Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
|
||
Bab:
|
Bab 2:
Nasionalisme di Malaysia Sehingga Perang Dunia Kedua
|
||
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Perjuangan
Pemimpin Setempat Menentang British
·
Pemerintahan dan pentadbiran British
·
Peristiwa penentangan pemimpin setempat
|
||
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
||
(1)
|
Menyenaraikan
tokoh tempatan yang menentang British (Aras 1)
|
||
(2)
|
Menyatakan
sebab-sebab pemimpin setempat menentang British
(Aras 1)
|
||
(3)
|
Menceritakan
peristiwa perjuangan pemimpin setempat menentang
British
(Aras 1)
|
||
(4)
|
Menghuraikan
sebab pemimpin setempat berjuang menentang British (Aras 2)
|
||
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
||
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
||
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm. 28 - 44) di
rumah
|
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
|
||
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 12
|
||
(4)
|
Gambar-gambar tokoh pejuang tempatan
|
||
(5)
|
Peta Malaysia: lokasi penentangan pemimpin tempatan
menentang British
|
||
(6)
|
Peribahasa
|
||
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set
Induksi
·
Guru menayangkan beberapa keping gambar tokoh-tokoh pejuang negara yang bangkit
menentang British.
·
Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pengajaran.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.5,
hlm 28 - 44
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan gerakan pemimpin tempatan menentang
British di Malaysia.
·
Guru menyebut beberapa orang pemimpin seperti Dol Said,
Dato’ Maharaja Lela, Rentap, dan Mat Salleh.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 28 - 44
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm. 357 -
367
|
(3)
|
Perjuangan Pemimpin Setempat Menentang British.
·
Guru meminta murid menyenaraikan isi-isi penting
berkaitan sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan.
·
Guru mengarahkan murid membina carta minda berkaitan dengan sebab-sebab penentangan
pemimpin tempatan.
·
Guru menerangkan peristiwa penentangan pemimpin tempatan
terhadap British.
·
Guru menyenaraikan beberapa orang tokoh seperti Dol
Said, Rentap, Syarif Masahor, Mat Salleh, Dato’ Maharaja Lela, Dato’ Bahaman,
Tuk Janggut, dan Haji Abdul Rahman Limbung.
·
Guru menerangkan perjuangan tokoh-tokoh tersebut.
·
Guru membahagikan murid kepada enam kumpulan dan setiap
kumpulan diberi seorang tokoh.
-
Kumpulan 1: Dol Said
-
Kumpulan 2: Rentap
-
Kumpulan 3: Syarif Masahor
-
Kumpulan 4: Mat Salleh
-
Kumpulan 5: Dato’ Bahaman
-
Kumpulan 6: Tok Janggut
·
Setiap kumpulan diberi tugas untuk menghasilkan buku
skrap yang bertajuk biografi pemimpin
setempat menentang British mengikut tokoh yang diberikan oleh guru.
·
Hasil murid hendaklah diphotostat dan dibahagikan
kepada semua murid.
·
Guru mengedarkan peta Malaysia dan meminta murid
menandakan lokasi perjuangan pemimpin-pemimpin tempatan.
·
Guru mempamerkan
peribahasa “Pemimpin setempat pejuang
atau pemberontak” dan “Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana
muafakat”.
·
Murid diminta berbincang dengan rakan mereka
berkaitan dengan peribahasa di tersebut.
·
Guru meminta beberapa orang murid memberikan pendapat
berkaitan dengan peribahasa tersebut.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 28 -
44
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 357 -
367
Carta Minda:
Sebab-sebab
penentangan pemimpin tempatan terhadap British.
Contoh:
Buku skrap:
Biografi
pemimpin setempat menentang British.
Melabel peta:
Tempat
kebangkitan pemimpin setempat menentang British.
Perbincangan:
“Pemimpin setempat: Pejuang atau pemberontak” dan “bulat
air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat”.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 11 -
14)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm. 15 -
18)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm. 18 -
19)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Bab:
|
Bab 2 : Bab 2: N
Bab 2: Nasionalisme di Malaysia Sehingga Perang Dunia Kedua.
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Gerakan
Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua.
