Cabaran Pertama:
Semua lapisan masyarakat perlu
memperlihatkan kesediaan dan bersikap lebih terbuka menghadapi cabaran
perkembangan yang pesat dalam teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang
dikuasai pengaruh bahasa asing khususnya, bahasa Inggeris. Oleh itu, mampukah
penggiat-penggiat bahasa Melayu menggunakan ICT sebagai alat penyelidikan,
perkakasan, perisian, aplikasi dan lain-lain untuk pembangunan bahasa Melayu
dengan lebih aktif dan berkesan pada masa depan? Malah perlu diterima sebagai
cabaran bahawa bahasa Melayu perlu bersaing dengan berkesan dari sudut peristilahan
sains dan teknologi berbanding bahasa Inggeris. Namun begitu, kejayaan negara
Korea Selatan dan Jepun maju dalam bidang sains dan teknologi dengan tetap
mempertahankan bahasa ibundanya banyak kali dijadikan contoh yang sesuai dengan
sosio budaya kita. Bahasa Inggeris tetap dipelajari sebagai bahasa kedua dan
antarabangsa hari ini, lebih-lebih lagi dalam era globalisasi dan liberalisasi.
Oleh itu, tiada halangan untuk kita menjejaki kejayaan kedua-dua negara
tersebut.
Cabaran Kedua:
Masyarakat bahasa Melayu mesti
mengguna, mengukuh dan memperluaskan bahasa Melayu di peringkat maya untuk
tujuan kenegaraan dan membezakan jati diri masyarakat berbahasa Melayu dengan
masyarakat-masyarakat bahasa yang lain. Ini adalah kerana kejayaan menonjolkan
imej, kesediaan dan kemampuan bersaing akan memberi impak positif terhadap
generasi muda yang mencari identiti sebagai model. Bahasa Melayu boleh mengisi
kekosongan ini dan memberi inspirasi baharu ke arah masa depan yang lebih cemerlang.
Oleh itu, program pemerkasaan bahasa Melayu yang terancang dan direalisasikan
dengan berkesan dapat melahirkan sebuah bangsa Malaysia moden. Moden dalam
konteks ini mengarah kepada pembentukan satu tamadun bangsa yang berasaskan
kepada keutuhan negara bangsa yang berteraskan bahasa, budaya dan pemikiran
Malaysia. Justeru, berdampinglah dengan pihak Institusi Pengajian Tinggi Awam
dan Swasta dalam hal mewujudkan kerjasama yang lebih erat dalam membangunkan
jati diri masyarakat Malaysia bertunjangkan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan
sebagai bahasa yang dapat menjadi wasilah perpaduan Pendayaupayaan Bahasa,
Agama dan Transformasi Masyarakat Bab 1: Memperkukuh Peranan Bahasa Melayu
Dalam Dunia Teknologi rakyat yang berlainan latar keturunan dan bahasa yang
berkesan untuk pentadbiran, undang-undang, pendidikan, perdagangan dan lain-lain
cabang kehidupan.
