KEMUNCULAN
DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
SOALAN
1
ASPEK
|
PERINCIAN
|
MARKAH
|
||
Pengenalan
|
1.
|
a)
|
Maksud imperialisme.
|
5 markah
|
|
|
b)
|
Nama kuasa Barat yang terlibat dengan
kegiatan imperialisme.
|
|
Isi dan Huraian
|
2.
|
Faktor-faktor imperialisme Barat di
Asia Tenggara.
|
20 markah
|
|
|
3.
|
Perubahan politik di Tanah Melayu.
|
20 markah
|
|
|
4.
|
Kesan imperialisme Barat ke atas Asia
Tenggara.
|
15 markah
|
|
|
5.
|
Penjajahan alaf baru telah berlaku ke
atas masyarakat dan negara Malaysia kini.
|
10 markah
|
|
|
6.
|
Hubung kait pengenalan sistem
birokrasi Barat di Asia Tenggara dengan corak pentadbiran negara Malaysia
hari ini.
|
10 markah
|
|
|
7.
|
Persiapan yang perlu dilakukan untuk
mempertahankan negara kita daripada sebarang bentuk penjajahan pada masa
hadapan.
|
10 markah
|
|
|
8.
|
Iktibar yang diperoleh berdasarkan
tajuk yang dikaji.
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9.
|
Membuat kesimpulan keseluruhan isi
yang telah dibincangkan :
|
5 markah
|
|
|
|
a)
|
Pengetahuan yang diperoleh
|
|
|
|
b)
|
Nilai-nilai murni dan unsur
patriotisme yang diperoleh ke arah kemajuan negara dan bangsa Malaysia
|
|
|
|
c)
|
Harapan menjadikan bangsa dan negara
Malaysia cemerlang dan gemilang
|
Cadangan Peraturan Pemarkahan
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
1
|
a)
|
Maksud
imperialisme
|
5
markah
|
|
F1
|
Dasar
sesebuah negara meluaskan pengaruh dan wilayahnya
|
|
|
F2
|
Mereka
menjajah negara lain
|
|
|
F3
|
Untuk
kepentingan tertentu
|
|
|
F4
|
Imperialisme
telah berlaku semenjak zaman Empayar Yunani dan Rom
|
|
|
F5
|
Imperialisme
moden pula bermula sejak abad ke-15
|
|
|
F6
|
Kuasa-kuasa
Barat telah menguasai wilayah-wilayah di Amerika Latin
|
|
|
|
|
|
|
b)
|
Nama kuasa
Barat yang terlibat dengan kegiatan imperialisme
|
|
|
F7
|
Amerika
Syarikat
|
|
|
F8
|
Jerman
|
|
|
F9
|
Rusia
|
|
|
F10
|
Belgium
|
|
|
F11
|
Itali
|
|
|
F12
|
Sepanyol
|
|
|
F13
|
Portugal
|
|
|
F14
|
Britain
|
|
|
F15
|
Perancis
|
|
|
F16
|
Belanda
|
|
|
|
[mana-mana 5 x 1m]
|
|
|
|
|
|
2
|
Faktor
imperialisme Barat di Asia Tenggara
|
20
markah
|
|
|
F1
|
Kekayaan
bahan mentah
|
|
|
F2
|
Pihak
Barat memerlukan bahan mentah ini dalam Revolusi Perindustrian
|
|
|
F3
|
Mempunyai
tanah yang subur yang sesuai dengan pelbagai tanaman
|
|
|
F4
|
Asia
Tenggara kaya dengan bahan mentah
|
|
|
F5
|
Bijih
timah banyak terdapat di Tanah Melayu
|
|
|
F6
|
