Pembelajaran Berasaskan Projek
Pendekatan dinamik untuk mengajar di mana pelajar meneroka
masalah dan cabaran dunia sebenar, pada masa yang sama membangunkan kemahiran
abad ke-21 semasa bekerja dalam kumpulan kerjasama kecil
Apakah Pembelajaran Berasaskan Projek?
Pembelajaran Berasaskan Projek, atau PBL, adalah pendekatan
pengajaran dibina atas aktiviti pembelajaran dan tugas sebenar yang telah
dibawa cabaran untuk pelajar menyelesaikannya. Kegiatan ini secara amnya
mencerminkan jenis pembelajaran dan kerja yang dilakukan oleh orang dalam
setiap hari dunia di luar bilik darjah. PBL biasanya dilakukan oleh kumpulan pelajar
yang bekerja bersama-sama ke arah matlamat yang sama.
PBL mengajar pelajar bukan hanya kandungan, tetapi juga
penting kemahiran dalam cara pelajar terpaksa berfungsi seperti orang dewasa dalam
masyarakat kita. Kemahiran ini termasuk kemahiran komunikasi dan persembahan,
kemahiran organisasi dan pengurusan masa, kemahiran penyelidikan dan
penyelidikan, penilaian diri dan kemahiran refleksi, penyertaan kumpulan dan
kemahiran kepimpinan, dan pemikiran kritikal.
Prestasi ditaksir secara individu, dan mengambil memandangkan
kualiti produk yang dihasilkan, kedalaman
pemahaman kandungan ditunjukkan, dan sumbangannya dibuat
kepada proses realisasi projek yang berterusan.
PBL membolehkan pelajar merefleksikan idea dan pendapat
mereka sendiri, dan membuat keputusan yang menjejaskan hasil projek dan proses
pembelajaran secara umum. Produk akhir menghasilkan highquality, produk asli
dan persembahan.
Mengapa menggunakannya?
·
meletakkan pelajar dalam kedudukan untuk gunakan pengetahuan bahawa mereka dapatkan.
·
Berkesan membantu pelajar memahami, memohon, dan mengekalkan maklumat.
·
Boleh memberi peluang kepada pelajar untuk bekerja dengan profesional pakar
yang memperkaya dan menyokong pengetahuan guru dan bagaimana ia menyambung
kepada dunia sebenar
·
boleh menjadi lebih berkesan daripada arahan tradisional, dan meningkatkan
pencapaian akademik.
·
faedah termasuk bangunan kemahiran seperti pemikiran kritis, komunikasi dan
kerjasama.
·
Pelajar yang bekerja di projek menunjukkan peningkatan motivasi dan penglibatan
mereka kajian.
Bagaimana ia berbeza?
Arahan berasaskan projek adalah inovatif oleh penekanannya
terhadap pembelajaran koperasi. Di samping itu, pelajar membuat keputusan yang
ketara untuk mewakili apa yang mereka pelajari.
Pelajar menggunakan teknologi dan pertanyaan untuk menjawab
isu, masalah atau masalah kompleks cabaran. PBL memberi tumpuan kepada siasatan
pelajar dan pembelajaran kumpulan dengan guru yang bertindak sebagai
fasilitator, yang bertentangan dengan yang bertanggungjawab.
Aktiviti sepadan mungkin tugas sejagat profesional dalam
praktik dan bukan tugas berasaskan kelas. Ini menggalakkan perspektif
interdisipliner dan membolehkan pelajar belajar pelbagai peranan dan membina
kepakaran yang berkenaan melebihi satu yang jelas.
Akhirnya, ia membolehkan pelbagai dan kepelbagaian hasil terbuka
kepada pelbagai penyelesaian, bukannya a satu tindak balas yang betul yang
diperolehi oleh penggunaan peraturan dan tatacara yang telah ditetapkan.
BAGAIMANA PBL DIGUNAKAN?
Sesetengah guru menggunakan PBL secara meluas sebagai
kurikulum utama dan kaedah pengajaran. Lain-lain gunakan PBL sesekali pada
tahun sekolah. Projek bervariasi panjang, dari beberapa hari ke beberapa minggu
atau semester. PBL boleh menjadi berkesan di semua peringkat gred dan subjek,
serta di peringkat awal dan program alternatif.
ADAKAH PBL BERKESAN?
