Sejauh
manakah perkembangan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara berupaya
membangunkan tamadun di Asia Tenggara dan hubungkaitkan kemajuan yang telah
dicapai oleh negara kita atas asas yang disumbangkan oleh kerajaan awal
tersebut.
|
KERTAS SOALAN TAMAT
1.
|
Nyatakan cara
kedatangan agama Hindu dan Buddha ke
Asia Tenggara.
|
1
1
1
1
1
[5m]
|
|||||||||
F1
F2
F3
F4
F5
|
dibawa oleh golongan Ksytaria atau tentera
golongan penakluk
dari India yang membentuk tanah jajahan
takluk di Asia Tenggara
dibawa oleh pedagang atau Vaisya melalui aktiviti
perdagangan
antara Asia Tenggara dengan India
dibawa oleh golongan Brahmin atau pendeta yang
mengetuai
pelbagai upacara keagamaan di istana
menerusi pengambilan aspek-aspek kebudayaan India
yang
menarik dan disesuaikan dengan budaya tempatan
untuk diamalkan
[Mana-mana
5 x 1 m]
|
||||||||||
2.
|
Kedatangan Agama Hindu dan Buddha telah membawa
banyak pengaruh dalam aspek pentadbiran . Buktikan.
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[20m]
|
|||||||||
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
|
sistem beraja dengan gelaran raja
raja sebagai ketua pemerintahan
di bawahnya terdapat kerabat diraja dan pembesar
termasuk ahli agama iaitu Brahmin, rakyat dan
hamba.
Raja berkuasa mutlak dalam semua aspek
pemerintahan
yang meliputi pentadbiran, hubungan luar,
ketenteraan dan
khazanah negara.
Raja dikehendaki adil terhadap golongan yang
diperintah.
Rakyat takut untuk menderhaka kepada raja
walaupun raja tidak berlaku adil
wujudnya kepercayaan bahawa raja merupakan
bayangan tuhan
Menggunakan unsur mitos dan legenda tentang
asal-usul raja
sebagai Deva raja
dipercayai memiliki kesaktian untuk memperkuatkan
kedudukan
raja .
Adat istiadat pertabalan raja oleh golongan
Brahmin
bagi mengukuhkan kedaulatan dan membezakan
kedudukan raja
daripada golongan yang diperintah
Raja mendirikan kompleks kota
yang melambangkan konsep alam atau orde kosmos
untuk
berkuasa terhadap seluruh alam
Raja akan dibantu oleh pembesar
yang terdiri daripada pegawai tentera dan hakim
manakala di setiap daerah terdapat pembesar daerah
atau gabenor
Golongan Brahmin pula memainkan peranan dalam upacara
Keagamaan
[Mana-mana 20 x 1 m]
|
||||||||||
3.
|
Terangkan ciri-ciri seni bina candi yang terdapat
dalam kerajaan awal di
Asia Tenggara
a)
Candi Angkor Wat [10 markah]
b)
Candi Borobudur [10 markah]
c)
Candi Lembah Bujang [5 markah]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[25m]
|
|||||||||
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
|
Angkor Wat
dibina untuk agama Hindu di Kemboja
Raja Suryavarman II bertanggungjawab dalam Angkor
Wat
Melambangkan orde Kosmos
saiz tinggi Angkor Wat ialah 213 meter
keluasan kawasannya ialah 208 hektar
Mempunyai tempat pemujaan pada bahagian tengah
Setiap sudutnya mempunyai menara
Bahagian luarnya terdapat tembok yang dibina
daripada batu laterit
dan batu pasir
Terdapat ukiran epik Ramayana dan Mahabhrata
Candi Borobudur
agama Buddha Mahayana di Jawa Tengah
Terdiri daripada sembilan tingkat dan terdapat
pagar langkan
dengan relief lukisan Buddha
Setiap tingkat pertama melambangkan satu tahap
kehidupan
yang diwakili oleh patung stupa dan patung budha
Di tingkat pertama terdapat ukiran cerita
kehidupan Gautama
Buddha
Bahagian paling atas dianggap sebagai tertinggi
melambangkan tahap nirwana
Stupa Candi Borobudur terbahagi kepada tiga
tingkat
Tingkat tingkat ini melambang tiga tahap kehidupan
iaitu sila (moral) Samadhi (penumpuan dan Panna
(kebijaksanaan)
Candi Borobudur dibina dalam masa 75 tahun
Candi Lembah Bujang
dibina untuk agama Hindu dan Buddha di Kedah
Candi agama Hindu terbahagi kepada dua bahagian
utama
Vimana dan Mandapa
Vimana ialah tempat suci arca keagamaan
mandapa ialah bahagian luar candi
Candi berunsur Buddha memiliki plan cruniform
[Mana-mana
25 x 1 m]
|
||||||||||
4
|
Terangkan peranan
bahasa Sanskrit dalam kerajaan di Asia Tenggara.
