Tuesday 18 December 2018

Kesultanan Melayu Melaka


Kesultanan Melaka, (1403 -1511), dinasti Melayu yang memerintah negeri Melaka yang besar dan ketergantungannya serta menyediakan sejarah Melayu dengan zaman kegemilangannya, masih membangkitkan idiom dan institusi. Pengasas dan penguasa pertama Melaka, Paramesvara (tahun 1424, Melaka), seorang pangeran Sumatera yang melarikan diri dari Palembang asalnya di bawah serangan Jawa, mendirikan dirinya secara ringkas di Tumasik (sekarang Singapura) dan menetap di Melaka pada tahun-tahun terakhir ke-14 abad atau awal pada ke-15. Melaka, di pelabuhan semula jadi, memerintahkan laluan laut utama antara India dan China melalui selat yang kini menanggung namanya. Paramesvara, yang menjadi seorang Muslim dan merebut gelaran Sultan Iskandar Shah pada tahun 1414, hubungan anak sungai awalnya dengan Ming China, mendapat banyak manfaat dari kepentingan kerajaan yang baru dibangkitkan dalam perdagangan dengan Barat. Menjelang 1430-an, bandar ini menjadi emporium komersil terkemuka di Asia Tenggara, dimanfaatkan oleh pedagang tempatan, pedagang India, Arab, dan Persia, dan misi perdagangan China.



Sedikit yang dikenali sebagai pengganti Iskandar Shah, tetapi di bawah pemerintahan yang berikut, Sultan Muzaffar Shah (memerintah 1445-59?), Negara kota itu menjadi wilayah utama dan juga kuasa perdagangan di rantau ini dan sumber untuk penyebaran selanjutnya Islām di kepulauan Indonesia. Tidak lama selepas penggantinya, Muzaffar Shah enggan membayar penghormatan biasa kepada saingan utama Melaka di semenanjung, kerajaan Thailand Ayutthaya, dan pasukannya menangkis dua ekspedisi hukuman Siam di 1445 dan 1456, kemudian memperoleh Selangor di barat laut sebagai sumber makanan dan menguasai bahagian strategik pantai Sumatra di selat.

Pada masa itu seorang pemimpin pahlawan yang dikenali sebagai Tun Perak (1498) datang ke hadapan. Pada tahun 1456 beliau telah dilantik bendahara (ketua menteri) oleh Muzaffar Shah. Tun Perak selepas itu memainkan peranan yang dominan dalam sejarah negeri itu, yang menjamin penggantian tiga pemimpin yang seterusnya-Sultans Mansur Shah, memerintah sekitar 1459-77; Ala'ud-din, 1477-88; dan Mahmud Shah, 1488-1511, yang semuanya berkaitan dengannya-dan mengejar dasar asing agresif yang melihat kesultanan ditubuhkan sebagai empayar cendawan yang memeluk seluruh Semenanjung Melayu dan sebahagian besar dari timur Sumatera. Di mahkamah itu sendiri, terutamanya di bawah Mansur Shah, kekayaan negara membenarkan panoply besar dan memaparkan dan menggalakkan pertumbuhan kesusasteraan dan pembelajaran serta kehidupan politik dan agama yang meriah, kemudian dirayakan dalam kronik Melayu klasik Sejarah Melayu (sekitar 1612) . Bandar ini akhirnya jatuh ke Portugis pada tahun 1511.


No comments:

Post a Comment

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6