Kertas
3 (SPM 2017)—T5B1
Aspek
|
Soalan/ Tugasan
|
Markah
|
Pengenalan
|
1
Apakah faktor-faktor
imperialis Barat ke Asia Tenggara antara kurun ke-17 hingga kurun ke-20 ?
|
5m
|
Isi
dan
huraian
|
2 Jelaskan perubahan pentadbiran di Asia Tenggara yang dibawa oleh
imperialis Barat di negara berikut.
(i) Indonesia [5 markah]
(ii) Filipina [5 markah]
(iii) Burma [5 markah]
(iv) IndoChina [5 markah]
|
20m
|
3 Jelaskan perubahan pentadbiran Barat
yang diperkenalkan oleh '
imperialis di Tanah Melayu.
|
15m
|
|
4
Terangkan kesan pengenalan
birokrasi Barat terhadap sistem ' pentadbiran di negara-negara Asia Tenggara.
|
15m
|
|
5 Imperialisms baru adalah kebangkitan semula semangat dan amalan
penjajahan lama dengan topeng dan slogan baru atas keinginan membina semula empayar.
Jelaskan pelaksanaan imperialisme bentuk
baru tersebut.
|
10m
|
|
6 Negara kita telah berjaya menghadapi ancaman bentuk baru ! tersebut.
Berikan hujah anda untuk menyokong
pernyataan tersebut.
|
10m
|
|
7
Mengapakah negara
kita mampu mengatasi ancaman imperialisme tersebut?
|
10m
|
|
8 Apakah iktibar yang dapat
dipelajari daripada perubahan
birokrasi Barat di Asia Tenggara bagi
menghadapi cabaran masa depan?
|
10m
|
|
Kesimpulan
|
9 Kesimpulan keseluruhan isi yang
dibincangkan:
• Pengetahuan yang diperoleh
• Nilai murni dan unsur patriotisme yang
diperoleh
• Harapan bagi
mengekalkan kedaulatan negara
untuk menjadikan negara dan bangsa Malaysia yang berdaulat
|
5m
|
JAWAPAN-
T5B1
PENGENALAN
1
|
Apakah faktor-faktor imperialis Barat ke
Asia Tenggara antara kurun ke-17 hingga kurun ke-20?
[5 markah]
|
Faktor-faktor
imperialisme Barat ke Asia Tenggara antara kurun ke-17 hingga kurun ke-20
|
|
Fl
Kedudukan strategik di antara China dan India
Hla
Di laluan perdagangan antarabangsa
F2
Pasaran luas
H2a
China dan India penduduk ramai
F3
Kesuburan tanah
H3a Sesuai untuk pertanian seperti getah
F4
Kaya dengan bahan mentah
H4a Tanah Melayu - bijih timah
H4b
Indonesia - bijih timah
H4c
Thailand - bijih timah dan
kayu jati
H4d
Burma - kayu jati
H4e
Filipina - tebu dan kelapa
F5
Revolusi Perindustrian di Eropah
H5a
Memerlukan bahan mentah secara
konsisten
F6 Perkembangan sistem pengangkutan dan
perhubungan
H6a Kapal wap - muatan banyak dan cepat serta tidak
bergantung pada angin
H6b Terusan Suez - memendekkan perjalanan dari Barat ke
Timur
H6c
Perjalanan lebih selamat dan
menjimatkan kos
F7
Penciptaan telegraf
H7a Arahan dapat diberikan dengan lebih cepat dan berkesan kepada
pegawai tanah jajahan
H7b
Ahli perniagaan Barat dapat
berhubung dengan wakil di timur
H7c Urusan perniagaan lebih mudah dan perdagangan antarabangsa lebih cepat
F8 Persaingan
antara kuasa Barat
H8a
Semakin luas tanah jajahan, semakin tinggi sanjungan diterima
H8b
Keluasan tanah jajahan lambang kekayaan dan kekuasaan
F9 Slogan beban
orang putih
H9a British dan Belanda mendakwa mereka maju
dan lebih bertamadun/ bertanggungjawab untuk memimpin orang Timur hidup