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[10m]
|
|||||||||
F1
H1a
F2
H2a
F3
H3a
F4
H4a
F5
H5a
H5b
H5c
F6
H6a
F7
H7a
H7b
F8
H8a
H8b
H8c
|
Bahasa intelek
Bahasa Sanskrit meningkatkan pencapaian intelek masyarakat Maklumat / catatan Pada batu bersurat mengandungi maklumat tentang agama / pemerintahan / raja / undang-undang Menerangkan tentang keturunan raja Batu bersurat Kutei menjelaskan tentang keturunan raja Menerangkan tentang ajaran agama Batu bersurat Sg. Mas berkaitan ajaran Buddha Bahasa pemerintah / arahan Batu bersurat yang ditemui mengandungi arahan dan pemberitahuan yang ditujukan oleh pemerintah kepada rakyat Arahan raja kepada rakyat dan pembesar Rakyat tidak boleh menderhaka kepada raja Bahasa keagamaan Bahasa Sanskrit digunakan dalam upacara keagamaan / terdapat kitab berkaitan keagamaan Bahasa komunikasi / perhubungan Banyak perkataan bahasa Sanskrit kekal dalam Bahasa Melayu Sesetengah perkataan mengalami penyesuaian dengan bahasa Melayu Bidang Kesusasteraan Terdapat dalam kitab sastera Hindu, Buddha dan Tamil Pengaruh kesusasteraan dapat dilihat dalam puisi dan prosa Jawa Cerita lisan / teater / wayang kulit diperolehi oleh cerita-cerita dalam epik Ramayana dan Mahabrata.
[Mana-mana 10 x 1 m]
|
||||||||||
5.
|
Bagaimanakah
masyarakat Malaysia hidup dengan harmoni walaupun terdiri daripada pelbagai
bangsa dan agama?
|
|
|||||||||
|
Aras
4
Pengetahuan
dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti
/ contoh yang sangat jelas
Membuat
inferens yang tepat
Jawapan
sangat mendalam / terperinci
Komunikasi
/ pengolahan sangat menarik
Menunjukkan
kematangan
Contoh:
Masyarakat
Malaysia hidup dengan harmoni walaupun terdiri daripada pelbagai bangsa dan
agama dengan mengamalkan sikap toleransi antara kaum iaitu memahami
kepelbagaian kebudayaan dan agama. Mereka juga merayakan hari perayaan kaum
lain seperti sambutan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina,Deepavali secara
bersama. Masyarakat pelbagai kaum di Malaysia berfikiran terbuka kerana
kepelbagaian budaya ini telah lama wujud dan telah diasimilasikan dalam
kehidupan seharian mereka. Sifat masyarakat yang inovatif telah menyesuaikan
kepelbagaian ini untuk mencapai perpaduan.
|
8-10
|
|||||||||
|
Aras
3
Pengetahuan dan
pemahaman yang sangat jelas
Bukti / contoh yang
sesuai
Membuat inferens
Jawapan mendalam
Komunikasi /
pengolahan menarik
|
6-7
|
|||||||||
|
Aras 2
Pengetahuan
dan pemahaman yang jelas
Jawapan
kurang mendalam
Menyatakan
hujah secara ringkas
|
4-5
|
|||||||||
|
Aras 1
Pengetahuan
dan pemahaman terhad
Jawapan secara umum
|
1-3
|
|||||||||
6.
|
Pegangan agama
menjamin kesejahteraan dan keharmonian rakyat dalam sesebuah negara. Berikan
pendapat anda.
|
|
|||||||||
|
Aras 4
Pengetahuan
dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti
/ contoh yang sangat jelas
Membuat
inferens yang tepat
Jawapan
sangat mendalam / terperinci
Komunikasi
/ pengolahan sangat menarik
Menunjukkan
kematangan
Contoh:
Pegangan
agama menjamin kesejahteraan dan keharmonian rakyat dalam sesebuah negara.
Pendapat saya ialah mengelakkan diri daripada melakukan kegiatan yang tidak
baik. Contohnya berzina, berjudi, dan minum arak. Ini akan menggalakkan diri
kita hidup berbaik-baik dengan semua orang dan saling hormat menghormati
antara satu sama lain terutamanya menghormati mereka yang lebih tua. Kita
juga akan melakukan amalan yang baik seperti memberi sedekah dan tolong
menolong. Ini selaras dengn kehendak kerajaan yang mengutamakan kedamaian dan
keharmonian dalam masyarakat.
Pegangan
agama yang tinggi juga mampu menjaga maruah, imej diri dan keluarga.