Getah
asli sangat diperlukan oleh kilang-kilang tayar untuk kegunaan kereta dan
kapal terbang
|
|
|
F7
|
Getah
sangat sesuai di tanam di Tanah Melayu, Filipina, dan Indonesia
|
|
|
F8
|
Revolusi
Perindustrian yang berlaku di Eropah telah mengubah corak dasar imperialisme
kuasa-kuasa Barat di Timur
|
|
|
F9
|
Memerlukan
pasaran yang luas
|
|
|
F10
|
Memerlukan
bahan mentah yang konsisten
|
|
|
F11
|
Sejak
kurun ke-17, berlaku kepesatan sektor perindustrian dalam kalangan negara-negara
Eropah telah membolehkan pengeluaran hasil perkilangan yang pelbagai secara
besar-besaran dan berterusan
|
|
|
F12
|
Kemajuan
sistem pengangkutan dan perhubungan
|
|
|
F13
|
Perhubungan
antara Timur dan Barat telah mencipta era baru setelah penciptaan telegraf
|
|
|
F14
|
Arahan
oleh kuasa-kuasa imperialisme Barat kepada pegawai-pegawai mereka di tanah
jajahan dapat diberi dengan lebih cepat dan berkesan
|
|
|
F15
|
Manakala
ahli-ahli perniagaan di Barat pula dapat berhubung dengan wakil-wakil mereka
di Timur
|
|
|
F16
|
Perdagangan
antarabangsa dapat berkembang dengan lebih pesat
|
|
|
F17
|
Urusan
perniagaan dapat berjalan lancar
|
|
|
F18
|
Penggunaan
kapal wap membolehkan banyak muatan dibawa
|
|
|
F19
|
Mempercepatkan
perjalanan untuk membawa hasil perkilangan dan bahan mentah antara Timur
dengan Barat
|
|
|
F20
|
1896,
pembukaan Terusan Suez telah memendekkan jarak antara Timur dengan Barat
|
|
|
F21
|
Membolehkan
kos dijimatkan
|
|
|
F22
|
Perjalanan
lebih selamat
|
|
|
F23
|
Persaingan
kuasa Barat
|
|
|
F24
|
Untuk
menaikkan imej dan kemegahan negara
|
|
|
F25
|
Semakin
banyak tanah jajahan diperoleh, maka semakin dipandang tinggi dan dihormati
|
|
|
F26
|
Menyebabkan
negara-negara Barat berlumba-lumba untuk menjadi kuasa besar
|
|
|
F27
|
Slogan
‘Beban Orang Putih’
|
|
|
F28
|
British
dan Amerika Syarikat selalu menggunakan slogan “Beban Orang Putih” dalam
menjalankan imperialisme mereka
|
|
|
F29
|
Orang
Perancis pula berpegang kepada slogan “Menyebarkan Tamadun”
|
|
|
F30
|
Bermaksud
menjadi tugas bangsa Perancis untuk mentamadunkan orang-orang timur
|
|
|
F31
|
Kedua-dua
kuasa ini selalu berasa diri mereka lebih maju dan bertamadun
|
|
|
F32
|
Menjadi
tanggungjawab mereka untuk mentamadunkan orang lain
|
|
|
F33
|
Tanah
yang subur
|
|
|
F34
|
Kedudukan
yang strategik antara India dengan China
|
|
|
F35
|
Mubaligh
Kristian ingin menyebarkan agama Kristian kepada penduduk setempat yang
dijajah mereka.
