TUGASAN SPESIFIK
Perjuangan tokoh-tokoh nasionalis tempatan
mempertahankan kedaulatan tanah air wajar dicontohi oleh generasi muda hari ini
bagi meneruskan kesinambungan Malaysia sebagai sebuah bangsa yang dihormati.
Bincangkan perkembangan nasionalisme di
Malaysia sehingga Perang Dunia Kedua dalam mempertahankan kedaulatan negara.
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Maksud nasionalisme.
|
5 markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. Faktor-faktor pemangkin nasionalisme.
|
30 markah
|
3. Bentuk perjuangan.
|
15 markah
|
|
4. Kepentingan gerakan nasionalisme.
|
10 markah
|
|
5 Sebab semangat patriotisme semakin
luntur.
|
10 markah
|
|
6. Peranan anda untuk memperkasa
semangat nasionalisme di
kalangan rakyat Malaysia.
|
10
markah
|
|
7. Kesan sekiranya semangat nasionalisme
tidak ada dalam
kalangan rakyat
|
10
markah
|
|
8.
Iktibar yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji.
|
5 markah
|
|
Kesimpulan |
9.
Membuat kesimpulan keseluruhan isi yang telah
dibincangkan:
(a) Pengetahuan yang diperoleh.
(b) Nilai / unsur patriotisme
berdasarkan tajuk.
(c) Harapan menjadikan bangsa dan negara
Malaysia cemerlang dan terbilang.
|
5 markah
|
KERTAS SOALAN TAMAT
Cadangan Jawapan:
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1
|
Maksud
nasionalisme
F1 Perasaan cinta atau sayang akan bangsa
F2 dan negara.
F3 Perasaan ini akan mencetuskan gerakan
untuk membebaskan tanah air F4 daripada
belenggu penjajahan.
F5 Gerakan ini juga akan membebaskan
tanah aIr daripada cengkaman
ekonomi penjajah
F6 dan bebas daripada pengaruh kebudayaan
asing/barat
[Jumlah markah]
|
5
M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Faktor-faktor
pemangkin nasionalisme.
F1 Pengenalan
sistem Politik Barat
H1a Dipekenalkan
oleh Sir Andrew Clarke
H2b memasuhkan
sistem politik tradisional
H3c Residen
mengambil alih pentadbiran negeri daripada pembesar
tempatan
H4d Para
pembesar diberi pencen dan tempat mereka diganti oleh pegawai
British
H5e Mencabar
sistem atau amalan tradisi dan menjatuhkan maruah orang
Melayu
F2 Perkembangan
sistem pendidikan
H1a Sistem pendidikan Inggeris dan sekolah vernacular
Melayu
diperkenalkan
H2b Lahir
golongan intelek Melayu yang mampu berfikir tentang kemanjuan
bangsanya
H3c Mereka
menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran sedarkan
bangsa Melayu
H4d Mereka
guna idea baru untuk majukan diri
H5e Mereka
menolak penjajahan British
F3 Dasar
British
H1a British
galak sesiapa sahaja datang melabur,berniaga,berdagang,bekarja
dan menetap di Tanah Melayu
H2b Ramai
orang asing menetap di Tanah Melayu
H3c Jumlah
imigran di Tanah Melayu meningkat
H4d Wujud
persaingan dengan penduduk tempatan
H5e Orang
asing kuasai ekonomi khasnya bidang perlombongan
bijih,perladangan getah dan perniagaan
H6f Orang
melayu kekal dalam pertanian padi yang tidak dimajukan British
H7g British
buka Bandar baru sebagai pusat pentadbiran
H8h Bandar
maju ekonimi dan perniagaan
H9i Pasarana
di andar lengkap
H10j Taraf
hidup di Bandar meningkat
H11k Orang
Melayu tinggal di kampung dengan segala kekurangan
F4 Pendudukan
Jepun
H1a Perkenal
konsep Kesemakmuran Asia
