Mesopotamia
(dari bahasa Yunani, yang bermaksud 'di antara dua sungai') adalah sebuah
kawasan purba yang terletak di timur laut timur yang terletak di timur laut
oleh Pegunungan Zagros dan di tenggara oleh Dataran Tinggi Arab, sama dengan
Iraq hari ini, kebanyakannya, tetapi juga sebahagian moden Iran, Syria dan
Turki.
'Dua
sungai' namanya merujuk kepada sungai Tigris dan sungai Euphrates dan tanah itu
dikenali sebagai 'Al-Jazirah' (pulau) oleh orang-orang Arab yang merujuk ahli
Mesir J.H. Breasted kemudiannya menamakan Bulan Sabit Fertil, di mana peradaban
Mesopotamia bermula.
PENGENALAN
Tidak
seperti tamadun Mesir atau Greece yang lebih bersatu, Mesopotamia adalah
koleksi pelbagai budaya yang satu-satunya ikatan sebenar adalah skrip mereka,
tuhan-tuhan mereka, dan sikap mereka terhadap wanita. Sebagai contoh, adat
istiadat sosial, undang-undang, dan bahkan bahasa Akkad, tidak dapat dianggap
sesuai dengan Babel; Walau bagaimanapun, nampaknya hak wanita, kepentingan
literasi, dan pantheon para dewa benar-benar dikongsi di seluruh rantau ini
(walaupun tuhan-tuhan mempunyai nama yang berlainan di berbagai daerah dan
masa). Hasilnya, Mesopotamia harus difahami dengan lebih baik sebagai rantau
yang menghasilkan pelbagai empayar dan tamadun dan bukannya tamadun tunggal. Walaupun
demikian, Mesopotamia dikenali sebagai "buaian tamadun" terutamanya
kerana dua perkembangan yang berlaku di sana, di wilayah Sumer, pada milenium
keempat BCE:
kebangkitan
bandar seperti yang kita kenali pada entiti hari ini.
ciptaan
penulisan (walaupun penulisan juga diketahui telah berkembang di Mesir, di
Lembah Indus, di China, dan telah mengambil bentuk secara bebas di
Mesoamerika).
Penciptaan roda juga dikreditkan ke Mesopotamia dan, pada tahun 1922 CE, ahli arkeologi Sir Leonard Woolley menemui "sisa-sisa dua kereta roda empat, [di lokasi kota kuno Ur] kenderaan beroda tertua dalam sejarah pernah ditemui, bersama dengan tayar kulit mereka "(Bertman, 35). Perkembangan atau ciptaan penting lain yang dikreditkan ke Mesopotamia termasuk, tetapi tidak terhad kepada, pembiakan haiwan, pertanian, alat umum, persenjataan dan peperangan yang canggih, perang, wain, bir, penandaan masa ke dalam jam, minit, dan saat , upacara keagamaan, belayar (kapal layar), dan pengairan. Orientalist Samuel Noah Kramer, sebenarnya, telah menyenaraikan 39 'pertama' dalam tamadun manusia yang berasal dari Sumer. Ini termasuk:
The First Schools, The First Case of `Apple
Polishing’, The First Case of Juvenile Delinquency, The First `War of Nerves’, The First Bicameral
Congress, The First Historian, The First Case of Tax Reduction, The First `Moses’, The First Legal Precedent, The
First Pharmacopoeia, The First `Farmer’s Almanac’, The First Experiment in
Shade-Tree Gardening, Man’s First Cosmogony and Cosmology, The First Moral
Ideals, The First `Job’, The First Proverbs and Sayings, The First Animal
Fables, The First Literary Debates, The First Biblical Parallels, The First
`Noah’, The First Tale of Resurrection, The First `St. George’, The First Case
of Literary Borrowing, Man’s First Heroic Age, The First Love Song, The First
Library Catalogue, Man’s First Golden Age, The First `Sick’ Society, The First
Liturgic Laments, The First Messiahs, The First Long-Distance Champion, The
First Literary Imagery, The First Sex Symbolism, The First Mater Dolorosa, The
First Lullaby, The First Literary Portrait, The First Elegies, Labor’s First
Victory, The First Aquarium.
