SULIT
1249/3
SEJARAH
Kertas 3
Tema Umum
Nov./Dis.
2017
_______________________________________________________________________________________
TINGKATAN 5
2017
________________________________________________________________________________________________
SEJARAH
KERTAS 3
1. Kertas soalan ini mengandungi satu Tema Umum.
2. Calon dikehendaki membawa dan meneliti Tema Umum tersebut
dan membuat persediaan awal sebelum hari peperiksaan.
3. Kertas soalan ini mestilah diberikan kepada calon enam minggu sebelum
tarikh peperiksaan.
_______________________________________________________________________________________
Kertas soalan ini mengandungi 3 halaman bercetak
Kertas soalan ini mengandungi 3 halaman bercetak
[Lihat halaman
sebelah
SULIT
SULIT 2 1249/3
ARAHAN KEPADA GURU
1. Guru hendaklah memastikan Tema Umum diberikan kepada calon enam minggu sebelum tarikh peperiksaan
2. Guru hendaklah menerangkan kepada calon
tentang Tema Umum supaya calon
membuat persediaan untuk menjawab soalan bagi Tugasan Spesifik dalam sejarah 1249/3 yang akan diberikan pada hari
peperiksaan.
3. Guru dibenarkan untuk membimbing calon dalam
penyediaan dan pemilihan bahan rujukan sebelum hari peperiksaan.
4. Guru hendaklah menasihati calon memilih bahan
rujukan yang sesuai dan mengenalpasti kedudukan setiap maklumat di dalam sumber
supaya tidak membuang masa untuk mencari maklumat pada hari peperiksaan.
5. Guru
dilarang sama sekali menyediakan jawapan kepada calon dalam apa-apa bentuk
sekali pun.
6. Guru hendaklah menasihati calon agar membuat
salinan sumber maklumat berkaitan yang diperoleh daripada buku ilmiah, majalah
dan surat khabar untuk menjimatkan ruang di atas meja pada hari peperiksaan.
ARAHAN KEPADA CALON
1. Calon dikehendaki membaca dan meneliti Tema Umum dan membuat persediaan awal
sebelum hari peperiksaan.
2. Calon boleh berbincang dengan guru dan
rakan-rakan untuk mendapat dan mengumpulkan maklumat berkaitan.
3.
Calon
boleh membuat rujukan daripada pelbagai sumber yang berkaitan dengan Tema Umum yang diberi sebagai
persediaan menjawab soalan bagi Tugasan
Spesifik dalam sejarah 1249/3
4. Calon boleh mendapatkan sumber maklumat
daripada buku teks, bahan bacaan ilmiah, akhbar, internet dan bahan-bahan lain
yang berkaitan.
5. Calon dibenarkan membawa masuk dokumen
seperti buku teks, bahan bacaan ilmiah, nota bertulis atau bahan fotostat dan
bahan bercetak ke dalam dewan/bilik peperiksaan.
6. Calon tidak
dibenarkan sama sekali membawa alat atau peranti elektronik ke dalam
dewan/bilik peperiksaan.
7. Calon dinasihatkan supaya penggunaan bahan
rujukan semasa peperiksaan tidak menganggu calon lain.
|
KERTAS
SOALAN TAMAT
[Lihat halaman
sebelah
1249/3
@ 2017 Hak Cipta Jabatan Pendidikan Negeri
Kelantan SULIT
TUGASAN
SPESIFIK SET 1
Aspek
|
Soalan / Tugasan
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Jelaskan latar belakang
imperialisme Barat di Asia Tenggara.
|
5 markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. Huraikan faktor-faktor imperialisme Barat di
Asia Tenggara
|
20 markah
|
3. Kejayaan Negara Thailand
mengekalkan kemerdekaan
|
10 markah
|
|
4. Jelaskan perubahan sistem
politik di negara berikut selepas
kemasukan penjajah Barat:
(a) Tanah Melayu
(b) Thailand
(c)
Burma (Myanmar)
(d)
Indonesia
(e)
IndoChina
(f) Filipina
|
20 markah
|
|
5. Pada pendapat anda, apakah bentuk penjajahan
baru
yang melanda masyarakat zaman sekarang?
|
10 markah
|
|
6. Kesan penjajahan bentuk
baru kepada masyarakat hari ini
|
10 markah
|
|
7. Apakah
usaha-usaha untuk menghadapi ancaman penjajahan bentuk baru pada masa kini?
|
10 markah
|
|
8. Apakah
iktibar yang diperoleh daripada dasar imperialisme Barat di Asia Tenggara?
Berikan penjelasan.
|
10 markah
|
|
9. Sediakan kesimpulan berdasarkan perkara
berikut:
(a)
Pengetahuan
yang diperoleh
(b)
Nilai
patriotisme yang diperoleh daripada dasar imperialisme Barat
(c)
Harapan
untuk menjadikan negara dan bangsa Malaysia kekal unggul di mata dunia.
|
5 markah
|
KERTAS
PEPERIKSAAN TAMAT
TUGASAN
SPESIFIK SET 2
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Jelaskan maksud
nasionalisme.
|
5 markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. Mengapakah Asia Tenggara menjadi tumpuan
imprealis
barat di Asia Tenggara
|
15 markah
|
3. Huraikan faktor-faktor kemunculan
nasionalisme di Asia
Tenggara.
|
20 markah
|
|
4. Perkembangan gerakan
nasionalisme di Asia Tenggara sehingga Perang Dunia Ke-2
|
10 markah
|
|
5. Gerakan nasionalisme di Thailand berbeza
dengan negara lain di Asia Tenggara
|
10 markah
|
|
6. Huraikan cabaran untuk mengekalkan
kemerdekaan negara.
|
10 markah
|
|
7. Huraikan langkah-langkah untuk mengekalkan
Malaysia sebagai negara berdaulat
|
10 markah
|
|
8. Apakah
iktibar yang diperoleh daripada kemerdekaan dan kedaulatan negara?
Berikan penjelasan
|
10 markah
|
|
Kesimpulan |
9. Sediakan kesimpulan berdasarkan perkara
berikut:
(d)
Pengetahuan
yang diperoleh
(e)
Nilai
patriotisme yang perlu dimiliki oleh rakyat Malaysia
(f)
Harapan
untuk menjadikan negara Malaysia kekal merdeka dan berdaulat
|
5 markah
|
KERTAS
PEPERIKSAAN TAMAT
TUGASAN
SPESIFIK SET 3
Aspek
|
Soalan / Tugasan
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Jelaskan maksud
nasionalisme.
|
5 markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. Huraikan faktor-faktor kemunculan
nasionalisme di Asia Tenggara.
|
15 markah
|
3. Huraikan tahap
perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara.
|
10 markah
|
|
4. Gerakan nasionalisme di
negara Asia Tenggara:
(a) Filipina
(b) Indonesia
(c) IndoChina
(d) Burma
(e) Thailand
|
5 markah
5 markah
5 markah
5 markah
5 markah
|
|
5. Usaha mengekalkan kemerdekaan lebih sukar
daripada memperjuangkan kemerdekaan.
Berikan penjelasan.
|
10 markah
|
|
6. Penjajahan bentuk baru yang boleh menggugat
kedaulatan negara Malaysia.
Berikan penjelasan
|
10 markah
|
|
7. Huraikan langkah-langkah yang perlu
dilakukan bagi menghadapi cabaran mengekalkan Malaysia sebagai negara
berdaulat.
|
10 markah
|
|
8. Apakah iktibar yang diperoleh daripada kemerdekaan
dan kedaulatan negara?
Berikan penjelasan.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan |
9. Sediakan kesimpulan berdasarkan perkara
berikut:
(g)
Pengetahuan
yang diperoleh
(h)
Nilai
patriotisme yang perlu dimiliki oleh rakyat Malaysia
(i)
Harapan
untuk menjadikan negara Malaysia kekal merdeka dan berdaulat
|
5 markah
|
KERTAS
PEPERIKSAAN TAMAT
TUGASAN
SPESIFIK SET 4
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Jelaskan latar belakang
imperialisme Barat di Asia Tenggara.
|
5 markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. Jelaskan faktor-faktor imperialisme Barat di
Asia Tenggara
|
20 markah
|
3. Perbandingan sistem
pentadbiran sebelum dan selepas kedatangan Barat.
|
20 markah
|
|
4. Mengapakah Thailand
berjaya mengekalkan kemerdekaannya
|
10 markah
|
|
5.
Peranan pemimpin untuk mengekalkan kedaulatan
Negara
|
10 markah
|
|
6. Huraikan cabaran yang dihadapi Negara-negara
Asia Tenggara untuk mengatasi ancaman imperialisme bentuk baru.
|
10 markah
|
|
7. Huraikan langkah-langkah untuk mengatasi
ancaman imperialisme bentuk baharu tersebut.
|
10 markah
|
|
8. Apakah iktibar yang diperoleh daripada
dasar imperialisme Barat di Asia Tenggara?
Berikan penjelasan.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan |
9. Sediakan kesimpulan berdasarkan perkara
berikut:
(j)
Pengetahuan
yang diperoleh
(k)
Nilai
patriotisme yang diperoleh daripada dasar imperialisme Barat
(l)
Harapan
untuk menjadikan negara dan bangsa Malaysia kekal unggul di mata dunia.
|
5 markah
|
KERTAS
PEPERIKSAAN TAMAT
TUGASAN
SPESIFIK SET 5
Aspek
|
Soalan/Tugasan
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Jelaskan
konsep nasionalisme
|
5 markah
|
Isi dan huraian
|
2. Huraikan
faktor-faktor kemunculan nasionalisme:
a.
Dasar penjajahan barat
b.
Pengaruh agama
c.
Sistem pendidikan
d.
Kemunculan golongan intelektual
|
5 markah
5 markah
5 markah
5 markah
|
3. Huraikan
perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara
|
10 markah
|
|
4. Terangkan
gerakan nasionalisme
(a)
Filipina
(b)
Burma
(c)
Indochina
(d)
Thailand
(e)
Indonesia
|
20 markah
|
|
5. Gerakan nasionalisme banyak memberi manfaat kepada masyarakat
setempat.
Jelaskan pernayataan tersebut
|
10 markah
|
|
6. Mengapakah
semangat patriotisme masyarakat hari ini semakin luntur?
