Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Malaysia dalam Kerjasama
Masyarakat Antarabangsa.
|
|
Bab:
|
Bab 9: Malaysia
dalam Kerjasama Antarabangsa.
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Konflik Antarabangsa
·
Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas
mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan negara yang terlibat dalam Perang Dunia
Pertama dan
Perang Dunia Kedua (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menandakan lokasi dalam peta kuasa besar yang terlibat
dalam Perang
Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan sebab meletusnya Perang Dunia Pertama dan
Perang Dunia Kedua (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyenaraikan kesan Perang Dunia Pertama dan Perang
Dunia Kedua (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal
pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
||
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan
murid membaca buku teks (hlm 228 - 236) di rumah
|
(2)
|
Mengarahkan
murid membawa buku:
· Longman Esensi
Sejarah SPM
· Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Petikan
video Perang
Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.
|
|
(4)
|
Peta
negara-negara yang terlibat dalam Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menayangkan petikan video Perang Dunia Pertama dan
Perang Dunia Kedua kepada murid.
·
Guru mengaitkan video dengan tajuk pengajaran.
|
||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan berlakunya konflik antarabangsa yang
telah meninggalkan kesan yang besar terhadap sejarah dunia.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg 5:
hlm. 228 - 236
·
Longman Esensi Sejarah SPM:
hlm. 535 - 543
|
|||||||||||||||
(3)
|
Konflik Antarabangsa
·
Guru membentuk enam kumpulan murid. Setiap kumpulan
diberikan satu tugasan.
-
Kumpulan 1: Kajian Teks Sejarah – Faktor tercetusnya Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.
-
Kumpulan 2: Kajian Peta – Melukis dan melabelkan peta
negara-negara yang terlibat dalam Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.
-
Kumpulan 3: Kajian Gambar – Kesan-kesan Perang Dunia
Pertama.
-
Kumpulan 4: Bercerita tentang peristiwa Perang Dunia
Pertama dan Perang Dunia Kedua.
-
Kumpulan 5: Kajian Teks Sejarah – Sebab dan akibat
Perang Dingin.
-
Kumpulan 6: Kajian Teks – Sejarah kemunculan blok dunia.
·
Setiap kumpulan membuat persembahan dengan menggunakan
komputer riba, OHP, transparensi, dan lain-lain.
·
Setiap kumpulan bebas memilih bentuk persembahan asalkan mengikut tugasan yang
telah diberikan oleh guru.
·
Guru membuat rumusan terhadap persembahan murid.
·
Guru menerangkan kembali secara ringkas tajuk
pengajaran.
·
Segala persembahan murid diserahkan kepada guru untuk
diphotostatkan dan diagihkan kepada semua murid.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 228 - 236
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 535 - 543
Pengurusan grafik: Sebab
dan kesan
-
Perang Dunia Pertama
-
Perang Dunia Kedua
-
Perang Dingin
Contoh:
Menonton video:
Perang
Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.
Bercerita:
Perang
Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.
Melabel peta:
Lokasi
negara-negara terlibat.
|
|||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
75 -
78)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 79 -
82)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
83 -
84)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Malaysia dan Kerjasama Masyarakat
Antarabangsa
|
|
Bab:
|
Bab 9: Malaysia dan Kerjasama Antarabangsa
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Peranan
dan Sumbangan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
dasar luar Malaysia (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
asas penggubalan dasar luar Malaysia (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyenaraikan
kepentingan dasar luar Malaysia (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyatakan
perkembangan dasar luar Malaysia (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 236 - 242) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gambar tangan
atau lukisan gambar tangan
|
|
(4)
|
Peta minda: Asas-asas penggubalan dasar luar Malaysia
|
|
(5)
|
Gambar
bekas Perdana Menteri Malaysia: Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn,
dan Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru melukis gambar tangan sedang bersalaman di papan
tulis atau guru menayangkan gambar tangan sedang bersalaman.
·
Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk
pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang dasar luar
Malaysia yang tersendiri dan tidak terikut dengan negara-negara lain.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang matlamat dasar
luar Malaysia dan bentuk hubungan luar Malaysia.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 236 - 242
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 543 - 548
|
(3)
|
Peranan
dan Sumbangan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa.
·
Guru mengedarkan peta minda asas-asas penggubalan dasar
luar Malaysia dan meminta murid melengkapkan peta minda tersebut mengikut
tema yang telah disediakan.
·
Guru menerangkan asas-asas penggubalan dasar luar
Malaysia.
·
Guru mengarahkan
murid berbincang dengan rakan tentang kepentingan dasar luar Malaysia.
·
Guru meminta beberapa orang murid secara bergilir-gilir
menyatakan kepentingan dasar luar Malaysia.
·
Guru mengedarkan gambar bekas Perdana Menteri Malaysia.
·
Dua orang murid yang duduk bersebelahan akan berkongsi
satu gambar.
·
Murid diarahkan berbincang tentang perkembangan dasar
luar Malaysia mengikut gambar yang mereka peroleh.
·
Guru meminta beberapa orang murid menyatakan tahap-tahap
perkembangan tersebut secara bergilir-gilir.
·
Guru menerangkan kembali tahap-tahap perkembangan dasar
luar Malaysia.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 236 - 242
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 543 - 548
Membina Peta Minda:
Asas-asas penggubalan
dasar luar.
Perbincangan:
Kepentingan
dasar luar negara.
Kajian Gambar:
Perkembangan
dasar luar mengikut tahap.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
75 - 78)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 79 - 82)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
83 - 84)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Malaysia dan kerjasama masyarakat
antarabangsa.
|
|
Bab:
|
Bab 9: Malaysia dan Kerjasama Antarabangsa.