sejahtera
H9b Tugas
menyebarkan tamadun - Perancis berasa bertanggungjawab untuk mentamadunkan
orang Timur
F10
Mubaligh Kristian bertanggungjawab menyebarkan agama Kristian
F 11
Pencapaian sains dan teknologi maju
H11a Berasa
yakin untuk melakukan imperialisme
[Mana-mana 5 x 1m = 5 markah]
|
ISI
DAN HURAIAN
2
|
Jelaskan perubahan pentadbiran di Asia Tenggara yang
dibawa oleh imperialis Barat di negara berikut
(i)
Indonesia
[5 markah]
(ii)
Filipina
[5 markah]
(iii)
Burma
[5 markah]
(iv)
IndoChina
[5 markah]
[20 markah]
|
Perubahan pentadbiran di Asia Tenggara yang dibawa oleh
imperialis Barat
|
|
(i)
Indonesia
F1
Pengenalan birokrasi Barat oleh Belanda
H1a Pentadbiran
pusat diketuai Gabenor Jeneral
H1b Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh
pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda
H1c Menubuhkan
Jabatan Kerajaan seperti Jabatan Pelajaran dan Jabatan Pertanian
H1d Menubuhkan Dewan Tempatan sebagai penasihat
pentadbiran Belanda tetapi tiada kuasa perundangan
H1e Menubuhkan
Volksraad (Majlis Rakyat)
[Mana-mana 5 x 1m - 5 markah]
(ii) Filipina
Fl Pentadbiran
berpusat
H1a Gabenor Jeneral merupakan pemerintah
tertinggi
H1b Gabenor Kecil sebagai pentadbir bandar
H1c Pentadbiran tempatan di bawah Sistem
Encomienda
H1d Diperintah oleh encomiendero
H1e Encomiendero bertugas untuk menjaga keamanan, mengutip cukai dan
mengkristiankan penduduk
H1f Sistem ini dibenci oleh penduduk
H1g Mengenakan
cukai yang tinggi dan kerahan tenaga
H1h Kemerosotan sistem pemerintahan tradisional
dan pengaruh golongan datu
[Mana-mana 5 x 1m - 5 markah]
(iii)
Burma
Fl
Birokrasi Barat oleh British di Burma setelah British menang Perang Inggeris-Burma
III
H1a Dinasti
Konbaung tamat
H1b Institusi
raja tersingkir
H1c Pembesar tradisional peringkat pusat
terhapus
H1d Seluruh Burma dikuasai
H1e Pesuruhjaya Tinggi British merupakan pemerintah tertinggi
H1f Akta Kampung
Ulu Burma 1887
H1g Akta Perkampungan
Burma 1889
H1h Pentadbiran daerah oleh Myo-ok
H1i Undang-undang
Barat diperkenalkan
H1j Peranan raja sebagai penaung sami
Buddha diambil alih oleh undang-undang
Barat
H1k Majlis
Perundangan diperkenalkan
H11 Jabatan
perhutanan, jabatan kesihatan dan jabatan pelajaran ditubuhkan
[Mana-mana 5 x 1m - 5 markah]
(iv)
IndoChina
Fl Birokrasi Barat oleh Perancis di IndoChina
H1a Diketuai oleh Gabenor Jeneral
H1b Leftenan
Gabenor pemerintah
wilayah jajahan/ naungan
H1c Membentuk kerajaan pusat dengan menubuhkan Union Indochinoise
H1d Merupakan Persekutuan IndoChina
H1e Terdiri daripada Vietnam dan Kemboja
H1f Disertai Laos pada tahun 1904
H1g Diketuai oleh Gabenor Jeneral
H1h Rang undang-undang diluluskan oleh Parlimen Perancis
H1i Pentadbiran kerajaan tempatan tidak dicampuri oleh kerajaan pusat
H1j
Kerajaan tempatan membayar cukai dan
menyediakan kerahan tenaga
[Mana-mana 5 x 1m - 5 markah]
|
3
|
Jelaskan
perubahan pentadbiran Barat yang diperkenalkan oleh imperialis di Tanah
Melayu.