H2b Kebebasan
Negara-negara Asia
H3c Bebas
menentukan kemajuan masing-masing
H4d Galak
orang tempatan berkerjasama dengannya
H5e Berjanji
akan memerdekakan Asia
H6f kesengsaraan
masa Jepun iaitu kekurangan makanan dan ubatan
H7g Kekejaman
Jepun menyebabkan penduduk membenci Jepun dan
penjajah Barat lain
H8h Apabila
British perkenak Malayan Union penduduk Tanah Melayu
menentangnya
F5 Penguasaan
Parti Komunis Malaya(PKM)
H1a PKM
kuasai 14 hari membangkitkan semangat menentang penjajah
H2b Menyebarkan
idealogi komunis
H3c Komunis
kuasai balai-balai polis dan menengkap orang menyokong
Jepun
H4d Wujud
konflik perkauman
H5e Banyak
orang Melayu terbunuh dan rumah
dibakar
H6f Keganasan
komunis dibalas orang Melayu Perak,Johor,Negeri Sembilan
dan Pahang
F6 Kemunculan
Mesin Cetak
H1a Berlaku penyebaran ilmu pengetahuan dan
penentangan terhadap
British
H2b Sebar idea penentangan melalui
buku,majalah,kitab agama dan lain-lain
F7 Gerakan
Pan-Islamisme sedunia
H1a Merupakan
gerakanintelektual Islam seluruh dunia
H2b Tujuan
membangkitkan pemahaman lebih progresif terhadap Islam
H3c Menentang
penjajahan Barat ke atas Negara-negara Islam
H4d Didokong
oleh pelajar-peklajar Islam seluruh dunia
‘H5e Gerakan
Reformis dimulakan oleh Syekh Muhamad Abduh
H6f Beliau
menerangkan bahawa Islam adalah satu cara hidup
H7g Menurutnya
Islam menekankan kepentingan dunia dan akhirat
H8h Islam
mendorong umatnya menuju kejayaan
H9i Ideanya
disebar memalui majalah al-manar
H10j Gerakan
Wahabi di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang sama
F8 Kesedaran
Politik serantau
H1a Kesedaran
politik di Indonesia mendorong kebangkitan nasionalisme di
Tanah Melayu
H2b kesedaran
politik dan pendidikan di Indonesia lebih matang dann lahir
ramai intelektual
H3c Karya
penulis Indonesia menjadi bacaan penduduk tanah Melayu
H4d Idea
kebebasan politik dan penentangan penjajah dalam tulisan mereka
tersebar luas
H5e Kemasukan
orang Indonesia ke Tanah Melayu memudahkan
penerimaan unsur nasionalisme Indonesia
Jumlah
markah
|
30 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Bentuk
perjuangan
F1 Melalui akhbar
H1 Akhbar
yang meniupkan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua. Majlis,Utusan
Melayu Warta Malaya Warta Negara Lembaga Malaya Fajar Sarawak
Ekonomi
F1 Menggalakkan syarikat kerjasama
F2 Mendesak British mengurangkan
kemasukan orang dagang kerana mengancam orang Melayu
F3 Menggalakkan orang Melayu berniaga
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Mendesak British mewujudkan kawasan kampung
khas orang Melayu di Kuala Lumpur
Politik
F1 Mengkritik British kerana mengurangkan
kuasa raja-raja Melayu
F2
Mengkritik pembesar dan Raja-Raja kerana
tidak melaksanakan kepimpinan yang sewajarnya untuk rakyat
F3
Menolak sikap pilih kasih British dalam
pentadbiran kerajaan
F4
Menuntut diadakan Malay Administrative
Service (M.A.S)
F5
Melindungi orang Melayu dalam
perkhidmatan kerajaan
F6
Menyeru orang Melayu bersatu dalam sebuah
pertubuhan kebangsaan
F7
Menentang tuntutan orang dagang terhadap
politik tempatan
H2
Kesedaran untuk memajukan
diri
H3
Menyeru masyarakat bersatu
padu