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(c) Malaysia
dalam Pertubuhan Antarabangsa
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
maksud pertubuhan antarabangsa (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
penubuhan pertubuhan antarabangsa dan matlamatnya
(Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyenaraikan
pertubuhan antarabangsa yang dianggotai Malaysia (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyatakan
peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan
antarabangsa
(Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 242 - 253) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Logo Sukan Komanwel 1998
|
|
(4)
|
Isi
kandungan dokumen Perisytiharan Langkawi
|
|
(5)
|
Pengurusan grafik: Faedah
yang Malaysia peroleh sebagai anggota pertubuhan antarabangsa
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menunjukkan gambar logo sukan Komanwel 1998 kepada
murid.
·
Guru bertanya kepada murid: Apakah logo yang
ditunjukkan tersebut?
·
Guru mengaitkan logo tersebut dengan tajuk pengajaran.
|
|||||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan penyertaan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 242 - 253
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 548 - 556
|
||||||||||||||||||||||||
(3)
|
Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa.
·
Guru membentuk murid kepada beberapa kumpulan.
·
Setiap kumpulan membincangkan satu pertubuhan yang disertai oleh Malaysia.
-
Kumpulan 1: Peranan dan sumbangan Malaysia dalam
Komanwel.
-
Kumpulan 2: Peranan dan sumbangan Malaysia dalam
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).
-
Kumpulan 3: Peranan Malaysia dalam Pergerakan
Negara-negara Berkecuali (NAM).
-
Kumpulan 4: Peranan Malaysia dalam Negara-negara
Selatan.
-
Kumpulan 5: Peranan Malaysia.
-
Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).
·
Semua ahli
kumpulan akan membentang membentangkan hasil perbincangan
masing-masing.
·
Seorang wakil kumpulan akan melukis pengurusan grafik
di papan tulis berdasarkan tajuk yang dibincangkan oleh kumpulannya.
·
Guru mengedarkan dokumen tentang isi kandungan ikrar
Perisytiharan Langkawi kepada murid dan meminta semua kumpulan yang telah
dibentuk mengkaji dokumen tersebut.
·
Guru meminta seorang wakil murid membaca ikrar alam
sekitar yang diedarkan oleh guru.
·
Wakil kumpulan mengutarakan isi kajian tersebut.
·
Guru membuat perbandingan isi semua kumpulan.
·
Guru merumus dan menambahkan lagi rumusan terhadap
dokumen perisytiharan langkawi.
|
Perbincangan Kumpulan:
Peranan
dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa.
Contoh:
Kajian dokumen:
Isi kandungan
Perisytiharan Langkawi.
|
||||||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
75 - 78)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 79 - 82)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
83 - 84)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Malaysia dan Kerjasama Masyarakat Antarabangsa.
|
|
Bab:
|
Bab 9: Malaysia dan Kerjasama Antarabangsa
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(e) Cabaran
Masa Depan
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
maksud globalisasi (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
maksud ICT, K-ekonomi dan K-masyarakat (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
kepentingan penggunaan ICT, K-ekonomi dan K-masyarakat dalam era globalisasi
(Aras 1)
|
|
(4)
|
Menghuraikan
kepentingan ICT, K-ekonomi dan K-masyarakat dalam era globalisasi (Aras 2)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 260 - 264) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gambar
dunia dan gambar komputer
|
|
(4)
|
Kad-kad
perkataan maksud globalisasi
|
|
(5)
|
Perbincangan kumpulan: Kepentingan
menguasai ICT, K-Ekonomi, dan K-masyarakat, dan kesan-kesan globalisasi
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru melukis gambar dunia dan gambar komputer.
·
Guru bertanya kepada murid bagaimana cara untuk
melangkah ke seluruh dunia dengan menggunakan ICT komputer.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan cabaran manusia pada abad ke-20 dan 21.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang ledakan
revolusi maklumat yang merentasi dunia.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 260 - 264
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 562 - 565
|
|||
(3)
|
Cabaran Masa Depan
·
Guru mengedarkan kad-kad perkataan yang menulis tentang
maksud globalisasi.
·
Murid dikehendaki memilih pandangan dunia terhadap
globalisasi.
·
Guru mengarahkan murid membentuk beberapa kumpulan,
setiap kumpulan akad diberi tajuk berdasarkan cabutan undi.
-
Kumpulan 1: Membincangkan tajuk teknologi maklumat
(ICT).
-
Kumpulan 2: Membincangkan Koridor Raya Multimedia.
-
Kumpulan 3: Membincangkan tentang K-Ekonomi.
-
Kumpulan 4: Membincangkan tentang K- Masyarakat.
-
Kumpulan 5: Membincangkan tajuk globalisasi.
·
Semua ahli kumpulan diminta memberikan idea dan pendapat
tentang tajuk.
·
Setiap ahli kumpulan diminta ke hadapan untuk
membentangkan hasil perbincangan mereka.
·
Murid lain akan mendengar dan mengemukakan soalan
kepada kumpulan yang membentang.
·
Guru membuat rumusan terhadap pembentangan murid dan
membuat rumusan berkaitan dengan tajuk.
|
Contoh kad:
Perbincangan kumpulan: Kepentingan
menguasai ICT, K-Ekonomi dan K-Society - Kesan-kesan globalisasi.
|
|||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
75 -
78)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 79 -
82)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
83 -
84)
|
No comments:
Post a Comment