[15 markah]
|
Pentadbiran
Barat yang diperkenalkan oleh imperialis British di Tanah Melayu
|
|
Fl
Sebelum kedatangan British
H1a
Diketuai oleh raja
H1b Mengamalkan Sistem Pembesar Empat Lipatan
F2
Penaklukan oleh Portugis dan
Belanda
H2a Menghapuskan institusi raja di Melaka
F3
British menubuhkan Negeri-Negeri
Selat (NNS)
H3a Menggabungkan Melaka, Pulau Pinang dan Singapura
H3b Diketuai oleh Gabenor
H3c Dibantu oleh residen kaunselor
H3d Pentadbiran kampung oleh penghulu
dikekalkan
F4 British
menubuhkan Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu (NNMB)
H4a Terdiri daripada negeri Perak, Selangor,
Pahang dan Negeri Sembilan
H4b Memperkenalkan Sistem Residen
F5 British
menubuhkan Negeri-Negeri Melayu Tidak
Bersekutu (NNMTB)
H5a Terdiri daripada Kedah,
Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor
H5b Memperkenalkan Sistem Penasihat
F6 Residen
dan Penasihat British diletakkan di bawah Gabenor NNS
H6a Residen dan Penasihat British menasihati
Sultan
H6b Dalam semua hal kecuali hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu
F7
British melakukan pelbagai perubahan
H7a Memperkenalkan sistem kehakiman
Barat
H7b Pelaksanaan sistem pengutipan
cukai
H7c Pembahagian negeri kepada beberapa
daerah
H7d Penubuhan balai polis
[Mana-mana 15 x 1m = 15 markah]
|
|
4
|
Terangkan kesan pengenalan birokrasi Barat terhadap
sistem pentadbiran di negara-negara Asia Tenggara.
[15 markah]
|
Kesan
pengenalan birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di negara-negara Asia
Tenggara
|
|
Fl
Penubuhan kerajaan pusat
H1a Penyatuan wilayah jajahan
H1b Gabenor Jeneral mengetuai pentadbiran
F2 Penubuhan
biro (jabatan)
H2a Diketuai
oleh pegawai Barat
H2b Contohnya, Jabatan Pertanian,
Jabatan Perhutanan dan Jabatan Kesihatan
H2c Penubuhan balai polis
F3 Pelantikan
penasihat Barat
H3a Residen British
H3b Penasihat British
H3c Memberi
nasihat dalam pentadbiran
F4
Pengenalan undang-undang Barat
H4a Majlis Perundangan
H4b Akta Kampung Ulu Burma 1887
H4c Akta Perkampungan Burma 1889
H4d Sistem kehakiman Barat
H4e Sistem pengutipan cukai
F5 Menghapuskan
pengaruh/ kuasa raja dan pembesar
H5a
Melenyapkan sistem pentadbiran
tradisional
H5b
Pemerintahan dinasti berakhir
H5c
Pengaruh golongan agama merosot
H5d Struktur pentadbiran tradisional diubah/ terhapus
H5e Rakyat tidak berpeluang terlibat dalam pentadbiran
[Mana-mana
15 x 1m = 15 markah]
|
5
|
Imperialisme baru adalah kebangkitan semula
semangat dan amalan penjajahan lama dengan topeng dan slogan baru atas
keinginan membina semula empayar.
Jelaskan pelaksanaan imperialisme bentuk
baru tersebut.