Seringkali di media massa berlaku perbuatan rasuah yang berleluasa. Melalui
pegangan agama, hal ini tidak akan berlaku, malah wujud masyarakat penyayang
di kalangan masyarakat.
|
8-10
|
|||||||||
|
Aras
3
Pengetahuan dan
pemahaman yang sangat jelas
Bukti / contoh yang
sesuai
Membuat inferens
Jawapan mendalam
Komunikasi /
pengolahan menarik
|
6-7
|
|||||||||
|
Aras 2
Pengetahuan
dan pemahaman yang jelas
Jawapan
kurang mendalam
Menyatakan
hujah secara ringkas
|
4-5
|
|||||||||
|
Aras 1
Pengetahuan
dan pemahaman terhad
Jawapan secara umum
|
1-3
|
|||||||||
7.
|
Pada pendapat anda, apakah kesan kemasukan pengaruh luar terhadap
penduduk sesebuah negara?
|
10 markah
|
|||||||||
|
Aras 4
Pengetahuan
dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti
/ contoh yang sangat jelas
Membuat
inferens yang tepat
Jawapan
sangat mendalam / terperinci
Komunikasi
/ pengolahan sangat menarik
Menunjukkan
kematangan
Contoh:
Kesan kemasukan pengaruh luar terhadap penduduk sesebuah negara ialah mempengaruhi sistem
kepercayaan dan agama negara. Ini akan menjejaskan pentadbiran tempatan dan
juga boleh mempengaruhi gaya hidup penduduk sekaligus menjejaskan budaya
tempatan.
Pengaruh luar juga mempelbagaikan
kebudayaan dalam negara kita. Ini akan menjejaskan jati diri rakyat di dalam
negara kerana rakyat lebih mengagung-agungkan budaya asing.
|
8-10
|
|||||||||
|
Aras
3
Pengetahuan dan
pemahaman yang sangat jelas
Bukti / contoh yang
sesuai
Membuat inferens
Jawapan mendalam
Komunikasi / pengolahan
menarik
|
6-7
|
|||||||||
|
Aras 2
Pengetahuan
dan pemahaman yang jelas
Jawapan
kurang mendalam
Menyatakan
hujah secara ringkas
|
4-5
|
|||||||||
|
Aras 1
Pengetahuan
dan pemahaman terhad
Jawapan secara umum
|
1-3
|
|||||||||
8.
|
Iktibar yang diperoleh berdasarkan tajuk yang
dikaji
|
5 markah
|
|||||||||
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
H3g
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
H5f
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
H6e
H6f
H6g
|
Cinta akan negara
sanggup menentang ancaman luar dari kerajaan Chola
di India
Selatan
sedar akan keburukan akibat daripada penguasaan
kuasa asing
perpaduan tercapai dalam kalangan rakyat bagi
menentang pihak
luar
sentiasa berusaha menyaingi kuasa asing
Menghormati raja sebagai ketua negeri
mempunyai kesedaran yang tinggi peri penting menghormati
ketua negara dan pemimpin negara
contohnya sultan
contohnya Yang Di-Pertuan Agong
tidak melakukan perbuatan khianat terhadap ketua
negeri
contohnya memuatnaik imej negatif sistem
Menyayangi bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
bahasa Melayu pernah jadi bahasa lingua franca di
Alam Melayu
bahasa melayu pernah menjadi bahasa sarjana
menggantikan
bahasa Sanskrit
bangga mampu bertutur menggunakan bahasa
kebangsaan dengan
betul
menjadikan bahasa kebangsaan alat perpaduan kaum
tidak memperlekehkan bahasa kebangsaan
mengiktiraf bahasa kebangsaan dalam majlis negeri/
negara sama
ada majlis rasmi mahupun tidak rasmi
penggunaan bahasa kebangsaan yang betul pada semua
papan
tanda jalan dan perniagaan
Mempunyai semangat kekitaan / esprit de corp
semua golongan rakyat dalam kerajaan awal patuh
menyokong
apa-apa sahaja perintah raja mereka
menyokong negara sendiri
contohnya dalam kegiatan sukan / kebudayaan /
filem dsbnya
berbangga dengan sorakan ‘Malaysia Boleh’
berbangga dengan konsep ‘1Malaysia’
Menyanjung budaya bangsa
rakyat dalam kerajaan awal menerima budaya yang
diterapkan
oleh pemerintah mereka
sentiasa menyanjung prinsip Kebudayaan Kebangsaan
budaya masyarakat peribumi dipelihara / menjadi
teras
budaya universal diterima pakai
prinsip asimilasi dalam budaya dihargai
kerencaman budaya menjadikan negara Malaysia unik
Menghargai warisan sejarah negara
warisan sejarah kerajaan awal dibanggakan rakyat
kerajaan awal
warisan sejarah negara dipulihara
peristiwa sejarah dijadikan iktibar warga dan
negara
tokoh / wira bangsa dihargai
kesilapan lampau diazami tidak akan diulangi
menyambut perayaan Hari Kemerdekaan
menyambut perayaan Hari Malaysia
[Mana-mana 25 x 1 m] |
||||||||||
9.
|
|
5 markah
|
No comments:
Post a Comment