Berikan penjelasan
|
10 markah
|
|
7. Apakah langkah-langkah
untuk memupuk semangat nasionalis dalam kalangan generasi muda hari ini?
|
10 markah
|
|
8. Apakah
iktibar yang diperolehi daripada perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara?
Berikan penjelasan
|
10 markah
|
|
Kesimpulan
|
9. Jelaskan
kesimpulan berdasarkan perkaraberikut:
a.
Pengetahuan yang diperolehi
b.
Nilai petriotisme yang diperolehi melalui perkembangan
nasionalisme di Asia Tenggara
c.
Harapan menjadikan bangsa dan Negara
Malaysia cemerlangdanterbilang
|
5 markah
|
KERTAS PEPERIKSAAN
TAMAT
TUGASAN
SPESIFIK SET 6
Aspek
|
Soalan/Tugasan
|
Markah
|
Pengenalan
|
1.
Latar
belakang imperialisme di Asia Tenggara
|
5 markah
|
Isi dan
Huraian
|
2. Huraikan faktor-faktor
pencetus imperialisme barat di AsiaTenggara
|
20 markah
|
3. Bincangkan kesan
imperialisme Barat di negara-negara Asia Tenggara
|
20 markah
|
|
4.
Jelaskan
faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia
Tenggara.
|
15 markah
|
|
5.
Cadangkan
langkah-langkah untuk memupuk semangat perpaduan dalam kalangan rakyat
Malaysia
|
10 markah
|
|
6.
Jelaskan
kejayaan yang telah dicapai oleh negara kita selepas kemerdekaan
|
10 markah
|
|
7.
Jelaskan
cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam mengekalkan kedaulatan Negara dan langkah-langkah
untuk mengatasi cabaran tersebut
|
10 markah
|
|
8.
Apakah pengajaran yang diperoleh daripada Imperialisme
Barat
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9.
Sediakan
kesimpulan berdasarkan tajuk yang dikaji
|
5 markah
|
KERTAS
PEPERIKSAAN TAMAT
TUGASAN
SPESIFIK SET 7
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1.
Jelaskan maksud imperialisme barat di Asia
Tenggara.
|
5 markah
|
Isi
dan huraian
|
2.Terangkan
perubahan politik yang dijalankan oleh
birokrasi barat di negara berikut.
(a)
Filipina
(b)
Indonesia
(c)
Indochina
(d)
Myanmar
|
30 markah
|
3.Terangkan
keistimewaan sistem birokrasi barat yang
diperkenalkan sendiri oleh pemerintah
Thailand
|
15 markah
|
|
4.Nyatakan
ciri-ciri gerakan nasionalisme tahap satu dan
dua di Asia Tenggara.
|
15 markah
|
|
5.Penjajahan
bentuk baru sedang melanda dalam negara
kita pada hari ini.
Jelaskan pernyataan tersebut
|
10 markah
|
|
6.
Huraikan langkah-langkah untuk mengatasi ancaman
penjajahan bentuk baru
|
10 markah
|
|
7.
Jelaskan iktibar yang dapat diambil daripada dasar
imperialisme dan pengenalan birokrasi
barat di Asia
Tenggara.
.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan
|
8.Membuat
kesimpulan keseluruhan isi yang
dibincangkan:
· pengetahuan
yang diperoleh
· Iktibar
kepada diri, bangsa dan negara
· Harapan
untuk masa depan Malaysia yang lebih cemerlang.
|
5 markah
|
KERTAS PEPERIKSAAN
TAMAT
1. Maksud
Imperialisme Dan Latar belakang Imperialisme
1.
Imperialisme
bermaksud dasar sesebuah negara meluaskan pengaruh dan wilayahnya dengan
menjajah negara lain untuk kepentingan tertentu.
2.
Imperialisme
telah berlaku sejak Empayar Yunani dan Empayar Rom lagi.
3.
Imperialisme
moden bermula sejak abad ke-15 apabila kuasa-kuasa Barat menguasai
wilayah-wilayah di Amerika Latin, Afrika dan Asia.
4.
Imperialisme
Barat di Asia Tenggara bermula sejak abad ke-16 kerana didorong oleh hasrat
penjajah untuk menguasai ekonomi dan mengubah sistem politik tanah jajahannya.
5.
Portugal
mendahului kuasa Barat yang lain apabila berjaya menawan Melaka pada tahun 1511.
6.
Tujuan
awal imperialisme Barat adalah untuk menguasai perdagangan rempah.
7.
Revolusi
Perindustrian di Eropah menjadikan persaingan kuasa Eropah bertambah sengit.
2. Faktor-faktor berlakunya imperialisme
Barat di Asia Tenggara @
Sebab
Asia Tenggara menjadi tarikan imperialisme Barat
1.
Kedudukan Asia Tenggara yang strategik kerana
terletak di antara perjalanan China dan India
2.
Asia Tenggara mempunyai tanah yang subur untuk
kegiatan pertanian
3.
Revolusi Perindustrian di Eropah menyebabkan
keperluan kepada bahan mentah yang banyak dan konsisten yang terdapat di Asia
Tenggara
4.
Asia Tenggara juga kaya dengan bahan mentah
seperti bijih timah di Tanah Melayu, Indonesia dan Thailand kayu jati di Burma
dan Thailand
5.
Penduduk yang ramai di Asia Tenggara menjamin
pasaran yang luas untuk barangan keluaran kilang
6.
Perluasan Imperialisme juga disebabkan oleh
berlakunya persaingan antara kuasa –kuasa Barat seperti Britain, Belanda, Sepanyol,
Perancis dan sebagainya. Persaingan ini menyebabkan Asia Tenggara menjadi
mangsa imperialisme baru.
7.
Bagi masyarakat Barat semakin luas tanah
jajahan mereka semakin tinggi status atau sanjungan yang diperoleh. Oleh itu
keluasan tanah jajahan melambangkan kekuatan dan kekuasaan serta kekayaan dan
kehebatan negara tersebut.
8.
British dan Belanda menganggap tamadun mereka
lebih maju dengan membawa slogan beban orang putih dan mendakwa
bertanggungjawab memimpin orang Timur ke arah kehidupan yang lebih sejahtera
9.
Perancis pula berpegang kepada slogan tugas
menyebarkan tamadun di mana mereka bertanggungjawab untuk mentamadunkan orang
Timur
10.
Para mubaligh Kristian pula berpendapat
bahawa mereka bertanggungjawab menyebarkan agama Kristian kepada penduduk di
tanah jajahan dan di seberang laut
11.
Perluasan kuasa imperialisme Barat juga
disebabkan oleh perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungan.
12.
Penggunaan kapal berkuasa wap membolehkan
muatan yang banyak dibawa dan juga mempercepatkan perjalanan di antara Barat
dan Timur.
13.
Pembukaan Terusan Suez dan kapal berkuasa wap
juga menjadikan perjalanan lebih selamat dan menjimatkan kos.
14.
Kemajuan sains dan teknologi seperti
penciptaan telegraf membolehkan kuasa penjajah memberi arahan kepada pegawai
mereka dengan lebih cepat dan berkesan. Ahli-ahli perniagaan Barat dapat
berhubung dengan wakil mereka di Timur dengan mudah dan perdagangan
antarabangsa menjadi lebih pesat.
15.
Imperialisme juga berlaku disebabkan oleh
masyarakat Eropah ingin memecahkan monopoli perdagangan rempah ratus dan sutera
yang selama ini dikuasai oleh orang Islam.
16.
Galakan daripada pemerintah juga mendorong
imperialisme berlaku terutamanya apabila golongan monarki baru di England, Perancis
dan Belanda telah mempercepatkan penjajahan.Oleh sebab itu penjajahan ini sering
dikaitan dengan kata-kata gold,glory dan
gospel.
3. Kesan
Imperialisme Barat
a. Kesan
ke atas politik
1. Penubuhan
Kerajaan Pusat hasil penyatuan wilayah-wilayah di tanah jajahan
2. Pelantikan
Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir di tanah jajahan
3. Pelaksanaan
pentadbiran melalui biro (jabatan) dan pelantikan pegawai barat sebagai ketua
biro. Contohnya Jabatan Pelajaran, Jabatan Pertanian dan Jabatan Kesihatan
4. Pengenalan
Undang-undang Barat seperti Akta Kampung Ulu Burma 1887 dan Akta Perkampungan
Burma 1889
5. Memperkenalkan
Majlis Perundangan dan sistem kehakiman barat seperti Undang-undang sistem
pengutipan cukai
6. Pengenalan
Sistem Penasihat iaitu Residen British dan Penasihat British yang berperanan
menasihati sultan dalam semua perkara kecuali hal ehwal agama Islam dan adat
istiadat Melayu
7. Pemerintah
tempatan membuat perjanjian dengan kuasa Eropah menyebabkan kekuatan mereka
diiktiraf oleh pemimpin tempatan.
8. Wujudnya
syarikat berpiagam, contohnya Syarikat Hindia Timur Inggeris yang menguasai
perdagangan termasuk di Asia Tenggara
b. Kesan
ke atas ekonomi
1. Asia
Tenggara berperanan sebagai pembekal bahan mentah kepada keperluan masyarakat
Eropah
2. Ekonomi
peribumi distruktur untuk manfaat penjajah, contohnya di Tanah Melayu kegiatan
penanaman getah dan perlombongan bijih timah dikomersialkan bagi memastikan
bahan tersebut memenuhi keperluan mereka di Eropah
3. Pusat
perdagangan di Melaka dan jalan perdagangan diambil alih oleh orang Eropah
daripada pedagang Islam.
4. Buruh
tempatan dieksploitasi untuk bekerja di ladang getah, contohnya sistem tanaman
paksa di Jawa
5. Pengenalan
sistem cukai baru telah menimbulkan ketidakpuasan hati penduduk tempatan
sehingga membawa kepada penentangan, misalnya kebangkitan Tok Janggut di
Kelantan
c. Kesan
ke atas sosial
1. Kemerosotan
pengaruh golongan agama di kalangan penduduk tempatan menyebabkan ramai
menerima agama Kristian seterusnya telah menghapuskan tamadun tempatan serta
mewujudkan masyarakat baru
2. Masyarakat
tempatan terpengaruh dengan gaya hidup orang Eropah seperti cara berpakaian
3. Pengenalan
sistem pendidikan vernakular Melayu, Cina dan Tamil di Tanah Melayu menyebabkan
tidak wujudnya perpaduan kaum
4. Pendidikan
Inggeris dikhaskan kepada golongan bangsawan di bandar menyebabkan penduduk
luar bandar terus ketinggalan dan buta huruf
5.
