Tuesday 25 December 2018

Pembelajaran Berasaskan Projek


Pembelajaran Berasaskan Projek

Pendekatan dinamik untuk mengajar di mana pelajar meneroka masalah dan cabaran dunia sebenar, pada masa yang sama membangunkan kemahiran abad ke-21 semasa bekerja dalam kumpulan kerjasama kecil

Apakah Pembelajaran Berasaskan Projek?
Pembelajaran Berasaskan Projek, atau PBL, adalah pendekatan pengajaran dibina atas aktiviti pembelajaran dan tugas sebenar yang telah dibawa cabaran untuk pelajar menyelesaikannya. Kegiatan ini secara amnya mencerminkan jenis pembelajaran dan kerja yang dilakukan oleh orang dalam setiap hari dunia di luar bilik darjah. PBL biasanya dilakukan oleh kumpulan pelajar yang bekerja bersama-sama ke arah matlamat yang sama.


PBL mengajar pelajar bukan hanya kandungan, tetapi juga penting kemahiran dalam cara pelajar terpaksa berfungsi seperti orang dewasa dalam masyarakat kita. Kemahiran ini termasuk kemahiran komunikasi dan persembahan, kemahiran organisasi dan pengurusan masa, kemahiran penyelidikan dan penyelidikan, penilaian diri dan kemahiran refleksi, penyertaan kumpulan dan kemahiran kepimpinan, dan pemikiran kritikal.

Prestasi ditaksir secara individu, dan mengambil memandangkan kualiti produk yang dihasilkan, kedalaman
pemahaman kandungan ditunjukkan, dan sumbangannya dibuat kepada proses realisasi projek yang berterusan.

PBL membolehkan pelajar merefleksikan idea dan pendapat mereka sendiri, dan membuat keputusan yang menjejaskan hasil projek dan proses pembelajaran secara umum. Produk akhir menghasilkan highquality, produk asli dan persembahan.

Mengapa menggunakannya?

· meletakkan pelajar dalam kedudukan untuk gunakan pengetahuan bahawa mereka dapatkan.
· Berkesan membantu pelajar memahami, memohon, dan mengekalkan maklumat.
· Boleh memberi peluang kepada pelajar untuk bekerja dengan profesional pakar yang memperkaya dan menyokong pengetahuan guru dan bagaimana ia menyambung kepada dunia sebenar
· boleh menjadi lebih berkesan daripada arahan tradisional, dan meningkatkan pencapaian akademik.
· faedah termasuk bangunan kemahiran seperti pemikiran kritis, komunikasi dan kerjasama.
· Pelajar yang bekerja di projek menunjukkan peningkatan motivasi dan penglibatan mereka kajian.

Bagaimana ia berbeza?

Arahan berasaskan projek adalah inovatif oleh penekanannya terhadap pembelajaran koperasi. Di samping itu, pelajar membuat keputusan yang ketara untuk mewakili apa yang mereka pelajari.

Pelajar menggunakan teknologi dan pertanyaan untuk menjawab isu, masalah atau masalah kompleks cabaran. PBL memberi tumpuan kepada siasatan pelajar dan pembelajaran kumpulan dengan guru yang bertindak sebagai fasilitator, yang bertentangan dengan yang bertanggungjawab.

Aktiviti sepadan mungkin tugas sejagat profesional dalam praktik dan bukan tugas berasaskan kelas. Ini menggalakkan perspektif interdisipliner dan membolehkan pelajar belajar pelbagai peranan dan membina kepakaran yang berkenaan melebihi satu yang jelas.

Akhirnya, ia membolehkan pelbagai dan kepelbagaian hasil terbuka kepada pelbagai penyelesaian, bukannya a satu tindak balas yang betul yang diperolehi oleh penggunaan peraturan dan tatacara yang telah ditetapkan.

BAGAIMANA PBL DIGUNAKAN?
Sesetengah guru menggunakan PBL secara meluas sebagai kurikulum utama dan kaedah pengajaran. Lain-lain gunakan PBL sesekali pada tahun sekolah. Projek bervariasi panjang, dari beberapa hari ke beberapa minggu atau semester. PBL boleh menjadi berkesan di semua peringkat gred dan subjek, serta di peringkat awal dan program alternatif.

