TEMA: 11.3 PEMBANGUNAN DAN
PERPADUAN BANGSA
Tema/Tajuk:11.3 Bab 8 Tingkatan 5
Huraikan
dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan oleh Kerajaan ke arah perpaduan
bangsa Malaysia.
Format
|
Perincian
|
Markah penuh
|
Pengenalan
|
1. Pengenalan:
Nyatakan
dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan
oleh Kerajaan ke arah pembangunan dan
perpaduan
bangsa
|
5 markah
|
Isi dan Huraian
|
2. Huraikan dasar-dasar pembangunan yang
dilaksanakan
oleh Kerajaan ke arah perpaduan bangsa:
i.Rukun Negara
ii.Dasar Kebudayaan Kebangsaan
iii.Akta Bahasa Kebangsaan
iv.Sukan untuk perpaduan
|
30 markah
|
|
3. Jelaskan langkah-langkah ke arah
pembentukan Dasar
Pendidikan Kebangsaan
|
15 markah
|
|
4. Bagaimana
lima prinsip Rukun Negara boleh
mengukuhkan perpaduan anrata kaum di
Malaysia
|
15 markah
|
|
5. Berdasarkan pemerhatian anda,jelaskan
kejayaan yang
dicapai oleh Negara hasil pelaksanaan dasar
pendidikan
kebangsaan dan falsafah pendidikan
kebangsaan.
|
10 markah
|
|
6. Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh
kerajaan
dalam usaha untuk memupuk
perpaduan kaum di
Negara kita.(5M)
Nyatakan
langkah-langkah untuk mengatasi
cabaran
di atas(5M)
|
10 markah
|
|
7. Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme
hasil
daripada pelaksanaan dasar pembangunan social
|
10 markah
|
Kesimpulan
|
8. Rumusan
.
Pengetahuan yang diperoleh
.
Iktibar kepada diri,bangsa dan Negara
.
Harapan untuk melahirkan masyarakat yang bersatu
padu demi keamanan negara
|
5 markah
|
CADANGAN
JAWAPAN
Soalan:
Huraikan dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan oleh Kerajaan ke arah
perpaduan bangsa Malaysia.
Soalan
|
Isi
dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan:
Nyatakan
dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan oleh
Kerajaan
ke arah pembangunan dan perpaduan bangsa
·
Rukun
Negara
·
Dasar
pendidikan kebangsaan
·
Akta
Bahasa Kebangsaan
·
Dasar
kebudayaan kebangsaan
·
Sukan
untuk perpaduan
|
5
markah
|
2
|
Huraikan dasar-dasar
pembangunan yang dilaksanakan oleh Kerajaan ke arah perpaduan bangsa
v Rukun Negara
v Dasar kebudayaan kebangsaan
negara
v Akta bahasa kebangsaan
v Sukan untuk perpaduan
|
30
markah
|
3
|
Jelaskan
langkah-langkah ke arah pembentukan Dasar Pendidikan Kebangsaan:
·
kandungan
laporan barnes 1950
·
mencadangkan
semua sekolah vernakular melayu,cina dan tamil
dibubarkan
·
digantikan
dengan sekolah kebangsaan
·
sekolah
kebangsaan menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa
pengantar peringkat sekolah rendah
·
Bahasa
inggeris di peringkat menengah dan tinggi
ditentang masyarakat cina
·
Laporan
fenn-wu 1951
·
mencadangkan
sekolah vernacular cina kekal dan setuju dgn
sistem pendidikan kebangsaan
·
Ordinan
pelajaran 1952
·
mencadangkan
2 sistem persekolahan menggunakan 2 bahasa
pengantar iaitu bahasa inggeris dan bahasa melayu
·
pengajaran
bahasa cina dan tamil disediakan sekiranya ada
permintaan
·
bahasa
melayu wajib diajar di sekolah inggeris
·
bahasa
inggeris wajib diajar di sekolah melayu
·
tidak
dapat dijalankan kerana tentangan masyarakat cina dan
·
india,kekurangan
kewangan dan ancaman komunis
·
penyata
Razak 1956
·
2
elemen penting
·
sistem
persekolahan yang sama
·
penyeragaman
kurikulum bercorak kebangsaan
·
laporan
Rahman Talib
·
kajian
Aminuddin baki
·
Jawatankuasa
Kabinet
|
15
markah
|
4
|
Bagaimana lima prinsip rukun Negara boleh mengukuhkan
perpaduan antara kaum di Malaysia:
·
Kepercayaan
kepada tuhan
·
Agama
merupakan pegangan utama setiap rakyat
·
rakyat
yang beragama mudah diurus
·
agama
islam agama rasmi
·
agama
lain bebas diamalkan
·
agama
boleh membezakan baik dan buruk
·
Kesetiaan
kepada raja dan Negara
·
rakyat
setia kepada Yang dipertuan Agong
·
Yang
dipertuan Agong merupakan ketua Negara
·
Raja
merupakan ketua negeri
·
rakyat sedia mempertahankan Negara
·
raja
symbol penyatuan rakyat
·
Keluhuran
Perlembagaan
·
Perlembagaan
undang-undang tertinggi
·
semua
rakyat tertakluk di bawah perlembagaan Negara
·
Kedaulatan
undang-undang
·
Rakyat
menghormati undang-undang
·
rakyat
dilindungi oleh undang-undang
·
undang-undang
adil kepada semua
·
Kesopanan
dan kesusilaan
·
Nilai-nilai
murni melambangkan kepreibadian rakyat
|
15
markah
|
5
|
Berdasarkan
pemerhatian anda,jelaskan kejayaan yang dicapai oleh Negara hasil pelaksanaan
dasar pendidikan kebangsaan dan falsafah pendidikan kebangsaan.
·
penubuhan
sekolah wawasan,bestari dan sekolah berprestasi tinggi
·
pendidikan
percuma
·
melahirkan
tenaga kerja berkemahiran tinggi
·
pemberian
komputer riba
·
bantuan
awal persekolahan
·
Penubuhan
universiti dan kolej
·
yuran
persekolahan dihapuskan
·
Permata
pintar
·
melahirkan
angkasawan Negara
·
melahirkan
atlit bertaraf antarabangsa
·
melahirkan
pelajar yg berdaya saing
( mana-mana yang munasabah )
|
10
markah
|
6
|
Jelaskan cabaran
yang dihadapi oleh kerajaan dalam usaha untuk memupuk perpaduan kaum di
Negara kita.(5M)
Nyatakan
langkah-langkah untuk mengatas cabaran di atas(5M)
cabaran
( mana-mana yang munasabah )
langkah
mengatasi:
( mana-mana yang munasabah )
|
10
markah
|
7.
|
Nyatakan
nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme hasil daripada pelaksanaan dasar
pembangunan sosial:
( mana-mana yang munasabah )
|
10
markah
|
8.
|
Rumusan
|
5
markah
|
knape tak boleh copy ??
ReplyDeleteCuba ctrl + C, right click, copy
ReplyDeletetolong emailkan kepada zuki.mara.com.my
ReplyDeleteBole x tlng email kan pada sy skrng fredshow21@gmail.com
ReplyDeletetolong emailkan sekarang bole ammarhaziq8001@gmail.com
ReplyDelete