Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 4:
Pembinaan Negara dan Bangsa Malaysia
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(a) Malayan
Union
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyatakan
ciri-ciri Gagasan Malayan Union 1946 (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menceritakan
penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union 1946 (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyenaraikan
bantahan orang Melayu, Raja-raja Melayu, dan
sokongan
orang dagang kepada Malayan Union 1946 (Aras 1)
|
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 95 - 102) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 4
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 15
|
|
(4)
|
Gambar bendera Union Jack
|
|
(5)
|
Gambar berkaitan Malayan Union
|
|
(6)
|
Soalan kuiz berkaitan Malayan Union
|
|
(7)
|
Petikan video berkaitan Malayan Union
|
|
(8)
|
Skrip lakonan simulasi penentangan orang Melayu
terhadap Malayan Union
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
||||
(1)
|
Set Induksi
·
Guru menayangkan gambar bendera Union Jack dan
bertanyakan kepada murid tentang bendera tersebut.
·
Guru mengedarkan beberapa keping gambar yang berkaitan
dengan Malayan Union.
·
Guru mengaitkan gambar bendera dan gambar berkaitan
Malayan Union dengan tajuk pengajaran.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5
hlm 95 - 102
|
|||
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menayangkan petikan video berkaitan dengan Malayan
Union kepada murid.
·
Guru meminta murid menghayati dan mencatatkan isi
penting tayangan video tersebut.
·
Guru menerangkan maksud Malayan Union.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm.
95 - 102
·
Longman Esensi Sejarah SPM.
hlm.413 - 417
|
|||
(3)
|
Malayan
Union
·
Guru menerangkan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan
dan meminta murid menyediakan pengurusan grafik sebab-sebab Malayan Union
diperkenalkan.
·
Guru meminta murid berbincang dengan rakan tentang
ciri-ciri Malayan Union.
·
Murid menulis tentang ciri-ciri Malayan Union di papan
tulis secara bergilir-gilir.
·
Guru memilih beberapa orang murid untuk membuat
simulasi: Demontrasi Menentang Malayan Union 1946 oleh Orang Melayu.
·
Murid melakonkan simulasi berdasarkan skrip yang telah disediakan oleh guru.
·
Guru mengaitkan simulasi lakonan murid dengan demontrasi
yang dilakukan oleh orang Melayu untuk menentang Malayan Union.
·
Guru menerangkan sebab-sebab orang Melayu menentang Malayan
Union.
·
Guru mengadakan pertandingan kuiz sejarah Malayan Union
mengikut kumpulan di dalam kelas.
·
Guru menyenaraikan parti-parti politik yang menentang
dan menyokong Malayan Union dan meminta murid menulis esei pendek di rumah
sebagai aktiviti pengukuhan.
|
·
Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 95 - 120
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm 413 - 417
Pengurusan
Grafik:
Sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan
di Tanah Melayu.
Contoh:
Simulasi:
Demostrasi menentang Malayan Union 1946 oleh orang
Melayu
Kuiz:
Malayan Union 1946
Latihan individu:
Menulis esei pendek tentang parti-parti yang
menentang dan menyokong Malayan Union 1946.
|
|||
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
28 -
32)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 32 -
36)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
36 -
37)
|
Bank Resos
|
Sejarah Tingkatan 5
|
Tema:
|
Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat
|
|
Bab:
|
Bab 4:
Pembinaan Negara dan Bangsa Malaysia
|
|
Bidang Pembelajaran:
|
(b) Persekutuan
Tanah Melayu 1948.
·
Faktor-faktor pembentukan Persekutuan Tanah Melayu
·
Langkah-langkah pembentukan Tanah Melayu
·
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
·
Tokoh-tokoh penggerak Persekutuan Tanah Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Selepas mempelajari tajuk ini, murid akan dapat:
|
|
(1)
|
Menyenaraikan
isi-isi Perjanjian Persekutuan 1948 (Aras 1)
|
|
(2)
|
Menyenaraikan
tokoh-tokoh yang terlibat dalam proses membentuk
Persekutuan
Tanah Melayu 1948 (Aras 1)
|
|
(3)
|
Menyenaraikan
langkah-langkah pembentukan Persekutuan Tanah
Melayu
1948 (Aras 1)
|
|
|
(4)
|
Menghuraikan
kepentingan Persekutuan Tanah Melayu 1948
dalam
pembentukan negara dan bangsa (Aras 3)
|
Kemahiran:
|
Mengenal pasti fakta, membandingkan dan membezakan, dan
mengumpulkan dan mengelaskan
|
|
Cadangan masa:
|
2 waktu
|
|
Persediaan:
|
(1)
|
Mengarahkan murid membaca buku teks (hlm 103 - 110) di
rumah
|
(2)
|
Mengarahkan murid membawa buku:
·
Longman
Esensi Sejarah SPM
·
Longman
Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5
|
|
(3)
|
Gunakan Slaid Paparan 16
|
|
(4)
|
Gambar Dato’ Onn Ja’afar dan Peta Persekutuan Tanah
Melayu
|
|
(5)
|
Petikan video pembentukan Persekutuan Tanah Melayu
|
|
(6)
|
Carta Minda: Faktor pembentukan Persekutuan Tanah
Melayu
|
|
(7)
|
Gambar tokoh-tokoh jawatankuasa penggubal Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu
|
Strategi/Pendekatan
Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber Rujukan
|
|
(1)
|
Set Induksi
·
Guru mempamerkan gambar Dato’ Onn Ja’afar dan peta
Persekutuan Tanah Melayu.
·
Guru menanyakan kaitan antara Dato’ Onn Ja’afar dengan
pembentukan Persekutuan Tanah Melayu.
|
|
(2)
|
Pengenalan
·
Guru menayangkan petikan video pembentukan Persekutuan
Tanah Melayu kepada murid.
·
Guru meminta murid mencatatkan isi penting yang
terdapat dalam petikan video.
·
Guru menerangkan kepada murid, pembentukan Persekutuan
Tanah Melayu adalah menggantikan Malayan Union.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 103 - 110
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 418 - 423
|
(3)
|
Persekutuan
Tanah Melayu 1948.
·
Guru mengedarkan carta minda faktor pembentukan persekutuan Tanah Melayu
kepada murid dan meminta murid melengkapkannya.
·
Guru menerangkan faktor pembentukan Persekutuan Tanah
Melayu.
·
Guru mengarahkan murid merujuk kepada gambar pada
halaman 105 Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 dan meminta murid menyenaraikan
tokoh-tokoh yang terlibat dalam
jawatankuasa penggubal Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
·
Guru meminta murid berbincang dengan rakan tentang
langkah-langkah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu dan meminta beberapa
orang murid menyatakan langkah tersebut di hadapan kelas.
·
Guru menjelaskan kepada murid tentang intipati dan
ciri-ciri Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
·
Guru meminta murid menghuraikan kepentingan Perjanjian
Persekutuan Tanah Melayu.
|
· Buku Teks Sejarah Tg.5,
hlm. 103 - 110
·
Longman Esensi Sejarah SPM,
hlm. 418 - 423
Carta Minda:
Faktor-faktor pembentukan
Persekutuan Tanah Melayu.
Contoh:
|
(4)
|
·
Murid diarah untuk menyiapkan
latihan.
|
Longman Tutorial Terbilang Sejarah Tg. 5:
·
Praktis A: Soalan 1 - 6 (hlm.
28 -
32)
·
Praktis B: Soalan 1 - 40
(hlm. 32 -
36)
·
Praktis C: Soalan 1 - 6 (hlm.
36 -
37)
|
No comments:
Post a Comment