Tuesday 18 December 2018

Kesultanan Melaka

Kesultanan Melaka diasaskan oleh Parameswara (1344-1414), seorang putera Palembang dari keturunan Hindu dari Sriwijaya, pada 1402. Melarikan dari utara dari tentara Majapahit, ia sampai di sebuah desa nelayan di mulut Sungai Bertam (nama sebelumnya Sungai Melaka) di mana dia menyaksikan rusa tikus menggertak seekor anjing sambil berehat di bawah pokok Melaka. Dia mengambil apa yang dilihatnya sebagai petanda yang baik dan memutuskan untuk mendirikan kerajaan di sana, yang disebut Melaka. Beliau berkahwin dengan puteri Pasai pada tahun 1409, dan menemani Admiral Zheng He pada beberapa lawatan ke Ming China. Perikatan ini membantu membina Melaka menjadi pelabuhan perdagangan utama antarabangsa dan perantara dalam perdagangan rempah yang menguntungkan. Berpusat di bandar moden Melaka, kesultanan itu menjangkau dari selatan Thailand di utara ke Sumatra di barat daya.



Melaka berkembang di bawah lapan orang sultan, dengan hierarki pentadbiran yang ditakrifkan dengan baik mengikut beberapa undang-undang. Kesultanan itu tidak pernah mencukupi, tetapi bergantung kepada para pembekal Asia. Satu-satunya produk asli adalah timah. Orang Portugis mendengar tentang kekayaan Melaka, dan, tidak dapat merundingkan persekutuan perdagangan yang mesra, menyerang modalnya pada tahun 1511, memaksa Sultan melarikan diri. Pada tahun 1528, Kesultanan Johor ditubuhkan oleh putera Malaka untuk berjaya Melaka. Pencerobohan Portugis mengganggu corak perdagangan Asia dan mengakibatkan penurunan Melaka sebagai pelabuhan.

Penubuhan Melaka

Parameswara (1344-1414), seorang putera Palembang dari keturunan Hindu dari Sriwijaya, mengasaskan Melaka sekitar 1400. Sejarah Melayu menyebut bahawa dia mendakwa berasal dari Raja Makedonia Raja Alexander / Iskandar Zulkarnain. Raden Wijaya, raja pertama (1293-1309) dari Majapahit, telah menikah dengan Sri Gayatri Rajapatni, anak perempuan Sri Kertanegara, raja terakhir (1268-1292) dari Singhasari Kingdom, dan mempunyai anak perempuan, Tribuana Tunggadewi, penguasa ketiga (1326-1350) Majapahit. Dia berkahwin dengan Kertawardana, dan mempunyai anak perempuan: Iswari, yang menikah Singawardana, dan mempunyai anak perempuan, Sarawardani. Sarawardani. berkahwin dengan Ranamenggala, dan mempunyai anak lelaki, Parameswara yang dilahirkan pada 1344, semasa pemerintahan neneknya yang besar, Tribuana Tunggadewi, raja ketiga Majapahit.

Pada masa itu, Sriwijaya kehilangan pengaruhnya dan menghadapi ancaman dari berbagai penjuru Nusantara Melayu. Pada masa yang sama, kerajaan Majapahit, berpusat di Jawa, memperluaskan sempadannya di luar pulau itu. Kerajaan Srivijaya yang sebelum ini menguasai Jawa telah diusir dari pulau itu pada tahun 1290, oleh Singhasari, pendahulu Majapahit. Akibatnya, Sriwijaya harus memindahkan mahkamahnya dari Palembang, di tebing Sungai Musi di Sumatra selatan, ke Malayu (kini wilayah Jambi) di Sungai Batang Hari. Walaupun mahkamah diraja telah berpindah ke Malayu, Palembang tetap merupakan sebuah kota imperialis yang penting. Pada tahun 1390-an, Majapahit menghantar beribu-ribu kapal untuk menyerang Palembang, dan menaklukkan kota itu, mengakhiri empayar seribu tahun. Parameswara, yang telah tinggal di Palembang sebagai putera, melarikan diri dari istananya dan akhirnya sampai ke pulau Temasik, yang diketuai oleh keturunan Srivijayan, Temagi, ketua Melayu dari Patani yang telah dilantik oleh Raja Siam sebagai Bupati Temasek . Walau bagaimanapun, Temasik telah menjadi pengikut Majapahit sejak 1365. Selepas beberapa hari, Parameswara dikhianati oleh saudaranya dan terpaksa membunuhnya. Parameswara kemudian memerintah Temasik selama kira-kira empat tahun, sehingga dia diserang oleh tentera Majapahit, ketika salah seorang menteri Parameswara membuka pintu untuk membolehkan tentara Majapahit menyerang istana. Parameswara melarikan diri ke utara ke Muar.

Di Muar, Parameswara merenungkan kerajaannya sama ada di Biawak Busuk atau di Kota Buruk. Menemukan bahawa lokasi Muar tidak sesuai, dia meneruskan perjalanan ke arah utara. Sepanjang perjalanannya, beliau dilaporkan mengunjungi Sening Ujong (bekas nama hari ini Sungai Ujong) sebelum sampai di sebuah perkampungan nelayan di mulut Sungai Bertam (bekas nama Sungai Melaka). Ini berkembang dari masa ke masa untuk menjadi lokasi hari moden Melaka. Menurut Annals Melayu, ia berada di sini bahawa dia menyaksikan rusa tikus melarikan diri anjing sambil berehat di bawah pokok Melaka. Dia mengambil apa yang dilihatnya sebagai petanda yang baik dan memutuskan untuk menubuhkan sebuah kerajaan bernama Melaka pada tahun 1400. Hari ini, rusa tikus adalah sebahagian daripada mantera moden Melaka.

