Soalan:
Perjuangan
awal tokoh tempatan di Tanah Melayu telah melahirkan masyarakat yang cinta akan
tanah air dan menjadi asas kepada
pembentukan sebuah negara bangsa Malaysia yang maju dan berjaya. Bincangkan.
Peringatan:
Calon hendaklah menjawab
berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
1. Latar
belakang gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
sehingga
Perang Dunia Kedua.
|
5 markah
|
Isi dan
Huraian
|
2.
Sebab-sebab penentangan
pemimpin tempatan terhadap
British.
|
15 markah
|
3. Peristiwa
kebangkitan pemimpin tempatan dalam
menentang pentadbiran British di:
a) Perak [10 markah]
b) Naning [10 markah]
c) Kelantan [10 markah]
|
30 markah
|
|
4. Kesan penentangan pemimpin tempatan terhadap
British
sehingga awal abad ke-20.
|
10 markah
|
|
5. Sejauhmanakah pihak kerajaan berjaya
menanamkan
semangat
nasionalisme dalam kalangan rakyat
Malaysia?
|
10 markah
|
|
6. Semangat nasionalisme dalam kalangan
generasi muda
semakin
luntur :
a) Mengapakah keadaan ini berlaku ?
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat
nasionalisme kepada generasi muda pada
hari ini.
|
10 markah
|
|
|
7.Terdapat sekelompok masyarakat di negara kita yang
menganggu gugat keamanan dan
keharmonian negara kita.
a) Mengapakah kumpulan tersebut bertindak sedemikian?
b) Bagaimanakah keamanan dan keharmonian negara dapat
dikekalkan?
|
10 markah
|
8. Iktibar
yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9. Membuat
kesimpulan keseluruhan isi yang telah
dibincangkan:
a)
Pengetahuan yang diperoleh
b)
Nilai / unsur partriotisme berdasarkan tajuk
c)
Harapan menjadikan bangsa dan negara Malaysia
cemerlang dan terbilang.
|
5 markah
|
KERTAS SOALAN
TAMAT
PERATURAN PEMARKAHAN /SKEMA JAWAPAN
SEJARAH KERTAS 3
Tingkatan 5 : Bab 2
Soalan
|
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
|
1
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
-
Gerakan nasionalisme merupakan usaha masyarakat tempatan
-
Menentang apa sahaja bentuk tekanan
-
atau penjajahan
-
oleh kuasa luar
-
Penentangan di dorong oleh
hasrat membebaskan negara daripada penjajah
-
Dilakukan oleh pemimpin dan rakyat tempatan
-
Untuk menjaga kepentingan mereka daripada di ceroboh / dikuasai
-
Sejak abad ke -19
-
Penentangan oleh Penghulu Dol Said/ Dato’ Maharajalela/
Rentap/Syarif Masahor/ Mat Salleh/ Dato Bahaman/ Yam Tuan Antah/ Tok Janggut/ HajiAbdul Rahman Limbong/
( 10x1= mak 5m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 5m
|
|
2
|
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
H1h
H1i
H1j
F2
H2a
H2b
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
H3g
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
F6
H6a
H6b
|
|
-
Dasar
Penaklukan British
-
untuk mengukuhkan kedudukan/kuasa
-
memperluas kuasa politik
-
kawasan yang ditakluki terikat dengan
peraturan
-
memaksa sesetengah kawasan menjadi
tanah jajahan
-
Naning dipaksa membayar ufti
-
melaksanakan Sistem Residen
-
di Selangor/ Negeri Sembilan/ Perak/
Pahang
-
Sistem Penasihat dilaksanakan
-
di Johor/ Kelantan/ Terengganu/ Kedah/
Perlis
-
orang Iban di Sarawak dianggap
lanun
-
Eksploitasi
Ekonomi
-
untuk kepentingan penjajah
-
saudagar Negeri-negeri Selat
dibenarkan mengusahakan lombong / perdagangan bijih timah
-
Sistem
Pentadbiran Barat
-
dipaksa terhadap penduduk tempatan
-
cukai diperkenalkan
-
peraturan tanah diperkenalkan
-
di Terengganu, tanah yang hendak
dibuka mesti dapat keizinan
-
bertentangan amalan tradisi masyarakat
tempatan
-
rakyat terbeban dengan cukai
-
