Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia
Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 8:
Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
|
|
Bidang
Pembelajaran:
|
(a) Pembangunan
Ekonomi
|
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan
dalam
Rancangan Lima Tahun (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
rancangan pembangunan ekonomi negara (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
dasar-dasar ekonomi negara (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menghuraikan
matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan
dalam
Rancangan Lima Tahun (Aras 2)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid
membaca buku teks (hlm 196 - 206) di rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Sasaran 23
|
|
(4)
|
VCD filem Bilut
|
|
(5)
|
Manuskrip Hari Ini Dalam Sejarah daripada laman
web
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
Guru menayangkan petikan filem Bilut kepada murid.
·
Guru mengaitkan
petikan filem tersebut dengan tajuk pengajaran.
·
Guru merujuk laman web Hari Ini dalam Sejarah,
tentang pengumuman Rancangan Malaysia Pertama.
|
VCD filem Bilut
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan tentang rancangan pembangunan ekonomi
yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang rancangan
pembangunan yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 196 - 206
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 506 - 516
|
(3)
|
Pembangunan
Ekonomi
·
Guru meminta murid merujuk pengurusan grafik pada
halaman 197, Buku Teks Sejarah Tingkatan 5.
·
Guru membentuk beberapa kumpulan untuk mengkaji teks
Rancangan Pembangunan Lima Tahun.
-
Kumpulan 1: Mengkaji teks Rancangan Malaya Pertama dan
Kedua
-
Kumpulan 2: Mengkaji teks Rancangan Malaysia Pertama
-
Kumpulan 3: Mengkaji teks Rancangan Malaysia Kedua
-
Kumpulan 4: Mengkaji teks Rancangan Malaysia Ketiga
-
Kumpulan 5: Mengkaji teks Rancangan Malaysia Keempat
-
Kumpulan 6: Mengkaji teks Rancangan Malaysia Kelima
·
Guru menerangkan rangka kerja yang perlu diikuti oleh
semua kumpulan dalam melaksanakan kajian teks iaitu
-
Tajuk rancangan
-
Matlamat
-
Tumpuan utama
-
Agensi yang terlibat
-
Keberkesanan rancangan
·
Wakil setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan
masing-masing.
·
Guru merumus hasil perbincangan murid.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 197 - 206
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 506 – 516
Kajian Teks: Rancangan
Ekonomi Lima Tahun.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
66 -
69)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 70 -
73)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6
(hlm.74 )
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia
Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 8:
Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Pembangunan
Ekonomi
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
dasar-dasar ekonomi negara (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menjelaskan
dasar-dasar pembangunan ekonomi negara (Aras 2)
|
|
(3)
|
Menyatakan
matlamat utama dasar-dasar pembangunan ekonomi
(Aras 3)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
1 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 206 - 209) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 23
|
|
(4)
|
Gambar
hasil pertanian negara
|
|
(5)
|
Pengurusan
grafik: Dasar pembangunan ekonomi
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menunjukkan gambar-gambar yang berkaitan dengan
hasil pertanian negara.
·
Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pengajaran.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan dasar pembangunan Ekonomi diwujudkan
untuk memenuhi keperluan ekonomi moden yang berteraskan perindustrian.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 206 - 209
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 516 - 519
|
||||||||||||||||||||||||||||
(3)
|
Dasar-dasar Pembangunan
Ekonomi Negara.
·
Guru meminta murid menyenaraikan dasar-dasar yang
terdapat dalam dasar pembangunan ekonomi.
·
Guru mengedarkan rajah pengurusan grafik berkaitan
dengan dasar pembangunan ekonomi dan meminta murid melengkapkannya.
·
Guru menyoal murid tentang matlamat, strategi, dan cara
pelaksanaan dasar pembangunan ekonomi.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
206 - 209
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 516 - 519
Pengurusan
grafik:
Dasar pembangunan ekonomi.
Contoh:
|
||||||||||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
66 - 69)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 70 - 73)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6
(hlm.74 )
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia
Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 8:
Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
|
|
Bidang
Pembelajaran:
|
(b) Pembangunan
dan Perpaduan Bangsa.
|
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Selepas
mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyenaraikan
usaha ke arah pembangunan dan perpaduan bangsa (Aras 1)
|
|
(2)
|
Melafazkan
prinsip-prinsip Rukun Negara (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
langkah-langkah ke arah pembentukan Dasar Pendidikan Kebangsaan (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyatakan
kandungan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 210 - 215) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 24
|
|
(4)
|
Simulasi: Melafazkan
ikrar Rukun Negara
|
|
(5)
|
Pengurusan
grafik: Prinsip Rukun Negara
|
|
(6)
|
Pengurusan grafik: Langkah-langkah
kepada Dasar Pendidikan
Kebangsaan
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru meminta seorang murid melafazkan ikrar Rukun
Negara dengan lantang di dalam kelas.
·
Guru mengaitkan ikrar dengan tajuk pengajaran.
|
Rukun Negara
Kepercayaan
Kepada Tuhan
Kesetiaan
Kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan
Undang-Undang
Kesopanan dan
Kesusilaan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan pembangunan dan perpaduan amat penting
untuk kesejahteraan bangsa.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang tentang
dasar-dasar yang telah dijalankan oleh kerajaan berkaitan dengan pembangunan
dan perpaduan bangsa.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 210 - 215
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 519 - 524
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(3)
|
Pembangunan
dan Perpaduan Bangsa.