Persahabatan dengan Ming

Pada awal tahun 1400-an, Parameswara memulakan beberapa pelayaran ke China untuk melawat Emperor Yongle (Cina: 永樂) (Wade-Giles: Yung-Lo), diiringi oleh Zheng He, Yin Qing (Wade-Giles: Ching), dan utusan lain. Hubungan diplomatik Melaka dengan Ming memberi perlindungan kepada Melaka terhadap serangan dari Siam dan Majapahit. Ini menggalakkan pembangunan Melaka menjadi entiti utama di laluan perdagangan antara China dan India, Timur Tengah, Afrika, dan Eropah.

Pada 1411, Laksamana Zheng He membawa Parameswara, isterinya, dan 540 orang pegawai ke China untuk memberi penghormatan kepada Maharaja Yongle. Apabila tiba, majlis mengalu-alukan diadakan. Haiwan-haiwan itu dikorbankan, Parameswara diberikan pakaian dua bilah, sulaman emas dengan motif naga, jubah Kylin, barang-barang emas dan perak, selimut renda sutera dan hadiah untuk semua pegawai dan pengikut. Setelah pulang ke rumah, Parameswara diberikan tali pinggang jed, pendakap, pelana, dan pakaian coroneted untuk isterinya. Setelah sampai ke Pintu Syurga (China), Parameswara sekali lagi diberi "ikat pinggang jed, pendakap, pelana, seratus emas & platinum, wang tunai 400,000, wang tunai 2600, 300 keping sutera sutera sutera, 1000 keping sutera, 2 keping seluruh plait emas, 2 keping gaun panjang lutut dengan benang emas yang ditenun melalui lengan ... "

Penghormatan bahawa Melaka dibayar kepada Ming termasuk: Agate, carnelian, mutiara, sampah, karang, puncak kren, puncak kren betina, pakaian, kain putih, kain Barat, Sa-ha-la, tanduk badak, gading, beruang hitam, , muntjac putih, ayam belanda, burung nuri, pian-nao, embun rosebush, minyak su-he, bunga kebun, wu-ye-ni, kayu aromatik, kayu dupa, emas dan perak.

Pelabuhan Perdagangan Parameswara

Kedatangan Zheng He (Hajji Mahmud) dan pernikahannya dengan puteri Pasai membawa kepada kejayaan ekonomi yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah orang-orang Melayu. Melaka berkembang menjadi pelabuhan perdagangan antarabangsa, yang memperlihatkan zaman kegemilangan Islam Nusantara. Penutur-bahasa lapan puluh bahasa dilaporkan ditemui di Melaka: Moors of Kaherah, Mekah, Aden, Abyssinians, lelaki Kilwa, Malindi, Ormuz, Parsees, Rumes, Turks, Turkomans, Armenian Kristian, Gujarati, lelaki Chaul, Dabhol, Goa kerajaan Deccan, Malabars dan Klings, peniaga dari Orissa, Ceylon, Bengal, Arakan, Pegu, Siam, lelaki Kedah, Melayu, lelaki Pahang, Patani, Kemboja, Champa, Cochin China, Cina, Lequeos, Lucoes, lelaki dari Tamjompura, Laue, Banka, Linga, Moluccas, Banda, Bima, Timor, Madura, Jawa, Sunda, Palembang, Jambi, Tongkal, Indragiri, Kappatta, Minangkabau, Siak, Arqua, Aru, Bata, negara Tomjano , Pase, Pedir, dan Maldives.


Pada 1414, Parameswara meninggal pada usia tujuh puluh tahun. Secara amnya dipercayai bahawa dia dikebumikan di atas bukit di Tanjung Tuan (juga dikenali sebagai Cape Rachado), berhampiran Port Dickson. Kubur simbolik wujud berhampiran Fort Canning di Singapura. Parameswara digantikan oleh anaknya, Megat Iskandar Shah, yang kemudian memerintah Melaka sehingga 1424.

Kesultanan Melaka Parameswara, sebagai pelabuhan antarabangsa yang makmur, mengubah seluruh Kepulauan Melayu. Kejayaannya dikagumi oleh raja-raja dari kerajaan jiran. Penguasaan Melaka di rantau ini juga mempengaruhi penyebaran Islam di Kepulauan Melayu. Pada tahun 1447, Kertawijaya menjadi Raja Majapahit dan memeluk agama Islam atas nasihat istrinya, Darawati, puteri Champa. Keponakan Kertawijaya, Sunan Ampel, menyebarkan Islam di sekitar Surabaya, dan sekitar waktu yang sama, Palembang diubah menjadi Islam. Pada 1459, Sultan Mansur Shah dari Melaka menghantar Tun Perak untuk menakluk Kedah dan Pahang. Pahang menjadi kesultanan Islam di bawah Melaka. Pada tahun 1470, Dai-Viet menawan Vijaya, ibukota Champa, membunuh 60,000 Cham, dan menyebabkan penghijrahan Cham massa ke Melaka dan Kemboja. Kerajaan Islam Demak didirikan pada tahun 1478, oleh Raden Patah, putra Raja Kertawijaya dan istrinya Champa. Kesultanan Islam ditubuhkan di Cirebon juga.



http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Malacca_Sultanate

No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6