Kemasukan buruh luar telah melahirkan
masyarakat majmuk, contohnya di Tanah Melayu
6.
Penjajah mengamalkan diskriminasi ekonomi
yang menyebabkan penduduk tempatan kekal terlibat dalam ekonomi sara diri dan
hidup dalam kemiskinan
4. NASIONALISME
DI ASIA TENGGARA – THAILAND
Tahap
Pertama
1.
Gerakan nasionalisme di Thailand agak berbeza
daripada yang berlaku di negara lain di Asia Tenggara yang bersifat
antipenjajah
2.
Nasionalisme di Thailand tahap yang pertama
merupakan rasa tidak puas hati rakyat tempatan terhadap penguasaan politik oleh
kerabat diraja dan penentangan terhadap raja berkuasa mutlak.
3.
Perkembangan pelajaran Barat terutamanya
sejak pemerintahan Chulalongkorn telah melahirkan golongan intelek di Siam.
4.
Mereka yang mendapat pelajaran Barat
terutamanya di seberang laut telah terdedah kepada idea-idea Barat seperti
fahaman liberal, sistem demokrasi dan sistem raja berperlembagaan
5.
Kefahaman terhadap idea demokrasi ini
menyebabkan mereka berpendapat pemerintahan beraja mutlak telah menjadi
penghalang kepada pembentukan negara Thai moden.
6.
Kelemahan sistem pentadbiran dan sikap boros
Raja Vajiravudh telah membuatkan rakyat tidak berpuas hati.
7.
Ini membawa kepada pertubuhan parti rakyat
oleh Nai Pridi Phanamyong dan Field Marshall Phibul Shongram pada 1932.
8.
Parti ini telah melancarkan revolusi Thai
pada 1939 yang telah menamatkan sistem raja berkuasa mutlak.
Tahap
Kedua
1.
Nasionalisme
tahap kedua pula di Thailand disebabkan rasa tidak puas hati rakyat terhadap
cengkaman ekonomi oleh kapitalis barat dan orang Cina
2.
Walaupun bilangan orang Cina kecil, tetapi
mereka telah menguasai ekonomi Siam. Kemarahan orang Siam terhadap kerajaan
kerana kerajaan tidak mengambil langkah untuk menyekat kegiatan orang-orang
Cina menindas orang Siam.
3.
Semasa Phibul Songram menjadi perdana menteri,
beliau telah meluluskan undang-undang untuk menyekat kebebasan dan penguasaan
ekonomi oleh orang China
4.
Phibul Songram juga telah menutup
sekolah-sekolah dan akhbar-akhbar Cina juga diharamkan.
5.
Penduduk peribumi digalakkan untuk melibatkan
diri dalam aktiviti ekonomi iaitu perdagangan dan perusahaan.
6.
Jawatan tertinggi pula hanya diperuntukkan
untuk penganut Buddha sahaja
7.
Pada tahun 1939, Phibul Songram nama Siam
ditukar menjadi Thailand yang bermaksud negeri atau tanah yang bebas.
8.
Tujuannya ialah untuk menimbulkan semangat
nasionalisme bangsa di kalangan orang-orang Siam kerana negeri Siam merupakan
satu-satunya negeri di Asia Tenggara yang tidak dijajah oleh kuasa-kuasa Barat.
9.
Hasil kerjasama dengan Jepun pada Perang
Dunia Kedua, Thailand telah berjaya mendapatkan kembali wilayah-wilayah Siam
yang telah dikuasai oleh British dan Perancis. menyatukan wilayah-wilayahnya di
Indo China dan Tanah Melayu.
5. PENTADBIRAN NEGARA THAI DI BAWAH SISTEM
PEMERINTAHAN TRADISIONAL
Raja Mongkut
1
Raja Mongkut telah melantik 80 orang
penasihat Barat untuk mengetuai pelbagai jabatan
2
Selain itu penasihat Barat juga dilantik
untuk melatih pegawai-pegawai tempatan.
3
Raja Mongkut juga melantik penasihat Barat
dari Britain sebagai Penasihat kewangan dan pelabuhan serta polis
4
Manakala penasihat dari Amerika Syarikat
untuk bidang kastam
5
Selain itu penasihat dari Peranchis dilantik
untuk bidang ketenteraan
Raja Chulalongkorn
1.
Raja Chulalongkorn pula telah memperkenalkan
Majlis Penasihat Rendah, Majlis Mesyuarat tertinggi dan Kabinet Menteri.
2.
Selain itu juruaudit dari Britain telah
dilantik untuk berkhidmat dalam perbendaharaan negara.
3.
Pada tahun 1932, Sistem Raja Berperlembagaan
telah diperkenalkan untuk menggantikan sistem raja berkuasa mutlak.
6. Perbandingan
sistem pentadbiran sebelum dan selepas kedatangan barat di Asia Tenggara
Filipina
1. Sebelum
penjajahan Sepanyol Filipina terdiri daripada daerah-daerah kecil dikenali
sebagai barangay yang diperintah oleh golongan datu manakala di selatan
Filipina pula wujud kerajaan Islam.
2. Selepas
penjajahan, Sepanyol telah memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat dengan Gabenor
Jeneral sebagai pemerintah tertinggi diperingkat pusat
3. Pentadbiran
wilayah diketuai oleh Ketua Datuk Bandar manakala pentadbiran bandar diketuai
oleh Gabenor Kecil
4. Pentadbiran
tempatan dilaksanakan di bawah sistem encomienda yang diketuai oleh Encomiendero.
Dalam sistem ini barangay digabungkan
5. Tugas
Ecomiendero ialah menjaga keamanan, mengutip cukai dan mengkristiankan penduduk
baragay. Sistem Encomienda dibenci oleh penduduk Filipina kerana mengenakan
cukai yang tinggi dan kerahan tenaga.
Indonesia
1. Sebelum penjajahan Indonesia
terdiri kerajaan yang berasingan seperti Mataram dan Bantam. Kerajaan ini
diketuai oleh raja dan dibantu oleh pembesar di mana pemerintahan tempatan
diketuai Bupati/ pembesar daerah
2. Selepas
penjajahan Belanda, pentadbiran pusat dan tempatan diperkenalkan
3. Pentadbiran
pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral yang bertanggungjawab kepada kerajaan
Belanda manakala pentadbiran Tempatan dijalankan oleh pembesar tempatan tetapi
dikawal oleh pegawai Belanda.
4. Penubuhan
jabatan kerajaan antaranya, Jabatan Pelajaran dan Jabatan Pertanian. Belanda
juga menubuhkanDewan Tempatan sebagai penasihat pentadbiran Belanda tetapi
tiada kuasa perundangan.
5. Penubuhan
Volksraad merupakan majlis rakyat yang dianggap sebagai satu langkah ke arah
kemerdekaan hasil desakan Parti Sarekat Islam.
Burma
1. Sebelum
penjajahan British, Burma telah mengamalkan pemerintahan beraja di bawah
Dinasti Konbaung
2. Raja
dibantu oleh Majlis diraja (Huttaw), pegawai kerajaan (wun), ketua bandar
(myothugyi) Pegawai diraja (Ahmudan), pembesar tradisional (Athi). Raja menjadi
penaung sami Buddha
3. Selepas
British menguasai Burma melalui Perang Inggeris Burma III menyebabkan Burma
diperintah oleh Pesuruhjaya Tinggi British sebagai pemerintah tertinggi di
peringkat pusat
4. British
juga memperkenalkan Akta Kampung Ulu Burma (1887) dan Akta Perkampungan Burma
(1889) telah melenyapkan pemerintahan tradisional
5. Pentadbiran
Daerah diketuai oleh Pegawai Bandaran (Myo-ok) dan sistem Undang-undang barat
diperkenalkan
6. Majlis
perundangan dan Jabatan Perhutanan, Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pelajaran ditubuhkan.
Indo China
1. Sebelum
penjajahan Perancis, wilayah Indochina ditadbir kerajaan pusat yang berkuasa
mutlak tetapi memberi kuasa penuh kepada pembesar tempatan.
2. Setiap
birokrasi diketuai oleh golongan Mandarin yang dipilih melalui peperiksaan
dalam bidang bahasa dan kesusasteraan China.
3. Selepas
penjajahan Perancis, pentadbiran diketuai oleh Gabenor Jeneral yang
bertanggungjawab terus kepada Kementerian Tanah Jajahan di Paris dan dibantu
oleh Leftenan Gabenor pemerintah wilayah naungan jajahan
4. Leftenan
Gabenor dibantu oleh Residen Jeneral manakala Residen Jeneral dibantu oleh
Residen Wilayah
5. Kerajaan
pusat ditubuhkan dikenali sebagi Union Indochinoise (1887) yang terdiri
daripada Vietnam, Kemboja dan Loas menyertainya pada tahun 1904
6. Semua
undang-undang di Indochinoise dilluluskan oleh Parlimen Perancis
7. Pentadbiran
tempatan tidak diganggu oleh kerajaan pusat tetapi perlu membayar cukai dan
menyediakan kerahan tenaga.
Tanah
Melayu
1. Sebelum
kedatangan Portugis, Kesultanan Melayu Melaka mengamalkan Sistem Pembesar Empat
Lipatan.
2. Semasa
pemerintahan British, Melaka, Pulau Pinang dan Singapura digabungkan menjadi
Negeri-Negeri Selat (NNS) yang diketuai oleh Gabenor Negeri-Negeri Selat dan
dibantu oleh Residen Kaunselor bagi ketiga-tiga negeri tersebut
3. Pentadbiran
peringkat kampung oleh penghulu dikekalkan.
4. Kemudiannya,
Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB) dibentuk terdiri daripada Perak, Selangor,
Negeri Sembilan dan Pahang di bawah penguasaan Sistem Residen.
5. Negeri-negeri
Melayu Tidak Bersekutu (NNMTB) iaitu gabungan Kedah, Kelantan Trengganu, Perlis
dan Johor yang diletakkan di bawah Sistem Penasihat.
6.
Residen dan Penasihat British ini diletakkan
di bawah Gabenor NNS untuk menasihati Sultan dalam semua perkara kecuali hal
ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu.
7.
British juga memperkenalkan pelbagai
perubahan seperti sistem kehakiman Barat, pelaksanaan sistem pungutan cukai,
pembahagian negeri kepada beberapa daerah dan penubuhan balai polis
7. Maksud
nasionalisme
1.