·
Guru menerangkan kepada murid tentang peristiwa 13 Mei
1969 dan mengaitkan dengan pelaksanaan Rukun Negara.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik prinsip Rukun Negara
dan meminta murid melengkapkannya.
·
Guru meminta beberapa orang murid menerangkan perincian
prinsip Rukun Negara.
·
Guru membuka Internet di laman web Dasar Pendidikan
Kebangsaan.
·
Guru menerangkan kepada murid tentang Dasar Pendidikan
Kebangsaan.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik langkah-langkah
kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan.
·
Guru meminta murid melengkapkan pengurusan grafik
tersebut mengikut kronologi sehingga Dasar Pendidikan Kebangsaan.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 210 - 215
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 519 - 524
Pengurusan
Grafik:
Prinsip Rukun Negara
Contoh:
Pengurusan Grafik:
Langkah-langkah kepada Dasar
Pendidikan Kebangsaan.
Contoh:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
66 - 69)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 70 - 73)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6
(hlm.74 )
|
Bank Resos
|
Sejarah
Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia
Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 8: Pembangunan
dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Pembangunan
dan Perpaduan Bangsa.
|
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
kandungan penggubalan Akta Bahasa Kebangsaan
(Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
prinsip-prinsip Dasar Kebudayaan Kebangsaan (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
kepentingan sukan untuk perpaduan (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menjelaskan
peranan bahasa kebangsaan, kebudayaan kebangsaan
dan sukan
ke arah membentuk perpaduan (Aras 2)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan
masa:
|
2
waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan
murid membaca buku teks (hlm 216 - 218) di rumah
|
(2)
|
Mengarahkan
murid membawa buku:
·
Longman Esensi Sejarah SPM
·
Longman Tutorial
Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gambar perarakan Citrawarna
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru
meminta murid melihat lambang yang terdapat pada Buku Teks Sejarah Tingkatan 5.
·
Guru
mengaitkan lambang penerbitan tersebut dengan tajuk pengajaran.
|
·
Kulit Hadapan Buku Teks Sejarah
Tg.5
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru
menerangkan kepada murid tentang kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan yang termaktub dalam perkara 152 Perlembagaan Negara.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 216 218
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 524
- 525
|
(3)
|
Pembangunan
dan Perpaduan Bangsa.
·
Guru meminta murid merujuk kepada Undang-Undang
Malaysia, Akta 32 yang bertajuk Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 (Rujuk kepada
Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 halaman 216).
·
Guru meminta murid mengkaji teks tersebut dan menyatakan
isi penting yang terdapat dalam akta tersebut.
·
Guru meminta murid secara bergilir-gilir menulis
langkah-langkah memajukan bahasa Melayu oleh kerajaan Malaysia.
·
Guru menunjukkan gambar perarakan Citrawarna kepada murid
dan mengaitkan dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
·
Guru meminta murid menyatakan kepentingan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
·
Guru
meminta seorang murid melaungkan slogan “Malaysia Boleh”.
·
Guru mengaitkan slogan dengan Sukan Malaysia dan
kepentingannya
·
Guru
meminta murid membahaskan slogan “Malaysia Boleh” kearah pembentukan
perpaduan
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
216
·
Longman
Esensi Sejarah SPM, hlm. 524 - 525
Membahaskan
slogan:
“Malaysia Boleh”
ke arah pembentukan perpaduan
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
66 -
69)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40 (hlm. 70
- 73)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.74)
|
Bank Resos
|
Sejarah
Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 8:
Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(c) Malaysia
ke Arah Negara Maju
·
Wawasan
2020
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas
mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan matlamat Wawasan
2020 (
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
sembilan cabaran Wawasan 2020 (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan usaha-usaha untuk
mencapai matlamat Wawasan 2020
(
|
|
(4)
|
Menjelaskan usaha-usaha yang
diambil untuk mencapai matlamat
Waw asan 2020 (
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan
masa:
|
1
waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan
murid membaca buku teks (hlm 219 - 223) di rumah
|
(2)
|
Mengarahkan
murid membawa buku
·
Longman Esensi Sejarah SPM
·
Longman Tutorial
Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Lagu dan
lirik lagu Wawasan 2020
|
|
(4)
|
Pengurusan Grafik: Cabaran Wawasan
2020
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||||||||||
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru
memainkan lagu Wawasan 2020 dan meminta murid menghayati lirik lagu tersebut.
·
Guru mengaitkan lagu tersebut dengan tajuk pengajaran.
|
|||||||||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru
menerangkan tentang matlamat negara pada tahun 2020 yang diideakan oleh Tun
Dr. Mahathir Mohamad.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5, hlm. 219 -
223
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 525
- 527
|
||||||||||||||||||||||
(3)
|
·
Guru
mengedarkan pengurusan grafik cabaran Wawasan 2020.
·
Guru
meminta murid melengkapkan pengurusan
grafik tersebut.
·
Guru
meminta murid secara beramai-ramai menyanyikan kembali lagu Wawasan 2020 di dalam
kelas.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5, hlm. 219 -
222
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 525
- 527
Pengurusan Grafik:
Cabaran
Wawasan 2020.
Contoh:
|
||||||||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
66 - 69)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40 (hlm. 70 - 73)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.74)
|
Assalamualaikum cikgu, Ada tak contoh jawapan kertas 3 bagi Bab 8, tnig.5. saya nak buat rujukan. Kalau Ada blh tlg emel Kan
ReplyDelete