BAHAGIAN A
Jawab Semua Soalan
TAMADUN HWANG HO
|
1 Peta
di bawah menunjukkan lokasi Tamadun Hwang Ho.
|
(a) Nyatakan dua kelebihan kawasan
dalam peta di atas yang menyebabkan
masyarakat neolitik menetap di situ.
(i) ........................................................................................................
(ii) ........................................................................................................
[2
markah]
(b) Bagaimanakah petempatan kekal dapat
membantu mempercepatkan
proses pembentukan tamadun
Hwang Ho ?
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(c) Berikan dua kemajuan teknologi
pertanian yang dicapai oleh masyarakat
di lembah Hwang Ho.
(i) ........................................................................................................
(ii) ........................................................................................................
[2
markah]
(d) Sejauhmanakah kemajuan teknologi
pertanian dalam (c) di atas dimanfaatkan
oleh masyarakat dunia pada abad ini ?
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Nyatakan iktibar yang boleh dipelajari daripada kejayaan masyarakat
Shang di Lembah Hwang Ho membina tamadun mereka.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
HIJRAH
|
2 Maklumat
di bawah berkaitan dengan peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w.
dan umat Islam dari Makkah ke Madinah.
|
|
||||||
|
|||||||
(a)
Nyatakan dua syarat Perjanjian di
atas.
(i) ........................................................................................................
(ii) ........................................................................................................
[2
markah]
(b)
Sejauhmanakah Perjanjian Aqabah dapat
memberikan keyakinan kepada orang Islam
Makkah untuk berhijrah ke Madinah ?
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(c) Orientalis Barat mendakwa umat Islam yang
berhijrah ke Madinah adalah
pelarian.
Kemukakan bukti untuk menyangkal
dakwaan tersebut.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(d) Adakah Hijrah membawa kebaikan terhadap
perkembangan Islam ?
Berikan penjelasan anda.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Bagaimanakah konsep Hijrah diamalkan dalam
kehidupan masyarakat masa kini ?
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
AKHBAR, MAJALAH DAN
NOVEL : PENGGERAK NASIONALISME
|
3 Rajah di bawah menunjukkan media cetak
pada tahun 1930-an yang berperanan
memberikan kesedaran kepada orang Melayu.
|
|
Akhbar : Majlis
|
Majalah : Guru
|
(a)
Nyatakan isu ekonomi dan pendidikan berkaitan
orang Melayu yang dibincangkan
oleh penulis dalam media cetak di atas.
(i) Ekonomi
………………………………………………………………………………
[1 markah]
(ii) Pendidikan
………………………………………………………………………………
[1 markah]
(b)
Penggunaan media cetak untuk membangkitkan
kesedaran masyarakat masih
relevan pada masa kini.
Berikan komen anda.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(c)
Patutkah kerajaan mengawal kebebasan akhbar
di negara kita ?
Jelaskan pendapat anda.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(d)
Generasi muda di negara kita kurang berminat
membaca bahan bacaan ilmiah.
Berikan penjelasan anda.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Mampukah
“Kempen Buku di Tangan” meningkatkan amalan membaca
dalam kalangan masyarakat di negara kita ?
Berikan hujah anda.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
REAKSI TERHADAP
PEMBENTUKAN MALAYSIA
|
4 Gambar di bawah
merujuk kepada tindakan Indonesia ke atas negara kita selepas pembentukan
Persekutuan Malaysia 1963.
|
|
(a) Nyatakan dua faktor yang
menyebabkan Indonesia mengisytiharkan konfrontasi
terhadap Malaysia.
(i) ........................................................................................................
(ii) ........................................................................................................
[2
markah]
(b) Sejauh manakah tindakan yang dilakukan
oleh Indonesia melalui slogan
“Ganyang Malaysia” memberikan kesan buruk kepada negara Malaysia
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(c) Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia
ditangani oleh pemimpin negara
kita secara bijaksana.
Buktikan.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(d) Apakah kemungkinan yang akan terjadi
kepada Malaysia, jika Konfrontasi
tidak Berjaya diselesaikan ?
