TUGASAN SPESIFIK
Perjuangan
tokoh-tokoh nasionalis tempatan mempertahankan kedaulatan tanah air wajar
dicontohi oleh generasi muda hari ini bagi meneruskan kesinambungan Malaysia
sebagai sebuah bangsa yang dihormati.
Bincangkan perkembangan
nasionalisme di Malaysia
sehingga Perang Dunia Kedua dalam mempertahankan kedaulatan negara.
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Maksud nasionalisme.
|
5 markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. Faktor-faktor pemangkin
nasionalisme.
|
30 markah
|
3. Bentuk perjuangan.
|
15 markah
|
|
4. Kepentingan gerakan
nasionalisme.
|
10 markah
|
|
5
Sebab
semangat patriotisme semakin luntur.
|
10 markah
|
|
6. Peranan
anda untuk memperkasa semangat nasionalisme di
kalangan
rakyat
|
10
markah
|
|
7. Kesan sekiranya semangat nasionalisme
tidak ada dalam
kalangan rakyat
|
10
markah
|
|
8. Iktibar yang diperoleh berdasarkan tajuk
yang dikaji.
|
5 markah
|
|
Kesimpulan |
9. Membuat kesimpulan keseluruhan isi yang
telah
dibincangkan:
(a)
Pengetahuan
yang diperoleh.
(b)
Nilai
/ unsur patriotisme berdasarkan tajuk.
(c)
Harapan
menjadikan bangsa dan negara
|
5 markah
|
KERTAS SOALAN TAMAT
Cadangan
Jawapan:
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1
|
Maksud nasionalisme
F1 Perasaan cinta atau sayang akan bangsa
F2 dan negara.
F3 Perasaan ini akan mencetuskan gerakan
untuk membebaskan tanah air F4 daripada
belenggu penjajahan.
F5 Gerakan ini juga akan membebaskan
tanah aIr daripada cengkaman
ekonomi penjajah
F6 dan bebas daripada pengaruh kebudayaan
asing/barat
[Jumlah markah]
|
5 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Faktor-faktor
pemangkin nasionalisme.
F1 Pengenalan
sistem Politik Barat
H1a Dipekenalkan
oleh Sir Andrew Clarke
H2b memasuhkan
sistem politik tradisional
H3c Residen
mengambil alih pentadbiran negeri daripada pembesar
tempatan
H4d
British
H5e Mencabar
sistem atau amalan tradisi dan menjatuhkan maruah orang
Melayu
F2 Perkembangan
sistem pendidikan
H1a Sistem pendidikan Inggeris dan sekolah vernacular
Melayu
diperkenalkan
H2b Lahir
golongan intelek Melayu yang mampu berfikir tentang kemanjuan
bangsanya
H3c Mereka
menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran sedarkan
bangsa Melayu
H4d Mereka
guna idea baru untuk majukan diri
H5e Mereka
menolak penjajahan British
F3 Dasar
British
H1a British
galak sesiapa sahaja datang melabur,berniaga,berdagang,bekarja
dan menetap di Tanah Melayu
H2b Ramai
orang asing menetap di Tanah Melayu
H3c Jumlah
imigran di Tanah Melayu meningkat
H4d Wujud
persaingan dengan penduduk tempatan
H5e Orang
asing kuasai ekonomi khasnya bidang perlombongan
bijih,perladangan getah dan perniagaan
H6f Orang
melayu kekal dalam pertanian padi yang tidak dimajukan British
H7g British
buka Bandar baru sebagai pusat pentadbiran
H8h Bandar
maju ekonimi dan perniagaan
H9i Pasarana
di andar lengkap
H10j Taraf
hidup di Bandar meningkat
H11k Orang
Melayu tinggal di kampung dengan segala kekurangan
F4 Pendudukan
Jepun
H1a Perkenal
konsep Kesemakmuran Asia
H2b Kebebasan
Negara-negara
H3c Bebas
menentukan kemajuan masing-masing
H4d Galak
orang tempatan berkerjasama dengannya
H5e Berjanji
akan memerdekakan
H6f kesengsaraan
masa Jepun iaitu kekurangan makanan dan ubatan
H7g Kekejaman
Jepun menyebabkan penduduk membenci Jepun dan
penjajah Barat lain
H8h Apabila
British perkenak Malayan Union penduduk Tanah Melayu
menentangnya
F5 Penguasaan
Parti Komunis
H1a PKM
kuasai 14 hari membangkitkan semangat menentang penjajah
H2b Menyebarkan
idealogi komunis
H3c Komunis
kuasai balai-balai polis dan menengkap orang menyokong
Jepun
H4d Wujud
konflik perkauman
H5e Banyak
orang Melayu terbunuh dan rumah
dibakar
H6f Keganasan
komunis dibalas orang Melayu Perak,Johor,Negeri Sembilan
dan Pahang
F6 Kemunculan
Mesin Cetak
H1a Berlaku penyebaran ilmu pengetahuan dan
penentangan terhadap
British
H2b Sebar idea penentangan melalui
