BAB 2 : PENINGKATAN
TAMADUN
1 Apakah
persamaan antara sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi di Malaysia?
A Raja
sebagai ketua kerajaan
B Rakyat
terlibat dalam pemerintahan
C Dewan Negara meluluskan belanjawan
D Dewan Rakyat menentukan ketua negara
2 Bagaimanakah Rom menjadi
sebuah republik pada tahun 509 S.M.?
A Penaklukan
orang gasar
B Penjajahan
Julius Caesar
C
Pertabalan Maharaja Augustus
D
Pemberontakan golongan patrician
3 Rajah 1
berkaitan dengan sistem republik yang
diamalkan di Rom.
Konsul
1 dan Konsul 2
Dewan Senat
Dewan Perhimpunan
Mengapakah
dua orang konsul dilantik mengetuai pentadbiran?
A Menyekat pengaruh gereja
B Mengimbangi
kuasa pemerintah
C Memperkukuh kedudukan perintah
D Mengelakkan penjajahan kuasa asing
4 Rakyat Athens tidak berpuas hati terhadap golongan
aristokrat kerana kuasa mereka mengatasi kuasa raja.
Apakah kesan daripada rasa tidak puas hati tersebut?
A Perampasan
kuasa
B Pemulauan pilihan raya
C Perlucutan
jawatan pentadbiran
D Perubahan struktur masyarakat
5 Andaikan
anda seorang ahli Dewan Senat dalam sistem republik di Rom pada tahun 509 S.M.
Apakah
tugas anda?
A Merangka
undang-undang
B Mencadang
dasar kerajaan
C Melantik pegawai pentadbir
D Mengatur strategi ketenteraan
6 Apakah kesan peristiwa
Perang Kalinga pada tahun 261 S.M terhadap Maharaja Asoka?
A Memeluk agama Hindu
B Memerintah empayar Maurya secara diktator
C Mengutamakan perdamaian dalam perluasan kuasa
D Menggunakan agama Hindu untuk meluaskan wilayah
7 Bagaimanakah falsafah legalisme dapat
membentuk masyarakat yang berdisplin?
A Pengamalan undang-undang
B Menitikberatkan unsur kasih sayang
C Pelaksanaan undang-undang yang tegas
D Hubungan harmoni manusia dengan alam
8 Rajah di bawah merujuk kepada falsafah
legalisme
Bagaimanakah
legalisme dilaksanakan?
A Hakim
dibayar gaji tinggi
B Rakyat di bawah penguasaan tentera
C Raja harus memiliki kuasa yang utuh
D Juri
dilantik daripada kalangan bangsawan
9 Bagaimanakah Shih Huang Ti memerintah
kerajaannya secara autokratik?
A Mewujudkan polis rahsia
B Melantik hakim yang bergaji
C Mengurangkan kuasa ketua tentera
D Menghapuskan
kuasa golongan bangsawa
10 Jadual di bawah merujuk
kepada pemerintah tamadun Indus
Tamadun
|
Tokoh
|
India
|
Chandragupta
Maurya
|
Bagaimanakah tokoh di atas
melaksanakan dasar perluasan empayar?
A Menguatkan
angkatan tentera
B Menyerang kerajaan pusat
C Menyatukan kerajaan-kerajaan kecil
D Melantik wakil pemerintah di kawasan taklukan
11 Mengapakah Tembok Besar
China dibina?
A Menandakan sempadan negeri
B Menjamin keselamatan wilayah
C Menjadi benteng penghalang banjir
D Melambangkan keagungan kerajaan
12 Sresthin merupakan sebuah pertubuhan
perdagangan di India.
Antara matlamat
penubuhannya ialah
A Menjamin kesetiaan pekerja
B Mengawal
kadar gaji pekerja
C Mempertahankan hak majikan
D Memperjuangkan had masa bekerja
13 Mengapakah bidang berikut
diberi penekanan dalam pendidikan di Athens?
|
A Menanam sikap keberanian
B Melatih pemimpin berwibawa
C Melahirkan individu
seimbang
D Mengukuhkan semangat patriotisme
14 Apakah persamaan tokoh di
bawah?
|
A Pemimpin negara
B Ahli falsafah Yunani
C Mengasaskan institusi akademik
D Mengembangkan ilmu sains
15 Rajah di bawah menunjukkan tiga
peringkat pendidikan dalam tamadun China
Peringkat |
Pembelajaran |
Rendah
|
Mengenal dan menghafal tulisan ideogram
|
Menengah
|
Menulis karangan dan sastera
|
Tinggi
|
X
|
X ialah
A menterjemahkan
buku suci
B menghafal
kitab agama
C mencatat
salasiah maharaja
D menulis buku undang-undang
16 Maklumat berikut merujuk
kepada binaan
|
A Pantheon
B Aqueduct
C Acropolis
D Colloseum
17 Mengikut
Confucius, bagaimanakah status seorang petani boleh berubah kepada kelas yang lebih
tinggi?
A Membayar
cukai
B Mengumpul
harta
C Menanamkan
taat setia
D Meningkatkan
tahap pendidikan
18 Antara berikut yang manakah berkaitan
dengan Sukan Olimpik yang diadakan di Yunani pada
tahun 776 S.M ?
