Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
||
Bab:
|
Bab 7:
Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran Negara Selepas Merdeka
|
||
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Ciri-ciri
Demokrasi Berparlimen
|
||
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
||
(1)
|
Mentakrif
demokrasi berparlimen (Aras 1)
|
||
(2)
|
Menyenaraikan
ciri-ciri demokrasi berparlimen (Aras 1)
|
||
(3)
|
Menjelaskan
konsep keluhuran perlembagaan (Aras 1)
|
||
(4)
|
Menyenaraikan
kuasa Yang di-Pertuan Agong (Aras 1)
|
||
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
||
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
||
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 161 - 184) di
rumah
|
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
||
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 21
|
||
(4)
|
Gambar bangunan Parlimen dan gambar berkaitan pilihan raya
|
||
(5)
|
Petikan video perbahasan rang undang-undang di dewan Parlimen
|
||
(6)
|
Skrip simulasi perbahasan pindaan perlembagaan dalam
dewan Parlimen
|
||
(7)
|
Dokumen perlembagaan negara
|
||
(8)
|
Kajian
dokumen: Perlembagaan Negara (Perkara
3, 5, 8,11 ,152, 153)
|
||
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|||||||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menayangkan gambar bangunan Parlimen kepada murid.
·
Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pengajaran.
|
|||||||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan sistem pemerintahan yang dijalankan
oleh negara Malaysia.
·
Guru menjelaskan kepada murid tentang maksud sistem
Raja Berperlembagaan dan sistem Republik.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 161 - 184
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
·
hlm. 474 - 493
|
||||||||||||||
(3)
|
Ciri-ciri
Demokrasi Berparlimen.
·
Guru meminta murid merujuk rajah pengurusan
grafik (sila rujuk Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 halaman 161).
·
Guru menerangkan ciri-ciri demokrasi yang terdapat dalam
grafik tersebut.
·
Guru meminta murid secara bergilir-gilir menerangkan
maksud perlembagaan, keluhuran perlembagaan, dan kepentingan perlembagaan.
·
Guru menayangkan petikan video perbahasan dewan Parlimen.
·
Guru memilih beberapa orang murid untuk mengadakan
simulasi perbahasan mengikut petikan
video berdasarkan tajuk: Cara pindaan perlembagaan dalam dewan Parlimen.
·
Guru meminta murid membuat kajian dokumen tentang perlembagaan negara (perkara 3, 5, 8, 11, 152, dan 153) dan
mengisi jadual yang disediakan oleh guru.
Raja
Berperlembagaan
·
Secara berkumpulan, guru meminta murid berbincang
berkaitan tajuk:
-
Bidang Kuasa Yang di-Pertuan Agong
-
Badan Pemerintah
-
Badan Kehakiman
·
Wakil setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan
masing-masing.
·
Guru membuat rumusan hasil perbincangan murid.
·
Berdasarkan kumpulan yang telah dibentuk, guru
mengedarkan beberapa keping gambar yang berbeza kepada setiap kumpulan berkaitan dengan tajuk
pilihan raya.
-
Logo Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
-
Perang poster
-
Peti undi
-
Proses pengundian
-
Calon pilihan raya
-
Mengira undi
·
Berdasarkan gambar, setiap kumpulan akan menyenaraikan
masalah dan cabaran yang dihadapi oleh SPR.
·
Setiap kumpulan juga perlu menyusun langkah-langkah
yang harus diambil untuk untuk menyelesaikan masalah.
·
Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan kumpulan
masing-masing.
·
Guru memberi penerangan dan membuat rumusan tentang
tajuk pilihan raya.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5, hlm. 161 - 184
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 474 - 493
Cadangan aktiviti pembelajaran
Kajian Dokumen:
Perlembagaan Negara
(Perkara 3, 5, 8,11 ,152, 153).
Contoh:
Simulasi:
Perbahasan pindaan perlembagaan.
Perbincangan berkumpulan:
Bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong, Badan
Pemerintah, dan Badan Kehakiman.