ADAKAH PBL BERKESAN?
Terdapat empat puluh tahun bukti terkumpul bahawa strategi pengajaran dan prosedur yang membentuk Projek Berdasarkan Pembelajaran adalah berkesan dalam membina pemahaman kandungan yang mendalam. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa PBL menimbulkan pencapaian akademik dan menggalakkan motivasi pelajar belajar. Kajian penyelidikan ada menunjukkan PBL boleh:
· Lebih berkesan daripada arahan tradisional dalam meningkatkan pencapaian akademik setiap tahun ujian penilaian kerajaan yang diberikan
· Lebih banyak daripada arahan tradisional untuk pengajaran matematik, ekonomi, sains, sains sosial, kemahiran perubatan klinikal, dan untuk kerjaya dalam pekerjaan dan pengajaran kesihatan
· Lebih praktikal daripada arahan tradisional untuk pengekalan jangka panjang, pembangunan kemahiran dan kepuasan pelajar dan guru
· Dapatkan lebih baik daripada arahan tradisional untuk menyediakan pelajar untuk mengintegrasikan dan menerangkan konsep
· Lebih berkesan dengan pelajar yang berpendapatan rendah
· Meningkatkan penguasaan kemahiran abad ke-21 pelajar, seperti pemikiran kritis, komunikasi, kolaborasi, kreativiti dan inovasi
· Menyediakan model yang bermanfaat untuk pembaharuan sekolah

Seperti mana-mana kaedah pengajaran, PBL boleh digunakan dengan berkesan atau tidak berkesan. Pada yang terbaik, PBL boleh percikan dalam pengalaman pembelajaran yang menarik dan mewujudkan konteks bagi komuniti pembelajaran yang kuat untuk mempromosikan pencapaian, penguasaan diri, dan sumbangan kepada masyarakat.

Ciri-ciri
Kepelbagaian pembelajaran berasaskan projek dari kelas ke kelasa, tetapi kecerdasan oleh ciri-ciri berikut:
• Dianjurkan di sekitar masalah atau cabaran tanpa penyelesaian yang telah ditetapkan
• Mewujudkan keperluan untuk mengetahui kandungan dan kemahiran penting
• Pelajar merancang proses untuk mencapai penyelesaian
• Memerlukan pemikiran kritis, menyelesaikan masalah, kerjasama, dan pelbagai bentuk komunikasi
• Memberi peluang kepada pelajar untuk mengkaji tugas dari berbeza-beza menggunakan pelbagai sumber, yang berasingan daripada maklumat tidak relevan, dan menguruskan maklumat yang mereka kumpulkan
• Pelajar belajar bekerja dengan bergantung dan mengambil tanggungjawab apabila mereka diminta membuat pilihan
• Pelajar kerap merenung apa yang mereka lakukan
• Produk akhir (tidak semestinya bahan) dihasilkan dan dinilai untuk kualiti
• Kelas ini mempunyai suasana yang mentolerir kesilapan dan perubahan
• Guru mengambil peranan pemudah cara dan bukan seorang pemimpin

Pendekatan pembelajaran berdasarkan projek mewujudkan persekitaran pembelajaran "konstruktivis" di Malaysia yang pelajar membina pengetahuan mereka sendiri. Sedangkan dalam "sekolah lama" model guru adalah tuan tugas, dan dalam model "sekolah baru" guru menjadi fasilitator.
MENUKAR PERANAN DAN PENINGKATAN PENYERTAAN

Pelajar Sebagai Guru
Usia guru sebagai sumber pengetahuan utama dalam kelas hilang. Hari ini, dengan alam semesta pakar dan maklumat yang ada melalui Internet, pelajar boleh mengakses maklumat baru dan relevan maklumat yang belum dijumpai oleh guru mereka. Pendidik menggunakan internet sedang mencari mod baru pembelajaran yang kita sebut "pembelajaran sampingan." Ia adalah menjadi pengalaman yang lebih umum untuk mencari pelajar dengan mengambil peranan formal dan formal sebagai guru rakan sebaya dan pelajar yang lebih muda, dan dalam banyak kes guru.