Nasionalisme bermaksud perasaan cinta akan
bangsa dan negara serta gerakan membebaskan tanah air.
2.
Nasionalisme tidak terhad kepada pembebasan kuasa
politik sahaja tetapi juga merangkumi pembebasan daripada cengkaman ekonomi dan
kebudayaan asing
8. Faktor-faktor
kebangkitan/ kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara
1.
Dasar
penjajahan Barat telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan rakyar
negara-negara di Asia Tenggara kerana sistem birokrasi Barat yang diperkenalkan
tidak memberi peluang yang sewajarnya kepada rakyat tempatan dalam sistem
pentadbiran moden.
2.
Melalui
dasar ini rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional yang serba kekurangan.
3.
Malah
dasar ekonomi penjajah telah menindas penduduk pribumi, contohnya system polo
di Filipina dan sistem tanaman paksa di Indonesia.
4.
Penjajah
juga telah mewujudkan jurang sosial dengan menganggap bahawa mereka berada
dalam kelas yang tersendiri mereka layak berdampingan sesama mereka.
5.
Selain
itu, dasar keterbukaan penjajah terhadap kemasukan imigran menimbulkan rasa
tidak puas hati rakyat tempatan kerana golongan tersebut menguasaai bidang
ekonomi.
6.
Pengaruh
agama telah berjaya menyatukan rakyat tempatan untuk menghadapi penindasan dan pengaruh
kebudayaan Barat serta agama Kristian.
7.
Kemunculan
gerakan Islah di Indonesia dan Tanah Melayu serta penubuhan belia Buddha
menunjukkan peranan agama sebagai alat perpaduan dan golongan agama sebagai
pencetus nasionalisme. Gerakan ini juga memperjuangkan Pan Islamisme iaitu
penyatuan dunia Islam menentang penjajahan Barat.
8.
Manakala
agama Kristian di Filipina telah menyatupadukan penduduk peribumi menentang
kuasa Sepanyol kerana penganut Kristian tempatan dianggap kelas kedua
berbanding penganut Kristian berbangsa Sepanyol.
9.
Karya
kesusasteraan di Asia Tenggara berperanan membangkitkan nasionalisme melalui
karya-karya yang dihasilkan sebagai media untuk menyampaikan mesej kesengsaraan
dan kekecewaan terhadap penindasan penjajah seterusnya membangkitkan kesedaran
bangsa dan kecintaan terhadap tanah air.
10.
Contohnya
cerpen Kerikil-Kerikil Tajam di Indonesia dan Putera Gunung Tahan di Tanah Melayu.
11.
Sistem
pendidikan penjajah yang pilih kasih dalam menyediakan kemudahan Pendidikan
dengan mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa
pengantar mencetuskan nasionalisme.
12.
Penjajah
juga hanya memberikan pendidikan pada peringkat rendah dan terhad kepada
golongan golongan elit dan penduduk bandar. Contohnya di Indonesia anak
golongan Priyayi diberikan pendidikan yang tersendiri dan diasingkan daripada
anak orang kebanyakan yang bertujuan untuk memecahkan perpaduan rakyat tempatan.
13.
Manakala
di Burma pendidikan sekular dan pendidikan mubaligh telah menjadi ancaman terhadap
sekolah Buddha.
14.
Begitu
juga di Tanah Melayu, sistem pendidikan yang dibuat oleh British menyebabkan
lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan berbanding lepasan sekolah
Inggeris.
15.
Kemunculan
golongan intelektual yang mendapat pendedahan falsafah Barat dan Islam di Asia Barat
telah menyedarkan golongan ini betapa pihak penjajah tidak mentadbir tanah
jajahan seperti mereka mentadbir negara mereka sendiri.
16.
Akhirnya,
mereka memimpin gerakan nasionalisme dengan menuntut taraf hidup bangsa mereka
dibela dan meminta penjajah membebaskan tanah air mereka.
17.
Pengaruh
media masa seperti akhbar dan majalah berupaya menyebarkan idea-idea nasionalis
dan menanam perasaan antipenjajah kepada rakyat. Contohnya Warta Malaya, Majlis
di Tanah Melayu dan Tribul Indigene di Vietnam.
18.
Perkembangan
sistem pengangkutan seperti pembinaan jalan kereta api dan jalan raya dapat
menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah memudahkan rakyat dan para
pemimpin bertemu dan berbincang mengenai idea-idea nasionalisme.
19.
Kewujudan
perkhidmatan perhubungan seperti telefon dan telegraf memudahkan hubungan di
kalangan nasionalis.
20. Pengaruh luar seperti
kejayaan Jepun menewaskan China dan Russia serta kejayaan Mahatma Ghandhi mendapat
kemerdekaan India daripada British telah membuka mata dan memberi inspirasi
kepada para nasionalis Asia Tenggara.
9. Faktor
pemangkin nasionalisme di Tanah Melayu
1.
Pengenalan
sistem politik Barat yang telah memusnahkan sistem politik tempatan. Contohnya,
Residen mengambil alih pentadbiran daripada pembesar tempatan. Ini telah
mencabar amalan tradisi dan menjatuhkan maruah mereka.
2.
Perkembangan
sistem pendidikan iaitu sistem pendidikan Inggeris dan sekolah vernakular
Melayu telah melahirkan golongan intelek Melayu yang mampu berfikir tentang
kemajuan bangsa. Mereka telah menggunakan idea baru untuk memajukan diri dan
menolak penjajahan British.
3.
Dasar
British telah menggalakkan sesiapa datang untuk melabur, berniaga, berdagang
dan menetap di Tanah Melayu. Kesannya jumlah imigran meningkat dan menimbulkan
persaingan kepada penduduk tempatan. Mereka menguasai bidang perladangan getah
dan perlombongan bijih timah sedangkan orang Melayu kekal dengan pertanian
padi.
4.
British
membuka bandar baru sebagai pusat pentadbiran sedangkan orang Melayu tetap
tinggal di kampung dengan segala kekurangan. Hal ini telah memundurkan taraf
hidup orang Melayu dan menjadi faktor gerakan nasionalisme.
5.
Pendudukan
Jepun juga menjadi faktor kebangkitan nasionalisme di Tanah Melayu. Pihak Jepun
dengan konsep Kawasan Kesemakmuran Asia telah menekankan kebebasan negara–negara
Asia untuk menentukan kemajuan dan meningkatkan persaudaraan di kalangan negara
tersebut.
6.
Kesengsaraan
hidup akibat kekurangan makanan dan kekejaman pentadbiran Jepun menimbulkan
kebencian kepada penjajah. Lantaran semangat itu apabila British memperkenalkan
Malayan Union 1946, mereka tidak mahu dijajah oleh sesiapa pun.
7.
Penguasaan
Parti Komunis Malaya membangkitkan semangat menentang penjajahan dan memulakan
penyebaran ideologi komunis. PKM telah menguasai balai-balai polis dan memerintah
dengan kejam. Mereka membunuh dan menangkap sesiapa sahaja yang dianggap
penyokong Jepun. Gerakan ini telah mencetuskan konflik perkauman.
8.
Kemunculan
mesin cetak yang memberi kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong
penentangan terhadap British. Hal ini kerana melalui buku, akhbar dan majalah
idea menentang penjajah dapat disebarkan.
9.
Gerakan
Pan-Islamisme juga merupakan faktor pemangkin nasionalisme. Gerakan ini telah
membangkitkan pemahaman terhadap Islam untuk menentang penjajahan Barat ke atas
negara-negara Islam. Gerakan reformis Islam ini dimulakan oleh Syeikh Muhammad
Abduh yang menekankan kepentingan hidup dunia dan akhirat di samping mendorong
umatnya menuju kejayaan. Tulisan Syeikh Muhammad Abduh disebarkan dalam majalah
al-Manar.
10. Perkembangan Nasionalisme/ Tahap
Perkembangan / Ciri-ciri
a) Tahap-tahap
perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara
Perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara umumnya terbahagi
kepada dua tahap.
Tahap Pertama
1.
Tahap
pertama merupakan penentangan masyarakat secara terbuka tetapi bersifat
setempat dan tidak berorganisasi.
2.
Isu-isu
kebudayaan, agama dan hak peribumi menjadi faktor yang mencetuskan gerakan
nasionalisme.
3.
Gerakan-gerakan
nasionalisme pada tahap ini dipimpin oleh golongan pertengahan yang
berpendidikan Barat dan Asia Barat.
4.
Mereka
lebih menekankan kesedaran politik yang menuntut hak-hak mereka dikembalikan
dan taraf hidup mereka dibaiki.
5.
Secara
umumnya mereka tidak meminta kemerdekaan dengan segera.
Tahap
Kedua
6. Tahap kedua pula merupakan gerakan
nasionalisme yang lebih radikal dan berorganisasi.
7. Perubahan ini disebabkan gerakan
nasionalisme tahap pertama yang bersifat sederhana gagal.
8.
Gerakan
nasionalisme tahap dua dipimpin oleh golongan yang berpendidikan serta
berpengetahuan luas dalam bidang kebudayaan dan ilmu pengetahuan Barat yang
mana mereka menyedari perubahan yang diperkenalkan penjajah dan kesannya
terhadap bangsa dan negara.
9.
Matlamat
perjuangan mereka lebih jelas iaitu menuntut kemerdekaan dan seterusnya
membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat.
b) Perbandingan
tahap perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara.
1. Tahap
pertama nasionalisme di Asia Tenggara lebih bersifat penentangan masyarakat sederhana dan setempat sebagai
contoh, perjuangan Penghulu Dol Said di Naning sahaja tidak menyeluruh ke
Negeri Sembilan.
2. Manakala penentangan tahap kedua lebih radikal. contohnya, di Filipina.
Katipunan yang dipimpin Andres Bonaficio mengadakan revolusi bersenjata
menentang Sepanyol.
3. Perkembangan nasionalisme tahap pertama
di Asia Tenggara tidak berorganisasi
contohnya penentangan Raden Adjeng Kartini di Indonesia.
4. Manakala di tahap kedua berorganisasi sebagai contoh, pada
tahap kedua perkembangan nasionalisme, tertubuhnya parti Katipunan di Filipina.
5. Nasionalisme tahap pertama juga lebih
kepada menerapkan kesedaran politik dalam kalangan penduduk tempatan.
