TAJUK
7.3 (b) PENGARUH AGAMA HINDU DAN BUDDHA
TEMA
/ TAJUK : 7.3 (b) BAB 3 TINGKATAN 4
Soalan
:
Bincangkan
sejarah perkembangan agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dan kesannya terhadap negara kita pada hari ini.
Peringatan:
Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di
bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami
sejarah perkembangan pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
|
1.Pengenalan
Jelaskan
latarbelakang perkembangan pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara
|
5
markah
|
Isi dan Huraian
|
Memahami
pengaruh Hindu Buddha dalam sistem pemerintahan dan kesusasteraan dalam
kerajaan awal di Asia Tenggara
|
2. Pengaruh Hindu Buddha dalam sistem
pemerintahan dan kesusasteraan dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
Huraikan
pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara :
i.
Sistem pemerintahan dan pentadbiran (15m)
ii.
Bahasa dan sastera
(15m)
|
30
markah
|
|
Menganalisis
kepentingan monumen kepada kerajaan awal di Asia Tenggara
|
3. Aspek
kepentingan monumen dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
Huraikan
maksud monumen dan kepentingannya kepada kerajaan awal di Asia Tenggara
|
15
markah
|
|
Mengaplikasi
sumbangan pengaruh luar kepada kemajuan negara kita hari ini
|
4. Pengaruh luar untuk kemajuan negara
Bagaimanakah
pengaruh luar dapat membantu kemajuan negara kita pada hari ini
|
15
markah
|
|
Menilai
kejayaan negara setelah disesuaikan oleh penduduk dan pemerintah
|
5.Kejayaan negara setelah menyesuaikan
pengaruh luar
Berdasarkan
pemerhatian anda, bagaimanakah penyesuaian pengaruh luar dapat membantu memajukan
negara kita pada hari ini?
|
10
markah
|
|
Mencipta/menjana
idea menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju
|
6. Cabaran menjadikan Malaysia sebagai
sebuah negara maju
i.
Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh negara kita untuk
memulihara warisan negara (5 m)
ii.
Nyatakan langkah-langkah untuk memulihara warisan
bangsa (5m)
|
10
markah
|
|
Menghayati
nilai-nilai murni / iktibar / patriotisme daripada pengaruh kebudayaan luar
dalam kerajaan awal demi memajukan negara kita
|
7. Penerapan nilai-nilai murni
/Iktibar/patriotisme daripada pengaruh kebudayaan luar dalam kerajaan awal demi
memajukan negara kita
Nyatakan
nilai-nilai murni / iktibar/patriotisme daripada pengaruh Hindu Buddha yang
boleh diterapkan demi kemajuan negara kita
|
10
markah
|
Kesimpulan
|
Merumus
secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan
|
8. Rumusan
·
Pengetahuan yang diperolehi
·
Iktibar kepada diri, bangsa dan negara
·
Harapan untuk masa depan Malaysia yang lebih cemerlang
|
5
markah
|
Peraturan pemarkahan Tingkatan 4 Bab 3
Soalan
:
Bincangkan
pengaruh agama Hindu dan Buddha dan kesannya terhadap negara kita pada hari
ini.
