
|
9.
|
Butiran
|
Markah
|
|
Kesimpulan keseluruhan
isi yang telah dibincangkan
Pengetahuan yang
diperoleh
Iktibar kepada diri
Iktibar kepada bangsa
masyarakat dan negara
Harapan menjadikan
bangsa dan negara Malaysia cemerlang dan terbilang
Jumlah
|
2
1
1
1
5 m
|
No comments:
Post a Comment