I Diadakan
di Colloseum
II Dianjurkan
empat tahun sekali
III Persaingan
antara negara kota
IV Melibatkan
hanya golongan bangsawan
A I dan II
B I dan IV
C II dan
III
D III dan
IV
19 Mengapakah penganut Hindu
berusaha mencapai tahap Moksya?
A Bersatu
dengan Tuhan
B Berharmoni
dengan alam
C Dilantik
sebagai Brahmin
D Dilahirkan
semula ke dunia
20 Apakah faktor yang mendorong
perkembangan agama Kristian pada Zaman Rom (280–337 S.M)
A Penghasilan
kitab Bible
B Pengaruh
agama lain merosot
C Pengiktirafan oleh Constantine
D Penciptaan
mesin pencetakan
21 Penganut
agama Hindu berusaha untuk mencapai moksya.
Mereka
berbuat demikian kerana
A dilahirkan semula
B diberi pengampunan
C dimasukkan ke syurga
D disatukan
dengan tuhan
22 Negara
berikut mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi yang diwarisi
daripada Tamadun Yunani.
|
Apakah ciri demokrasi
yang diamalkan oleh negara tersebut?
A Perdana Menteri mengetuai negara
B Rakyat
diberi hak memilih pemimpin
C Dewan Senat meluluskan undang-undang
D Ahli Dewan Perhimpunan dilantik oleh
ketua negara
23 Pada tahun 509 S.M, Rom
mengamalkan sistem pemerintahan Republik yang ditadbir
oleh dua orang konsul.
Mengapakah dua orang
konsul tersebut dilantik?
A Memudahkan perluasan empayar
B Mengukuhkan hubungan luar
C Menghalang pemusatan kuasa
D Memilih pemimpin berwibawa
24 Mengapakah
Athens memberi tumpuan kepada kegiatan ekonomi perdagangan berbanding dengan
ekonomi pertanian?
A Galakan
dari pemerintah
B Wujudnya
persatuan perdagangan yang aktif
C Lebihan
hasil pertanian yang dikeluarkan dalam negara
D Keadaan
bentuk muka bumi yang bergunung-ganang dan tidak sesuai untuk pertanian
25
Kegiatan perdagangan yang dijalankan di negara kota Yunani dikenakan
cukai
|
Apakah kesan daripada
peristiwa tersebut?
I Kenaikan
harga barang
II Ramai penduduk yang berpindah
III Kemajuan dalam aktiviti perdagangan
IV Pengeluaran makanan di Yunani meningkat
A I dan II
B I dan IV
C II
dan III
D III
dan IV
26 Antara berikut yang manakah
merupakan ciri Hukum Kanun 12?
I Kebebasan
individu dan hak asasi untuk semua rakyat
II Hakim
menjatuhkan hukuman berdasarkan bukti kukuh
III Perbezaan
hukuman antara warganegara dengan bukan warganegara
IV Hukuman
berat dan bercorak kolektif
A I dan II
B I dan IV
C II
dan III
D III
dan IV
27 Golongan Brahmin dalam
tamadun India amat berpengaruh dan dihormati. Mengapakah
keadaan ini berlaku?
A Tergolong dalam kasta tinggi
B Mahir dalam undang-undang
C Menguasai ritual keagamaan
D Mencipta mantera, doa, dan lagu agama
28 Apakah prinsip utama
perundangan China?
A Hukuman berasaskan bukti yang kukuh
B Hukuman bercorak kolektif dan berat
C Hukuman berat sebelah antara golongan atasan dan bawahan
D Undang-undang
diukir di tiang batu yang didirikan ditepi jalan
29 Apakah perbezaan kolar kuda
dalam tamadun Barat dengan tamadun China?
I Kolar
kuda di Barat menyebabkan kuda tercekik
II Kolar
kuda di China dapat menarik beban sehingga 1.5 tan
III Kolar
kuda di China melemahkan kuda apabila berjalan
IV Kolar
kuda di Barat menyebabkan kuda berlari pantas
A I dan II
B I dan IV
C II
dan III
D III
dan IV
30 Confucianisme dan Taoisme
merupakan dua ajaran utama di China. Apakah persamaan
kedua-dua ajaran tersebut?
A Mentaati pemerintah
B Mematuhi peraturan
C Mencari kebenaran tentang alam
D Membentuk masyarakat yang harmoni
1
Skema
Jawaban Bab 2 (Tingkatan 4)
Soalan
|
Jawapan
|
Muka Surat
|
|
Soalan
|
Jawapan
|
Muka Surat
|
1
|
B
|
43
|
|
16
|
D
|
59
|
2
|
D
|
43
|
|
17
|
D
|
63
|
3
|
B
|
43
|
|
18
|
C
|
64
|
4
|
A
|
43
|
|
19
|
A
|
65
|
5
|
A
|
44
|
|
20
|
C
|
66
|
6
|
C
|
45
|
|
21
|
D
|
65
|
7
|
C
|
47
|
|
22
|
B
|
43
|
8
|
C
|
47
|
|
23
|
C
|
44
|
9
|
D
|
49
|
|
24
|
D
|
51
|
10
|
A
|
49
|
|
25
|
D
|
51
|
11
|
B
|
49/50
|
|
26
|
A
|
46
|
12
|
A
|
51
|
|
27
|
C
|
54
|
13
|
C
|
53
|
|
28
|
B
|
47
|
14
|
B
|
55
|
|
29
|
A
|
52
|
15
|
A
|
55
|
|
30
|
D
|
67
|
No comments:
Post a Comment