Guru Sebagai Jurulatih
Guru yang melibatkan pelajar mereka dalam projek berasaskan Aktiviti pembelajaran juga mendapati peranan mereka sendiri berubah. Daripada menjadi pengedar pengetahuan yang mudah, mereka menemui tugas utama mereka untuk membimbing dan jurulatih dan mentor pelajar mereka. Mereka mengajar mereka pelajar bagaimana mempersoalkan, dan bagaimana membangun hipotesis dan strategi untuk mencari maklumat. Mereka menjadi pelajar bersama sebagai pelajar mereka mengambil pelbagai projek pembelajaran yang boleh menjadi wilayah yang tidak dikenali. Pada akhirnya, kebanyakan guru yang mengalami ini dapatkan pengalaman yang memuaskan.
Apabila pelajar boleh berkongsi projek dan aktiviti mereka dengan "komuniti" menerusi pembentangan laman web mereka, atau hasil ketara, mereka bukan satu-satunya untuk mendapat manfaat daripada interaksi dengan khalayak yang lebih besar. Guru juga membuat sambungan rakan sebaya yang baru, dan mencari sokongan dan dorongan dari pelbagai jenis rakan sekerja dan pakar kandungan mereka.

Pelibatan Ibu Bapa dan Masyarakat
Dengan pertumbuhan Internet, semakin banyak "masyarakat" dapat dijumpai online, oleh itu, semua hubungan rapat antara orang di dalam sekolah dan di luar dalam "dunia nyata". Ibu bapa, pemimpin perniagaan, saintis, dan ramai ahli lain komuniti boleh memainkan peranan yang lebih berkesan dan inovatif sebagai motivator, model peranan, sumber maklumat, pengkritik, penilai, panduan, dan mentor. Internet juga mewujudkan model baru penglibatan sekolah-masyarakat. Sebagai pelajar bergerak dari hanya memakan, untuk menghasilkan dan menerbitkan maklumat baru dan asli dan pengetahuan, ahli-ahli masyarakat mencari dan menghargai maklumat dibentangkan di laman web mereka.

PEMBELAJARAN BERTAMBAH BAIK STRATEGI DAN KEMAHIRAN PEMIKIRAN
Belajar Untuk Belajar
Projek dalam talian yang berkesan menggalakkan pelajar bekerja dengan masalah secara mendalam, bukannya meliputi banyak topik secara ringkas. Pelajar juga terlibat dalam pembelajaran apa yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah atau menyelesaikan sesuatu projek, dan sebaliknya apabila guru memutuskan dalam kurikulum yang telah ditetapkan. Kedua-dua strategi ini dinamakan dalam literatur pembaharuan pendidikan sebagai penting alat untuk meningkatkan pembelajaran.

Pembelajaran Sepanjang Hayat
Projek web membina pengalaman pembelajaran yang berkaitan dengan jenis pembelajaran yang dilakukan sepanjang hidup, bukan sahaja pada mata pelajaran "sekolah". Dengan menggunakan alat sebenar untuk intelektual kerja yang digunakan di tempat kerja, bukannya teknik buku teks yang terlalu banyak, pelajar menjadi biasa dengan jenis pengetahuan yang wujud. Mencari maklumat dan orang-orang di Internet memberi pengetahuan kepada pelajar tentang cara pergi mendapatkan pengetahuan yang mungkin mereka perlukan.

Pembelajaran Aktif
Kita semua belajar yang terbaik dengan "melakukan." Dalam projek Web yang direka dengan baik, pelajar bekerja dalam mod tangan dengan fizikal dunia. Mereka mengumpulkan maklumat dan data, meneroka, membuat, eksperimen, memanipulasi benda secara fizikal, dan menyusun maklumat. Mereka mempunyai akses kepada orang dan maklumat dari dunia sebenar, dan mereka mengembangkan hubungan yang lebih dekat dengan konteks masalah dan projek dunia sebenar. Sambungan kepada orang sebenar, peristiwa, dan masalah di dunia membawa perkaitan dan sambungan yang serta merta dan melibatkan minat mereka, akal mereka, dan penyertaan mereka.

Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran koperatif menggalakkan penglibatan aktif oleh pelajar dalam pembelajaran, dan ia juga membina kemahiran kritikal yang diperlukan di tempat kerja hari ini. Projek dalam talian meningkatkan penonton
dan peluang untuk pembelajaran kooperatif dengan melibatkan dan berkomunikasi dengan pelbagai pilihan orang di sekelilingnya dunia. Pelajar bekerja secara langsung dengan orang dari tempat lain dan budaya, dan bekerjasama bukan sahaja dengan rakan sebaya, tetapi dengan mentor dan pakar dalam banyak bidang.





No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6