|
Zaman Paleolitik
Zaman Mesolitik
|
1.
|
Antara berikut yang manakah
mengambarkan ciri-ciri masyarakat kedua-dua zaman di atas?
|
|
I
|
hidup menetap
|
|
II
|
hidup bercucuk tanam
|
|
III
|
memungut hasil
hutan
|
|
IV
|
memburu binatang
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
2.
|
Masyarakat ini mencipta alatan batu
yang dilicinkan serta mempunyai pelbagai fungsi.
Masyarakat ini tinggal pada zaman
|
|
A
|
Paleolitik
|
|
B
|
Mesolitik
|
|
C
|
Neolitik
|
|
D
|
Logam
|
|
·
mencipta tembikar
·
hidup menetap
·
menternak binatang
|
3.
|
Maklumat di atas merupakan ciri-ciri masyarakat Zaman
|
|
A
|
Paleolitik
|
|
B
|
Mesolitik
|
|
C
|
Neolitik
|
|
D
|
Logam
|
4.
|
Berikut adalah bahan yang dikaji
melalui kaedah arkeologi.
|
|
I
|
Abstrak
|
|
II
|
Artifak
|
|
III
|
Ekofak
|
|
IV
|
Sastera lisan
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
|
X
|
Tinggalan seperti stuktur bangunan
atau lubang sampah yang tidak boleh diubah
|
5.
|
X ialah
|
|
A
|
Artifak
|
|
B
|
Feature
|
|
C
|
Ekofak
|
|
D
|
Arkeologi
|
|
·
Kapak
·
Beliung
·
Tulang Mawas
|
6.
|
Senarai di atas adalah alatan yang
digunakan pada Zaman
|
|
A
|
Paleolitik
|
|
B
|
Mesolitik
|
|
C
|
Neolitik
|
|
D
|
Logam
|
7.
|
Maklumat di bawah ini berkaitan dengan
petempatan manusia Zaman Prasejarah.
|
|
·
Tingkayu
·
Lenggong
·
Kota Tampan
|
|
Petempatan tersebut ialah petempatan
zaman
|
|
A
|
Paleolitik
|
|
B
|
Mesolitik
|
|
C
|
Neolitik
|
|
D
|
Logam
|
8.
|
Apakah kejayaan yang diperoleh
daripada penggunaan alatan logam khususnya besi pada Zaman Logam?
|
|
A
|
Manusia dapat membina rumah dan
perahu.
|
|
B
|
Manusia dapat berinteraksi
|
|
C
|
Manusia dapat mengenali tulisan
|
|
D
|
Manusia dapat bekerja dengan mudah
|
|
·
Jericho di Jordan
·
Catal Huyuk di Turki
|
9.
|
Apakah persamaan antara kedua-dua tempat
di atas?
|
|
A
|
Bandar purba
|
|
B
|
Kawasan Pusat Keagamaan
|
|
C
|
Kawasan
pertanian
|
|
D
|
Pusat pembinaan piramid
|
10.
|
Cangkerang
cowrie atau siput gerus dibentuk seperti rantai supaya mudah dibawa. Apakah kegunaan cangkerang cowrie?
|
|
A
|
Barang perhiasan
|
|
B
|
Hasil eksport utama
|
|
C
|
Hantaran perkahwinan
|
|
D
|
Nilai tukaran dagangan
|
|
Tamadun ialah pencapaian tahap
tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang yang luhur oleh sesebuah
masyarakat.
|
11.
|
Siapakah yang memberi definisi tersebut.
|
|
A
|
Ibn Khaldun
|
|
B
|
Gordon Childe
|
|
C
|
Darcy Riberio
|
|
D
|
Syed Naquib al-Attas
|
|
·
Menganggap bahawa kehidupan bandar
ialah kehidupan bertamadun
·
Kehidupan bandar terbentuk apabila
lahir semangat assabiah
|
12.
|
Maklumat di atas dapat dikaitkan
dengan tokoh
|
|
A
|
Ibn Khaldun
|
|
B
|
R.A.