6. Pada tahap pertama, isu-isu yang
dimainkan pihak nasionalis adalah berkaitan isu-isu kebudayaan, agama dan pengembalian hak-hak peribumi. Contohnya Raden Adjeng Kartini melalui karyanya Habis Gelap Terbitlah Terang yang menggarapkan kemajuan
pendidikan untuk kaum wanita di Indonesia.
7.
Pada
tahap kedua, mereka lebih kepada menekankan tindakan politik seperti
Sarekat Islam, Parti Komunis Indonesia dan Parti Nasionalis Indonesia yang
lantang menuntut kemerdekaan Indonesia daripada Belanda.
8.
Kesimpulannya,
gerakan nasionalisme di Asia Tenggara muncul akibat daripada kegiatan penjajah
Barat yang menjarah hasil mahsul serta menjadikan pembesar-pembesar serta
pentadbiran tradisional merosot dan terhapus
11. Perkembangan Nasionalisme di Filipina.
Gerakan nasionalisme
di Filipina gerakan terawal di Asia Tenggara yang dapat dibahagikan kepada 2 tahap iaitu tahap pertama dan tahap kedua.
Tahap Pertama
1
Tahap pertama gerakan ini merupakan gerakan
dakyah yang dipimpin oleh Jose Rizal yang mempunyai pengaruh kuat dan disokong
oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat.
2
Mereka menuntut supaya Filipina dijadikan
wilayah Sepanyol, bangsa Filipina diberikan hak yang sama seperti yang
diperoleh bangsa Sepanyol, dan bangsa Filipina diberikan kebebasan bersuara.
3
Apabila tuntutan mereka kurang mendapat
tindakbalas Sepanyol, Jose Rizal telah menubuhkan LIga Filipina pada tahun 1892
dengan tujuan mendesak Kerajaan Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi
dan sosial.
4
Kerajaan Sepanyol berasa terancam dan
menangkap Jose Rizal dan membuangnya ke Dapitan di Mindanao.
5
Jose Rizal dikenakan hukuman bunuh atas
tuduhan terlibat dalam gerakan pemberontakan.
6
Walaupun gerakan dakyah ini berakhir tetapi
telah mencetuskan gerakan nasionalisme yang lebih radikal pada tahap kedua.
Tahap Kedua
7
Gerakan ini bermula apabila Parti Kartipunan
yang ditubuhkan oleh Andres Bonifacio telah memulakan penentangan secara radikal
terhadap Sepanyol.
8
Matlamat perjuangannya adalah untuk
menyatukan bangsa Filipina dan mencapai kemerdekaan melalui revolusi.
9
Kartipunan telah menggunakan media cetak
untuk menyebarkan menyebarkan fahaman revolusi kepada rakyat. Kalayan merupakan
akhbar rasmi pertubuhan tersebut.
10
Pada tahun 1896, Kartipunan melancarkan
revolusi bersenjata untuk menggulingkan pemerintahan Sepanyol tetapi gagal.
Kartipunan semakin lemah selepas Bonifacio dihukum mati oleh Emilio Aguinaldo
pada tahun 1897.
11
Aguinaldo telah bekerjasama dengan Amerika Syarikat
dan Berjaya mengusir Sepanyol pada tahun 1898. Penyingkiran Sepanyol telah
memulakan penguasaan Amerika Syarikat terhadap Filipina.
12
Pengisyhtiharan kemerdekaan Filipina oleh
Aguinaldo pada tahun 1899 tidak disahkan oleh Amerika. Dengan itu, revolusi
diteruskan sehingga Aguinaldo ditangkap pada tahun 1901
13
Kerajaan Amerika terpaksa membenarkan
penubuhan parti-parti politik sederhana. Sergio Osmena telah dilantik mengetuai
Dewan Perhimpunan selepas partinya iaitu Parti Nasional menang dalam pilihanraya
pada tahun 1907.
14
Pada tahun 1930-an, nasionalis Filipina
kembali menuntut kemerdekaan melalui perlembagaan setelah pucuk pimpinan di
Amerika Syarikat bertukar kepada yang lebih liberal.
12. Perkembangan Nasionalisme di Indonesia.
Gerakan
nasionalisme di Indonesia gerakan terawal di Asia Tenggara yang dapat dibahagikan
kepada 2 tahap iaitu tahap pertama dan tahap kedua.
Tahap
Pertama
- Para nasionalis di Indonesia memberikan sepenuh tumpuan terhadap isu-isu pendidikan. Bagi mereka hanya pendidikan yang akan dapat mengubah nasib rakyat Indonesia.
- Raden Adjeng Kartini telah menghasilkan karyanya Habis Gelap Terbitlah Terang dan Penulisan Seorang Puteri Jawa. Karya ini telah mendedahkan kemunduran rakyat Indonesia dan penindasan oleh penjajah Belanda
- Perjuangannya telah memberikan inspirasi kepada pejuang-pejuang selepasnya untuk menubuhkan perhubungan yang lebih tersusun.
- Selain itu Muhammadiyah merupakan pertubuhan yang terpenting pada tahap ini. Matlamat pertubuhan ini adalah untuk menyebarkan Islam yang sebenar dan menghindari ancaman sekularisme Barat serta agama Kristian.
- Seterusnya pertubuhan ini turut membina banyak sekolah, klinik dan masjid .
Tahap
Kedua
- Gerakan nasionalisme di Indonesia memperlihatkan perjuangan parti-parti politik radikal Sarikat Islam(SI), Parti Komunis Indonesia (PKI) dan Parti Nasional Indonesia (PNI).
- Pada tahap ini, parti-parti politik begitu lantang menuntut kemerdekaan Indonesia walaupun dengan cara kekerasan.
- PNI di bawah pimpinan Soekarno berjaya mempengaruhi rakyat Indonesia.
- Belanda bertindakbalas menangkap pemimpin yang radikal termasuklah Soekarno dan mengharamkan PNI.
13. GERAKAN NASIONALISME DI BURMA/MYANMAR
Tahap
Pertama
1.
Gerakan nasionalime tahap pertama di Burma dicetuskan oleh golongan sami Buddha dan
golongan elit berpendidikan barat.
2.
Golongan sami Buddha telah menubuhkan
Persatuan Belia Buddha pada tahun 1906 yang bertujuan untuk mengekalkan tradisi
Buddha dan memajukan pendidikan dikalangan rakyat Burma
3.
Persatuan Belia Buddha menggunakan isu Kasut
untuk membangkitkan semangat nasionalime dikalangan rakyat Burma
4.
Menjelang tahun 1916 Persatuan Belia Buddha
dikatakan lebih bersifat radikal dibawah pimpinan U Ba Pe
5.
Pada tahun 1920 pemimpin-peminpin Persatuan
Belia Buddha telah menubuhkan Majlis Persatuan Am Kesatuan-kesatuan Burma yang
lebih radikal.
Tahap
Kedua
6.
Gerakan nasionalisme tahap kedua di Burma dikatakan muncul hasil dari Laporan montagu
Chelsford yang mengatakan Burma masih belum bersedia untuk berkerajaan sendiri.
7.
Pada tahun 1920 berlakunya revolusi pelajar
yang membawa kepada cadangan/tuntutan penubuhan sebuah Universiti untuk mereka.
8.
Gerakan nasionalisme di Burma juga berlaku
setelah wujudnya gerakan Golongan Sami Buddha melalui Majlis AM Sangha Sametggi
yang membawa kepada tercetusnya Pemberontakan Saya San
9.
Pemberotakan Saya San telah diketuai oleh
Saya San yang merupakan bekas Pongyi dan pemimpin di Tharawaddy.
10.
Kebangkitan semangat nasionalisme di Burma
juga berlaku setelah munculnya Liga Antipemisahan yang mengatakan pemisahan
dengan India akan melambatkan kemerdekaan Burma
11.
Pengenalan Perlembagaan Burma pada tahun 1935
memberi ruang kepada rakyar Burma untuk menubuhkan kerajaan sendiri
12.
Begitu juga kewujudan Golongan Thakin
(siswazah university ) telah menuntut kemerdekaan Burma melalui penubuhan Parti
Dobawa Asiayone pada tahun 1935
13.
Parti Dobama Asiayone tersebut dipimpin oleh
Aung San, Kyam Nein dan U Nu dengan mengelarkan diri mereka sebagai “Tuan”.
14.
Akhir sekali, kemenangan Dr Ba Maw dalam
pilihan raya pada tahun 1937 telah membolehkan beliau dilantik sebagai Perdana
Menteri pertama Burma.
14. Gerakan nasionalisme di IndoChina
Tahap
Pertama
1.
Gerakan nasionalisme tahap pertama di IndoChina tertumpu
di Vietnam yang dipelopori oleh golongan Bangsawan dan pegawai daripada
golongan Mandarin. Mereka berjuang memulihkan sistem pemerintahan beraja
2.
Golongan menengah berpendidikan Barat pula
memperjuangkan pendidikan Barat di kalangan rakyat. Salah seorang ketua gerakan
ini, iaitu Phan Boi Chau telah memimpin satu gerakan revolusi tetapi gagal
3.
Beliau kemudiannya menubuhkan Viet Nam Quang
Phu Hoi (VNQPH) dan melancarkan pemberontakan di Tongkin serta melancarkan
gerakan dakyah di Vietnam. Phan Boi Chau kemudiannya telah dipenjarakan dan
VNQPH telah diharamkan oleh Perancis
Tahap Kedua
4.
Kegagalan
parti-parti politik sederhana mendapatkan kerjasama Perancis telah membawa
kepada Gerakan nasionalisme yang lebih radikal
5.
Gerakan
tahap kedua merupakan perjuangan Viet Nam Quoc Dang Dang (VNQDD) dan Parti
Komunis Vietnam (PKV) yang bersifat
radikal
6.
Perancis
bertindak menangkap pemimpin VNQDD dan menjatuhkan hukuman bunuh terhadap Nguyen Thai Hoc manakala Ho Chi Minh
pemimpin PKV telah melarikan diri ke Hong Kong
7.
Sikap
keras Perancis ini telah menyebabkan gerakan nasionalisme kembali bercorak
sederhana dibawah pimpinan Maharaja Bao Dai
8.
Segala
usaha pembaharuan Maharaja Bao Dai telah disekat malah, baginda juga dilarang melibatkan
diri dalam gerakan nasionalisme
9.