|
|
|
|
[mana-mana 20 x 1m]
|
|
|
|
|
|
3
|
Perubahan
Sistem Politik di Tanah Melayu
|
20
markah
|
|
|
Sebelum
kedatangan penjajah
|
|
|
|
F1
|
Negeri-Negeri
Melayu ditadbir oleh Kesultanan Melayu yang bermula dengan Kesultanan Melayu
Melaka
|
|
|
F2
|
Menggunakan
Sistem Pembesar Empat Lipatan
|
|
|
|
|
|
|
Selepas
kedatangan penjajah
|
|
|
|
F3
|
Penjajahan
Portugis pada tahun 1511 apabila Portugis telah menawan Melaka
|
|
|
F4
|
Portugis
berjaya meruntuhkan institusi raja di Melaka
|
|
|
F5
|
Semasa
penjajahan Belanda, institusi raja terus terhapus
|
|
|
F6
|
Semasa
penjajahan British, Melaka, Pulau Pinang, dan Singapura telah digabungkan di
bawah Negeri-Negeri Selat pada tahun 1826
|
|
|
F7
|
Negeri-Negeri
Selat ditadbir secara terus dari London
|
|
|
F8
|
Kuasa
tertinggi dipegang oleh Gabenor
|
|
|
F9
|
Dibantu
oleh Residen Kaunselor
|
|
|
F10
|
Pegawai
kerajaan terdiri daripada pegawai British
|
|
|
F11
|
Pentadbiran
oleh Penghulu di peringkat kampung dikekalkan
|
|
|
F12
|
Negeri-Negeri
Melayu Tidak Bersekutu (NMTB) ditubuhkan
|
|
|
F13
|
Terdiri
daripada Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, dan Johor
|
|
|
F14
|
British
memperkenalkan sistem penasihat
|
|
|
F15
|
Residen
dan Penasihat British ini diletakkan di bawah Gabenor Negeri-Negeri Selat
|
|
|
F16
|
Tugas
utama Residen dan Penasihat British adalah menasihat sultan dalam semua
perkara kecuali hal-ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu
|
|
|
F17
|
1896,
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (NNMB) ditubuhkan
|
|
|
F18
|
Perak,
Selangor, Negeri Sembilan, dan Pahang digabungkan
|
|
|
F19
|
Di
bawah pentadbiran Residen Jeneral
|
|
|
F20
|
Residen
Jeneral bertanggungjawab terhadap Gabenor Negeri-Negeri Selat di Singapura
|
|
|
F21
|
Majlis
Mesyuarat Negeri diwujudkan di setiap negeri
|
|
|
F22
|
Segala
dasar yang diputuskan dilaksanakan oleh jabatan di setiap negeri
|
|
|
F23
|
Semua
negeri diletakkan di bawah kawalan Pesuruhjaya Tinggi British
|
|
|
|
[mana-mana 10 x 1m]
|
|
|
|
|
|
4
|
Kesan imperialisme
Barat ke atas Asia Tenggara
|
15
markah
|
|
|
F1
|
Sistem
birokrasi Barat diperkenalkan untuk memudahkan penjajah menguasai ekonomi dan
politik/dasar pentadbiran Barat
|
|
|
F2
|
Kemerosotan/keruntuhan
sistem pemerintahan Barat
|
|
|
F3
|
Para
pembesar kehilangan kuasa kerana peranan mereka diambil alih pegawai penjajah
|
|
|
F4
|
Pengaruh
golongan agama merosot
|
|
|
F5
|
Asia
Tenggara menjadi medan persaingan kuasa-kuasa Barat
|
|
|
F6
|
Pengenalan
pelbagai jenis cukai dan peraturan baru membebankan penduduk tempatan
|
|
|
F7
|
Kepulauan
Melayu dipecah perintah oleh kuasa Barat
|
|
|
F8
|
Sistem
ekonomi Barat diperkenalkan
|
|
|
F9
|
Institusi
kewangan dan insurans diperkenalkan
|
|
|
F10
|
Kemunculan
bandar-bandar baru dan pelabuhan
|
|
|
F11
|
Kemasukan
kaum imigran untuk menampung keperluan tenaga kerja dalam sektor perladangan
dan perlombongan
|
|
|
F12
|
Penjajah