Buchanan
|
|
C
|
Richard
Sullivian
|
|
D
|
Syed Naquib al-Attas
|
13.
|
Manakah antara berikut merupakan
ciri-ciri tamadun?
|
|
I
|
Petempatan Kekal
|
|
II
|
Kehidupan mewah
|
|
III
|
Pembinaan
monumen
|
|
IV
|
Bahasa dan Sistem Tulisan
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
14.
|
Manusia
memilih lembah sungai untuk petempatan mereka kerana
|
|
A
|
Air banjir untuk mengairi tanaman
|
|
B
|
Tanah yang subur untuk pertanian
|
|
C
|
Sempadan menentukan pengaruh politik
|
|
D
|
Lembah berpaya sesuai untuk pertahanan
|
15.
|
Apakah cara
yang digunakan oleh orang Sumeria menjadikan kegiatan pertanian mereka
mendapat hasil yang banyak?
|
|
A
|
Menggunakan roda
|
|
B
|
Menebus guna tanah
|
|
C
|
Menanam secara bergilir
|
|
D
|
Meninggalkan sistem pertanian
tradisional
|
16.
|
Manakah
antara berikut merupakan bangunan yang
menjadi tumpuan anggota masyarakat dan menjadi pusat sesebuah kota di Mesopotamia?
|
|
A
|
Pasar
|
|
B
|
Istana
|
|
C
|
Rumah kedai
|
|
D
|
Rumah ibadat
|
17.
|
Apakah sumbangan
Raja Nebuchadnezzar dalam bidang seni bina?
|
|
A
|
Membina zigurat
|
|
B
|
Membina piramid
|
|
C
|
Membina aqueduct
|
|
D
|
Membina Taman Tergantung Babylon
|
18.
|
Pelbagai pintu
gerbang dibina dalam setiap negara kota di Mesopotamia sebagai
|
|
A
|
Lambang identiti negara kota
|
|
B
|
Lambang kekayaan sesebuah negara kota
|
|
C
|
Cara untuk membezakan negara kota.
|
|
D
|
Langkah untuk mengelirukan musuh
|
|
·
Memaksa penduduk Akkad menyembahnya
sebagai Tuhan
·
Menggelar diri “Raja Empat Penjuru
Alam”
·
Berjaya Menguasai wilayah yang luas
|
19.
|
Tokoh yang dimaksudkan ialah
|
|
A
|
Raja Chaldea
|
|
B
|
Raja Naramsin
|
|
C
|
Raja Hammurabi
|
|
D
|
Raja Nebuchadnezzar
|
20.
|
Makna sistem
pemerintahan teokrasi yang diamalkan di Mesopotamia ialah
|
|
A
|
raja dipilih oleh rakyat jelata
|
|
B
|
raja mempunyai kuasa autonomi
|
|
C
|
taraf raja dan rakyat jelata adalah
sama
|
|
D
|
raja dianggap sebagai tuhan atau wakil
tuhan
|
21.
|
Antara berikut yang manakah merupakan
sumbangan tamadun Mesopotamia dalam sejarah peradaban manusia?
|
|
I
|
Kod undang-undang Hammurabi
|
|
II
|
Sistem tulisan cuneiform
|
|
III
|
Melahirkan saintis terkenal iaitu
Imhotep
|
|
IV
|
Penciptaan roda
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
22.
|
Kerajaan
Assyria sangat memberi perhatian kepada ilmu perubatan. Apakah kepentingan
ilmu perubatan bagi mereka?
|
|
A
|
Mencegah wabak penyakit
|
|
B
|
Menitik berat kesihatan rakyat
|
|
C
|
Mementingkan kesihatan tentera
|
|
D
|
Ingin memonopoli ilmu perubatan
|
23.