H4
Mengkritik dasar penjajah
yang menekan orang Melayu
H5
Membangkitkan persoalan
pendidikan/social/ekonomi/politik
H6
Menyedarkan dan memajukan
bangsa
F7
Majalah menyentuh isu
pendidikan/ekonomi/bahasa/sastera/politik
F8
Menyemai sikap anti penjajah dan anti orang
asing
F9
Majalah Guru/Pengasuh/Bulan
Melayu
F10 Novel menyeru semangat nasionalisme yang
tinggi di kalangan generasi muda
F11 Menggesa rakyat menentang penjajah
F12 Menuntut rakyat membela maruah bangsa
F13 Wanita digalak memajukan diri dan bangsa
F14 Novel Keris Melaka/Putera Gunung
Tahan/Anak Mat lela Gila/Melor Kuala
Lumpur
Melalui Majalah
F1
Pendidikan anak-anak Melayu
F2
Perpaduan dalam kalangan
orang Melayu
F3
Meniupkan semangat cinta
akan negara dan menentang penjajahan
F4
Membaiki taraf hidup orang
Melayu
F5
Memajukan bahasa dan
sastera
F6
Galakkan perpaduan di
kalangan guru sebagai pemimpin bangsa
F7
Bincang soal penafsiran
Islam yang progresif untuk kemajuan ummah
F8
Memperluas ilmu dalam semua
bidang
F9
Memberikan penafsiran kepada
persoalan orang Islam
F10 Menggesa
orang Melayu menjauhkan sifat buruk
F11 Menggalakkan
perpaduan dalam kalangan guru perempuan Melayu Johor
F12 Menggalakkan
golongan wanita mendapatkan pendidikan
F13 Menggesa
wanita menjaga kesopanan dengan nilai Islam dan budaya Timur
F14 Menggalakkan
wanita menjadi obor memajukan bangsa
Melalui novel
Keris
Melaka-Ahmad Bakhtiar
F1 Semangat perjuangan menentang penjajah
Barat seperti Portugis
F2 Menghargai
sumbangan tokoh-tokoh pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
F3 Menggunakan
sejarah sebagai inspirasi dan pedoman perjuangan generasi muda
Anak
Mat Lela Gila -Ishak Hj Muhammad
F1
Semangat menentang penjajah
oleh anak muda
F2
Menghargai warisan bangsa
sendiri
F3 Mencintai tanah air
F4
Menolak kesenangan demi
maruah bangsa
Putera
Gunung Tahan – Ishak Hj Muhamamd
F1
Semangat wira pemuda
tempatan menentang penjajah
F2
Mencintai tanah air
F3
Bangga dengan kebolehan
sendiri
F4
Seorang gadis tempatan
menolak cinta pegawai penjajah
F5
Tidak mahu menjatuhkan
maruah bangsa
Melor
Kuala Lumpur – Harun Aminurrashid
F1
Emansipasi atau kebebasan
wanita menentukan hala tuju
F2
Wanita yang mengutamakan
pendidikan untuk kebaikan diri
F3 Membuang pandangan negatif yang boleh
menghalang kemajuan
Melalui persatuan
F1 Kemunduran orang Melayu dalam
pendidikan
F2 Kemunduran orang Melayu dalam ekonomi
F3 Isu
bahasa / mendaulatkan bahasa Melayu
F4 Isu
sastera
F5 Layanan
pilih kasih British kepada anak negeri / orang Melayu
F6 Perpaduan
di kalangan orang Melayu
F7 Kelemahan
orang Melayu dalam politik / bela politik bangsa
F8 Kebajikan
terhadap orang Melayu
F9 Penempatan
orang Melayu di kawasan bandar
F10 Masalah
kenegerian
Melalui kerjasama dengan Jepun
F1
Bekerjasama dengan Jepun untuk
menghalau British dari Tanah Melayu
F2
Menjadikan KMM sebagai badan
propaganda Jepun
F3
Membeli Warta Malaya untuk
dijadikan alat propaganda anti British
F4
Mengelilingi Tanah Melayu
untuk mencari sokongan
F5
Menubuhkan cawangan untuk
meluaskan propaganda
Jumlah
markah
|
15 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Kepentingan
gerakan nasionalisme.