menguasai dan membolot hasil bumi dan bahan mentah untuk kepentingan mereka
sendiri
|
|
|
F13
|
Kemajuan
ekonomi tidak seimbang antara wilayah
|
|
|
F14
|
Kedatangan
kaum imigran secara beramai-ramai menyebabkan pertambahan penduduk
|
|
|
F15
|
Kemudahan
kesihatan disediakan
|
|
|
F16
|
Kaum
imigran menyebabkan terbentuknya masyarakat majmuk dan menimbulkan masalah
perpaduan kaum
|
|
|
F17
|
Masyarakat
peribumi terus ketinggalan daripada arus kemajuan kerana tidak mendapat
pembelaan daripada penjajah
|
|
|
F18
|
Setiap
kaum dikenalai melalui fungsi mereka dalam kegiatan ekonomi dan kawasan
petempatan / jurang sosial
|
|
|
F19
|
Penggunaan
bahasa penjajah begitu meluas
|
|
|
F20
|
Sistem
pendidikan Barat/ vernakular diperkenalkan
|
|
|
F21
|
Undang-undang
Barat diperkenalkan
|
|
|
F22
|
Sistem
perhubungan/ pengangkutan dimajukan untuk menyokong keperluan ekonomi dan
politik penjajah
|
|
|
F23
|
Wujud
dwiekonomi tradisional yang diamalkan kaum peribumi di luar bandar, manakala ekonomi
moden oleh kaum pendatang terutamanya orang Erpoah
|
|
|
F24
|
Asia
Tenggara dihubungkan dengan perdagangan antarabangsa
|
|
|
F25
|
Wujud
gerakan nasionalisme di Asia Tenggara
|
|
|
F26
|
Peyerapan
budaya Barat dan agama Kristian
|
|
|
F27
|
Penduduk
tempatan ditindas melalui Sistem Tanaman Paksa di Indonesia dan Sistem Polo
di Perancis
|
|
|
|
[mana-mana 15 x 1m]
|
|
|
|
|
|
5
|
Penjajahan
alaf baru telah berlaku ke atas masyarakat dan negara Malaysia kini
|
10
markah
|
|
|
F1
|
Menghakis
nilai budaya ketimuran
|
|
|
F2
|
Merosakkan
institusi kekeluargaan dan kemasyarakatan
|
|
|
F3
|
Pencemaran
budaya melalui kemasukan budaya negatif
|
|
|
F4
|
Meminggirkan
budaya Timur dan pegangan agama rakyat kita
|
|
|
F5
|
Masalah
gejala sosial berleluasa dalam kalangan remaja
|
|
|
F6
|
Penggunaan
dadah sintetik berleluasa
|
|
|
F7
|
Terdapat
penubuhan kelab gay dan lesbian di bandar-bandar
|
|
|
F8
|
Remaja
muda terpengaruh dengan nilai-nilai budaya Barat
|
|
|
F9
|
Pegangan
agama rakyat semakin terpesong
|
|
|
F10
|
Pengamalan
nilai hidup bebas
|
|
|
F11
|
Menghancurkan
kekayaan dan kemajuan negara
|
|
|
F12
|
Mahkamah
dan sistem keadilan negara dicerobohi
|
|
|
F13
|
Merosakkan
akidah masyarakat
|
|
|
F14
|
Perasaan
cintakan negara semakin pudar
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 10 x 1m]
|
|
|
|
|
|
6
|
Hubung kait
pengenalan sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara dengan corak pentadbiran
negara Malaysia hari ini
|
10 markah
|
|
|
F1
|
Pentadbiran
lebih sistematik dan licin
|
|
|
F2
|
Memberi
peluang kepada rakyat memilih pemimpin
|
|
|
F3
|
Ekonomi
bertambah maju
|
|
|
F4
|
Pengenalan
sistem raja berperlembagaan
|
|
|
F5
|
Penubuhan
kerajaan pusat
|
|
|
F6
|
Pengangihan
tugas melalui biro/ jabatan
|
|
|
F7
|
Pengenalan
undang-undang bertulis
|
|
|
F8
|
Peranan
raja berkurangan
|
|
|
F9
|
Pembesar
tempatan kehilangan kuasa dan pengaruh
|
|
|
F10
|
Meluaskan
kawasan takluk
|
|
|
F11
|
Menyebarkan
budaya Barat
|
|
|
F12
|
Menguasai