|
Kincir air
digunakan oleh orang pada tamadun awal Mesopotamia untuk mengalirkan air ke
tanah tandus. Peralatan ini mempunyai
kaitan dengan penciptaan
|
|
A
|
roda
|
|
B
|
kertas
|
|
C
|
benang
|
|
D
|
tembikar
|
|
·
Membentuk empayar yang pertama di
dunia
·
Menggunakan kapal layar sejak tahun
3000 S.M.
|
24.
|
Maklumat di atas berkaitan sumbangan
tamadun
|
|
A
|
Indus
|
|
B
|
Hwang Ho
|
|
C
|
Mesir Purba
|
|
D
|
Mesopotamia
|
|
Berjaya
menyatukan kesemua Nome dan mengasaskan pentadbiran Mesir Purba di bandar
Thinis
|
25.
|
Firaun
yang berjaya berbuat demikian ialah
|
|
A
|
Djoser
|
|
B
|
Menes
|
|
C
|
Ramses
|
|
D
|
Tutankhamun II
|
|
Firaun
Hatsheput telah dilantik untuk menjadi salah seorang firaun dalam tamadun
Mesir purba
|
26.
|
Apakah yang dapat disimpulkan daripada
petikan di atas?
|
|
A
|
Wanita tidak boleh dijadikan hamba
|
|
B
|
Wanita boleh menjadi pembesar kerajaan
|
|
C
|
Taraf wanita adalah tinggi dan mampu
memerintah
|
|
D
|
Wanita memainkan peranan penting dalam
pentadbiran negara
|
27.
|
Orang Mesir
Purba menanam mayat bersama barangan dan peralatan keperluan manusia.
Mengapakah amalan tersebut dilakukan?
|
|
A
|
Menunjukkan darjat si mati
|
|
B
|
Mengelak harta mereka dirampas
|
|
C
|
Percaya kepada kehidupan selepas mati
|
|
D
|
Membalas budi si mati semasa hidup
|
28.
|
Apakah tugas lain bagi firaun selain
daripada menjadi ketua negara?
|
|
I
|
Juru tulis
|
|
II
|
Ketua agama
|
|
III
|
Ketua hakim
|
|
IV
|
Pemilik tanah
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
29.
|
Apakah
sumbangan terbesar Imhotep yang terbesar pernah disumbangkan kepada sejarah
Mesir?
|
|
A
|
Memperkenalkan teknik membina bangunan
|
|
B
|
Menyelamatkan nyawa firaun
|
|
C
|
Membina piramid Sakkara
|
|
D
|
Membina terusan
|
|
Pokok Papyrus
banyak tumbuh di Lembah Nil
|
30.
|
Apakah kegunaan pokok Papyrus itu bagi
orang Mesir Purba?
|
|
A
|
Baju
|
|
B
|
Kertas
|
|
C
|
Pakaian
|
|
D
|
Makanan
|
|
Membina tembok
pengairan sepanjang 123 km bagi menebus guna kawasan padang pasir dan membina
terusan untuk mengairi tanah seluas 10 000 Hektar
|
31.
|
Siapakah tokoh diatas?
|
|
A
|
Firaun Tutankhamun
|
|
B
|
Firaun Senuusret III
|
|
C
|
Firaun Hatshepsut
|
|
D
|
Firaun Menes
|
32.
|
Apakah
matlamat mewujudkan sistem pendidikan di Mesir.
|
|
A
|
Melahirkan para pegawai kerajaan
|
|
B
|
Meningkatkan martabat Mesir Purba
|
|
C
|
Menghasilkan masyarakat yang maju
|
|
D
|
Melahirkan rakyat yang tahu mengira
|
33.
|
Apakah masalah
yang sering timbul di Mesir setahun sekali sehinggakan orang Mesir
menggunakan kemahiran dalam bidang matematik?
|
|
A
|
Kekurangan makanan
|
|
B
|
Tanah yang kurang subur
|
|
C
|
Masalah perebutan takhta
|
|
D
|
Masalah banjir yang melanda
|
|
·
Memperkenalkan sistem kalendar 365
hari setahun
·
Mahir dalam proses memumiakan mayat
|
34.