Cabaran Ketiga:
Daripada perspektif sejarah,
seharusnya ICT menjadi saluran penggunaan bahasa Melayu untuk meneruskan
kesinambungan status sejarahnya sebagai bahasa lingua franca dalam cabaran ICT pada
masa depan. Bahasa Melayu perlu cukup kukuh, mantap dan bersedia untuk
membolehkannya terlibat dalam apa sahaja bidang
atau sub-bidang ilmu
pengetahuan yang wujud dalam kehidupan dan seiringan dengan bahasa-bahasa moden
lain seperti bahasa Inggeris, Mandarin, Sepanyol, Perancis, Korea, Jepun dan
lain-lain. Malah bahasa China/Mandarin sedang mara ke hadapan untuk menjadi
sebahagian daripada bahasa-bahasa utama yang digunakan dalam dunia internet
hari ini (Top 3 Internet Languages 2013). Kenyataan di bawah pula membuktikan
perkembangan pesat media sosial di Malaysia yang akan membolehkan bahasa Melayu
memainkan peranan dalam persada teknologi maya dengan aktif. Mengikut Simon
Kemp dalam laporan Digital, Social & Mobile in 2015, Malaysia mempunyai
30.1 juta penduduk pada tahun 2015 dan 73% adalah penduduk bandar. Daripada
jumlah itu, Malaysia mempunyai 20.1% pengguna internet iaitu 66% daripada keseluruhan
penduduknya. Setiap pengguna media sosial meluangkan masa 3 jam 27 minit setiap
hari secara purata. Media sosial paling popular di Malaysia ialah WhatsApp, 38%
penduduk mempunyai aplikasi WhatsApp. Kedua, Facebook yang mana 32% adalah
pemegang akaun manakala 29% menggunakan Facebook Messenger. Jelas sekali,
penggunaan media sosial semakin berkembang pesat di Malaysia (Berita Harian 7
Mac 2015). Keadaan ini diperkukuhkan melalui “Top Ten Languages in the Internet
2013” yang membuktikan perkaitan kenyataan di atas tentang tahap penggunaan
internet rakyat Malaysia.
Cabaran Keempat:
Evolusi terhadap bahasa Melayu
turut berlaku dalam perkembangan era ICT. Penggunaan bahasa Melayu di internet
semakin meluas di mana semakin ramai pengguna-pengguna mengeksploitasi kemudahan-kemudahan
komunikasi tersebut. Ini dibuktikan dengan terdapatnya banyak laman berbahasa
Melayu di internet yang dibentuk dari negara-negara seperti Malaysia,
Indonesia, Brunei, Singapura dan lain-lain. Perkembangan ini juga diiringi
dengan penyediaan kemudahan e-mail dan chat yang secara tidak langsung membantu
melestarikan bahasa Melayu. Penerimaan pakai internet ini telah membawa proses
evolusi bahasa Melayu ke peringkat maya pada masa depan. Kesan daripada
penggunaan ruang siber yang serba luas telah menghasilkan istilah-istilah
baharu dalam ‘Bahasa Melayu Internet’. Misalnya, perkataan-perkataan seperti
kang (nanti), a’kum (assalamualaikum), w’lam (wa’alaikumsalam), dowang (mereka),
tipon (telefon) dan persal (mengapa). Pengubahsuaian juga telah dibuat kepada
kata ganti nama seperti sayer (saya), dier (dia) dan nko (engkau). Begitu juga,
dengan kata tanya telah diubahsuai seperti biler (bila), camner (bagaimana) dan
maner (mana). Situasi ini merupakan satu percubaan yang pramatik dan menarik
dalam evolusi bahasa Melayu. Namun begitu, manupulasi bahasa seumpama ini jika
tidak dibendung mampu memudaratkan pengguna dan nilai bahasa itu sendiri. Oleh
itu, amalan seperti ini hendaklah dipantau kerana akan menghasilkan ayat-ayat
yang menyeleweng daripada hukum-hukum tatabahasa.
Cabaran Kelima:
Kita seringkali mendengar
penutur bahasa Melayu menggunakan standard bahasa yang rendah. Bahasanya
bercampur aduk, iaitu bahasa Melayu dengan Inggeris. Percampuran itu dilakukan
pada setiap peringkat penguasaan bahasa, sebutan, ejaan, imbuhan, frasa, ayat,
kosa kata, makna dan peribahasa. Pencemaran bahasa adalah satu fenomena yang
telah lama wujud akibat daripada penggunaan teknologi seperti Sistem Pesanan
Ringkas (SMS) melalui penggunaan telefon bimbit dan chatting di laman maya seperti
internet, WhatsApp, Facebook, Twitter, dan lain-lain. Kebanjiran dan ketaksuban
golongan belia dan masyarakat pada penggunaan teknologi kini semakin meluas
seiring dengan perkembangan teknologi global dan kita turut terkena tempiasnya apabila
tidak dapat mengelakkan kesan buruk akibat lonjakan paradigma tersebut. Ini
akhirnya, menyebabkan fenomena pencemaran bahasa dalam sistem pendidikan
apabila ada pelajar yang turut menggunakan bahasa singkatan, simbol, istilah
dan sebagainya yang tidak dibenarkan dalam pembelajaran mereka ketika menulis
esei atau menjawab dalam peperiksaan.