[10 markah]
|
Pelaksanaan
imperialisme bentuk baru
|
|
Fl
Globalisasi cara meluaskan pengaruh kapitalis Barat ke negara dunia ketiga
H1a Dalam perdagangan, perindustrian, teknologi dan pendidikan
H1b Kapitalis Barat menguasai pasaran, ekonomi
dan mengaut untung melalui pelaburan di negara tersebut
F2 Kegawatan ekonomi peluang menguasai sistem
kewangan
H2a Peluang menghancurkan negara sedang membangun di Asia
H2b Menyerang mata wang yang akan menyebabkan
negara terbabit seperti Indonesia dan Thailand membuat pinjaman dengan IMF
H2c Negara jatuh miskin dan menanggung hutang
yang banyak sehingga ke beberapa generasi
F3 Sekatan ekonomi oleh kuasa besar bagi
menindas negara lemah
H3a Tiada urusan dagangan dan kewangan atau
perbankan seperti yang dikenakan terhadap Iran dan Quba
H3b Dianggap sebagai tindakan penjenayah yang
tidak berperikemanusiaan kepada rakyat yang tidak bersalah
F4
Penularan budaya dan nilai Barat yang merosakkan
H4a Melalui filem, drama, buku, majalah, iklan
dan media sosial yang telah menyebabkan peningkatan jenayah, masalah gejala
sosial, seks bebas serta dadah yang menggugat jati diri bangsa
H4b Menghasut kebangkitan rakyat melalui siri-siri demonstrasi yang mengugat
kestabilan negara
[Mana-mana 10 x 1m = 10 markah]
|
6
|
Negara kita telah berjaya menghadapi
ancaman imperialisme bentuk baru tersebut. Berikan hujah anda untuk menyokong
pernyataan tersebut
[10 markah]
|
Negara
kita telah berjaya menghadapi ancaman imperialisme bentuk baru
|
|
Fl
Berjaya mengatasi serangan mata wang ringgit
H1a Malaysia menolak tawaran IMF untuk bantuan kewangan
H1b Tambatan ringgit dilaksanakan seperti USD1
bersamaan RM3.80 berjaya mengukuhkan ekonomi negara
F2
Penggabungan bank-bank bag! mengukuhkan ekonomi
H2a Berjaya
mengukuhkan modal dan kebolehan bersaing
!H2b Syarikat-syarikat mengurangkan perniagaan import, menerokai eksport
serta membuat j simpanan dalam bank tempatan
F3
Perpaduan antara kaum kukuh
H3a
Masyarakat berbilang kaum hidup dengan harmoni
H3b
Negara lebih kuat dan politik lebih stabil
F4
Jati diri bangsa Malaysia kukuh
H4a
Melalui penghayatan prinsip-prinsip Rukun Negara dan Gagasan IMalaysia
H4b
Pengukuhan agama dan pendidikan mampu menangani kemasukanbudaya liar,
gejala samseng, seks bebas dan sebagainya
[Mana-mana
10 x 1m = 10 markah]
|
7
|
Mengapakah negara kita mampu mengatasi
ancaman imperialisme tersebut?
[10 markah]
|
Sebab
negara kita mampu mengatasi ancaman imperialisme
|
|
Fl
Pemimpin negara yang bijak dan berwibawa
H1a Tun
Abdul Razak, Bapa Pembangunan, Tun Hussein Onn, Bapa Keamanan dan Tun
Mahathir Mohamad, Bapa Pemodenan
H1b
Berjaya memajukan ekonomi negara
H1c Mengukuhkan pertahanan
H1d Mewujudkan
kestabilan politik melalui pengamalan sistem demokrasi berparlimen
F2 Dasar
luar negara yang mantap
H2a Mengukuhkan hubungan diplomatik dengan semua negara
H2b Dasar berkecuali yang
dilaksanakan membebaskan Malaysia dari campur tangan mana-mana kuasa
F3 Mengamalkan semangat bersatu-padu
H3a Saling menghormati perbezaan agama, bahasa dan budaya
H3b Negara
aman dan rakyat hidup harmoni
F4 Mengamalkan prinsip Rukun Negara
H4a Dijadikan pegangan dan panduan sebagai ideologi negara
H4b Berjaya
mengukuhkan semangat patriotisme dan jati diri rakyat
[Mana-mana
10 x 1m = 10 markah]
|
8
|
Apakah iktibar yang dapat dipelajari
daripada perubahan birokrasi Barat di Asia Tenggara bagi menghadapi cabaran
masa depan?