buku,majalah,kitab agama dan lain-lain
F7 Gerakan
Pan-Islamisme sedunia
H1a Merupakan
gerakanintelektual Islam seluruh dunia
H2b Tujuan
membangkitkan pemahaman lebih progresif terhadap Islam
H3c Menentang
penjajahan Barat ke atas Negara-negara Islam
H4d Didokong
oleh pelajar-peklajar Islam seluruh dunia
‘H5e Gerakan
Reformis dimulakan oleh Syekh Muhamad Abduh
H6f Beliau
menerangkan bahawa Islam adalah satu cara hidup
H7g Menurutnya
Islam menekankan kepentingan dunia dan akhirat
H8h Islam
mendorong umatnya menuju kejayaan
H9i Ideanya
disebar memalui majalah al-manar
H10j Gerakan
Wahabi di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang sama
F8 Kesedaran
Politik serantau
H1a Kesedaran
politik di
Tanah Melayu
H2b kesedaran
politik dan pendidikan di
ramai intelektual
H3c Karya
penulis
H4d Idea
kebebasan politik dan penentangan penjajah dalam tulisan mereka
tersebar luas
H5e Kemasukan
orang
penerimaan unsur nasionalisme
Jumlah markah
|
30 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Bentuk perjuangan
F1 Melalui akhbar
H1 Akhbar
yang meniupkan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua. Majlis,Utusan
Melayu Warta Malaya Warta Negara Lembaga Malaya Fajar Sarawak
Ekonomi
F1 Menggalakkan syarikat kerjasama
F2 Mendesak British mengurangkan
kemasukan orang dagang kerana mengancam orang Melayu
F3 Menggalakkan orang Melayu berniaga
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Mendesak British mewujudkan kawasan kampung
khas orang Melayu di Kuala Lumpur
Politik
F1 Mengkritik British kerana mengurangkan
kuasa raja-raja Melayu
F2 Mengkritik pembesar dan Raja-Raja kerana
tidak melaksanakan kepimpinan yang sewajarnya untuk rakyat
F3 Menolak sikap pilih kasih British dalam
pentadbiran kerajaan
F4 Menuntut diadakan Malay Administrative
Service (M.A.S)
F5 Melindungi orang Melayu dalam
perkhidmatan kerajaan
F6 Menyeru orang Melayu bersatu dalam sebuah
pertubuhan kebangsaan
F7 Menentang tuntutan orang dagang terhadap
politik tempatan
H2 Kesedaran
untuk memajukan diri
H3 Menyeru
masyarakat bersatu padu
H4 Mengkritik
dasar penjajah yang menekan orang Melayu
H5 Membangkitkan persoalan
pendidikan/social/ekonomi/politik
H6 Menyedarkan
dan memajukan bangsa
F7 Majalah
menyentuh isu pendidikan/ekonomi/bahasa/sastera/politik
F8 Menyemai sikap anti penjajah dan anti orang
asing
F9 Majalah
Guru/Pengasuh/Bulan Melayu
F10 Novel menyeru semangat nasionalisme yang
tinggi di kalangan generasi muda
F11 Menggesa rakyat menentang penjajah
F12 Menuntut rakyat membela maruah bangsa
F13 Wanita digalak memajukan diri dan bangsa
F14 Novel Keris Melaka/Putera Gunung
Tahan/Anak Mat lela Gila/Melor
Melalui Majalah
F1 Pendidikan
anak-anak Melayu
F2 Perpaduan
dalam kalangan orang Melayu
F3 Meniupkan
semangat cinta akan negara dan menentang penjajahan
F4 Membaiki
taraf hidup orang Melayu
F5 Memajukan
bahasa dan sastera
F6 Galakkan
perpaduan di kalangan guru sebagai pemimpin bangsa
F7 Bincang
soal penafsiran Islam yang progresif untuk kemajuan ummah
F8 Memperluas
ilmu dalam semua bidang
F9 Memberikan
penafsiran kepada persoalan orang Islam
F10 Menggesa orang Melayu menjauhkan sifat
buruk
F11 Menggalakkan perpaduan dalam kalangan
guru perempuan Melayu Johor
F12 Menggalakkan golongan wanita mendapatkan
pendidikan
F13 Menggesa wanita menjaga kesopanan dengan
nilai Islam dan budaya Timur
F14 Menggalakkan wanita menjadi obor
memajukan bangsa
Melalui novel
Keris
Melaka-Ahmad Bakhtiar
F1 Semangat perjuangan menentang penjajah
Barat seperti Portugis
F2 Menghargai
sumbangan tokoh-tokoh pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
F3 Menggunakan
sejarah sebagai inspirasi dan pedoman perjuangan generasi muda
Anak
Mat Lela Gila -Ishak Hj Muhammad
F1 Semangat
menentang penjajah oleh anak muda
F2 Menghargai
warisan bangsa sendiri
F3 Mencintai tanah air
F4 Menolak
kesenangan demi maruah bangsa
Putera
Gunung Tahan – Ishak Hj Muhamamd
F1 Semangat