|
Kemahiran di atas dimiliki oleh
masyarakat
|
|
A
|
Mesir
|
|
B
|
Hwang Ho
|
|
C
|
Mesopotamia
|
|
D
|
Lembah Indus
|
35.
|
Keruntuhan tamadun
Indus masih belum jelas dan banyak menimbulkan spekulasi. Antara berikut
manakah pendapat yang mengatakan tentang keruntuhan tamadun Indus?
|
|
I
|
Serangan orang
Parsi
|
|
II
|
Gempa bumi
|
|
III
|
Kemarau
|
|
IV
|
Letusan gunung berapi
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
36.
|
Tamadun Indus
mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri.Antara berikut manakah benar tentang
ciri-ciri tamadun Indus
|
|
I
|
Mempunyai sistem kumbahan yang
terancang
|
|
II
|
Bandar disusun berasaskan blok-blok
bersegi empat
|
|
III
|
Mempunyai sistem jalan raya yang
bertar
|
|
IV
|
Dikelilingi pagar kayu dan pintu
gerbang yang cantik
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
37.
|
Apakah yang dapat disimpulkan dengan
penemuan patung proto-siva dalam masyarakat tamadun Indus?
|
|
A
|
Masyarakat Indus mempunyai amalan
agama
|
|
B
|
Terdapat satu pemerintah agung dalam
tamadun Indus
|
|
C
|
Masyarakat Indus pandai mengukir
patung
|
|
D
|
Kerajaan Indus banyak membuat hubungan
perdagangan dengan negara luar
|
38.
|
Apakah bukti menunjukkan bahawa
kerajaan Mesopotamia mempunyai hubungan dengan kerajaan Indus?
|
|
A
|
Penemuan patung ibu
|
|
B
|
Penemuan cap mohor
|
|
C
|
Penemuan tulang manusia
|
|
D
|
Penemuan barangan dagangan
|
39.
|
Tampuk pemerintahan tamadun Indus
diketuai oleh
|
|
A
|
raja
|
|
B
|
pendeta
|
|
C
|
bangsawan
|
|
D
|
jurutulis
|
40.
|
Apakah keistimewaan golongan artisan
di kalangan masyarakat di Lembah Indus?
|
|
A
|
Pemimpin upacara keagamaan
|
|
B
|
Terlibat dalam penulisan karya sastera
|
|
C
|
Mahir dalam penghasilan logam dan
tembikar
|
|
D
|
Merupakan golongan pembesar kerajaan
|
41.
|
Apakah cara yang digunakan oleh
masyarakat Lembah Indus untuk
menghasilkan batu-bata daripada tanah liat?
|
|
I
|
Menyimpan tanah liat sehingga kering
|
|
II
|
Membakar dengan suhu yang tinggi
|
|
III
|
Menjemur di bawah sinaran matahari
|
|
IV
|
Mencampur dengan bahan kimia
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
|
Pemahaman
geometri hasil pertembungan tamadun Sungai Indus dengan tamadun lain
membolehkan perancangan bandar disusun berasaskan bentuk segi empat yang
diikuti jalan raya yang lurus
|
42.
|
Tamadun lain yang dimaksudkan ialah
tamadun
|
|
I
|
Mesopotamia
|
|
II
|
Mesir Purba
|
|
III
|
Hwang Ho
|
|
IV
|
Parsi
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
43.
|
Apakah ciri-ciri fizikal tamadun Hwang Ho
|
|
I
|
Bergunung-ganang
|
|
II
|
Berpaya
|
|
III
|
Bertanah datar
|
|
IV
|
Berpadang pasir
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
|
Bandar Anyang
didiami oleh raja dan golongan pembesar. Bandar tersebut dipagari dengan
tembok.
|
44.
|
Apakah kegunaan tembok tersebut?
