Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 6:
Pengukuhan Negara dan Bangsa Malaysia
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
Cadangan
ke Arah Pembentukan Malaysia
·
Idea pembentukan Malaysia
·
Reaksi terhadap pembentukan Malaysia
·
Perjanjian Malaysia 1963
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
idea pembentukan gagasan Malaysia (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
sebab pembentukan Malaysia (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia (Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyenaraikan
syarat Perjanjian Malaysia 1963 (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 136 - 156) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 20
|
|
(4)
|
Peta Malaysia: Semenanjung Tanah Melayu, Sabah, dan
Sarawak
|
|
(5)
|
Pengurusan grafik: Faktor pembentukan Malaysia
|
|
(6)
|
Kad tugasan perbincangan kumpulan
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menunjukkan peta Malaysia kepada murid dan
menanyakan murid tentang nama Malaysia.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan idea pembentukan Malaysia sejak abad ke-19.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang tokoh-tokoh
yang memberi idea pembentukan Malaysia.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
136 - 156
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 452 - 466
|
(3)
|
Cadangan
ke Arah Pembentukan Malaysia.
·
Guru menerangkan tentang faktor pembentukan Malaysia 1963.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik faktor pembentukan
Malaysia dan meminta murid melengkapkan grafik tersebut.
·
Guru membentuk beberapa kumpulan murid untuk berbincang
berdasarkan kad-kad tugasan yang telah disediakan oleh guru.
·
Kad tugasan tersebut ialah:
-
Kad 1: Reaksi dalam negeri terhadap pembentukan
Malaysia – kajian teks sejarah.
-
Kad 2: Reaksi negara luar terhadap pembentukan Malaysia.
Tumpuan kepada Indonesia – kajian teks sejarah.
-
Kad 3: Reaksi negara luar terhadap pembentukan Malaysia.
Tumpuan kepada Filipina dan Brunei – kajian dokumen.
-
Kad 4: Langkah-langkah pembentukan Malaysia - kajian teks.
-
Kad 5: Perjanjian Malaysia 1963 - kajian gambar.
·
Perbincangan murid adalah berdasarkan ChipTalk secara bergilir-gilir. Semua murid
dalam kumpulan menyatakan idea mengikut giliran masing-masing.
·
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan
masing-masing.
·
Guru membuat rumusan dan kesimpulan tentang pembentukan
Malaysia 1963.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 136 - 156
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 452 - 466
Pengurusan Grafik:
Faktor pembentukan Malaysia.
Contoh:
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
47 -
50)
·
Praktis B: Soalan 1 - 48 (hlm. 51 -
55)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
56)
|
No comments:
Post a Comment