wira pemuda tempatan menentang penjajah
F2 Mencintai
tanah air
F3 Bangga
dengan kebolehan sendiri
F4 Seorang
gadis tempatan menolak cinta pegawai penjajah
F5 Tidak
mahu menjatuhkan maruah bangsa
Melor
Kuala Lumpur – Harun Aminurrashid
F1 Emansipasi
atau kebebasan wanita menentukan hala tuju
F2 Wanita
yang mengutamakan pendidikan untuk kebaikan diri
F3 Membuang pandangan negatif yang boleh
menghalang kemajuan
Melalui persatuan
F1 Kemunduran orang Melayu dalam
pendidikan
F2 Kemunduran orang Melayu dalam ekonomi
F3 Isu bahasa / mendaulatkan bahasa Melayu
F4 Isu sastera
F5 Layanan pilih kasih British kepada anak negeri / orang
Melayu
F6 Perpaduan di kalangan orang Melayu
F7 Kelemahan orang Melayu dalam politik / bela politik bangsa
F8 Kebajikan terhadap orang Melayu
F9 Penempatan orang Melayu di kawasan bandar
F10 Masalah kenegerian
Melalui kerjasama dengan
Jepun
F1 Bekerjasama dengan Jepun untuk menghalau
British dari Tanah Melayu
F2 Menjadikan
KMM sebagai badan propaganda Jepun
F3 Membeli
Warta Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti British
F4 Mengelilingi
Tanah Melayu untuk mencari sokongan
F5 Menubuhkan
cawangan untuk meluaskan propaganda
Jumlah markah
|
15 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Kepentingan gerakan nasionalisme.
F1 Lahir
semangat cinta Negara
F2 sanggup
berkorban demi Negara
F3 Melahirkan
rakyat yang bertanggungjawab
F4 Menjaga
kepantingan Negara
F5 Mempertingkatkan
kualiti hidup rakyat
F6 Mengurus
Negara dengan lebih baik
F7 Menjunjung
dan menjaga kesucian Islam
F8 Menjujung
tinggi perlembagaan Negara
F9 Memelihara
institusi kesultanan
F10 memastikan
pembangunan Negara meningkat
F11 Meningkatkan
daya saing ekonomi
F12 Melahirkan
masyarakat yang bersatu
F13 Meningkatkan
taraf pendidikan
F14 Melahirkan
rakyat berfikiran positif
F15 Sanggup
berkorban untuk Negara
F16 bertanggungjawab
menjaga maruah bangsa
(mana-mana yang munasabah)
Jumlah
markah
|
10 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Sebab semangat patriotisme semakin luntur .
[Mana-mana jawapan yang munasabah]
Jumlah
|
10 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
Peranan anda untuk memperkasa semangat nasionalisme di kalangan rakyat
[Mana-mana jawapan
yang munasabah]
Jumlah
|
10 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
7
|
Kesan
sekiranya semangat nasionalisme tidak ada dalam kalangan rakyat
[Mana-mana jawapan
yang munasabah]
Jumlah
|
10 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 |
Iktibar yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji.
F1 Kenali tokoh-tokoh pejuang negara
F2 Hargai
jasa-jasa dan pengorbanan pejuang Negara
F3 Hayati
susah payah pejuang Negara
F4 Bina
keyakinan diri
F6 Rakyat
F7 Lengkapkan
diri setiap rakyat dengan ilmu
F8 Amalkan
semangat kerjasama
F9 Pelihara
keamanan
F10 Hindari
budaya negatif
F11 Suntik
semangat juang
F12 Pupuk
semangat jati diri sejak di bangku sekolah
F13 Asuh
anak-anak menghormati kedaulatan Negara
F14 Setiap
rakyat mesti sanggup berkorban untuk Negara
F15 Terapkan
semanagat Malaysia Boleh
F16 Berwaspada
dengan musuh Negara
[Mana-mana
jawapan yang munasabah]
Jumlah
|
5 M
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
9
|
Membuat kesimpulan keseluruhan
isi yang telah dibincangkan:
(a)
Pengetahuan yang
diperoleh.
Pengetahuan yang saya
peroleh ialah negara kita telah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 hasil
perjuangan tokoh-tokoh nasionalis terdahulu. Selain itu saya juga dapat
mengetahui bahawa perjuangan menuntut kemerdekaan berjaya kerana wujudnya
perpaduan dalam kalangan rakyat negara ini yang berbilang bangsa.
(b)
Nilai / unsur patriotisme
berdasarkan tajuk.
Sementara itu nilai yang
saya peroleh ialah semangat kerjasama antara kaum telah berjaya menjadikan
(c)
Harapan menjadikan bangsa dan Negara
Harapan saya agar
[ Mana-mana jawapan
yang munasabah]
Jumlah
markah
|
5 M
|
No comments:
Post a Comment