[Forwarded from Salehuddin M.R]
Kata kunci bab 9 tingkatan 4:
Sekiranya soalan tentang Sijil Indulgences (surat pengampunan dosa, kata kuncinya ialah:
1. Penyelewengan ajaran agama
2. Menggugat kesucian ajaran agama
Sekiranya soalan tentang Pergerakan Luddite, kata kuncinya ialah:
1. Menentang penggunaan mesin
Sekiranya soalan tentang Perjanjian Tordesillas, kata kuncinya ialah:
1. Pembahagian kawasan pengaruh
2. Pembahagian kawasan penjelajahan
Sekiranya soalan tentang Putera Henry dan Ferdinand Aragon, kata kuncinya ialah:
1. Penerokaan kawasan Timur
Sekiranya soalan tentang Akta antipenggabungan (Anti Combination Act), kata kuncinya ialah:
1. Kenaikan gaji disekat/Gaji pekerja tidak meningkat
[Forwarded from Salehuddin M.R]
KATA KUNCI BAB 8/T4:
Sekiranya soalan tentang motif seni ukiran:
KK:
1. Binatang-sebelum Islam
2. Tumbuhan/bunga-selepas Islam
Sekiranya soalan tentang matrileneal:
KK:
1. Anak perempuan mewarisi harta
Sekiranya soalan tentang Zilullah fil Alam/Zilullah fil Ardhi:
KK:
1. Mengesahkan kewibawaan
Sekiranya soalan tentang Madrasah:
KK:
1. Mudir
2. Kelas
3. Sukatan pelajaran
4. Pembelajaran mengikut tahap
Sekiranya soalan tentang Undang-undang Bertulis (persamaan)
KK:
1. Melicinkan sistem pentadbiran
2. Tanggungjawab/hukuman.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Bab 2/T5: GERAKAN ISLAH
Sekiranya soalan tentang Gerakan Islah/Kaum Muda iaitu:
• Tidak Berjaya/gagal/tidak berkesan
• Bagaimana British menghalang…
• Mengapa GI bergerak dengan baik di NNS?
Kata Kunci:
1. Risalah disekat
2. Penguatkuasaan undang-undang
3. Menyekat kegiatan dakwah
Sekiranya soalan tentang saranan atau idea:
Kata kunci:
1. Mengkritik penjajah
2. Mengkiritik raja dan pembesar Melayu
3. Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
Sekiranya soalan tentang tokoh Syeikh Muhammad Abduh atau Sayyid Jamaludin al-Afghani:
Kata kunci:
1. Kemunculan semangat kebangsaan.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1.
Bab 3 Tingkatan 4:
Srivijaya sebagai pusat perdagangan/kerajaan maritim yang ulung:
1. Angkatan tentera laut yang kuat.
Sumbangan Raja Indaravarman I:
1. Membina takungan air.
2. Keberkesanan sistem pengairan.
3. Keperluan beras negara mencukupi.
4. Pembinaan Baray.
Perubahan kerajaan Agraria kepada kerajaan Maritim/perubahan kerajaan Funan:
1. Kemajuan pelabuhan/pelabuhan strategik
2. Kedudukan Oc-Eo yang strategik
Konsep dewa raja dan orde kosmos:
1. Memantapkan kuasa pemerintahan.
2. Mengukuhkan kedudukan pemerintah.
Saling bergantungan kerajaan agraria dan maritim:
1. Mendapat bekalan makanan.
2. Pembekal sumber makanan.
Tembikar Qing Pai Kerajaan Kedah Tua:
1. Merupakan sebuah kerajaan entrepot.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 4 Tingkatan 4:
Hamba/Bilal bin Rabah/Amir bin Fuhairah
1. Persamaan taraf/prinsip kesamarataan
Perang Al-Basus:
1. Kerajaan pusat tiada.
2. Mengamalkan semangat assabiah.
3. Puak.
4. Pembunuhan anggota kabilah.
5. Meningkatkan persefahaman penduduk.
Wahyu pertama Surah Al-Alaq:
1. Membaca untuk meningkatkan ilmu.
2. Pemisah Zaman Jahiliah dengan Zaman Islam.
3. Zaman Jahiliah berakhir.
Kesan Dialog antara pemimpin Quraisy/ajaran Muhammad menggugat kedudukan kaum Quraisy:
1. Pemulauan terhadap keluarga baginda.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 5 Tingkatan 4:
Sebab Kota Makkah berjaya dibuka semula dengan mudah:
1. Pencabulan syarat Perjanjian Hudaibiyah.
2. Pembunuhan seorang anggota Bani Khuzaah.
Kepentingan pembukaan semula Kota Makkah:
1. Memperkukuhkan negara.
Perjanjian Hudaibiyah:
1. Kesan perjanjian:
-Kota Makkah dikuasai oleh orang Islam
- Perluasan penyebaran Islam.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 6 Tingkatan 4:
Sumbangan Khalid bin al-Walid dan Usamah bin Zaid:
1. Mengatasi ancaman kuasa luar.
2. Menjadi panglima angkatan tentera.
Khalifah Uthman bin Affan r.a meluaskan wilayah Islam/mempertahankan negara Islam/sumbangan khalifah Uthman:
1. Menubuhkan angkatan tentara laut/armada laut diperkukuh
Cara Khalifah Umar al Khattab mengawal penyelewengan hakim:
1. Gaji bulanan yang lumayan.
Tujuan Sistem Hijabah:
1. mengawal keselamatan khalifah.