Akhirnya,
Ho Chi Minh telah mengisytiharkan kemerdekaan Vietnam dan dilantik menjadi Presiden
Vietnam Utara
15. NASIONALISME DI ASIA TENGGARA – THAILAND
Tahap
Pertama
1.
Gerakan nasionalisme di Thailand agak berbeza
daripada yang berlaku di negara lain di Asia Tenggara yang bersifat antipenjajah
2.
Nasionalisme di Thailand tahap yang pertama merupakan
rasa tidak puashati rakyat tempatan terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja
dan penentangan terhadap raja berkuasa mutlak.
3.
Perkembangan pendidikan Barat terutamanya sejak
pemerintahan Chulalongkorn telah melahirkan golongan intelek di Thailand.
4.
Mereka yang mendapat pendidikan Barat
terutamanya di seberang laut telah terdedah kepada idea-idea Barat seperti fahaman
liberal, sistem demokrasi dan sistem raja berperlembagaan
5.
Kefahaman terhadap idea demokrasi ini menyebabkan
mereka berpendapat pemerintahan beraja mutlak telah menjadi penghalang kepada pembentukan
negara Thai moden.
6.
Kelemahan sistem pentadbiran dan sikap boros
Raja Vajiravudh telah membuatkan rakyat tidak berpuashati.
7.
Ini membawa kepada pertubuhan parti rakyat oleh
Nai Pridi Phanomyong dan Phibul Songram pada 1932.
8.
Parti ini telah melancarkan revolusi Thai
pada tahun 1939 yang telah menamatkan sistem raja berkuasa mutlak.
Tahap
Kedua
9.
Nasionalisme tahap kedua pula di Thailand
disebabkan rasa tidak puashati rakyat terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis
barat dan orang Cina
10.
Walaupun bilangan orang Cina kecil, tetapi mereka
telah menguasai ekonomi Thailand. Kemarahan orang Siam terhadapkerajaan kerana kerajaan
tidak mengambil langkah untuk menyekat kegiatan orang-orang Cina menindas orang
Siam.
11.
Semasa Phibul Songram menjadi perdana menteri,
beliau telah meluluskan undang-undang untuk menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi
oleh orang China
12.
Phibul Songram juga telah menutup sekolah-sekolah
dan akhbar-akhbar Cina juga diharamkan.
13.
Penduduk peribumi digalakkan untuk melibatkan
diri dalam aktiviti ekonomi iaitu perdagangan dan perusahaan.
14.
Jawatan tertinggi pula hanya diperuntukkan untuk
penganut Buddha sahaja
15.
Pada tahun 1939, Phibul Songram nama Siam
ditukar menjadi Thailand yang bermaksud negeri atau tanah yang bebas.
16.
Tujuannya ialah untuk menimbulkan semangat nasionalisme
bangsa di kalangan orang-orang Siam kerana negeri Siam merupakan satu-satunya negeri
di Asia Tenggara yang tidak dijajah oleh kuasa-kuasa Barat.
17.
Hasil kerjasama dengan Jepun pada Perang
Dunia Kedua, Thailand telah berjaya pendapatkan kembali wilayah-wilayah Siam
yang telah dikuasai oleh British dan Perancis. Menyatukan wilayah-wilayahnya di
IndoChina dan Tanah Melayu.
16
(a) Bagaimanakah Imperialisme Barat mengukuhkan
kedudukan mereka di Asia Tenggara?
1.
Imperialisme Barat mengukuhkan kedudukan
mereka dengan memperkenalkan undang-undang barat dengan memaksa pemimpin
tempatan menerima undang-undang mereka.
2.
Contohnya British memperkenalkan Akta
Perkampungan Burma dan Akta Ulu Burma.
3.
Kesannya pentadbiran tradisional telah
lenyap.
4.
Imperialisme Barat juga turut mengeksplotasi
ekonomi.
5.
Contohnya menguasai bijih timah diTanah
Melayu dan Indonesia.
6.
Selain itu, imperialisme juga telah
memperkenalkan Sistem Tanaman Paksa dan Sistem Polo
7.
Bertujuan untuk mengaut keuntungan dan
menindas penduduk peribumi.
8.
Seterusnya memperkenalkan sistem pendidikan
barat dengan mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai
bahasa pengantar.
9.
Contohnya golongan priyayi diasingkan
daripada anak orang kebanyakkan.
10.
Sikap pilih kasih yang diamalkan oleh
penjajah bertujuan untuk memecahkan perpaduan rakyat tempatan.
11.
Contohnya lepasan sekolah inggeris sahaja
yang diberikan peluang pekerjaan berbanding sekolah Vernakular
(b) Cara kuasa Barat menangani penentangan golongan
imperialisme di Asia Tenggara
1.
Imperialisme Barat menangani penentangan
mereka dengan bertindak menangkap pemimpin-pemimpin yang menetang mereka.
2.
Contohnya Jose Rizal yang menentang Sepanyol
di Filipina dibuang negeri ke Dapitan Mindanao manakala Haji Abdul Rahman
Limbong dibuang ke Mekah.
3.
Selain itu, mereka juga telah dihukum bunuh
dengan kejam.
4.
Contohnya Tok Janggut telah dibunuh dan dan
mayatnya diarak ke seluruh Pekan
5.
Kuasa Barat juga melarang Maharaja Bao Dai
melibatkan diri dalam gerakan nasionalisme.
6.
Seterusnya kuasa Barat telah menjatuhi
hukuman gantung kepada penentang
7.
Contohnya Dato’ Maharaja Lela, Dato’ Sagor,
Pandak Lam dan Sepuntum telah dihukum gantung
8.
Selain itu, mereka juga telah dipenjarakan
9.
Contohnya Syarif Masahor dan Datu Patinggi
Abdul Gapur
10.
Kuasa Barat juga telah mengadakan
tandatanganperjanjian dengan pembesar tempatan.
11.
Contohnya dengan Dato’ Syahbandar Abdullah
Tunggal
12.
Ada sesetengah imperialisme juga telah
membakar perkampungan
13.
Contohnya James Brooke telah membakar kampong
Rentap.
14.
Seterusnya kuasa barat juga telah memberi
rumah dan pencen kepada pembesar yang menentang mereka.
15.
Contohnya yang berlaku pada Penghulu Dol
Said.
17. Sebab
semangat nasionalisme semakin luntur
1.
Semangat
nasionalisme semakin luntur kerana sebahagian besar rakyat tidak pernah mengalami dan merasai
susah payah membebaskan
negara daripada cengkaman penjajah. Mereka tidak merasai pahit maung yang dialami oleh
pejuang kemerdekaan seperti Tok Janggut, Dato Bahaman, Dato Maharaja Lela,
Rentap dan lain- lain lagi.
2.
Selain
itu, mereka dilahirkan semasa negara dalam keadaan aman damai. Keadaan ini
menyebabkan mereka leka dan lalai dalam menghayati semangat cinta kepada
negara.
3. Penyalahgunaan teknologi moden dan canggih yang dinikmati
seperti kemudahan internet dan media sosial menyebabkan semangat nasionalisme
semakin berkurangan.
4. Negara kita telah mengalami pertumbuhan ekonomi dan
pembangunan yang amat pesat. Negara kita pada masa ini boleh dikatakan duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan
negara-negara lain di rantau ini. Oleh
itu kemewahan dan kesenangan hidup yang dialami inilah yang mengakibatkan
generasi yang lahir selepas kemerdekaan luntur semangat nasionalisme dalam diri
mereka.
5. Selanjutnya ialah kurangnya
pemahaman dan penghayatan terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara dalam kalangan
rakyat Malaysia. Bacaan ikrar yang dilafazkan hanya sekadar dibibir tanpa
menjiwainya. Keadaan ini menyumbang kepada sebab semangat nasionalisme semakin
luntur.
6. Seterusnya ialah kemasukan
pengaruh luar seperti budaya hendonisme iaitu mengutamakan keseronokan yang
bertentangan dengan norma kehidupan contohnya arak, seks bebas sehingga menolak
agama. Keasyikan dengan keseronokan ini menyumbang kepada kurangnya semangat
nasionalisme di kalangan rakyat Malaysia.
7. Selain itu kebanyakan rakyat Malaysia lebih
mengutamakan kepentingan diri sendiri berbanding dengan kepentingan kepada
negara. Keadaan ini boleh dikaitkan dengan pengaruh budaya Barat yang
mengutamakan sifat individualistik. Rakyat sibuk memikirkan hal masing-masing tanpa
menghiraukan masyarakat dan negara.
8. Fahaman politik yang berbeza juga
penyumbang kepada semangat patriotism semakin luntur. Fanatiknya terhadap
pegangan ideologi parti masing-masing mendorong mereka lebih mengutamakan
kepentingan agenda peribadi daripada mengutamakan kepentingan negara.
9. Pengaruh media sosial dan internet
di kalangan rakyat terutama golongan muda yang menyebarkan sesuatu isu dan
cepat mempercayai, contohnya isu berkaitan kepemimpinan negara, yang belum
terbukti kebenarannya. Ini menimbulkan kebencian terhadap pemimpin khasnya dan
negara amnya sehingga terhakis semangat nasionalisme di kalangan rakyat.
10. Institusi kekeluargaan yang kurang
memainkan peranan mereka dalam proses menyemai semangat patiotisme kepada
anak-anak.
11. Kurang publisiti dalam media massa
tentang kepentingan semangat nasionalisme.
18. Semangat nasionalisme semakin utuh di
kalangan masyarakat Malaysia hari ini, Buktikan
1.
Semangat nasionalisme semakin utuh dikalangan
masyarakat Malaysia hari ini, buktinya pasukan Malaysia sentiasa berusaha
memenangi acara-acara sukan yang disertainya samaada sukan di peringakat negara
mahupun /Antarabangsa seperti di acara Sukan Sea baru-baru ini.
2.
Rakyat Malaysia juga sentiasa menjaga imej
negara di luar negara termasuk Jemaah haji Malaysia yang sentiasa mendapat
pujian daripada kerajaan Arab Saudi
3.
Selain daripada itu juga semua warga Malaysia
memastikan negara aman dan hidup bersatu padu dan benci kepada keganasan dan
kekejaman seperti mana tindakan Israel ke atas Palestin
4.
Bukti seterusnya rakyat Malaysia sentiasa
mengibar bendera negara semasa sambutan Hari Kemerdekaan
5.
