Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Bab:
|
Bab 1:
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Imperialisme
Barat di Asia Tenggara
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
takrif imperialisme (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
kuasa imperialis Barat di Asia Tenggara
(Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
lokasi kuasa-kuasa imperialis Barat di Asia Tenggara (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyatakan
faktor-faktor imperialisme Barat di Asia Tenggara (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm. 5 - 7) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 10
|
|
(4)
|
Peta negara-negara Eropah
|
|
(5)
|
Carta minda: Faktor imperialisme di Asia Tenggara
|
|
(6)
|
Peta imperialisme di Asia Tenggara
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru mempamerkan peta negara-negara Eropah dan meminta murid
menyebut nama-nama negara tersebut.
·
Guru mengaitkan jawapan murid terhadap negara Eropah
yang menjalankan dasar imperialisme.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang maksud
imperialisme.
·
Guru menjelaskan kepada murid dasar imperialisme Barat
telah bermula sejak abad ke-15 lagi.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm 3 - 7
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm 331 - 332
|
(3)
|
Imperialisme
Barat di Asia Tenggara.
·
Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan.
·
Setiap kumpulan membincangkan salah satu faktor
imperialisme Barat di Asia Tenggara.
-
Kumpulan 1: Membincangkan kekayaan bahan mentah.
-
Kumpulan 2: Sistem pengangkutan.
-
Kumpulan 3: Persaingan kuasa-kuasa Barat.
-
Kumpulan 4: Beban Orang Putih.
-
Kumpulan 5: Revolusi Perindustrian.
·
Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan
masing-masing.
·
Guru membuat rumusan dan kesimpulan.
·
Guru mengedarkan carta minda yang berkaitan faktor
imperialisme di Asia Tenggara dan meminta murid mengisi ruangan yang
disediakan.
·
Guru mengedarkan peta kuasa imperialisme dan meminta murid
menanda negara yang dijajah mengikut negara imperialisme.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 3 - 7
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm. 331 - 332
Perbincangan kumpulan:
Faktor
yang membawa imperialisme Barat ke Asia Tenggara.
Carta Minda:
Faktor
imperialisme di Asia Tenggara.
Melabel peta:
Lokasi penguasaan kuasa-kuasa imperialisme Barat di
Asia Tenggara.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 1 - 5)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm.6 - 9)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm.9 - 14)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Bab:
|
Bab 1:
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Perubahan
Sistem Politik
·
Pengenalan sistem birokrasi Barat
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyenaraikan
perubahan pentadbiran kuasa Barat di Asia
(Aras 1)
|
|
(2)
|
Menghuraikan
perubahan pentadbiran di Asia Tenggara
(Aras 2)
|
|
(3)
|
Membandingkan
sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Asia Tenggara (Aras 2)
|
|
(4)
|
Menganalisis
kesan pengenalan sistem birokrasi Barat (Aras 3)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
1 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid
membaca buku teks (hlm. 8 - 17) di rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gambar kartun penjajah Barat
|
|
(4)
|
Pengurusan
grafik: Membandingkan sistem pentadbiran
sebelum
dan semasa penjajahan oleh kuasa Barat di Asia Tenggara
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru mempamerkan gambar kartun yang berkaitan dengan
tajuk kepada murid.
·
Guru bertanya soalan kepada murid berkaitan gambar.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang kedatangan kuasa-kuasa Barat ke Asia
Tenggara yang telah mengubah sistem politik di Asia Tenggara.
·
Guru bersoal jawab dengan murid dan memberitahu tujuan
sebenar kedatangan kuasa Barat ialah untuk menguasai ekonomi tempatan.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
8 - 13
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm. 333 - 338
|
(3)
|
Perubahan
Sistem Politik.
·
Guru menerangkan ciri-ciri umum sistem birokrasi Barat
di Asia Tenggara.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik membandingkan sistem
pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan oleh kuasa Barat di Asia Tenggara.
·
Guru meminta murid mengisikan pengurusan grafik tersebut.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 8 - 13
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 333 -
338
Pengurusan grafik:
Membandingkan
sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan oleh kuasa Barat di Asia
Tengara.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 1 - 5)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm. 6 - 9)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm. 9 - 14)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Bab:
|
Bab 1:
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(c) Nasionalisme di Asia Tenggara
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
takrif nasionalisme (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
faktor yang mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyenaraikan
tokoh-tokoh nasionalis di Asia Tenggara
(Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyatakan
ciri-ciri nasionalisme tahap pertama dan tahap kedua di Asia Tenggara (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm.14 - 22) di
rumah.
|
(2)
|
Mengarahkan
murid membawa buku:
· Longman Esensi
Sejarah SPM
· Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Guru mengarahkan murid membuat rujukan Internet di rumah.
|
|
(4)
|
Keratan akhbar-akhbar lama
|
|
(5)
|
Teks Putera Gunung
Tahan
|
|
(6)
|
Teks Noli Me
Tangere (Teks terjemahan)
|
|
(7)
|
Petikan Warta
Malaya dan al-Ikhwan
|
|
(8)
|
Gunakan Slaid Paparan 11
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan
keratan-keratan akhbar lama kepada murid.
·
Guru bertanyakan
kepada murid: Apakah kaitan akhbar tersebut dengan semangat nasionalisme di
Asia Tenggara?
·
Guru mengaitkan keratan akhbar dengan tajuk pengajaran.
|
|||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan maksud nasionalisme kepada murid dan
meminta murid mengaitkan dengan perasaan nasionalisme membebaskan diri daripada
cengkaman ekonomi penjajah.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 14 - 22
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 339 - 348
|
||||||||||||||||||
(3)
|
Nasionalisme di Asia Tenggara.
·
Guru membentuk enam kumpulan murid
·
Setiap kumpulan diberikan kad tugasan berdasarkan undian.
-
Kumpulan 1: Membina peta minda yang berkaitan dengan
faktor kemunculan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara.
-
Kumpulan 2: Membina pengurusan grafik perbandingan
gerakan nasionalisme Thailand dengan negara-negara lain di Asia Tenggara.
-
Kumpulan 3: Menjalankan kajian teks Putera Gunung Tahan.
-
Kumpulan 4: Menjalankan kajian teks Noli Me Tangere (Teks terjemahan).
-
Kumpulan 5: Kajian akhbar al-Ikhwan.
-
Kumpulan 6: Kajian akhbar Warta Malaya.
·
Ketua bagi setiap kumpulan akan bergerak ke kumpulan
lain untuk memberi komen dan markah.
·
Komen dan markah akan dihantar kepada guru untuk rumusan.
·
Persembahan murid menggunakan OHP/powerpoint.
·
Guru merumuskan persembahan murid dan mengumumkan
markah bagi setiap kumpulan berdasarkan markah ketua kumpulan dan markah guru.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
14 - 22
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.
339 - 348
Membina peta minda:
Faktor kemunculan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara.
Pengurusan grafik:
Membandingkan gerakan nasionalisme Thailand dengan
nasionalisme negara-negara lain di Asia Tenggara.
Contoh:
Kajian teks:
Putera Gunung Tahan dan Noli
Me Tangere (Rujuk buku teks tingkatan 5 halaman 16).
Kajian akhbar:
Warta
Malaya dan al-ikhwan.
|
||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm.1 - 5)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm.6 - 9)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm.9 - 14)
|
No comments:
Post a Comment