Terdapat empat puluh tahun bukti terkumpul bahawa strategi
pengajaran dan prosedur yang membentuk Projek Berdasarkan Pembelajaran adalah
berkesan dalam membina pemahaman kandungan yang mendalam. Penyelidikan juga
menunjukkan bahawa PBL menimbulkan pencapaian akademik dan menggalakkan
motivasi pelajar belajar. Kajian penyelidikan ada menunjukkan PBL boleh:
·
Lebih berkesan daripada arahan tradisional dalam meningkatkan pencapaian
akademik setiap tahun ujian penilaian kerajaan yang diberikan
·
Lebih banyak daripada arahan tradisional untuk pengajaran matematik, ekonomi,
sains, sains sosial, kemahiran perubatan klinikal, dan untuk kerjaya dalam
pekerjaan dan pengajaran kesihatan
·
Lebih praktikal daripada arahan tradisional untuk pengekalan jangka panjang,
pembangunan kemahiran dan kepuasan pelajar dan guru
·
Dapatkan lebih baik daripada arahan tradisional untuk menyediakan pelajar untuk
mengintegrasikan dan menerangkan konsep
·
Lebih berkesan dengan pelajar yang berpendapatan rendah
·
Meningkatkan penguasaan kemahiran abad ke-21 pelajar, seperti pemikiran kritis,
komunikasi, kolaborasi, kreativiti dan inovasi
·
Menyediakan model yang bermanfaat untuk pembaharuan sekolah
Seperti mana-mana kaedah pengajaran, PBL boleh digunakan
dengan berkesan atau tidak berkesan. Pada yang terbaik, PBL boleh percikan
dalam pengalaman pembelajaran yang menarik dan mewujudkan konteks bagi komuniti
pembelajaran yang kuat untuk mempromosikan pencapaian, penguasaan diri, dan
sumbangan kepada masyarakat.
Ciri-ciri
Kepelbagaian pembelajaran berasaskan projek dari kelas ke
kelasa, tetapi kecerdasan oleh ciri-ciri berikut:
• Dianjurkan di sekitar masalah atau cabaran tanpa
penyelesaian yang telah ditetapkan
• Mewujudkan keperluan untuk mengetahui kandungan dan
kemahiran penting
• Pelajar merancang proses untuk mencapai penyelesaian
• Memerlukan pemikiran kritis, menyelesaikan masalah,
kerjasama, dan pelbagai bentuk komunikasi
• Memberi peluang kepada pelajar untuk mengkaji tugas dari
berbeza-beza menggunakan pelbagai sumber, yang berasingan daripada maklumat
tidak relevan, dan menguruskan maklumat yang mereka kumpulkan
• Pelajar belajar bekerja dengan bergantung dan mengambil
tanggungjawab apabila mereka diminta membuat pilihan
• Pelajar kerap merenung apa yang mereka lakukan
• Produk akhir (tidak semestinya bahan) dihasilkan dan dinilai
untuk kualiti
• Kelas ini mempunyai suasana yang mentolerir kesilapan dan
perubahan
• Guru mengambil peranan pemudah cara dan bukan seorang
pemimpin
Pendekatan pembelajaran berdasarkan projek mewujudkan
persekitaran pembelajaran "konstruktivis" di Malaysia yang pelajar
membina pengetahuan mereka sendiri. Sedangkan dalam "sekolah lama"
model guru adalah tuan tugas, dan dalam model "sekolah baru" guru
menjadi fasilitator.
MENUKAR PERANAN DAN PENINGKATAN PENYERTAAN
Pelajar Sebagai Guru
Usia guru sebagai sumber pengetahuan utama dalam kelas
hilang. Hari ini, dengan alam semesta pakar dan maklumat yang ada melalui Internet,
pelajar boleh mengakses maklumat baru dan relevan maklumat yang belum dijumpai
oleh guru mereka. Pendidik menggunakan internet sedang mencari mod baru pembelajaran
yang kita sebut "pembelajaran sampingan." Ia adalah menjadi pengalaman
yang lebih umum untuk mencari pelajar dengan mengambil peranan formal dan
formal sebagai guru rakan sebaya dan pelajar yang lebih muda, dan dalam banyak
kes guru.
Guru Sebagai Jurulatih
Guru yang melibatkan pelajar mereka dalam projek berasaskan Aktiviti
pembelajaran juga mendapati peranan mereka sendiri berubah. Daripada menjadi pengedar
pengetahuan yang mudah, mereka menemui tugas utama mereka untuk membimbing dan jurulatih
dan mentor pelajar mereka. Mereka mengajar mereka pelajar bagaimana
mempersoalkan, dan bagaimana membangun hipotesis dan strategi untuk mencari
maklumat. Mereka menjadi pelajar bersama sebagai pelajar mereka mengambil
pelbagai projek pembelajaran yang boleh menjadi wilayah yang tidak dikenali.
Pada akhirnya, kebanyakan guru yang mengalami ini dapatkan pengalaman yang
memuaskan.