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan gerakan nasionalisme (Aras
1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyenaraikan
akhbar dan majalah yang berperanan dalam gerakan
nasionalisme
(Aras 1)
|
|
(4)
|
Menyatakan
perkembangan peranan akhbar, majalah, dan novel dalam
gerakan
nasionalisme (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm.45 - 54) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 13
|
|
(4)
|
Contoh
majalah dan akhbar sebelum merdeka
|
|
(5)
|
Gambar Sir Andrew Clark
|
|
(6)
|
Carta Minda: faktor-faktor pemangkin nasionalisme di
Malaysia
|
|
(7)
|
Skrip forum disediakan oleh guru dan murid
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||
( 1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan gambar Sir Andrew Clark dan menanyakan
murid tentang peranan tokoh tersebut.
·
Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm
45
|
||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang peranan yang
dimainkan oleh Sir Andrew Clark yang memperkenalkan
sistem birokrasi Barat di Tanah Melayu.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 45 -
54
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 367 -
374
|
||||||||||
(3)
|
Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
·
Guru mengedarkan carta minda faktor-faktor pemangkin
nasionalisme dan meminta murid melengkapkan carta minda tersebut.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang faktor-faktor pemangkin
nasionalisme di Malaysia.
·
Guru menerangkan maksud Gerakan Islah dalam
meningkatkan minda bangsa.
·
Guru memilih beberapa orang murid untuk mengadakan
forum berkaitan dengan isu perjuangan
Kaum Muda.
·
Guru memilih seorang murid untuk menjadi pengerusi forum
dan tiga orang murid untuk menjadi ahli panel forum.
·
Murid lain diarahkan mendengar dan membuat catatan
tentang forum tersebut.
·
Guru mengarahkan murid membina pengurusan grafik berkaitan dengan isu perjuangan akhbar,
majalah, dan novel.
·
Guru menunjukkan contoh-contoh akhbar dan majalah kepada
murid untuk meningkatkan lagi pengetahuan murid tentang akhbar yang terdapat
di Tanah Melayu sebelum merdeka.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 45 -
54
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
367 – 374
Cadangan aktiviti pembelajaran
Carta minda:
Faktor-faktor
nasionalisme di Malaysia.
Contoh:
Forum:
Isu-isu
perjuangan Kaum Muda.
Pengurusan grafik:
Melengkapkan
carta isu perjuangan akhbar dan majalah.
Contoh:
|
||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 11 - 14)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm. 15 - 18)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm. 18 - 19)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 4
|
Tema:
|
Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Bab:
|
Bab 2:
Nasionalisme di Malaysia Sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(c) Perjuangan
Nasionalisme Oleh Persatuan-persatuan Melayu
·
Kesatuan Melayu Singapura
·
Persatuan Sahabat Pena (PASPAM)
·
Kesatuan Melayu Selangor
·
Kesatuan Melayu Muda (KMM)
·
Kesatuan Kebangsaan Melayu Sarawak
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari
tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam perjuangan
persatuan-persatuan Melayu (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan matlamat penubuhan persatuan-persatuan
Melayu (Aras 1)
|
|
|
(3)
|
Menghuraikan isu yang diperjuangkan oleh badan-badan
dan kesatuan dalam gerakan nasionalisme (Aras 2)
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
1 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 54 - 56) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 13
|
|
(4)
|
Kad-kad yang tertera nama persatuan-persatuan Melayu
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||||||||||||||||
( 1)
|
Set Induksi
·
Guru bertanya kepada murid tentang persatuan yang
disertai oleh mereka di sekolah.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
|||||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menyenaraikan persatuan-persatuan Melayu yang
wujud pada ketika itu.
-
Kesatuan Melayu Singapura.
-
Persatuan Sahabat Pena Malaya.
-
Persatuan Melayu Miri.
-
Persatuan Negeri–Negeri Melayu Bersekutu seperti Negeri
Sembilan, Pahang, Perak, dan Selangor.
-
Kesatuan Melayu Muda.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 54 -
56
· Longman Esensi Sejarah SPM, hlm.
375 - 378
|
|||||||||||||||||
(3)
|
Perjuangan
Nasionalisme Oleh Persatuan-persatuan Melayu.
·
Guru meletakkan kad-kad persatuan-persatuan Melayu di
papan tulis dan meminta murid menulis
pengasas persatuan-persatuan Melayu tersebut.
·
Guru berbincang dengan murid tentang matlamat penubuhan
persatuan-persatuan tersebut.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang isu perjuangan persatuan-persatuan tersebut.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm
54 - 56
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 375 –
378
Contoh kad:
|
|||||||||||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah
Tg.
5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 11 -
14)
· Praktis
B: Soalan 1 - 40 (hlm. 15 -
18)
· Praktis
C: Soalan 1 - 6 (hlm. 18 -
19)
|
No comments:
Post a Comment