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan / Perkembangan agama Hindu Buddha di Asia Tenggara
-
Lokasi kewujudan
-
Bukti kewujudan
-
Jangkasama
-
Aspek
-
- Cara-cara kemasukan
|
05
|
2
|
Pengaruh dalam pemerintahan dan pentadbiran
:
-
Gelaran raja
-
Sistem beraja di India
-
Raja berada di puncak pemerintahan
-
Diikuti kerabat di raja
-
Pembesar
-
Ahli agama/Brahmin
-
Rakyat
-
Hamba
-
Raja berkuasa
mutlak
-
Meliputi pentadbiran
-
Hubungan luar
-
Ketenteraan
-
Khazanah Negara
-
Perintah raja undang-undang
-
Sesiapa yang melanggar perintah dianggap derhaka
-
Tidak diampun
-
Raja dikehendaki adil
-
Raja bayangan tuhan / dewa raja
-
Memiliki kesaktian
-
Mitos dan lagenda tentang asal-usul
-
Memperkuatkan kedudukan dan status raja
-
Wujud pelbagai adat istiadat
-
Seperti pertabalan raja
-
Dipimpin oleh
Brahmin
-
Raja mendirikan kompoleks kota
-
Melambangkan orde kosmos
Pengaruh dalam
bahasa dan kesusasteraan:
-
Kewujudan bahasa Sanskrit
-
Meningkatkan pencapaian intelek masyarakat
-
Penulisan pada batu bersurat
-
Maklumat tentang agama
-
Batu bersurat Sungai Mas ( Kedah Tua )
-
Pemerintahan
-
Raja/keturunan raja
-
Batu bersurat di
Sungai Mas/Kutei/Palembang
-
Arahan
-
Pemberitahuan
pemerintah kepada rakyat
-
Bahasa keagamaan
-
Kitab-kitab keagamaan
-
Bahasa berkait dengan pemerintah
-
Bahasa ilmu
-
Memperkayakan bahasa Melayu
-
Dosa/duka/derhaka/pahala/rupa
-
Bahasa komunikasi
-
Perkayakan bidang sastera di Asia Tenggara
-
Epik Ramayana/ Mahabrata/Puranas
-
Puisi dan prosa
Jawa/Negarakertagama
-
- Cerita lisan/teater/wayang kulit
|
15
|
3
|
Maksud dan kepentingan Monumen :
Maksud monumen
-
Binaan / bangunan
-
Di buat daripada batu
-
Tujuan memperingati orang ternama
-
Peristiwa penting
-
Candi/Kuil/Wat/ Arca /Patung
Kepentingan
-
Monument keagamaan
-
Agama Hindu-Buddha
-
Rumah ibadat
-
Tempat menyimpan abu jenazah raja
-
Dan keluarga
-
Tempat menyimpan patung dewa utama
-
Bagi sesebuah kerajaan awal
-
Lambang
keagungan pemerintah
-
Lambang kehebatan seni bina
-
Lambang orde kosmo
-
Angkor Wat/ candi Borobudur
-
Lambang kehebatan seni agama
|
15
|
4
|
Pengaruh luar dapat membantu kemajuan Negara:
-
Tarikan pelancong
-
Kemasukan wang asing
-
Menambahkan perbendaharaan kata bahasa melayu
-
Kemajuan ilmu pengetahuan
-
Kemahiran seni
bina
-
Kemajuan seni bina
-
Memperkayakan bidang kesusasateraan
-
Memajukan ekonomi
-
Mengekalkan perpaduan
-
Mengekalkan keamanan serantau
-
Menjadi pusat kecemerlangan seni bina
-
Meningkatkan hubungan diplomatic
-
Sikap kreatif dan inovatf
-
Keamanan
-
sikap terbuka
(mana-mana jawapan yang munasabah)
|
15
|
5
|
Penyesuaian
pengaruh luar membantu kemajuan Negara :
-
Masyarakat lebih terbuka minda
-
Mempunyai sikap toleransi
-
Keharmonian Negara
-
Negara aman
-
Kestabilan Negara
-
Keselamatan /sejahtera
-
Perpaduan di kalangan rakyat
-
Patuh kepada Tuhan
-
Taat setia kepada Raja/Negara dan Bangsa
-
Kerjasama antara kaum/tolong menolong
-
Menghormati hak
asasi
-
Tumpuan pelancong
-
Hubungan antarabangsa
-
Mengurangkan gejala social
( mana-mana jawapan yang munasabah )
|
10
|
6
|
Cabaran memelihara warisan bangsa :
-Kekangan kewangan
-kepesatan pembangunan
-Iklim/cuaca
-Tidak ekonomi
-Mencacatkan pemandangan
-Sikap tidak menghargai
-Tiada kesedaran
( mana-mana yang munasabah )
Langkah-langkah
memulihara warisan bangsa :
-
Sumbangan modal
kerajaan
-
Sokongan dari pihak swasta
-
Penyertaan rakyat
-
Kempen melalui media massa
-
Ceramah motivasi/ kesedaran di sekolah/pejabat/kampong
( mana-mana jawapan yang munasabah )
|
05
05
|
7
|
Nilai murni
/iktibar / patriotisme:
-Berdikari
-Memanfaatkan warisan
bangsa
-Tidak putus asa
-Rajin berusaha
-kepentingan beragama
-Berani menghadapi cabaran
-Mengekalkan tradisi
-Bersifat inovatif dan kreatif
-Mengekalkan keamanan
-Kepentingan memelihara perpaduan
-Sikap sedia menerima perubahan
-Sikap tolenrasi
( Mana-mana
jawapan yang munasabah )
|
10
|
8
|
Iktibar:
-Pengetahuan yang diperoleh
-Kepada diri, bangsa dan Negara
-Harapan untuk masa depan
|
05
|
No comments:
Post a Comment