menyekat kebebasakan rakyat
untuk membuka tanah
-
Dasar
Campur Tangan
-
dalam adat resam dan budaya tempatan
-
nilai yang bertentangan dengan budaya
tempatan
-
JWW Birch mengganggu adat penggunaan
orang suruhan di Perak
-
JWW Birch tidak menghormati adat
tempatan
-
Pembesar
Tempatan Kehilangan Kuasa dan Pengaruh
-
di tempat/ kawasan sendiri
-
terhadap anak buah sendiri
-
dilantik oleh sultan/ masyarakat
kawasan tersebut untuk mentadbir
-
berkuasa menjaga hal ehwal daerah
-
Syarif Masahor / Dato Patinggi
Abdul Ghafur / Dato Syahbandar / Dato Bahaman
-
Kesulitan
Penduduk Tempatan
-
kerana pelaksanaan undang-undang
-
penduduk menyokong pembesar atas
dasar taat setia
(44 x 1
= 15 m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak
15m
|
3
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F36
F37
F38
F39
F40
F41
F41
|
Peristiwa kebangkitan
i)
Di Perak
-
Perjanjian Pangkor ditandatangani oleh Sultan Abdullah dan
Andrew Clarke
-
Bantahan terbuka Sultan Abdullah
terhadap campur tanga British
-
Membuat kubu di Pasir Salak
-
Dato’ Maharaja Lela bermesyuarat
dengan pembesar Durian Sebatang
-
Sultan Abdullah bermesyuarat di
Belanja
-
Dato’ Maharaja Lela bersetuju membunuh
J.W.W.Birch
-
Sultan Abdullah memaklumkan kepada
Raja Ismail
-
31 Oktober 1875 Mat Arshad di bunuh
oleh penduduk setempat
-
2 November 1875, Birch di bunuh oleh
Seputum dan Pandak Lam
-
Di sungai Perak, Pasir Salak
-
500 orang tentera British menyerang
pasir Salak
-
Dato Maharajalela dan Dato’ Sagor berundur ke Kota Lama
-
Dato Maharajalela telah ditangkap
-
Dato Maharajalela dibicarakan di Matang Perak
-
Dato’Maharaja Lela, Dato Sagor, Pandak
Indut, Seputum dan Pandak Indut
duhukum gantung
-
Sultan Abdullah, Ngah
Ibrahim,Syahbandar dan Temenggung dibuang negeri ke Pulau Seychells.
-
Perak dikuasai sepenuhnya oleh British
[17x1=mak10m]
ii)
Di Naning
-
Penentangan
oleh Dol Said
-
Faktor
penentang adalah keran British meletakkan Naning sebagai sebahagian wilayah
British / jajahan takluk British
-
Dol Said
mengingkari arahan British supaya Naning menghantar ufti kepada negeri Melaka
-
British
bertindak menghantar tenteranya untuk menakluk Naning
-
Dol said
menentang British dengan bantuan ketenteraan daripada Yamtuan Ali dari
Rembau/ Syed Shaaban/ Penghulu Renai/ Dato Kelana Sungai Ujong
-
Dol Said
berjaya mengalahkan 150 orang tentera British
-
Serangan
kali kedua British berjaya mengalahkan kerana Naning ttidak mendapat bantuan
-
Dol Said
menyerah diri dan dibawa ke Melaka
[15x1=mak10m]
iii)
Di Kelantan
-
Penentangan berlaku di Pasir Puteh
-
British memaksa penduduk menerima
sistem cukai
-
Tok Janggut membantah perlaksanan
cukai
-
Tok Janggut enggan membayar cukai
-
Bantahan Tok Janggut tidak dilayan
-
Polis diarah menangkap Tok Janggut
-
Polis gagal menangkap Tok Janggut
-
1915 – Engku Besar Jeram, Tuan Ahmad,
Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak
-
Menyerang Pasir Puteh
-
Berjaya menduduki Pasir Puteh
-
Berjaya membentuk kerajaan
-
Engku Besar Jeram dilantik menjadi
raja
-
Tok Janggut sebagai Perdana Menteri
-
Che Ishak sebagai Pegawai daerah
-
British membawa tentera dari Negeri
Selat
-
British menyerang Saring
-
Tok Janggut terkorban
-
Mayat Tok Janggut di arak ke Kota
Bharu
[18x1=mak10m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
|
|
4
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F37
F38
F39
F40
F41
F42
F43
F44
F45
F46
F47
F48
F49
F50
F51
F52
F53
|
Jelaskan kesan penentangan pemimpin tempatan terhadap British
sehingga awal abad ke-20.