Rakyat Malaysia menyokong gagasan 1 Malaysia
yang dilancarkan oleh pemimpin negara dan sentiasa menghormati dan menghayati
Lagu Kebangsaan
6.
Keutuhan semangat nasionalisme rakyat Malaysia
juga dapat dilihat dalam program sukan, dimana semua kaum memberi sokongan yang
padu kepada pemain-pemain tanpa mengira latar belakang politik, agama dan kaum.
7.
Komitmen yang tinggi di kalangan masyarakat
Malaysia dalam memberi sumbangan kepada pembangunan negara juga membuktikan
semangat nasionalisme utuh dikalangan rakyat Malaysia.
8.
Keuntuhan juga dapat dilihat melalui
pemberian bantuan derma kepada mangsa-mangsa kebakaran, banjir dan bencana alam
tanpa mengira kaum dan agama
9.
Disamping itu rakyat Malaysia masih
menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara.
10.
Serta masih ramai rakyat Malaysia yang
membeli dan menyokong barangan buatan Malaysia.
11.
Keuntuhan semangat nasionalisme juga dapat
dilihat dikalangan rakyat Malaysia dalam mendokong slogan semangat Malaysia
Boleh.
12.
Akhir sekali semangat nasionalisme rakyat
Malaysia dapat dibuktikan menerusi sambutan hari perayaan, sambutan tahun baru
serta ambang kemerdekaan melibatkan semua kaum.
19.
CABARAN
UNTUK MENGEKALKAN KEMERDEKAAN
1. Cabaran untuk mengekalkan kemerdekaan
di negara kita adalah berlakunya keruntuhan akhlak dalam kalangan masyarakat
seperti penagihan dadah, berjudi dan sebagainya. Kesannya negara kehilangan
pelapis generasi kepimpinan dan akan menyebabkan pembangunan negara terbantut.
2. Selain itu jurang ekonomi antara kaum
juga menggugat kemerdekaan negara kerana mewujudkan perasaan tidak puas hati
serta permusuhan antara kaum.
3. Pencerobohan sempadan negara oleh pihak
musuh juga mengancam keselamatan negara dan boleh menggugat kedaulatan negara
kita.
4. Kemasukan pendatang asing tanpa izin
juga akan menggugat keselamatan negara sebab ada antara pendatang ini merupakan
penjenayah yang dikehendaki oleh pihak berkuasa di negara mereka.
5. Seterusnya cabaran untuk mengekaklan
kemerdekaan negara ialah masalah perpaduan kaum. Sekiranya tidak wujud
perpaduan maka negara akan kucar-kacir dan membawa kepada campurtangan kuasa
luar di negara kita..
6. Selain itu negara menghadapi cabaran
untuk mengukuhkan pertahanan. Negara kita kekurangan senjata moden untuk
menjaga keselamatan dari ancaman musuh.
7. Malaysia
juga menghadapi cabaran untuk mengekalkan kemerdekaan kerana kurangnya
penguasaan ilmu dikalang kalangan generasi muda hari ini.
8. Selain itu masyarakat kita juga
terpengaruh dengan dakyah atau ideologi yang memecahbelahkan perpaduan kaum.
Contohnya Daesh, IS dan sebagainya. Kumpulan Daesh bukan sahaja boleh menggugat
keselamatan negara tetapi juga boleh mewujudkan permusuhan dengan negara luar
apabila ada rakyat negara ini yang terlibat dalam kumpulan itu.
9. Demonstrasi jalanan untuk menyuarakan
ketidakpuasan hati tanpa mematuhi undang-undang negara boleh mengancam
keselamatan negara
10. Seterusnya campurtangan kuasa besar
juga boleh mengancam keselamatan dan kemerdekaan negara
11. Selanjutnya cabaran bagi mengekalkan
keamaan negara ialah kesukaran memupuk nilai-nilai patriotiesme dikalangan
generasi muda masa kini.
20.
Langkah / usaha memupuk semangat
nasionalisme. @ Langkah mengatasi penjajahan bentuk baru
1.
Usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk
memupuk semangat nasionalisme ialah dengan ibu bapa membawa anak-anak melawat
tempat-tempat bersejarah seperti Tugu Negara, Bandar Hilir Melaka dan
muzium-muzium.
2.
Ibu bapa juga boleh bercerita kepada
anak-anak tentang kisah tokoh zaman dahulu membangunkan negara. Ibu bapa boleh
membelikan anak-anak buku dan DVD yang mengandungi isu-isu berkaitan
patriotisme.
3.
Sementara itu, Kementerian Pendidikan dapat
memupuk semangat ini dengan menjadikan subjek Sejarah sebagai subjek wajib
belajar dan wajib lulus dalam peperiksaan.
4.
Seterusnya guru juga dapat menerapkan elemen
patriotisme melalui mata pelajaran seperti Sejarah, Sivik dan Kewarganegaraan,
Bahasa Melayu dan sebagainya.
5.
Guru juga boleh melibatkan pelajar-pelajar
menyertai pelbagai aktiviti seperti ucapan, pidato, bahas dan pintomin pada
bulan kemerdekaan.
6.
Selain itu, pihak Kementerian melalui
institusi pendidikan juga boleh menganjurkan aktiviti-aktiviti patriotisme
bersempena Sambutan bulan Kemerdekaan seperti deklamasi sajak, debat, perarakan
dan lain-lain menerusi media cetak dan elektronik.
7.
Di samping itu, media massa seperti stesen
televisyen dapat membantu memupuk semangat nasionalisme dengan menyiarkan
filem-filem yang mengisahkan semangat cintakan Negara. Contohnya filem Bukit
Kepong dan Sarjan Hassan.
8.
Selain itu, biografi mengenai pejuang-pejuang
kemerdekaan seperti Tok Janggut dan Tun V.T. Sambanthan yang diselitkan ketika
iklan dilihat dapat menjentik hati kecil masyarakat untuk mencontohinya.
9.
Antara cara lain yang dapat memupuk semangat
nasionalisme ini ialah melalui contoh dan teladan yang ditunjukkan oleh
pemimpin negara dan pemimpin masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman
politik.
10.
Hal ini dapat dilihat melalui sikap
professional pemimpin-pemimpin dalam menangani isu-isu negara seperti
kemiskinan, keselamatan dan lain-lain. Contohnya dalam menangani isu
keselamatan di Lahad Datu.
11.
Akhir sekali, pihak yang bertanggungjawab
hendaklah menjalankan kempen secara besar-besaran melalui media massa.
Kempen-kempen yang berkaitan dengan semangat patriotisme akan memberikan
kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan semangat nasionalisme.
21. Bentuk imperialisme/penjajahan baru dan
kesannya.
Bentuk
penjajahan baru.
1.
Imperialisme baru pada masa kini ialah
berlaku campur tangan negara luar dalam hal ehwal politik sesebuah negara. Kuasa
besar mengambil kesempatan ke atas negara yang tidak stabil politiknya
untuk campurtangan dengan matlamat
tertentu, terutama kepentingan ekonomi.Contoh di Asia Barat, Amerika campur
tangan di Iraq.
2.
Kuasa besar yang berpengaruh dan kuat kuasa
ketenteraannya memberi bantuan ketenteraan yang berterusan kepada negara yang
lemah. Tujuannya untuk terus menguasai negara itu di sebalik selogan bantuan
untuk keamanan.Contoh kuasa ketenteraan Amerika Syarikat terus kekal di Afghanistan.
3.
Selain itu mematuhi peraturan antarabangsa
yang ditetapkan oleh kuasa besar merupakan penindasan kepada negara kecil dan
lemah. Negara lemah dipaksa mematuhi ketetapan yang dibuat tanpa diberi pilihan
membela diri. Contohnya penjenayah yang menembak jatuh kapal terbang penumpang Malaysia,
iaitu MH 370.
4.
Penjajahan bentuk baru juga berlaku dalam
bidang ekonomi. Kegawatan ekonomi memberi peluang negara kaya menguasai sistem
kewangan negara yang lemah. Serangan matawang menyebababkan negara itu jatuh
miskin dan menanggung hutang yang banyak. Negara
yang menjadi mangsa terpaksa membuat pinjaman dengan IMF.Contoh negara
Indonesia.
5.
Sekatan ekonomi oleh kuasa besar juga
merupakan penjajahan yang menindas negara yang lemah. Sekatan ini dianggap
sebagai tindakan penjenayah yang tidak berperikemanusiaan kepada rakyat yang
tidak bersalah. Tiada urusan dagangan dan kewangan atau perbankan seperti yang
dikenakan terhadap Iran dan Quba.
6.
Pelaksanaan imperialisme bentuk baru berlaku
melalui era globalisasi. Globalisasi ialah cara untuk meluaskan pengaruh
kapitalis Barat ke negara dunia ketiga. Barat menguasai perdagangan, perindustrian,
teknologi dan pendidikan. Kuasa Barat mengawal pasaran,ekonomi dan mengaut
untung melalui pelaburan di negara tersebut.
7.
Perjanjian pelaburan yang berat sebelah menyebabkan
pemodal asing menguasai ekonomi tempatan. Harga barangantempatan ditentukan
oleh kuasa besar seperti getah, minyak dan gas asli.
8.
Penjajahan bentuk baru yang merbahaya ialah
penjajahan minda. Berlaku melalui penyebaran budaya Barat yang bebas seperti
liberalisme, seks bebas, muzik dan dadah.
9.
Selain itu berlakunya penerapan budaya asing
tanpa disedari dalam masyarakat terutama generasi muda. Mereka lalai dengan
hiburan melalui filem, iklan dan media social serta dadah yang menggugat jati
diri bangsa.
Kesan-kesan
penjajahan bentuk baru.
1.
Kesan penjajahan bentuk baru ialah negara
tidak stabil yang kerap berlaku perebutan kuasa dan jawatan. Pemimpin yang
dipilih ditaja oleh kuasa asing yang ingin menguasai sesebuah negara. Contohnya
kepimpinan kerajaan Afganistan yang dibantu oleh Amerika syarikat.
2.
Pemimpin yang berada di bawah pengaruh kuasa
asing tidak berwibawa memerintah negara. Mereka terpaksa megikuti arahan pihak
luar yang berkepentingan dalam sesuatu perkara seperti pengaruh Amerika
Syarikat di Iraq yang ingin menguasai pengeluaran minyak.
3.