Cabaran Keenam:
Pengurangan peranan bahasa
Melayu dalam sistem pendidikan sebagai kesan pelaksanaan beberapa keputusan,
seperti pengajaran subjek-subjek berasaskan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
di sekolah, peningkatan dan peluasan bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar
kursus di IPTA dan juga pengecualian pengajaran di IPTS dalam bahasa asing
serta pengecualian pengajaran bahasa Melayu sebagai subjek wajib. Ia bermula
apabila Akta Pendidikan 1996, tidak dihormati apabila asas itu diketepikan dengan
keputusan pengajaran sains dan matematik serta subjek-subjek teknikal dalam
bahasa Inggeris, bermula pada tahun 2003. Sesudah enam tahun berlangsung, dasar
yang bertentangan dengan Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan
Kebangsaan serta mendatangkan musibah kepada majoriti generasi muda negara ini
telah diputuskan untuk dimansuhkan sepenuhnya pada tahun 2012 dan digantikan
dengan MBMMBI (Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris) dan
dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, peranan bahasa kebangsaan
dalam bidang pendidikan diberi penegasan semula (Awang Sariyan, 2013).
Cabaran Ketujuh:
Kenyataan pemimpin yang tidak
prihatin atau tanpa usul periksa fakta-fakta sejarah telah merendahkan taraf
dan relevannya bahasa Melayu. Ini juga sedikit sebanyak telah menghakis
keyakinan masyarakat kepada bahasa Melayu. Ini bertentangan dengan usaha DBP
untuk menggalakkan sektor swasta menggunakan bahasa kebangsaan pada papan
perniagaan dan iklan mereka, pemimpin bertaraf menteri tersebut bertindak
sebaliknya, apabila mengatakan bahasa kebangsaan tidak akan diwajibkan lagi
pada papan perniagaan dan iklan. Beliau mengabaikan kerja keras pejuang bahasa
yang didakwanya berfikiran sempit, lalu menyeru agar digiatkan usaha meluaskan
penggunaan bahasa Inggeris untuk mencapai kemajuan dan tidak menghormati salah
satu asas kenegaraan, iaitu bahasa kebangsaan, mengisytiharkan bahawa urusan di
kementeriannya dilaksanakan dengan menggunakan bahasa Inggeris (The STAR 1
January 2004). Kenyataan yang bersifat paradoks ini merupakan salah satu
cabaran yang sewajarnya ditangani dengan tegas oleh kepimpinan negara.
Cabaran Kelapan:
Penguatkuasaan penggunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan di tempat awam memerlukan ketegasan dan
keselarasan termasuk tindakan undang-undang dalam sektor tertentu seperti
majlis-majlis tempatan (bandaraya, perbandaran dan daerah), penyiaran
(Kementerian Komunikasi dan Multimedia/Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia
Malaysia) termasuk organisasi dan individu yang menggunakan bahasa Melayu di
premis masing-masing. Sikap acuh tidak acuh menjadi penghalang kepada
perkembangan bahasa Melayu kerana seolah-olah wujud persepsi bahawa bahasa
Melayu hanya sesuai digunakan dalam urusan pentadbiran kerajaan. Malah
penggunaan bahasa Melayu dalam sektor swasta belum menyerlah kerana masih ada
pihak yang beranggapan bahawa bahasa Melayu tiada nilai komersial dalam perniagaan.
No comments:
Post a Comment