jabatan-jabatan kerajaan
|
|
|
F13
|
Memperkenalkan
kerahan tenaga
|
|
|
F14
|
Undang-undang
Barat menyulitkan
|
|
|
F15
|
Penguasaan
ekonomi oleh kuasa-kuasa Barat
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 10 x 1m]
|
|
|
|
|
|
7
|
Persiapan yang
perlu dilakukan untuk mempertahankan negara kita daripada sebarang bentuk
penjajahan pada masa hadapan
|
10
markah
|
|
|
F1
|
Sedia
berkorban untuk negara
|
|
|
F2
|
Mengekalkan
jati diri bangsa
|
|
|
F3
|
Memperkukuh
perpaduan rakyat
|
|
|
F4
|
Mengamalkan
ajaran agama
|
|
|
F5
|
Menguasai
pelbagai bidang ilmu
|
|
|
F6
|
Meningkatkan
kemahiran
|
|
|
F7
|
Menjauhi
gejala negatif
|
|
|
F8
|
Berpandangan
jauh/berwawasan
|
|
|
F9
|
Setia
kepada negara
|
|
|
F10
|
Taat
kepada pemimpin
|
|
|
F11
|
Mengamalkan
gaya hidup sihat
|
|
|
F12
|
Amanah
terhadap tugas
|
|
|
F13
|
Memupuk
sikap cintakan negara
|
|
|
F14
|
Tidak
mudah terpengaruh dengan anasir luar
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 10 x 1m]
|
|
|
|
|
|
8
|
Iktibar yang
diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji
|
5
markah
|
|
|
F1
|
Pemimpin
perlu berkaliber
|
|
|
F2
|
Pemimpin
perlu berani
|
|
|
F3
|
Pemimpin
perlu berpandangan jauh
|
|
|
F4
|
Pemimpin
perlu berilmu/bijaksana
|
|
|
F5
|
Berhati-hati
menerima pengaruh luar
|
|
|
F6
|
Taat
dan setia pada negara
|
|
|
F7
|
Rakyat
dan pemimpin perlu bersatu
|
|
|
F8
|
Berfikir
dahulu sebelum membuat perubahan
|
|
|
F9
|
Bertindak
tegas demi mempertahankan hak
|
|
|
F10
|
Kedaulatan
negara perlu dipertahankan
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 5 x 1m]
|
|
|
|
|
|
9
|
Pengetahuan
yang diperoleh
|
5
markah
|
|
|
P1
|
Kedatangan
imperialisme Barat ke Asia Tenggara adalah untuk kepentingan ekonomi negara
mereka
|
|
|
P2
|
Pengenalan
sistem birokrasi Barat telah mengubah sistem politik, ekonomi, dan sosial
negara-negara di Asia Tenggara
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 1 x 1m]
|
|
|
|
|
|
|
Nilai-nilai
murni
|
|
|
|
N1
|
Pentadbiran
kerajaan penjajah mengamalkan diskriminasi dan penindasan telah mencetuskan
gerakan nasionalisme untuk menuntut kemerdekaan daripada kuasa penjajah
|
|
|
N2
|
Generasi
muda hari ini perlu menghargai perjuangan nasionalisme silam dengan berusaha
untuk mempertahankan dan mengekalkan kemerdekaan negara
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 1 x 1m]
|
|
|
|
|
|
|
Unsur
patriotisme
|
|
|
|
U1
|
Mengukuhkan
kerjasama
|
|
|
U2
|
Bersyukur
dengan keamanan negara
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 1 x 1m]
|
|
|
|
|
|
|
Harapan
menjadikan bangsa dan negara Malaysia cemerlang dan gemilang
|
|
|
|
H1
|
Warganegara
Malaysia perlu mengisi kemerdekaan tersebut dengan kemajuan
|
|
|
H2
|
Mengekalkan
keamanan dan kedaulatan negara
|
|
|
|
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
|
|
|
[mana-mana 2 x 1m]
|
|
i cant even print or copy paste
ReplyDeleteuse ctrl c and ctrl v :)
DeleteTq
ReplyDeleteGratefful for sharing this
ReplyDelete