Apabila pelajar boleh berkongsi projek dan aktiviti mereka dengan
"komuniti" menerusi pembentangan laman web mereka, atau hasil ketara,
mereka bukan satu-satunya untuk mendapat manfaat daripada interaksi dengan
khalayak yang lebih besar. Guru juga membuat sambungan rakan sebaya yang baru,
dan mencari sokongan dan dorongan dari pelbagai jenis rakan sekerja dan pakar
kandungan mereka.
Pelibatan Ibu Bapa dan Masyarakat
Dengan pertumbuhan Internet, semakin banyak
"masyarakat" dapat dijumpai online, oleh itu, semua hubungan rapat
antara orang di dalam sekolah dan di luar dalam "dunia nyata". Ibu
bapa, pemimpin perniagaan, saintis, dan ramai ahli lain komuniti boleh
memainkan peranan yang lebih berkesan dan inovatif sebagai motivator, model
peranan, sumber maklumat, pengkritik, penilai, panduan, dan mentor. Internet
juga mewujudkan model baru penglibatan sekolah-masyarakat. Sebagai pelajar bergerak
dari hanya memakan, untuk menghasilkan dan menerbitkan maklumat baru dan asli dan
pengetahuan, ahli-ahli masyarakat mencari dan menghargai maklumat dibentangkan
di laman web mereka.
PEMBELAJARAN BERTAMBAH BAIK STRATEGI DAN KEMAHIRAN PEMIKIRAN
Belajar Untuk Belajar
Projek dalam talian yang berkesan menggalakkan pelajar
bekerja dengan masalah secara mendalam, bukannya meliputi banyak topik secara
ringkas. Pelajar juga terlibat dalam pembelajaran apa yang diperlukan untuk
menyelesaikan masalah atau menyelesaikan sesuatu projek, dan sebaliknya apabila
guru memutuskan dalam kurikulum yang telah ditetapkan. Kedua-dua strategi ini dinamakan
dalam literatur pembaharuan pendidikan sebagai penting alat untuk meningkatkan
pembelajaran.
Pembelajaran Sepanjang Hayat
Projek web membina pengalaman pembelajaran yang berkaitan dengan jenis pembelajaran yang dilakukan sepanjang hidup, bukan sahaja pada mata pelajaran "sekolah". Dengan menggunakan alat sebenar untuk intelektual kerja yang digunakan di tempat kerja, bukannya teknik buku teks yang terlalu banyak, pelajar menjadi biasa dengan jenis pengetahuan yang wujud. Mencari maklumat dan orang-orang di Internet memberi pengetahuan kepada pelajar tentang cara pergi mendapatkan pengetahuan yang mungkin mereka perlukan.
Projek web membina pengalaman pembelajaran yang berkaitan dengan jenis pembelajaran yang dilakukan sepanjang hidup, bukan sahaja pada mata pelajaran "sekolah". Dengan menggunakan alat sebenar untuk intelektual kerja yang digunakan di tempat kerja, bukannya teknik buku teks yang terlalu banyak, pelajar menjadi biasa dengan jenis pengetahuan yang wujud. Mencari maklumat dan orang-orang di Internet memberi pengetahuan kepada pelajar tentang cara pergi mendapatkan pengetahuan yang mungkin mereka perlukan.
Pembelajaran Aktif
Kita semua belajar yang terbaik dengan
"melakukan." Dalam projek Web yang direka dengan baik, pelajar bekerja
dalam mod tangan dengan fizikal dunia. Mereka mengumpulkan maklumat dan data,
meneroka, membuat, eksperimen, memanipulasi benda secara fizikal, dan menyusun
maklumat. Mereka mempunyai akses kepada orang dan maklumat dari dunia sebenar,
dan mereka mengembangkan hubungan yang lebih dekat dengan konteks masalah dan
projek dunia sebenar. Sambungan kepada orang sebenar, peristiwa, dan masalah di
dunia membawa perkaitan dan sambungan yang serta merta dan melibatkan minat
mereka, akal mereka, dan penyertaan mereka.
Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran koperatif menggalakkan penglibatan aktif oleh pelajar
dalam pembelajaran, dan ia juga membina kemahiran kritikal yang diperlukan di
tempat kerja hari ini. Projek dalam talian meningkatkan penonton
dan peluang untuk pembelajaran kooperatif dengan melibatkan
dan berkomunikasi dengan pelbagai pilihan orang di sekelilingnya dunia. Pelajar
bekerja secara langsung dengan orang dari tempat lain dan budaya, dan
bekerjasama bukan sahaja dengan rakan sebaya, tetapi dengan mentor dan pakar
dalam banyak bidang.
No comments:
Post a Comment