TAJUK 11.3 – Pembangunan dan Perpaduan Bangsa
Huraikan
dasar-dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah
negara maju.
Bil
|
Format
|
Perincian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan
|
1.Pengenalan
Jelaskan dasar-dasar pembangunan sosial yang
dilaksanakan di Negara kita.
|
5
markah
|
2
|
Isi dan Huraian
|
2.Huraikan dasar-dasar pembangunan:
i. Rukun Negara
ii. Akta
Bahasa kebangsaan
iii. Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
|
30
markah
|
|
|
3.Penyata Razak 1956 dan Penyata
Rahman
Talib 1960.
Jelaskan
kandungan Penyata Razak dan
Penyata Rahman Talib yang menjurus
kea rah
perpaduan kaum di Malaysia.
|
15
markah
|
|
|
4.Merasionalkan dasar-dasar pembangunan
sosial dalam konteks menjamin
perpaduan kaum di Malaysia.
Bagaimanakah kita memanfaatkan dasar –dasar
pembangunan sosial yang telah dilaksanakan kea rah mewujudkan perpaduan kaum.
|
15
markah
|
|
|
5.Kejayaan Negara setelah melaksanakan
dasar-dasar pembangunan social.
Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan kejayaan yang dicapai setelah memenfaatkan dasar-dasar pembangunan
sosial Negara.
|
10
markah
|
|
|
6.Cabaran menjadikan Malaysia sebuah negara yang
harmoni dan sejahtera.
i. Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia
untuk mewujudkan keharmonian dan
kesejahteraan .
ii. Nayatakan langkah-langkah untuk mengatasi
cabaran di atas.
|
10
markah
|
|
|
7. Penerapan nilai-nilai murni/ ikhtibar /
patriotism daripada Dasar-dasar pembangunan social Negara.
Nyatakan nilai-nilai murni / ikhtibar / patriotisme
yang perlu ada pada diri pelajar dalam memupuk perpaduan kaum di Malaysia.
|
10
markah
|
3
|
Kesimpulan
|
8. Rumusan
i.Pengetahuan yang diperoleh
ii.Ikhtibar kepada diri, bangsa dan Negara
iii.Harapan untuk masa depan agar warganegara dalam
harmoni dan sejahtera.
|
5
markah
|
Cadangan jawapan
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
|
1.Pengenalan
Dasar-dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan di
negara kita.
·
pembangunan sosial penting
untuk perpaduan
·
pembangunan sosial dan
ekonomi saling melengkapi
·
pembangunan sosial melalui
bidang pendidikan
·
penglibatan aktiviti sosial
·
Rukun Negara
·
Dasar Pendidikan Kebangsaan
·
Falsafah Pendidikan Negara
·
Akta Bahasa Kebangsaan
·
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
·
Sukan Untuk Perpaduan
|
5 markah
|
|
Dasar-dasar pembangunan:
i. Rukun Negara
·
Dibentuk kesan peristiwa 13
mei 1969
·
Majlis gerakan Negara
(MAGERAN) bertanggungjawab mengambil alih
pentadbiran Negara
·
Menubuhkan majlis perudingan
Negara untuk membincang isu perpaduan
·
Membentuk idealogi Negara
(RUKUN NEGARA) pada 31 0gos 1970
·
Matlamat Rukun Negara untuk
mengukuhkan perpaduan
·
Memelihara corak hidup
demokratik
·
Mencipta sebuah masyarakat
yang adil
·
Menjamin sikap Liberal
terhadap tradisi kebudayaan yang pelbagai
·
Membina masyarakat progresif yang akan menggunakan Sains dan
Teknologi
·
Prinsip Rukun Negara
ü Kepercayaan Kepada Tuhan
ü Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
ü Keluhuran Perlembagaan
ü Kedaulatan Undang-Undang
ü Kesopanan dan Kesusilaan
ii. Akta
Bahasa kebangsaan
·
Termaktub dalam perkara 152
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
·
Menjamin perpaduan rakyat
·
Langkah memajukan Bahasa
Melayu
ü Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka
ü Pelancaran Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa
ü Penggunaan slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”
ü Penubuhan sekolah menengah berasrama penuh menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
ü Cth: Sekolah Alam Shah, Sekolah Seri Puteri dan Sekolah Sultan
Abdul Halim
ü Pengenalan Akta Bahasa Kebangsaan 1967
ü Bermula 1970 bahasa pengantar di sekolah Inggeris di tukar kepada
bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
ü Penuuhan Universiti Kebangsaan Malaysia menggunakan Bahasa Melayu
sebagai bahasa ilmu
ü Bermula 1982 Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua jenis
sekolah
ü Pengunaan Bahasa Melayu di Mahkamah bermula 1990
iii. Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
·
Lahir daripada gagasan
Kongres Kebudayaan kebangsaan
·
Tujuan untuk perpaduan
·
Mengekalkan identiti Malaysia
·
Memelihara keperibadian
Kebangsaan
·
Meningkatkan kualiti
kehidupan
·
Kebudayaan rakyat asal rantau
Melayu sebagai tunjang
·
Unsur-unsur kebudayaan lain
yang wajar dan sesuai diterima
·
Islam sebagai unsure
terpenting
|
30 markah
|
|
Kandungan Penyata Razak dan Penyata Rahman Talib yang menjurus
kearah perpaduan kaum di Malaysia.
