Soalan [sebulan sebelum peperiksaan]
TEMA: 7 PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM
KERAJAAN AWAL ASIA TENGGARA
Soalan
Hari Peperiksaan:
Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal Asia Tenggara, dalam pelbagai aspek
kehidupan, merangkumi sistem pemerintahan
dan pentadbiran, kesenian serta kesusasteraaan.
Huraikan pengaruh agama Hindu dan Buddha
dalam Kerajaan awal Asia Tenggara dan menghubungkaitkannya dengan keunikan
budaya masyarakat Malaysia pada hari ini.
Aspek
|
Perincian
|
Markah
Penuh
|
Memahami latar belakang pengaruh Hindu
Buddha di Asia Tenggara
|
1. Jelaskan latar belakang kedatangan
pengaruh Hindu Buddha ke Asia Tenggara
|
5M
|
Memahami pengaruh Hindu Buddha dalam
kerajaan awal Asia Tenggara
|
2. Huraikan pengaruh Hindu Buddha dalam
kerajaan awal Asia Tenggara berdasarkan aspek berikut:-
i)
Sistem pemerintahan dan
pentadbiran (15M)
ii)
Kesenian dan kesusasteraan (15M)
|
30M
|
Menganalisis
Pengaruh Hindu dan Buddha
|
3. Berdasarkan pengaruh Hindu Buddha:-
i)
Jelaskan Kepentingan candi
kepada masyarakat awal Asia Tenggara.(8M)
ii)
Jelaskan kepentingan Bahasa
Sanskrit kepada masyarakat awal Asia Tenggara.(7M)
|
15M
|
Mengaplikasi pengaruh Hindu dan Buddha
|
4. Apakah kesan pengaruh agama Hindu Buddha kepada
masyarakat Malaysia hari ini.
|
15M
|
Menilai
|
5. Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan
keunikan budaya masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.
|
10M
|
Mencipta / menjana idea
|
6. Cabaran menjadikan Malaysia sebagai
sebuah negara yang mempunyai keunikan budaya.
i) Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh negara dalam memupuk kebudayaan
nasional. (5M)
ii) Jelaskan langkah-langkah memupuk
kebudayaan nasional. (5M)
|
10M
|
Menghayati nilai-nilai murni
|
7. Nyatakan nilai-nilai murni dan unsur
patriotisme daripada pemupukan kebudayaan kebangsaan demi kemajuan negara.
|
10M
|
Kesimpulan
|
8. Rumusan
•
Pengetahuan diperoleh
•
Iktibar kepada diri, bangsa
dan negara
•
Harapan untuk masa depan ke arah mencapai perpaduan yang jitu
|
5M
|
Skema jawapan:
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1.
|
Jelaskan
latar belakang kedatangan pengaruh Hindu Buddha ke Asia Tenggara.
-
Kepercayaan awal masyarakat
Asia Tenggara ialah kepercayaan animism
-
Cara kedatangan pengaruh
ialah melalui
·
Golongan pedagang / Vaisya
·
Golongan Kysatria / Tentera
·
Golongan Pendeta / Brahmin
·
Penerimaan masyarakat pribumi
Asia Tenggara terhadap beberapa aspek kebudayaan India
-
Contoh kerajaan awal ialah:
·
Angkor
·
Sukhotai
·
Srivijaya
|
5M
|
2.
|
Huraikan pengaruh Hindu Buddha dalam
kerajaan awal Asia Tenggara berdasarkan aspek berikut:-
i) Sistem
pemerintahan dan pentadbiran (15M)
-
Gelaran raja untuk pemerintah
negara
-
Sebelum kedatangan pengaruh
Hindu Buddha, pemerintah digelar ketua
-
Raja berkuasa mutlak
-
Raja sebagai ketua
pentadbiran, ketua tentera, ketua hakim, ketua agama
-
Raja dibantu oleh pembesar.
-
Contoh, gabenor, pegawai
tentera dan hakim
-
Konsep dewa- raja (raja
tuhan)
-
Istiadat pertabalan dimulakan
oleh upacara pertabalan raja
-
Tujuan untuk mengukuhkan lagi
kedaulatan raja
-
Peranan golongan Brahmin
dalam upacara keagamaan
-
Konsep orde-kosmos
-
negara dianggap sebagai suatu
alam semesta
-
raja dan ibu kotanya sebagai
pusat alam dan pusat perintahan
-
raja bertanggungjawab untuk
mengatur kesejahteraan negara
-
Contoh kerajaan – Angkor /
Srivijaya
ii) Kesenian dan kesusasteraan (15M)
-
Pembinaan candi
-
Pembinaan monumen
-
Patung Amaravathi
-
Contoh candi di Asia Tenggara
(Candi Borobudur, Ankor Wat dan candi Lembah Bujang)
-
Candi Borobudur mewakili
agama Buddha Mahayana
-
Terbahagi kepada tingkat yang
diwakili oleh patung Stupa dan patung Buddha
-
Tingkat pertama terdapat
cerita kehidupan Gautama Buddha
-
Tiga tingkat melambangkan
tiga tahap kehidupan iaitu Sila, Samadhi, dan Panna
-
Candi Angkor Wat melambangkan
Orde Kosmos
-
Dibina mewakili agama Hindu
-
Mempunyai tempat pemujaan
pada bahagian tengah
-
Di setiap sudutnya mempunyai
menara
-
Candi di Lembah Bujang
mewakili agama Hindu Buddha
-
Candi agama Hindu terbahagi
kepada dua iaitu Vimana dan mandapa
-
Vimana ialah bahagian suci
tempat arca keagamaan
-
Mandapa ialah bahagian luar
candi
-
Candi dinamai berdasarkan
sistem penomboran
-
Karya Epik Ramayana /
Mahabhrata / Puranas
-
Menyumbang kepada unsur mitos
yang terdapat dalam kesusasteraan klasik Asia Tenggara
-
Pengaruhnya dapat dilihat
melalui puisi dan prosa jawa seperti Nagarakertagama dan Arjunawiwaha
-
Bahasa Sanskrit digunakan dalam penyebaran agama hindu
Buddha
|
30M
|
3.