Kesan jelas penjajahan bentuk baru ialah
dalam bidang ekonomi. Negara kaya akan meluaskan penguasaan ekonomi di negara
yang lemah. Mereka menguasai pengeluaran bahan mentah, mengawal pasaran dan
pelaburan. Negara yang lemah terpaksa bergantung kepada mereka seperti di
negara-negara sedang membangun.
4.
Selain itu kehilangan jati diri bangsa. Generasi
muda leka dengan budaya asing yang disebar melalui hiburan, fahaman
liberalisme, seks bebas dan dadah.
5.
Kesan lain ialah penularan budaya dan nilai
Barat yang merosakkan melalui filem, drama, iklan, majalah dan media sosial yang
menyebabkan peningkatan jenayah, masalah gejala sosial dan dadah dalam
masyarakat kita hari ini.
6.
Pengaruh barat yang menggugat keamanan negara
ialah kebebasan bersuara tanpa menghormati dan mematuhi undang-undang negara. Mereka
menghasut kebangkitan rakyat melalui siri-siri demostrasi yang menggugat
kestabilan negara.
7.
Ancaman penjajahan bentuk baru ialah
perpaduan antara kaum akan runtuh. Fahaman individualisme, perkauman dan tidak
menghormati agama, bahasa dan budaya kaum lain akan meruntuhkan keharmonian
hidup rakyat berbilang kaum di negara kita.
22. SEMANGAT NASIONALISME PENTING BAGI SESEBUAH NEGARA.
BUKTIKAN
1.
Semangat nasionalisme penting bagi sebuah
negara adalah untuk memupuk dan mengekalkan semangat cinta akan negara di kalangan
rakyat
2.
Dengan wujudnya semangat nasionalisme sudah
pasti rakyat akan terus menjaga keamanan negara.
3.
Dengan memiliki semangat nasionalisme ini
juga maka rakyat berjuang bersungguh-sungguh berkorban demi negara. Contohnya
Peristiwa pencerobohan Lahad Datu di Sabah yang turut mengorbankan nyawa
anggota tentera kita.
4.
Semangat nasionalisme juga penting bagi
mengelakkan negara dari dijajah oleh negara asing. Keadaan ini menyebabkan
kedaulatan sesebuah negara dapat di kekalkan. Secara tidak langsung negara akan
menjadi aman dan damai.
5.
Keselamatan rakyat juga turut terjamin dan
dapat meneruskan kehidupan seharian tanpa gangguan.
6.
Selain itu semangat nasionalisme juga penting
bagi memastikan rakyat mempertahankan negara dari anasir - anasir negatif yang boleh merosakkan bangsa
Malaysia.
7.
Rakyat akan berasa bertanggungjawab untuk
menjaga maruah bangsa.
8.
Keadaan ini akan mewujudkan kestabilan dalam
politik negara.
9.
Secara tidak langsung akan menyekat campur
tangan kuasa asing dalam pentadbiran negara kita.
10.
Semangat nasionalisme juga akan menyebabkan
rakyat saling bekerjasama dalam memajukan ekonomi negara
11.
Keadaan ini akan menyebabkan negara menjadi
pusat tumpuan pelabur asing.
12.
Kemasukan pelabur asing secara tidak langsung
membuka peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.
13.
Semangat nasionalisme juga akan mewujudkan
perpaduan antara kaum dan sifat tolenrasi dalam kalangan rakyat Malaysia.
14.
Semangat nasionalisme juga membolehkan
generasi muda dapat mengelakkan diri daripada perkara–perkara negatif seperti
gejala sosial dan vandalisme.
15.
Keadaan ini sekali gus akan dapat menaikkan
imej negara di mata dunia sebagai sebuah negara yang harmoni.
23. Langkah-langkah Asia Tengara mengekalkan keamanan
serantau
1.
Langkah-langkah untuk mengekalkan keamanan
serantau Asia Tenggara ialah dengan penubuhan Persatuan Negara-negara Asia
Tenggara (ASEAN).
2.
Penubuhan ASEAN mewujudkan kerjasama yang
baik antara negara anggota dari segi ekonomi, politik dan sosial.
3.
Demi untuk keamanan dan kestabilan politik di
Asia Tenggara, negara-negara Asia Tenggara melalui pertubuhan ASEAN telah
mengeluarkan deklarasi bersama, iaitu melalui deklarasi Kuala Lumpur,
bersepakat menghistiharkan negara-negara ASEAN sebagai Zon Aman Bebas dan
Berkecuali (ZOPFAN).
4.
Dengan penubuhan ZOPFAN negara-negara Asia
Tenggara tidak bersekongkong dengan mana-mana blok Barat atau blok Timur bagi
menggelakkan campurtangan kuasa-kuasa besar.
5.
Selain itu, dalam mesyuarat menteri-menteri
luar ASEAN 1984,telah memutuskan bahawa ASEAN merupakan zon bebas senjata
nuklear.
6.
Melalui mesyuarat tersebut, ASEAN membuat
ketetapan tidak akan membenarkan mana-mana kapal menggunakan perairanya dan
kemudahan pelabuhannya untuk mengangkut bahan atau senjata nuklearnya.
7.
Dalam mengekalkan keamanan serantau juga,
ASEAN mengiktiraf dan menghormati undang-undang negara anggota dengan tidak campurtangan
urusan politik negara mereka.
8.
Sebagai negara anggota ASEAN, ahli-ahli perlu
mengelakkan isu-isu sentisif yang boleh mewujudkan ketegangan antara
Negara.Contohnya isu bendera Indonesia yang dicetak terbalik.
9.
Keamanan serantau juga dapat dikekalkan
dengan cara perundingan antara negara anggota serantau tanpa menggunakan
kekerasan dan ketenteraan.
10.
ASEAN juga berpegang pada prinsip menghormati
hak asasi bersama bagi mengelakkan ketegangan antara negara anggota contohnya
isu Rohingya.
24. Nilai Murni /ciri Patriotisme yang perlu
dimiliki oleh rakyat yang merdeka.
1.
Rakyat perlu menghargai dan menghayati jasa
dan pengorbanan tokoh-tokoh kemerdekaan negara supaya perjuangan mereka menjadi
inspirasi kepada rakyat untuk memajukan negara.
2.
Rakyat juga perlu mempertahankan kedaulatan
negara dari semasa ke semasa agar kita dapat terus merasai nikmat kemerdekaan.
3.
Rakyat pelbagai kaum di negara ini perlu
mewujudkan perpaduan agar negara terus aman dan harmoni.
4.
Sebagai warganegara, kita perlu meningkatkan
jati diri supaya negara kita tidak mudah dijajah semula.
5.
Kita juga bertanggungjawab memastikan
kestabilan politik terus kekal untuk memastikan negara i terus aman dan makmur,
6.
Selain itu, rakyat juga perlu menghindarkan
diri daripada terpengaruh dengan budaya keganasan supaya keselamatan negara
terus terjamin.
7.
Seterusnya, rakyat perlu mempertahankan adat
dan budaya tempatan yang menjadi identiti negara agar dapat diwarisi oleh
generasi akan datang.
8.
Memastikan keselamatan negara terus terjamin
dan mengelakkan campur tangan kuasa asing dalam politik negara agar kita dapat
mentadbir negara mengikut acuan kita sendiri.
9.
Kita hendaklah berusaha memastikan maruah
agama, bangsa dan negara terpelihara agar tidak dicemari oleh unsur-unsur
negatif.
10.
Generasi muda perlu berusaha meningkatkan
ilmu pengetahuan dan kemahiran bagi menjana pembangunan ekonomi negara.
11.
Generasi muda juga perlu berfikir secara
kreatif dan inovatif untuk memastikan negara terus maju setanding dengan negara
maju yang lain.
25.
Kesimpulan/rumusan keseluruhan isi
(a)
Pengetahuan yang diperoleh
1.
Imperialisme membawa keburukan kepada negara
yang dijajah dalam aspek politik, ekonomi dan sosial.
2.
Walau apapun alasannya, kehadiran imperialis
Barat adalah untuk kepentingan ekonomi negara mereka.
3.
Pengenalan birokrasi Barat telah mengubah
sistem politik, ekonomi dan sosial negara-negara Asia Tenggara.
4.
Pentadbiran kerajaan penjajah mengamalkan
diskriminasi dan penindasan.
5.
Imperialisme Barat di Asia Tenggara telah
mencetuskan gerakan nasionalisme dalam kalangan rakyat tempatan yang menuntut
pembaikan terhadap taraf hidup dan seterusnya menuntut kemerdekaan daripada
kuasa penjajah.
6.
Penjajah menggunakan apa saja cara demi
mengekalkan kekuasaannya, contoh menindas penduduk peribumi dengan
mempekenalkan tanaman paksa di Indonesia.
(b)
Nilai patriotisme yang diperoleh daripada
dasar imperialisme Barat
1.
Kita mesti taat dan setia kepada negara
2.
Kita mesti memiliki jati diri yang tinggi dan
tidak mudah menerima pengaruh luar.
3.
Kita hendaklah berani, mempunyai semangat
juang yang kental dan sanggup berkorban dalam mempertahankan tanah air dari
sebarang penjajahan asing.
4.
Kita perlu mengekalkan perpaduan kaum untuk
mengelakkan sebarang bentuk penjajahan.
5.
Setiap rakyat bertanggungjawab menjaga
kedaulatan dan kemerdekaan negara.
6.
Kita harus berusaha mempertahankan dan
mengekalkan kemerdekaan negara serta mengisi kemerdekaan tersebut dengan
kemajuan.
(c)
Harapan untuk menjadikan negara dan bangsa
Malaysia kekal unggul di mata dunia.
1.
Harapan saya agar semua rakyat Malaysia
perlulah memiliki semangat cinta akan negara
dengan berusaha mempertahankan dan mengekalkan kemerdekaan negara.
2.
Sebagai anggota masyarakat, kita perlu
mencontohi semangat bersatu padu, kepimpinan yang kental dan keberanian para
nasionalis demi mengekalkan kemerdekaan negara.
3.
Saya juga berharap agar semua kaum hidup
dalam keadaan aman damai dengan saling berkerjasama antara satu sama lain ke
arah kemajuan negara.
4.
Pemimpin dan rakyat perlu berkerjasama untuk
menjayakan Malaysia sebagai sebuah negara maju
Thanks teacher but I have one question is this question will come in SPM now I got sejarah kertas 3 I just want to know if coming
ReplyDelete