F1 Lahir
semangat cinta Negara
F2 sanggup
berkorban demi Negara
F3 Melahirkan
rakyat yang bertanggungjawab
F4 Menjaga
kepantingan Negara
F5 Mempertingkatkan
kualiti hidup rakyat
F6 Mengurus
Negara dengan lebih baik
F7 Menjunjung
dan menjaga kesucian Islam
F8 Menjujung
tinggi perlembagaan Negara
F9 Memelihara
institusi kesultanan
F10 memastikan
pembangunan Negara meningkat
F11 Meningkatkan
daya saing ekonomi
F12 Melahirkan
masyarakat yang bersatu
F13 Meningkatkan
taraf pendidikan
F14 Melahirkan
rakyat berfikiran positif
F15 Sanggup
berkorban untuk Negara
F16 bertanggungjawab
menjaga maruah bangsa
(mana-mana yang munasabah)
Jumlah
markah
|
10
M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Sebab
semangat patriotisme semakin luntur .
[Mana-mana jawapan yang
munasabah]
Jumlah
|
10
M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
Peranan
anda untuk memperkasa semangat nasionalisme di kalangan rakyat Malaysia.
[Mana-mana
jawapan yang munasabah]
Jumlah
|
10
M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
7
|
Kesan
sekiranya semangat nasionalisme tidak ada dalam kalangan rakyat
[Mana-mana jawapan yang
munasabah]
Jumlah
|
10
M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 |
Iktibar yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji.
F1 Kenali tokoh-tokoh pejuang negara
F2 Hargai
jasa-jasa dan pengorbanan pejuang Negara
F3 Hayati
susah payah pejuang Negara
F4 Bina
keyakinan diri
F6 Rakyat
Malaysia mesti ada semangat juang yang tinggi
F7 Lengkapkan
diri setiap rakyat dengan ilmu
F8 Amalkan
semangat kerjasama
F9 Pelihara
keamanan
F10 Hindari
budaya negatif
F11 Suntik
semangat juang
F12 Pupuk
semangat jati diri sejak di bangku sekolah
F13 Asuh
anak-anak menghormati kedaulatan Negara
F14 Setiap
rakyat mesti sanggup berkorban untuk Negara
F15 Terapkan
semanagat Malaysia Boleh
F16 Berwaspada
dengan musuh Negara
[Mana-mana
jawapan yang munasabah]
Jumlah
|
5
M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
9
|
Membuat kesimpulan keseluruhan isi
yang telah dibincangkan:
(a)
Pengetahuan yang diperoleh.
Pengetahuan yang saya peroleh ialah
negara kita telah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 hasil perjuangan
tokoh-tokoh nasionalis terdahulu. Selain itu saya juga dapat mengetahui bahawa
perjuangan menuntut kemerdekaan berjaya kerana wujudnya perpaduan dalam
kalangan rakyat negara ini yang berbilang bangsa.
(b)
Nilai / unsur patriotisme
berdasarkan tajuk.
Sementara itu nilai yang saya peroleh
ialah semangat kerjasama antara kaum telah berjaya menjadikan Malaysia sebuah
negara yang bebas dan berdaulat. Nilai kedua yang saya peroleh ialah
keberanian tokoh-tokoh nasionalis tanah air memperjuangkan maruah dan
kedaulatan bangsa daripada penjajahan.
(c)
Harapan menjadikan bangsa
dan Negara Malaysia cemerlang dan terbilang
Harapan saya agar Malaysia menjadi sebuah
negara yang maju hasil perpaduan dan kerjasama erat antara kaum di Malaysia.
Di samping itu para pemimpin perlu berusaha merealisasikan hasrat menjadikan
Malaysia sebuah negara yang aman, maju dan berperanan penting dalam arus
pembangunan dunia.
[ Mana-mana jawapan yang
munasabah]
Jumlah
markah
|
5
M
|
No comments:
Post a Comment