Penggalian
arkeologi bermula pada tahun 1840-an telah mendedahkan penempatan manusia sejak
10,000 SM di Mesopotamia yang menunjukkan bahawa keadaan subur tanah di antara
dua sungai membolehkan orang pemburu kuno untuk menetap di tanah, menghidupkan
binatang, dan memperhatikan pertanian. Perdagangan tidak lama kemudian diikuti,
dan dengan kemakmuran datang urbanisasi dan kelahiran bandar. Secara umumnya,
penulisan dicipta kerana perdagangan, daripada keperluan untuk komunikasi jarak
jauh, dan untuk menjaga lebih berhati-hati.
AGAMA
Mesopotamia
dikenali pada zaman dahulu sebagai pusat pembelajaran, dan dipercayai bahawa
Thales dari Miletus (kira-kira 585 SM, yang dikenali sebagai 'ahli falsafah
pertama') belajar di sana. Seperti yang dikatakan orang-orang Babilonia bahawa
air adalah "prinsip pertama" dari mana semua yang lain mengalir, dan
sebagai Thales terkenal dengan tuntutan itu, nampaknya dia mungkin belajar di
rantau ini.
Usaha
intelektual sangat dihargai di Mesopotamia, dan sekolah-sekolah (terutamanya
yang dikhususkan untuk kelas imam) dikatakan banyak seperti kuil dan mengajar
membaca, menulis, agama, undang-undang, perubatan, dan astrologi. Terdapat
lebih daripada 1,000 dewa di pantheon dewa-dewa budaya Mesopotamia dan banyak
cerita mengenai tuhan-tuhan (antara mereka, mitos penciptaan, Enuma Elish).
Secara umumnya diterima bahawa kisah-kisah alkitabiah seperti Kejatuhan Manusia
dan Banjir Nuh (antara yang lain) berasal dari Mesopotamia, kerana mereka
mula-mula muncul dalam karya Mesopotamia seperti Mitos Adapa dan Epik
Gilgamesh, yang tertua tertulis cerita di dunia. Orang-orang Mesopotamia
percaya bahawa mereka adalah rakan sekerja dengan para dewa dan bahawa tanah itu
ditimbulkan dengan roh dan setan (walaupun `iblis 'tidak boleh dipahami dalam
arti moden, Kristian).
Permulaan
dunia, mereka percaya, adalah kemenangan oleh para tuhan atas kuasa kekacauan
tetapi, walaupun para tuhan telah menang, ini tidak bermakna kekacauan tidak
boleh datang lagi. Melalui ritual harian, perhatian kepada dewa-dewa, amalan
pengebumian yang betul, dan kewajipan sivik yang mudah, rakyat Mesopotamia
merasakan mereka membantu mengekalkan keseimbangan di dunia dan memelihara
kekuatan kekacauan dan kemusnahan. Bersama dengan jangkaan bahawa seseorang
akan menghormati orang tua dan merawat orang yang menghormati, rakyat juga
menghormati para dewa melalui pekerjaan yang mereka lakukan setiap hari.
PEKERJAAN
Lelaki
dan wanita juga bekerja, dan "kerana Mesopotamia purba pada asasnya adalah
sebuah masyarakat agrarian, pekerjaan utama menanam tanaman dan meningkatkan
ternakan" (Bertman, 274). Pekerjaan lain termasuk ahli tulis, penyembuh,
tukang, tukang tenun, tukang periuk, tukang sepatu, nelayan, guru, dan imam
atau pendeta. Bertman menulis:
At
the head of society were the kings and priests served by the populous staff of
palace and temple. With the
institution of standing armies and the spread of imperialism, military officers
and professional soldiers took their place in Mesopotamia’s expanding and
diverse workforce. (274)
Wanita
menikmati hak yang hampir sama dan boleh memiliki tanah, memfailkan perceraian,
memiliki perniagaan sendiri, dan membuat kontrak dalam perdagangan. Pengeluar
awal bir dan wain, serta penyembuh dalam masyarakat, pada mulanya wanita.
Dagangan ini kemudiannya diambil alih oleh lelaki, seolah-olah, apabila ia menjadi
jelas mereka pekerjaan yang lumayan. Walau bagaimanapun, kerja yang dilakukan
itu tidak pernah dianggap sebagai 'pekerjaan' tetapi sumbangan seseorang kepada
masyarakat dan, dengan lanjutan, kepada usaha dewa-dewa untuk menjaga dunia
dengan aman dan harmoni.
