Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 5:
Pembinaan Negara dan Bangsa yang Merdeka
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a)
Sistem Ahli
(b)
Pakatan Murni
(c)
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
maksud Sistem Ahli (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyatakan
hasil Pakatan Murni (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyatakan
syarat perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 (Aras 1)
|
|
|
(4)
|
Menceritakan
pergerakan politik di Sarawak dan Sabah (Aras 1)
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 103 - 110) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 17, 18, dan 19
|
|
(4)
|
Senarai ahli kabinet
|
|
(5)
|
Petikan video detik-detik pengisytiharan kemerdekaan
|
|
(6)
|
Kad tugasan kumpulan
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menunjukkan gambar senarai ahli kabinet Malaysia.
·
Guru meminta murid menyenarai beberapa nama menteri dan
kementerian yang diketuainya.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pengajaran.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menjelaskan kepada murid tentang idea Sistem Ahli
ini telah dicetuskan oleh Dato’ Onn bin Ja’afar.
·
Guru menerangkan kepada murid tentang model Sistem Ahli
yang digunakan di Tanah Melayu.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 117
- 132
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm.
434 - 444
|
(3)
|
Sistem
Ahli, Pakatan Murni, dan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
·
Guru menayangkan petikan video detik-detik
pengisytiharan kemerdekaan 1957 kepada murid.
·
Guru membentuk beberapa kumpulan berdasarkan undian.
·
Setiap kumpulan memilih kad tugasan yang telah
disediakan oleh guru.
·
Kad tugasan tersebut ialah:
-
Kad 1: Kajian teks - Nyatakan ciri-ciri Sistem Ahli.
-
Kad 2: Perbincangan - Pelaksanaan dan kepentingan
Sistem Ahli.
-
Kad 3: Forum - Pakatan Murni.
-
Kad 4: Kajian - Dokumen Perjanjian Persekutuan Tanah
Melayu.
-
Kad 5: Syarahan - Kepentingan Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu.
-
Kad 6: Buku Skrap - Biografi tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan.
·
Setiap kumpulan mempersembahkan perbincangan kumpulan
berdasarkan kad tugasan.
·
Guru dan murid membuat rumusan terhadap persembahan murid.
·
Hasil persembahan murid didokumentasikan dan diagihkan
kepada semua murid di dalam kelas.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 117 - 132
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 434 - 444
Tayangan video:
Detik-detik pengisytiharan
kemerdekaan 1957.
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang
Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
38 -
41)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40 (hlm.
41 -
45)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
46)
|
Kalau tajuk nii... Ada x skema jawaoan untk kertas 3 cg...
ReplyDelete