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Jelaskan iktibar yang boleh kita
pelajari daripada kebijaksanaan pemimpin
negara menangani Konfrontasi Indonesia – Malaysia.
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
……..…………………………………………………………………………
[2 markah]
BAHAGIAN B
Jawab Tiga Soalan
MASYARAKAT ARAB
JAHILIAH
|
5 Zaman Jahiliah dianggap
sebagai zaman kegelapan kerana kehidupan masyarakatnya
yang kucar-kacir. Ciri kehidupan Zaman Jahiliah terus menjadi amalan dalam masyarakat
hari ini.
(a) Terangkan
ciri jahiliah yang terus menjadi amalan dalam kehidupan sosial dan ekonomi
masyarakat hari ini.
[6 markah]
(b) Semangat
asabiyah yang lahir daripada amalan sistem kabilah
boleh mendatangkan kesan buruk dalam masyarakat.
Berikan
penjelasan anda.
[4 markah]
(c) (i) Amalan jahiliah terus menjadi amalan
kehidupan masyarakat hari
ini.
Mengapakah amalan tersebut masih
berlaku ?
Kemukakan cadangan untuk
menghapuskan amalan tersebut.
[6 markah]
(ii) Nyatakan ciri masyarakat madani yang
menjadi idaman anda.
[4 markah]
PENGARUH ISLAM
TERHADAP MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL
|
6 Rajah di bawah menunjukkan sistem
pendidikan masyarakat Melayu tradisional di Tanah Melayu yang menerima pengaruh
Islam sekitar abad ke-15 Masihi.
Jenis Pendidikan
|
Institusi Pendidikan
|
Aspek Pendidikan
|
Pendidikan tidak formal
|
Keluarga
|
Menerapkan nilai moral
|
Pendidikan formal
|
Pondok
|
Menekankan ilmu agama
|
(a) Bagaimanakah
masyarakat Melayu tradisional untuk
menerapkan nilai
moral kepada anak-anak melalui pendidikan tidak formal ?
[6 markah]
(b) Pada
pandangan anda, mengapakah masyarakat Melayu tradisional sangat
menitikberatkan nilai moral dalam kehidupan mereka ?
[4 markah]
(c) (i) Pendidikan yang berasaskan sistem
pondok kurang mendapat
sambutan masyarakat kerana pelaksanaannya tidak
sistematik.
Berikan penjelasan anda.
[6 markah]
(ii) Apakah usaha yang boleh dilakukan untuk
memajukan sistem pondok
agar sejajar dengan sistem pendidikan masa kini ?
[4 markah]
PERTANIAN KOMERSIL DI
TANAH MELAYU
|
7 Gambar di bawah adalah H.N. Ridley,
Pengarah Botanic Gardens Singapura
yang bertanggungjawab memajukan sektor perladangan getah di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.
|
|
(a) Sejauh
manakah usaha yang dilakukan oleh H.N. Ridley telah membantu meningkatkan kemajuan perusahaan getah di Malaysia ?
[6 markah]
(b) Pada pandangan anda, mengapakah pihak
British berusaha menghalang orang
Melayu menanam getah ?
[4 markah]
(c) (i) Wajarkah perusahaan getah dikekalkan sebagai sumber ekonomi negara
?
Berikan
penjelasan anda.
[6 markah]
(ii) Malaysia menghadapi cabaran besar dalam usaha mengekalkan
kecemerlangan sebagai negara pengeluar
getah
asli terbesar di dunia.
Berikan
komen anda.
[4 markah]
PERKEMBANGAN
NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
|
8 Gambar di bawah berkaitan dengan gerakan
nasionalisme di Thailand.
Tahap
|
Tahap Pertama
|
Tahap Kedua
|
Pelopor
|
|
|
Pridi Phanomyong
|
Phibul
Songram
|
|
Punca
|
Kecewa terhadap amalan sistem pemerintahan beraja mutlak
|
Kebimbangan terhadap pengaruh kebudayaan
Cina
|
(a) Jelaskan situasi yang menyebabkan Pridi
Phanomyong tidak puas hati
terhadap sistem pemerintahan Raja Vajiravudh.