-
Dol Said kalahkan tentera British
dalam serangan pertama
-
Menggunakan taktik serangan gerila
-
Mendapatkan kerjasama pemimpin
tempatan
-
Menyebabkan British tidak campur
tangan hampir 50 tahun
-
British menanggung kerugian
-
Rentap Berjaya mengusir James Brooke di Nanga Skrang
-
Brooke mengambil masa yang lama
mengalahkan Rentap di Bukit Sadok
-
Syarif Masahor Berjaya menyerang Mukah
-
Mat Salleh Berjaya menyerang kubu SBUB
di Pulau Gaya
-
SBUB terpaksa berdamai dengan Mat
Salleh
-
SBUB terpaksa berjanji menyerahkan
menyerahkan Tambunan
-
Dato Maharajalela berjaya membunuh JWW
Birch
-
Kapten Innes terbunuh
-
British terpaksa meminta bantuan
tentera dari India / Hong Kong
-
Dato Bahaman berjaya menawan Lubuk
Terua
-
Dato Bahaman berjaya menguasai Tembeling
-
Dan Jeram Ampai
-
Polis
gagal menangkap Tok Janggut
-
Tok Janggut Berjaya menyerang dan
menduduki Pasir Putih
-
Mereka Berjaya membentuk kerajaan
-
British terpaksa membawa masuk tentera
Negeri Selat
-
Haji Abdul Rahman Limbong ketuai
penduduk kampong bersihkan tanah tanpa menghiraukan peraturan tanah
-
Penduduk berkumpul dan membuka tanah
milik Tengku Maimunah
-
British terpaksa meminta bantuan
tengku Maimunah menyuraikan penduduk
-
Penduduk menyerang dan berjaya
menduduki bangunan kerajaan di Kuala Berang
-
British terpaksa menggunakan kuasa dan
nama sultan untuk menawan semula Kuala Berang
-
British berjaya mengalahkan tentera
Dol Said
-
Dol
Said terpaksa menyerah diri
-
Linggir tewas dalam pertempuran dengan
james Brooke
-
James Brooke membakar perkampungan
Rentap
-
James Brooke megalahkan Rentap di
Bukit Sadok
-
Rentap terpaksa berundur ke Entabai
-
Syarif masahor dan Datu Patinggi Abdul
Gapur kehilangan kuasa
-
dan hilang pengaruh terhadap penduduk
tempatan
-
Syarif
Masahor ditahan dan diserah kepada British di Singapura
-
Datu Patinggi Abdul Gapur ditahan oleh
Belanda
-
dan diserah kepada James Brooke
-
SBUB tidak menghiraukan kedudukan Mat
Salleh
-
Perkampungan Mat Salleh diserang / dibakar
-
SBUB menyerang kubuMat Salleh kali
kedua
-
Mat Salleh tewas / meninggal dunia/
terbunuh
-
British menyerang Pasir Salak
-
Dato’Maharaja Lela / Seputum
/ Pandak Lam / Pandak Indut /
dihukum gantung / mati
-
Sultan Abdullah / Ngah Ibrahim /
Syahbandar / Temenggung dibuang negeri
-
British menguasai Perak sepenuhnya
-
Dato’ Kelana Syed Abdul Rahman tertakluk di bawah penguasaan British
-
Anak buah Dato’ Bahaman di tangkap
-
Dato’ Bahaman terpaksa berundur ke
Kelantan
-
Dato’ Bahaman berpindah ke Bangkok
-
Tok Janggut terkorban
-
Serangan polis di Kuala Telemong
mengorbankan 11 orang penduduk
-
Haji Abdul Rahman Limbong ditahan
-
Dan dibuang negeri ke Makkah
[53X1= mak 10m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak
10m
|
|
5
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
M
|
Sejauh
manakah pihak kerajaan berjaya menanam semangat nasionalisme dalam kalangan
rakyat Malaysia?