|
|
A
|
Menghalang rakyat biasa masuk
|
|
B
|
Menghalang dari dicerobohi musuh
|
|
C
|
Menjaga keselamatan golongan atasan
|
|
D
|
Menjadkan bandar tersebut sebagai
kawasan larangan
|
45.
|
Apakah keistimewaan golongan artisan
berbanding golongan bawahan lain dalam tamadun Hwang Ho?
|
|
A
|
Banyak melukis untuk golongan atasan
|
|
B
|
Lebih bijak dari golongan bawahan lain
|
|
C
|
Penguasaan mereka dalam teknologi
tembaga
|
|
D
|
Selalu berdampingan dengan golongan
atasan
|
46.
|
Selain menjadi tentera paksaan, apakah
tugas lain bagi golongan hamba dalam tamadun Hwang Ho?
|
|
I
|
Bertani
|
|
II
|
Melukis untuk golongan atasan
|
|
III
|
Membantu kerja
perburuhan
|
|
IV
|
Menjadi korban untuk upacara
penyembahan
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
47.
|
Bagaimanakah
Raja-raja Dinasti Chou mendapatkan taat setia daripada pemimpin tempatan?
|
|
A
|
Mengugut untuk membunuh keluarga
pemimpin tempatan
|
|
B
|
Mengahwinkan pemimpin tempatan dengan
puteri raja
|
|
C
|
Memberi pelbagai hadiah kepada
pemimpin tempatan
|
|
D
|
Meletakkan tentera untuk mengawal
pemimpin tempatan
|
48.
|
Apakah fungsi
tulang oracle dalam tamadun China?
|
|
A
|
Dijadikan makanan roh
|
|
B
|
Tanda kekayaan di alam lain
|
|
C
|
Bahan untuk memanggil roh
|
|
D
|
Untuk meramal sesuatu keadaan
|
49.
|
Apakah
kepentingan Dinasti Hsia dalam sejarah negara China?
|
|
A
|
Penciptaan terusan
|
|
B
|
Perluasan empayar
|
|
C
|
Penciptaan tulisan
|
|
D
|
Dinasti beraja pertama
|
50.
|
Pengamalan
falsafah perang Sun Tzu dalam karyanya(The Art Of War) Apakah kegunaan
falsafah tersebut pada masa kini?
|
|
A
|
Taktik memerintah negara
|
|
B
|
Sebagai taktik perperangan
|
|
C
|
Taktik pembelajaran yang baru.
|
|
D
|
Taktik dalam urusan perniagaan
|
No Answer No Answer
1 C
(M/S 2) 27 C (M/S20)
2 C
(M/S2) 28 D (M/S19)
3 C
(M/S2) 29 C (M/S21)
4 C
(M/S2) 30 B (M/S21)
5 B
(M/S2) 31 B (M/S22)
6 D(M/S3) 32 A (M/S22)
7 A
(M/S2) 33 D (M/S22)
8 A
(M/S3) 34 A (M/S22)
9 A
(M/S4) 35 C (M/S23)
10 D
(M/S3) 36 A (M/S24)
11 D
(M/S5) 37 A (M/S26)
12 A
(M/S5) 38 B (M/S26)
13 B
(M/S6-8) 39 B (M/S25)
14 B
(M/S8) 40 C (M/S26)
15 B
(M/S11) 41 C (M/S27)
16 D
(M/S11) 42 A (M/S27)
17 D
(M/S12) 43 B (M/S28)
18 B
(M/S11) 44 B (M/S30)
19 B
(M/S12-13) 45 C (M/S30)
20 D
(M/S12) 46 D (M/S28)
21 B
(M/S14-16) 47 C (M/S31)
22 C
(M/S15) 48 D (M/S31)
23 A
(M/S16) 49 D (M/S29)
24 D
(M/S16) 50 D (M/S33)
25 B
(M/S18)
26 C
(M/S20)
No comments:
Post a Comment