[4 markah]
(b) Nyatakan
usaha yang dilakukan oleh Perdana Menteri Phibul Songram untuk mengurangkan pengaruh kebudayaan kaum Cina.
[4 markah]
(c) (i) Nasionalisme
Thailand berbeza dengan nasionalisme di negara
lain kerana matlamatnya bukan untuk menuntut kemerdekaan,
sebaliknya bertujuan untuk mengekalkan kemerdekaan
negaranya.
Buktikan
kebenaran pernyataan tersebut.
[6 markah]
(ii) Mengapakah setiap warganegara Malaysia
patut menghargai nikmat
kemerdekaan ?
[6 markah]
PAKATAN MURNI
|
9 Pakatan
Murni merupakan usaha semua kaum di Tanah Melayu menghasilkan satu kerjasama dan tolak ansur politik
melalui rundingan sebagai
prasyarat untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu daripada pihak British.
(a) Terangkan empat usaha yang dilakukan oleh penduduk Tanah Melayu untuk
mengadakan pakatan murni.
[8
markah]
(b) Jelaskan kejayaan Parti Perikatan dalam
melaksanakan Pakatan Murni.
[4 markah]
(c) (i) Walaupun Pakatan Murni diusahakan sebelum negara kita mencapai
kemerdekaan, tetapi prinsip dalam pakatan murni tersebut perlu dipatuhi sampai
bila-bila.
Berikan
komen anda.
[4 markah]
(ii) Adakah Pakatan Murni yang diusahakan
pada zaman kemerdekaan
dahulu menguntungkan kaum tertentu sahaja ?
Kemukakan
hujah anda.
[4 markah]
RANCANGAN PEMBANGUNAN
LIMA TAHUN (DASAR EKONOMI BARU)
|
10 Jadual
di bawah berkaitan dengan Rancangan Pembangunan Lima Tahun Tahap Kedua (1971 – 1990) di negara
kita.
Rancangan Malaysia Kedua (1971 – 1975)
|
|
DASAR EKONOMI BARU (DEB)
|
Rancangan Malaysia Ketiga (1976 – 1980)
|
||
Rancangan Malaysia Keempat (1981 – 1985)
|
||
Rancangan Malaysia Kelima (1985 – 1990)
|
(a) Terangkan matlamat Dasar Ekonomi Baru (DEB) .
[4 markah]
(b) Jelaskan usaha yang telah dilaksanakan oleh kerajaan untuk mencapai
matlamat Dasar Ekonomi Baru (DEB).
[6 markah]
(c) (i) Sejauhmanakah
Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah berjaya mengubah
keadaan sosioekonomi masyarakat luar bandar di Malaysia
?
[4 markah]
(ii) Apakah peranan generasi muda untuk menjadikan
Malaysia sebagai
negara maju yang berpendapatan tinggi ?
[6 markah]
KEMUNCULAN BLOK DUNIA
DAN PERANG DINGIN
|
11 Jadual di bawah adalah dua blok dunia
yang wujud dan saling bersaing antara
satu sama lain.
Blok Dunia
|
Negara Teraju
|
Blok Kapitalis
|
Amerika Syarikat dan
Britain
|
Blok Komunis
|
Rusia dan China
|
(a) Terangkan
perbezaan ciri kedua-dua blok di atas.
[6 markah]
(b) Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah
berlakunya persaingan
antara Blok Kapitalis dan Blok Komunis ?
[4 markah]
(c) (i) Negara-negara
di dunia tidak patut dibahagikan mengikut blok
di atas.
Apakah
komen anda ?
[6 markah]
(ii) Sebagai negara yang berpegang kepada
prinsip aman, bebas dan
berkecuali, apakah peranan yang patut dilakukan oleh Malaysia untuk menghapuskan
Blok Dunia ?
[4 markah]
KERTAS SOALAN TAMAT
No comments:
Post a Comment