-
Konsep 1 Malaysia
-
Program 1 Murid 1 sukan di semua sekolah
-
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
-
Sambutan Hari / Bulan Kemerdekaan
-
Hari Malaysia
-
Pendikan Sivik dan Kewarganegaraan
diperkenalkan di sekolah
-
Program Pusat Latihan Khidmat Negara
(PLKN)
-
Subjek Sejarah / BM wajub lulus
-
Program Rukun Tetangga
-
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
-
Bantuan Rakyat 1 Malaysia
(mana-mana jawapan yang munasabah)
(11X1=mak 10m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
|
|
6
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
|
Semangat
nasionalisme dalam kalangan generasi muda
semakin luntur :
a) Mengapakah keadaan ini berlaku ?
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat nasionalisme kepada generasi
muda pada hari
ini.
a)
Mengapakah keadaan ini berlaku ?
- Pengaruh anasir yang negatif
- Pengaruh budaya asing
- Kurang didikan agama dan kesedaran sivik
- Sikap pentingkan diri sendiri
- Senario politik semasa
- Menghasut rakyat tempatan bertindak wajar
- mempertikaikan keputusan / tindakan
kerajaan
(mana-mana
jawapan munasabah)
[8X1=mak 5m]
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat
nasionalisme kepada generasi muda pada
hari ini?
-
Memperkuatkan jati diri
-
Menghayati sejarah dan pembentukan
bangsa dan negara
-
Mengelakkan pertelingkahan antara kaum
-
Sanggup berkorban mempertahankan
negara
-
Mengutamakan kepentingan negara
daripada diri sendiri
-
Menghindari salah faham/ prasangka
negetif
-
Mengutamakan semangat perpaduan/
muhibah
(mana-mana jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
1
1
[5 m]
1
1
1
1
1
1
1
[5m]
|
|
7
|
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Terdapat sekelompok masyarakat
di negara kita yang
menganggu gugat keamanan dan keharmonian
negara kita.
a) Mengapakah
kumpulan tersebut bertindak sedemikian?
- ketidakpuasan hati terhadap tindakan
kerajaan
- Perancangan ekonomi / sosial tidak
berkesan
- Penyebaran maklumat yang terlalu pantas
- Kurang kefahaman tentang konsep
nasionalisme
- Pengaruh politik / idealogi negara luar
(mana-mana jawapan munasabah)
b) Bagaimanakah keamanan dan
keharmonian negara dapat
dikekalkan?
-
Memperkukuhkan pentadbiran kerajaan
-
Mengekalkan perpaduan kaum/
persefahaman kaum
-
Memperkukuhkan semangat nasionalisme
-
Memperkasa jati diri bangsa
-
Perancangan ekonomi / social yang
berkesan
-
Membela kehidupan rakyat
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
Mak 5M
1
1
1
1
1
1
Mak 5 m
|
|
8
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
|
Ikhtibar
yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji Nyatakan nilai-
-
Setiap kita perlu cintakan negara
-
Masyarakat perlu bersatu padu
-
Bekerjasama dalam mencapai matlamat
negara
-
Berganding bahu membangunkan negara
-
Berani menghadapi cabaran
-
Bijaksana membuat keputusan
-
Semangat kental menghadapi cabaran
-
Bertindak wajar dalam menangani
cabaran
-
Semangat perjuangan perlu dipupuk
dalam kalangan generasi muda
-
Sanggup berkorban apa saja
-
Berhati-hati dengan orang asing
-
Berfikir sebelum bertindak
-
Meningkatkan ilmu pengetahuan dari
masa ke semasa
-
Memperkukuhkan pertahanan negara
-
Bersatu teguh bercerai roboh.
-
Setia kepada raja/pemimpin
-
Tabah menghadapi cabaran
-
Menguasai teknologi pertahanan
(mana-mana
jawapan munasabah)
[18x1=mak 5m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 5 m
|
|
9
|
|
Rumusan
Mesti
menyatakan ketiga-tiga aspek yang disenaraikan iaitu:-
-
Pengetahuan
-
Iktibar
-
Harapan
Menyatakan
sekurang-kurangnya 1 isi bagi setiap aspek
-
Pengetahuan
– 1 isi
-
Iktibar – 1 isi
-
Harapan – 1 isi
Dua
lagi isi diambil daripada mana-mana aspek
(Mana-mana
jawapan lain yang munasabah)
[5X1 m =mak 5]
|
Mak 5m
|
|
No comments:
Post a Comment