|
Berdasarkan pengaruh Hindu Buddha:-
i) Jelaskan
Kepentingan candi kepada masyarakat awal Asia Tenggara.(8M)
-
Rumah ibadat
-
Tempat menyimpan abu jenazah
raja
-
Tempat menyimpan abu jenazah
keluarga raja
-
Tempat menyimpan patung dewa
dewi
-
Lambang keagungan seseorang
pemerintah
-
Lambang keagungan kerajaan
-
Lambang kehebatan seni bina
-
Lambang pegangan agama
-
ii)Jelaskan
kepentingan Bahasa Sanskrit kepada masyarakat awal Asia Tenggara.(7M)
-
Bahasa keagamaan
-
Penulisan kitab
-
Bahasa berkomunikasi
-
Bahasa ilmu
-
Maklumat pada batu bersurat
-
Menyampaikan perintah raja
-
Menggambarkan salasilah raja
-
Membuktikan kemahiran
mengukir
-
Kemahiran memahat
|
15M
|
4.
|
Apakah kesan pengaruh agama Hindu Buddha
kepada masyarakat Malaysia hari ini.
*Adat istiadat
/ perkahwinan
-
Adat persandingan
-
Hantaran
-
Pulut kuning
-
Majlis berinai
-
Majlis menepung tawar
-
Pelamin
-
Sireh junjung
*Jampi serapah
*Makan sireh
*Melenggang
perut
*Cara
berpakaian
*adat
bertindik
* adat
pertabalan raja
* alat muzik
diraja
|
15M
|
5.
|
Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan
keunikan budaya masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.
*Perayaan kaum disambut oleh
semua rakyat Malaysia
- Hari Raya Aidilfitri / AidilAdha
- Tahun Baru Cina
- Krismas
- Deepavali
- Wesak
- Hari Gawai
- Pesta Ponggal
*Kebudayaan nasional
- Citrawarna
- alat muzik
- Tarian
- Nyanyian
*Makanan- kepelbagaian rasa
- Ketupat
- nasi impit
- rendang
- nasi dagang
- nasi kerabu
- nasi lemak
- Maruku
- Cappati
- Tossai
- Putu Mayam
- Kuih Bulan
- Yong Tau Fu
|
10M
|
6.
|
Cabaran menjadikan Malaysia sebagai
sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian budaya.
i) Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh negara dalam memupuk kebudayaan nasional. (5M)
-
Sentimen perkauman masih ada
dalam kalangan masyarakat
-
Kurang semangat patriotik
-
Ancaman budaya asing
-
Perbezaan fahaman politik
-
Perbezaan bahasa / dialek
ii) Jelaskan langkah-langkah memupuk
kebudayaan nasional. (5M)
-
Dasar Pendidikan Kebangsaan
-
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
-
Sukan untuk semua (SUKMA/ 1Murid
1Sukan)
-
Sekolah 1 Malaysia
-
Konsep 1 Malaysia
-
Penghayatan Rukun Negara
-
Sambutan Kemerdekaan
-
Bahasa Melayu sebagai bahasa
Kebangsaan
|
10M
|
7.
|
Nyatakan nilai-nilai murni dan unsur
patriotisme daripada pemupukan kebudayaan kebangsaan demi kemajuan negara.
-
Semangat cinta akan bangsa
dan negara
-
Kerjasama kaum
-
Toleransi kaum
-
Mengekalkan tradisi
-
Mewujudkan perpaduan
-
Bersedia menerima perubahan
ke arah kebaikan
-
Bersedia menghadapi cabaran
-
Berwawasan
-
Kreatif
-
Inovatif
-
Hormat-menghormati
|
10M
|
8.
|
Rumusan
•
Penerapan nilai-nilai yang
baik untuk mewujudkan generasi yang berketrampilan
•
Masyarakat seimbang dari segi
rohani dan jasmani
•
Melahirkan masyarakat yang
berdaya saing
•
Masyarakat
mampu menghadapi cabaran globalisasi
•
Memantapkan perpaduan kaum
bagi menghadapi ancaman luar
•
Mencapai hasrat 1Malaysia
|
5M
|
cikgu tolong email saya untuk sejarah k3 bab 3
ReplyDelete