Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 3: Kesedaran Tentang Pembinaan Negara dan Bangsa
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Latar
belakang pembinaan negara dan bangsa:
·
Pembinaan negara bangsa
·
Ciri-ciri negara dan bangsa
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Mentakrifkan
konsep negara dan bangsa (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
ciri-ciri negara dan bangsa (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menerangkan
latar belakang pembinaan negara Jerman dan Itali (Aras 2)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 64 - 74) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 14
|
|
(4)
|
Gambar lukisan peristiwa pembukaan Melaka oleh Parameswara
|
|
(5)
|
Kad tugasan
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
( 1)
|
Set Induksi
·
Guru menayangkan
gambar peristiwa pembukaan Kota Melaka oleh Parameswara.
·
Guru menanyakan murid tentang kepentingan gambar
tersebut dan mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menerangkan kepada murid tentang asas pembinaan negara
dan bangsa.
·
Guru menjelaskan kepada murid institusi Kesultanan Melayu
Melaka adalah model pembentukan negara dan bangsa Malaysia.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
64 - 74
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.
390 - 396
|
(3)
|
Latar belakang
pembinaan negara dan bangsa.
·
Guru mengarahkan murid membentuk enam kumpulan
berdasarkan undian nombor kedudukan
dalam buku rekod kedatangan murid.
·
Setiap kumpulan diberikan kad tugasan yang telah
disediakan oleh guru.
-
Kumpulan 1: Pembinaan negara dan bangsa (Pembentangan isi dalam bentuk kuiz
sejarah).
-
Kumpulan 2: Pembinaan negara bangsa Itali (Pembentangan
isi dalam bentuk lakonan – menghasilkan skrip berdasarkan Buku Teks Sejarah Tingkatan
5 halaman 68).
-
Kumpulan 3: Pembinaan negara bangsa Jerman
(Pembentangan isi dalam bentuk
wawancara tokoh Otto Eduard von Mismarck).
-
Kumpulan 4: Pembinaan negara bangsa Islam Madinah
(Menggunakan teknik sumbang saran
setiap ahli kumpulan).
-
Kumpulan 5: Pembinaan negara bangsa Malaysia (Teknik buku skrap Sejarah pembentukan bangsa
Malaysia).
-
Kumpulan 6: Ciri-ciri negara dan bangsa (Menghasilkan pengurusan
grafik).
·
Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan masing-masing
mengikut teknik dalam kad tugasan.
·
Guru membuat rumusan terhadap tajuk pengajaran.
·
Guru memilih beberapa orang murid untuk mengadakan
simulasi mentransformasikan konsep negara ke dalam proses pembinaan sebuah
kelas cemerlang.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 64 -
74
· Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 390 -
396
Pengurusan grafik:
Ciri-ciri negara dan
bangsa.
Simulasi:
Mentranformasikan
konsep negara ke dalam proses pembinaan sebuah kelas cemerlang.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 20 -
23)
· Praktis
B: Soalan 1 - 35 (hlm. 24 -
26)
· Praktis
C: Soalan 1 - 5 (hlm. 27)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 3:
Kesedaran Tentang Pembinaan Negara dan Bangsa
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Warisan
Negeri-negeri Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyenarai
ciri-ciri asas negara dan bangsa pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
ciri-ciri warisan Kesultanan Melayu Melaka dalam undang-undang Kerajaan Johor
dan Terengganu (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
Sistem Jemaah Menteri di Kelantan (Aras 1)
|
|
|
(4)
|
Menghuraikan
ciri-ciri negara dan bangsa yang diamalkan pada zaman Kesultanan Melayu
Melaka (Aras 2)
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 74 - 90) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gambar Bendera Negeri
|
|
(4)
|
Sajak Melaka
|
|
(5)
|
Peta Minda: Ciri-ciri negara dan bangsa Kesultanan
Melayu Melaka
|
|
(6)
|
Pengurusan grafik: Struktur pentadbiran Negeri Sembilan
|
|
|
(7)
|
Gunakan Slaid Paparan 14
|
Strategi/Pendekatan Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(
1)
|
Set
Induksi
·
Guru menunjukkan gambar bendera Terengganu, Kelantan,
Johor, Negeri Sembilan, Melaka, dan Negeri Sembilan.
·
Guru meminta murid menamakan bendera tersebut.
·
Guru mengaitkan bendera dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru meminta seorang murid membaca sajak yang bertajuk Genta Purba (sila rujuk buku teks
Sejarah Tingkatan 5 halaman 79).
·
Guru menerangkan ciri-ciri Kesultanan Melayu Melaka
kepada murid.
·
Murid diminta mencipta sebuah sajak yang berkaitan
dengan ciri-ciri negara dan bangsa Kesultanan Melayu Melaka.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
79
Contoh
sajak ciptaan sendiri:
Melaka….
Wilayahmu jauh di persada
Kedaulatan negeri disanjung tinggi
Rajamu raja berdaulat
Lambangmu menjadi ingatan ramai
Melaka…
Rakyatmu rakyat yang setia
Undang-undang Melaka amat dipatuhi
Pantang derhaka kepada raja
Melaka…
Pantaimu penuh riuk piruk
Berbagai bahasa menjadi siulan
Undang-undang Laut Melaka menjadi pedoman
Melaka…
Bendaharamu hebat perkasa
Laksamanamu keris terhunus
Syahbandarmu bijak tak terkira
|
(3)
|
Warisan
Negeri-negeri Melayu
·
Guru mengedarkan peta minda ciri-ciri negara dan bangsa
pada Kesultanan Melayu Melaka dan meminta murid melengkapkannya.
·
Guru bersoal jawab dengan murid tentang ciri-ciri negara
bangsa.
·
Guru mengaitkan
Kesultanan Melayu Melaka dengan warisannya yang di teruskan oleh
Johor, Perak, dan Pahang.
·
Guru meminta murid secara bergilir-gilir menulis
warisan kesultanan Melaka di papan tulis.
·
Guru mengarahkan murid membentuk kumpulan berdasarkan
Undang-Undang Tubuh yang dijalankan oleh Johor, Kelantan, Terengganu, dan
Negeri Sembilan.
·
Setiap kumpulan membincangkan;
-
Kumpulan Johor: Undang-Undang tubuh Kerajaan Johor.
-
Kumpulan Kelantan: Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
-
Kumpulan Terengganu: Undang-undang Tubuh Kerajaan
Terengganu.
-
Kumpulan Negeri Sembilan: Konsep Demokrasi dan
Persekutuan Negeri Sembilan.
·
Wakil kumpulan melaporkan hasil perbincangan
masing-masing.
·
Kumpulan lain mengemukakan soalan kepada kumpulan yang
melaporkan perbincangan.
·
Guru merumuskan hasil perbincangan dan laporan murid.
·
Guru mengedarkan pengurusan grafik Struktur pentadbiran
di Negeri Sembilan dan meminta murid melengkapkannya.
|
·
Buku
Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
74 - 90
·
Longman
Esensi Sejarah SPM,
hlm.
396 - 404
Peta minda:
Ciri-ciri
negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dan kerajaan Johor.
Pengurusan grafik:
Struktur
pentadbiran di Negeri Sembilan.
Contoh:
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
· Praktis
A: Soalan 1 - 6 (hlm. 20 - 23)
· Praktis
B: Soalan 1 - 35 (hlm. 24 - 26)
· Praktis
C: Soalan 1 - 5 (hlm. 27)
|
No comments:
Post a Comment