(i)
Penyata Razak
·
Di Pengerusikan oleh Dato Abd
Razak Hussein/Menteri Pelajaran
·
Dua elemen penting untuk
perpaduan
·
Sistem persekolahan yang sama
bagi semua penduduk
·
Penyeragaman kurikulum yang
bercorak kebangsaan
·
Penubuhan sekolah umum/rendah
·
Menggunakan Bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar
·
Tubuh sekolah jenis
umum/rendah
·
Bahasa pengantarnya Bahasa
Inggeris, Cina dan Tamil
·
Sekolah menengah Melayu guna
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
·
Sekolahmenengah Inggeris duna
Bahasa Inggeris sebaga bahasa pengantar
·
Bahasa Melayu dan Bahasa
Inggeris wajib diajar di semua sekolah
·
Penyata Razak dijadikan
Ordinan Pelajaran 1957
(ii) Penyata Rahman Talib
·
Dipengerusikan oleh Encik
Abdul Rahman Hj. Talib/Menter Pelajaran
·
Ditubuh untuk kaji Ordinan
Pelajar 1960
·
Dikenali sebagai laporan
Rahman Talib 1960
·
Tujuan memupuk semangat
perpaduan kaum
·
Sekolah umum dijadikan
sekolah kebangsaan
·
Sekolah jenis umum dijadikan
sekolah jenis kebangsaan
·
Pelajaran percuma kepada
semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturunan dan agama
·
Penggunaan Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan
·
Sekolah rendah yang
mengggunaka Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada Bahasa
Melayu
·
Bahasa Melayu dijadikan
bahasa pengantar di semua sekolah menengah
·
Pelajarn agama Islam diajar
di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang 15 orang
pelajar Islam
·
Bahasa Cina dan Bahsa Tamil
diajar di sekolah kebangsaan sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 15 orang
pelajar
·
Semua peperiksaan awam
diadakan dalam bahasa kebangsaan
·
Laporan Rahman Talib diterima
dan digubal menjadi Akta Pelajaran 1961
|
15 markah
|
|
Merasionalkan dasar-dasar pembangunan
sosial dalam konteks menjamin
perpaduan kaum di Malaysia.
Bagaimanakah kita memanfaatkan dasar –dasar
pembangunan sosial yang telah dilaksanakan kearah mewujudkan perpaduan kaum.
·
Menanam idelogi negara
melalui Rukun Negara kepada semua rakyat
·
Membentu masyarakat yang
demokratik
·
Menghormati tradisi dan
budaya semua kaum
·
Melahirkan masyarakat yang
beragama
·
Membentuk masyarakay yang
bertanggungjawab
·
Melahirkan rakyat yang taat
setia kepada raja dan Negara
·
Mematuhi perlembagaan dan undang-undang
Negara
·
Melahirkan rakyat yang
bersopan dan bertatasusila
·
Menjamin kehidupan yang
harmoni
·
Rakyat saling menghormati
·
Memupuk perpaduan melalui
penggunaan bahasa kebangsaan
·
Melahirkan masyarakat yang
berpendidikan
·
Melahirkan sumber tenaga
untuk Negara
·
Melahiran masyarakat yang
berdisiplin
·
Membentuk masyarakat yang
sihat jasmani, emosi dan rohani
·
Membentuk masyarakat yang
mempunyai hala tuju
·
Membentuk bangsa yang
mempunyai jati diri
·
Melahirkan rakyat yang
beridentiti Malaysia
·
Melahiran generasi muda yang
bertunjangkan identity bangsa dan Negara
|
15 markah
|
5
|
Kejayaan Negara setelah melaksanakan dasar-dasar pembangunan sosial.
Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan kejayaan yang dicapai setelah memanfaatkan dasar-dasar
pembangunan sosial Negara.
·
Melahirkan rakyat yang
beridentitikan Malaysia
·
Mengugukuhkan perpaduan
·
Melahirkan rakyat yang cinta
akan Negara
·
Merealisasikan konsep 1
Malaysia
·
Melahirkan masyarakat yang
berdaya saing
·
Membentuk masyarakat yang
mematuhi undang-undang
·
Melahirkan masyarakat yang
mentaati pemimpin
·
Melahirkan masyarakat yang
sihat mental dan fizikal
·
Membentuk rakayat yang
mempunyai jati diri
·
Melahirkan masyarakat yang
penyayang
·
Membentuk masyarakat yang
mempunyai semangat meneroka
·
Membentuk masyarakat yang
kreatif dan inovatif
·
Membentuk masyarakat yang
berinovasi
·
Meningkatkan kualiti
kehidupan
·
Melahirkan masyarakat yang
berpengetahuan
(Mana-mana
yang munasabah)
|
10 markah
|
6
|
Cabaran menjadikan Malaysia sebuah negara yang
harmoni dan sejahtera.
i. Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia untuk
mewujudkan keharmonian dan
kesejahteraan .
·
Perbezaan fahaman politik
·
Pengaruh budaya asing
·
Kebebasan media
·
Cabaran Globalisasi
·
Gejala sosial
·
Fahaman ekstrem
·
Penyalahgunaan dadah
·
Ancaman seks bebas
(Mana-mana
yang munasabah)
ii. Nayatakan langkah-langkah untuk mengatasi
cabaran di atas.
·
Memantapkan pendidikan agama
·
Konsep 1 Malaysia
·
Mengawal kebebasan media
·
Program Latihan Khidmat
Negara
·
Program 1 Murid 1 Sukan
·
Klinik 1 Malaysia
·
Bantuan Rakyat 1 Malaysia
·
Kedai Rakyat 1 Malaysia
(Mana-mana yang munasabah)
|
10 markah
|
7
|
Penerapan nilai-nilai murni/ ikhtibar / patriotism
daripada Dasar-dasar pembangunan sosial Negara.
Nyatakan nilai-nilai murni / ikhtibar / patriotisme
yang perlu ada pada diri pelajar dalam memupuk perpaduan kaum di Malaysia.
·
Hormat menghaormati
·
Bercita-cita tinggi
·
Kerjasama antara kaum
·
Mengekalkan tradisi
·
Berbudaya penyayang
·
Bertoleransi
·
Mementingkan ilmu
·
Kreatif dan inovatif
·
Berdaya saing
·
Mematuhi undang-undang
·
Menghormati pemimpin
·
Budaya berterima kasih
·
Memantapkan amalan berbudi
bahasa
(Mana-mana yang munasabah)
|
10 markah
|
8
|
8. Rumusan
i.Pengetahuan yang diperoleh
·
Kesejahteraan rakyat agenda
utama negara
ii.Ikhtibar kepada diri, bangsa dan Negara
·
Keamanan Negara diutamakan
·
Keseimbangan kemajuan fizikal
dan rohani
·
Keadilan ekonomi dan sosial
·
Kerjasama dan tolak ansur
iii.Harapan untuk masa depan agar warganegara dalam
harmoni dan sejahtera.
·
Mewujudkan masyarakat yang
progresif
·
Mewujudkan masyarakat yang
mempunyai taraf hidup yang tinggi
·
Mewujudkan Negara maju
mengikut acuan sendiri
|
5 markah
|
saya copy...halalkan ye..:)
ReplyDeletesemoga murah rezeki..amiin
how to safe in gmail
ReplyDeletecam ne nak save.. tolong saya cikgu
ReplyDeletesaya copy ya tq
ReplyDeleteIkan yiu makan tomat,
Delete