2. pemeriksaan menemui khalifah.
Sumbangan Ibnu Batutta:
1. Ketepatan fakta.
2. Mencatat fakta pengembaraan yang tepat.
Kebaikan/kepentingan sistem Syura/Musyawarah:
1. Melahirkan pemimpin yang berwibawa.
2. memperkuat ikatan rakyat dengan pemimpin.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab7 Tingkatan 4:
Persamaan tokoh John Crawford/Emmanuel Gadinho Eredia/Snouck Hurgronje:
1. Melalui kegiatan perdagangan
2. membincangkan teori kedatangan Islam
Kitab Dur al Manzum di hantar ke Samudera-Pasai:
1. Untuk diterjemahkan.
Tun Perak:
1. Menjalankan perluasan kuasa.
Sebab Pengislaman raja dan bangsawan:
1. Mengetahui kesetiaan rakyat kepada pemerintah.
2. Mempengaruhi rakyat jelata.
Bukti Perubahan sistem politik/perubahan sistem pemerintahan dan pentadbiran:
1. Institusi kesultanan diperkenalkan.
2. Undang-undang syariah diperkenalkan.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 10 Tingkatan 4:
Usaha dan tujuan Rancangan Sekatan Stevenson:
1. pengeluaran getah dihadkan.
2. menstabilkan harga.
Sebab British menggubal Enakmen Pendaftaran Sekolah 1920:
1. membasmi pengaruh komunis.
2. mengawal aktiviti sekolah Cina.
Penguasaan pemodal/pelombong Eropah dalam perusahaan bijih timah di Tanah Melayu:
1. penggunaan teknologi moden/kapal korek
2. modal besar
Sebab kemorosotan nilai eksport getah di Tanah Melayu:
1. Zaman kemelesatan ekonomi dunia
2. pergantungan kepada pasaran dunia.
Usaha dan kesan Akta Tanah Simpanan Melayu:
1. Mengekalkan hak milik.
2. Kekal dengan pertanian tradisional.
Usaha dan tujuan Land Order Settlement di Sarawak:
1. Pemindahan hak milik secara warisan.
2. melindungi tanah pribumi.
Pertambahan bilangan kemasukan imigran Cina dan India di Tanah Melayu:
1. Kewujudan masyarakat majmuk.
2. Muncul golongan peniaga.
3. perbezaan pendidikan dan pekerjaan
4. pengasingan sosial dan budaya.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 1 Tingkatan 5:
Sistem Encomienda/Encomiendaro:
1. Cukai tinggi.
2. memelihara keamanan.
3. mengkristiankan penduduk.
Pembesar MANDARIN:
1. Peperiksaan.
Akta Kampung Ulu Burma/ Akta Perkampungan Burma:
1. penghapusan pentadbiran tradisional.
Perubahan corak gerakan nasionalisme/dari sederhana ke radikal:
1. Perjuangan tidak berkesan/perjuangan awal tidak berjaya.
Kesan Sistem Polo di Filipina dan Sistem Tanaman Paksa di Indonesia:
1. Mewujudkan jurang ekonomi.
2. penindasan penduduk pribumi.
3. mengekalkan kemunduran rakyat tempatan.
Ciri-ciri birokrasi barat:
P- kewujudan kerajaan pusat.
P- dianggotai oleh pegawai barat
GE-diketuai oleh Gabenor Jeneral
B- terdiri daripada jabatan/biro
U-perlaksanaan undang-undang barat
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 3 Tingkatan 5:
Ciri-ciri bangsa:
1. Persamaan bahasa pertuturan
2. adat resam.
3. kesenian.
4. pengamalan Sejarah.
Deklarasi Empat Belas Perkara Woodraw Wilson:
1. Semapadan negara ditentukan oleh bangsa
Persamaan Count Camillo Bensor di Cavour dan Otto Eduard Von BIsmarck/Persamaan Negara Bangsa Jerman dan Itali:
1. Mengamalkan real politik
Sumbangan Otto Eduard Von Bismarck:
1. Menyemai sikap anti kuasa asing.
Perang dengan Denmark, Perang dengan Austria, Perang dengan Perancis:
1. pembentukan negara bangsa.
2. penyatuan negara.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 4 Tingkatan 5:
Tindakan British/manfaat terhadap Piagam Atlantik 1945:
1. menamatkan Malayan Union
2. berpeluang menubuhkan kerajaan sendiri
3. menerima cadangan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu
4. dasar dekolonisasi
Kesan jus soli di tentang oleh orang Melayu:
1. mengiktiraf hak istimewa orang Melayu.