Menyenaraikan:
Masalah dan cabaran SPR.
|
||||||||||||||
(4)
|
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
57 - 60)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm.61 - 64)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.65)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 7 :
Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran Negara Selepas Merdeka
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Kerajaan
Persekutuan
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
kerajaan persekutuan (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
senarai kuasa kerajaan persekutuan, kerajaan negeri,
dan bidang
kuasa senarai bersama (Aras 2)
|
|
(3)
|
Menghuraikan
kepentingan kerjasama kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri bagi mewujudkan
sebuah kerajaan persekutuan yang kukuh (Aras 3)
|
|
(4)
|
Merasionalkan
kepentingan pembahagian kuasa (Aras 3)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
1 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 184 - 187) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 22
|
|
(4)
|
Contoh bil
elektrik, bil air, dan resit cukai tanah
|
|
(5)
|
Pengurusan grafik: Bidang
kuasa kerajaan pusat, bidang kuasa,
kerajaan negeri, dan senarai bersama
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||||||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menunjukkan contoh bil elektrik dan bil air atau resit bayaran cukai tanah
kepada murid.
·
Guru bertanya kepada murid: Bagaimanakah bayaran bil tersebut dibuat
oleh pengguna?
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
||||||||||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan maksud konsep negara Persekutuan yang
mempunyai Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri.
·
Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan bidang kuasa
yang ada pada Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri mengikut peruntukan
Perlembagaan Malaysia.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 184 - 187
·
Longman Esensi Sejarah SPM, hlm.
493
- 495
|
|||||||||
(3)
|
Kerajaan
Persekutuan
(Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri)
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik: Pengagihan kuasa pentadbiran
Malaysia.
·
Guru menjelaskan lagi pengagihan kuasa pentadbiran di
Malaysia.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang kepentingan
pengagihan kuasa pusat.
·
Guru menerangkan pelaksanaan Kerajaan Persekutuan dan
Kerajaan Negeri.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 184 - 187
·
Longman Esensi Sejarah SPM, hlm.
493
- 495
Pengurusan grafik:
Pengagihan
kuasa pentadbiran Malaysia.
Contoh:
|
|||||||||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah
Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
57 - 60)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm.61 - 64)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.65)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa Ke Arah Kemunculan Negara Malaysia
Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 7: Sistem
Pemerintahan dan Pentadbiran Negara Selepas Merdeka.
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(c) Lambang-lambang
Negara
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyenaraikan
lambang-lambang negara (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
makna yang terdapat pada lambang-lambang negara
(Aras 1)
|
|
(3)
|
Mentafsir
lirik lagu kebangsaan (Aras 2)
|
|
(4)
|
Menghuraikan
fungsi lambang-lambang negara (Aras 2)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
1 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 187 - 192) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 22
|
|
(4)
|
Lagu dan lirik
lagu: Jalur Gemilang
|
|
(5)
|
Bendera Malaysia
(Jalur Gemilang)
|
|
(6)
|
Kad-kad perincian Jata Negara
|
|
(7)
|
Simulasi:
Menyanyi lagu kebangsaan dan menaikkan bendera Jalur
Gemilang
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru memainkan lagu Jalur gemilang menerusi komputer.
·
Guru membawa bendera Malaysia ke dalam kelas.
·
Guru mengaitkan lagu dan bendera dengan tajuk
pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang lambang negara
iaitu jata negara, bendera kebangsaan, dan lagu kebangsaan.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang tujuan lambang
negara diadakan.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 187 - 192
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 495 - 498
|
(3)
|
Lambang-lambang
Negara.
·
Guru meminta beberapa orang murid untuk menampalkan kad
berkaitan perincian jata negara Malaysia di papan tulis.
·
Guru menerangkan tentang jata negara Malaysia.
·
Guru meminta murid melukis bendera kebangsaan
Malaysia dan melengkapkan maksud
bendera kebangsaan.
·
Guru meminta seorang murid menyanyikan lagu Jalur
Gemilang dengan diringi minus one.
·
Guru dan beberapa orang murid mengadakan simulasi menaikkan bendera
Malaysia di dalam kelas.
·
Guru memainkan lagu Negaraku menerusi komputer dan
meminta murid menulis lirik lagu Negaraku secara spontan.
·
Guru menerangkan sejarah penciptaan lagu Negaraku.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 187 - 192
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 495 - 498
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
57 -
60)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm.61 -
64)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.65)
|
No comments:
Post a Comment