Tamadun Lembah Indus
adalah tamadun purba yang terletak di Pakistan dan barat laut India hari ini,
di dataran banjir Sungai Indus dan sekitarnya. Bukti amalan agama di kawasan
ini bermula kira-kira hingga 5500 SM. Pendudukan pertanian mulai sekitar 4000
SM dan sekitar 3000 BCE muncul tanda-tanda pertama urbanisasi. Menjelang 2600
BCE, berpuluh-puluh bandar dan bandar telah ditubuhkan, dan antara 2500 dan
2000 BCE Tamadun Lembah Indus berada di puncaknya.
KEHIDUPAN MASYARAKAT TAMADUN INDUS
Dua
bandar, khususnya, telah digali di tapak Mohenjo-Daro di Indus yang lebih
rendah, dan di Harappa, lebih jauh ke hulu. Bukti menunjukkan mereka mempunyai
kehidupan bandar yang sangat maju; banyak rumah mempunyai telaga dan bilik
mandi serta sistem saliran bawah tanah yang rumit. Keadaan sosial warga setaraf
dengan orang-orang di Sumeria dan lebih tinggi dari orang-orang Babilonia dan
orang Mesir kontemporer. Bandar-bandar ini memaparkan sistem perbandaran yang
dirancang dengan baik.
Terdapat
bukti mengenai beberapa tahap hubungan antara Peradaban Lembah Indus dan Timur
Dekat. ubungan komersial, agama, dan seni telah direkodkan dalam dokumen
Sumeria, di mana orang Lembah Indus disebut sebagai Meluhhaites dan lembah
Indus disebut Meluhha. Akaun berikut telah bertarikh pada kira-kira 2000 SM:
"Meluhhait, orang-orang dari tanah hitam, membawa kepada Naram-Sin dari
Agade semua jenis barangan eksotik." (Haywood, ms 76, The Curse of Agade)
Peradaban
Indus mempunyai sistem penulisan yang hari ini masih menjadi misteri: semua
percubaan untuk menguraikannya telah gagal. Inilah salah satu sebab mengapa
Tamadun Lembah Indus adalah salah satu yang paling tidak diketahui tentang
peradaban awal zaman dahulu yang penting. Contoh-contoh sistem penulisan ini
telah dijumpai dalam tembikar, jimat, meterai setem diukir, dan juga dalam
berat dan tablet tembaga.
Satu
lagi perdebatan adalah sifat hubungan antara bandar-bandar ini. Sama ada mereka
adalah negeri-kota yang bebas atau sebahagian daripada kerajaan yang lebih besar
tidak sepenuhnya jelas. Kerana penulisan orang Indus tetap tidak dikepalai dan
tidak ada patung raja-raja atau gambaran-gambaran pertempuran dan kempen-kempen
ketenteraan telah didapati, bukti yang menunjukkan ke arah mana-mana arah tidak
konklusif.
KEJATUHAN
TAMADUN INDUS
Menjelang
tahun 1800 SM, Peradaban Lembah Indus menyaksikan permulaan kemerosotan mereka:
Penulisan mula hilang, beban standard dan langkah-langkah yang digunakan untuk
tujuan perdagangan dan pencukaian tidak dapat digunakan, hubungan dengan Timur
Dekat terganggu, dan beberapa kota secara beransur-ansur ditinggalkan. Sebab-sebab
kejatuhan ini tidak sepenuhnya jelas, tetapi dipercayai bahawa pengeringan
Sungai Saraswati, suatu proses yang telah bermula sekitar 1900 SM, adalah punca
utama. Pakar-pakar lain bercakap tentang banjir besar di kawasan itu. Sama ada
kejadian itu akan mempunyai kesan buruk terhadap aktiviti pertanian, menjadikan
ekonomi tidak lagi lestari dan melanggar perintah sivik bandar-bandar.
Sekitar
1500 SM, sekumpulan besar pengembala ternakan nomad, orang Aryan, berhijrah ke
rantau Asia Tengah. Aryans menyeberangi pergunungan Hindu Kush dan bersentuhan
dengan Tamadun Lembah Indus. Ini adalah penghijrahan besar dan digunakan untuk
dilihat sebagai pencerobohan, yang dianggap sebagai sebab kejatuhan Tamadun
Lembah Indus, tetapi hipotesis ini tidak diterima secara sebulat suara hari
ini.
Oleh
itu, Tamadun Lembah Indus berakhir. Sepanjang beberapa abad, Aryans secara
beransur-ansur menetap dan mengambil pertanian. Bahasa yang dibawa oleh orang
Aryan mendapat keunggulan ke atas bahasa-bahasa setempat: asal bahasa-bahasa
yang paling banyak dituturkan hari ini di Asia Selatan kembali ke Aryans, yang
memperkenalkan bahasa-bahasa Indo-Eropah ke benua kecil India.
Ciri-ciri
lain masyarakat India moden, seperti amalan keagamaan dan pembahagian kasta,
juga boleh dikesan kembali pada zaman penghijrahan Aryan. Banyak kebiasaan
sebelum Aryan masih hidup di India hari ini. Bukti yang menyokong tuntutan ini
termasuk: kesinambungan tradisi pra-Aryan; amalan oleh banyak sektor masyarakat
India; dan juga kemungkinan bahawa sesetengah dewa utama pantheon Hindu
sebenarnya berasal pada masa Tamadun Lembah Indus dan disimpan
"hidup" oleh penduduk asal melalui abad-abad.
No comments:
Post a Comment