2. pengurangan jumlah penduduk pribumi.
3. memusnahkan status quo.
Negeri-Negeri Selat, Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu digabungkan menjadi Malayan Union:
1. melicinkan pentadbiran
2. menjimatkan wang kerajaan.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 5 Tingkatan 5:
Keputusan Rundingan London:
1. pemberian kemerdekaan tanah air.
2. penubuhan suruhanjaya bebas mengkaji perlembagaan
Gambar Tun Hussein Onn:
1. membuka keahlian UMNO kepada semua kaum
2. mewujudkan kerasama pelbagai kaum
3. memperkukuh perpaduan.
Kepentingan Sistem Ahli:
1. melatih penduduk tempatan berkerajaan sendiri.
2. memulakan proses perpaduan
Fungsi Suruhanjaya Reid:
1. merangka perlembagaan
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 6 Tingkatan 5:
Kebimbangan PETIR/Lee Kuan Yew terhadap kemenangan Barisan Sosialis dalam pilihan raya Hong Lim di Singapura:
1. mengguat proses kemerdekaan.
2. melemahkan kepimpinan Lee Kuan Yew.
Sebab pembentukan Malaysia/penggabungan Tanah Melayu, Sabah, Sarawak, Singapura dan Brunei:
1. mampu membendung pengaruh komunis
2. memperkukuh sistem pertahanan.
3. menamatkan penjajahan British
4. mengembangkan ekonomi.
Pemberontakan Brunei:
1. Menentang gagasan Malaysia.
2. Ingin menubuhkan Persekutan Borneo.
Sebab SCA dan PESAKA menantang penyertaan Sarawak dalam Persekutan Malaysia pada peringkat awal:
1. ingin merdeka terlebih dahulu.
Kesan penubuhan Parti Perikatan Sarawak:
1. Menyokong/merealisasikan gagasan Malaysia.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 7 Tingkatan 5:
Sebab pelaksanaan pilihan raya kecil:
1. Meninggal dunia.
Individu telah diisytiharkan muflis dalam sistem pilihan raya tidak layak:
1. Menjadi calon pilihan raya.
Kepentingan jata negara:
1. memperkukuh perpaduan rakyat.
2. melahirkan rakyat bersemangat waja.
3. menanam semangat patriotik.
Bidang kuasa yang Yang di Pertuan Agong:
1. membubarkan Parlimen
2. mengisytiharkan darurat.
Syarat mengundi dalam pilihan raya:
1. berumur 21 tahun.
2. mendaftar sebagai pemilih
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 8 TIngkatan 5:
Kepentingan sukan/SUKMA:
1. mengeratkan perpaduan kaum
2. memupuk semangat setiakawan
Matlamat/tujuan FELDA:
1.meningkatkan taraf kehidupan masyarakat luar bandar.
Sebab/tujuan Rukun Negara:
1. memperkukuh perpaduan rakyat
2. memupuk keharmonian.
3. menanamkan taat setia.
Langkah untuk mengatasi cabaran kelapan dalam Wawasan 2020:
1. kekayaan negara dikongsi.
Tujuan program pembangunan in-situ:
1. memulihkan kawasan berproduktiviti rendah
Langkah untuk mengatasi cabaran keempat dalam Wawasan 2020:
1. keberkesanan sistem pendidikan
2. keunggulan institusi keluarga.
3. meningkatkan etika masyarakat.
[Forwarded from GEMPUR 1249]
Kata Kunci Sejarah Kertas 1:
Bab 8 TIngkatan 5:
Kepentingan sukan/SUKMA:
1. mengeratkan perpaduan kaum
2. memupuk semangat setiakawan
Matlamat/tujuan FELDA:
1.meningkatkan taraf kehidupan masyarakat luar bandar.
Sebab/tujuan Rukun Negara:
1. memperkukuh perpaduan rakyat
2. memupuk keharmonian.
3. menanamkan taat setia.
Langkah untuk mengatasi cabaran kelapan dalam Wawasan 2020:
1. kekayaan negara dikongsi.
Tujuan program pembangunan in-situ:
1. memulihkan kawasan berproduktiviti rendah
Langkah untuk mengatasi cabaran keempat dalam Wawasan 2020:
1. keberkesanan sistem pendidikan
2. keunggulan institusi keluarga.
3. meningkatkan etika masyarakat.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
-
rangka F - mengawal tingkah laku H - jenayah C - bunuh, rompak I - keamanan Undang-undang penting dalam kehidupan masyarakat kerana d...
-
Cadangan Jawapan KBAT 1. Apakah ciri-ciri masyarakat yang tidak bertamadun di dunia moden hari ini? ...
-
1. Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah tamadun Yunani mengalami pelbagai bentuk pemerintahan dan pentadbiran? Tamadun Yunani mengalam...
No comments:
Post a Comment