BANGUNAN
Kuil,
di pusat setiap bandar (sering di atas platform yang dibangkitkan),
melambangkan kepentingan dewa pelindung kota yang juga akan disembah oleh apa
saja masyarakat yang dipengerusikan oleh bandar. Mesopotamia melahirkan
kota-kota pertama di dunia yang sebahagian besarnya dibina oleh bata yang
dikeringkan matahari. Dalam kata-kata Bertman:
The
domestic architecture of Mesopotamia grew out of the soil upon which it stood.
Unlike Egypt, Mesopotamia –especially in the south– was barren of stone that could
be quarried for construction.” The land was equally devoid of trees for timber,
so the people “turned to other natural resources that lay abundantly at hand:
the muddy clay of its riverbanks and the rushes and reeds that grew in their
marshes. With them, the Mesopotamians created the world’s first columns,
arches, and roofed structures. (285)
Rumah-rumah
sederhana dibina dari bungkusan buluh yang dibuang bersama-sama dan dimasukkan
ke dalam tanah, sementara rumah-rumah yang lebih rumit dibina daripada bata
tanah liat yang dikeringkan matahari (satu amalan diikuti kemudian oleh orang
Mesir). Kompleks bandar dan kuil, dengan
ziggurats terkenal mereka (struktur langkah piramid asli ke rantau ini),
semuanya dibina menggunakan batu bata dari tanah liat yang dibakar yang
kemudian dicat.
Dewa-dewa
itu dianggap hadir dalam perancangan dan pelaksanaan setiap projek bangunan dan
doa-doa yang sangat spesifik, dibacakan dalam susunan set kepada dewa yang
tepat, dianggap sangat penting dalam keberhasilan projek dan kemakmuran para
penghuni rumah.
Mana-mana
kerajaan atau empayar diadakan di Mesopotamia, dalam apa jua tempoh sejarah,
peranan penting para dewa dalam kehidupan rakyat tidak dimansuhkan. Kehormatan
ini untuk ilahi mencirikan kehidupan kedua-dua pekerja dan raja. Ahli sejarah
Helen Chapin Metz menulis:
The precariousness of existence in southern
Mesopotamia led to a highly developed sense of religion. Cult centers such
as Eridu, dating back to 5000
BCE, served as important centers of pilgrimage and devotion even before the
rise of Sumer. Many of the most important Mesopotamian cities emerged in areas
surrounding the pre-Sumerian cult centers, thus reinforcing the close
relationship between religion and government. (2)
Peranan
raja itu telah ditubuhkan pada suatu ketika selepas tahun 3600 SM dan, tidak
seperti para imam yang memerintah sebelum itu, raja berurusan secara langsung
dengan rakyat dan membuat kehendaknya jelas melalui undang-undang sendiri. ebelum
konsep seorang raja, penguasa imam dipercayai telah menetapkan undang-undang
menurut ajaran agama dan menerima mesej ilahi melalui tanda-tanda; raja, sambil
tetap menghormati dan mengabadikan tuhan-tuhan, dianggap sebagai wakil yang
kuat dari dewa-dewa itu untuk dapat berbicara dengan kehendak mereka melalui
perintah sendiri, menggunakan suara sendiri.
Ini
paling jelas dilihat dalam undang-undang Hammurabi Babylon yang terkenal (tahun
1792-1750 SM), tetapi penguasa yang mendakwa hubungan langsung dengan
tuhan-tuhan itu adalah biasa sepanjang sejarah Mesopotamia, terutama dalam raja
Akkadian Naram-Sin (r. 2261-2224 SM) yang pergi jauh untuk mengisytiharkan diri
sebagai tuhan yang berilmu. Raja bertanggung jawab atas kebajikan rakyatnya dan
seorang raja yang baik, yang memerintah sesuai kehendak ilahi, diakui oleh
kemakmuran rantau yang ia memerintah.
Namun,
penguasa yang sangat cekap, seperti Sargon of Akkad (rd 2334-2279 SM), harus
berhadapan dengan pemberontakan dan pemberontakan yang berterusan oleh
puak-puak, atau seluruh wilayah, yang bertanding dengan legitimasinya. Memandangkan
Mesopotamia begitu luas di rantau ini, dengan begitu banyak budaya dan etnik
yang berbeza di dalam sempadannya, satu pemerintah yang cuba menguatkuasakan
undang-undang kerajaan pusat akan selalu ditemui dengan tentangan dari beberapa
suku.
No comments:
Post a Comment