[10 markah]
|
Iktibar yang
dapat dipelajari daripada perubahan birokrasi Barat di Asia Tenggara bagi
menghadapi cabaran masa depan
|
|
Fl Kepentingan
pendidikan
H1a Melahirkan pemimpin yang
bijaksana
H1b Membentuk pentadbiran yang
sistematik
H1c Negara menjadi kuat
F2 Amalan
sistem monarki melemahkan negara
H2a Kerap berlaku perebutan kuasa/ jawatan
H2b Melahirkan pemimpin yang tidak
berwibawa
H2c Negara tidak stabil
F3 Menguasai
teknologi
H3a Bagi memajukan ekonomi negara
H3b Membangunkan
dan memodenkan sistem pertahanan negara
H3c Pertahanan
negara kukuh
[Mana-mana
10 x 1m = 10 markah]
|
KESIMPULAN
9
|
Kesimpulan keseluruhan isi yang
dibincangkan:
•
Pengetahuan yang diperoleh
•
Nilai murni dan unsur patriotisme yang diperoleh
• Harapan bagi mengekalkan kedaulatan
negara untuk menjadikan negara dan bangsa Malaysia yang berdaulat
[ 5 markah]
|
Iktibar yang
dapat dipelajari daripada perubahan birokrasi Barat di Asia Tenggara bagi
menghadapi cabaran masa depan
|
|
Pengetahuan ;
Fl Imperialisme ialah tindakan sebuah negara
menjajah negara lain
F2 Kuasa imperialis Barat membuat perubahan
pentadbiran di negara yang dijajah untuk mengukuhkan penguasaan
Nilai
F3 Pemimpin dan rakyat berani mempertahankan
hak dan kedaulatan negara
Unsur patriotisme
F4
Negara akan kuat sekiranya rakyat mempunyai semangat cinta akan negara
Harapan
F5
Rakyat akan bersatu untuk mempertahankan negara
F6 Pentadbiran
negara cekap supaya kestabilan politik negara menjadi kukuh
[Mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
[Mana-mana
5 x 1m = 5 markah]
|
Kertas
3 (SPM 2017)—T5B2
Aspek
|
Soalan/ Tugasan
|
Markah
|
Pengenalan
|
1 Apakah
maksud nasionalisme?
|
5m
|
Isi
dan
huraian
|
2 Terangkan
faktor-faktor pemangkin gerakan nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang
Dunia Kedua.
|
15m
|
3 Pepatah
Arab mengatakan 'Mata pena lebih tajam daripada mata pedang'.
Terangkan isu yang dibangkitkan oleh akhbar
dalam memangkin kesedaran nasionalisme di Tanah Melayu.
|
20m
|
|
4 Terangkan tema penulisan novel dalam
membangkitkan semangat kebangsaan rakyat di Tanah Melayu.
|
15m
|
|
5 Pada
masa ini, banyak sekolah telah menggunakan akhbar dan majalah sebagai bahan
pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah seperti Dewan Masyarakat dan
Dewan Siswa.
Jelaskan peranan akhbar dan majalah dalam
membantu pelajar meningkatkan kecemerlangan diri
|
10m
|
|
6 Mengapakah golongan nasionalis
menggunakan akhbar dan majalah sebagai mekanisme dalam menyemarakkan semangat
cinta akan negara sebelum Perang Dunia Kedua?
|
10m
|
|
7 Berikan cadangan anda agar akhbar semasa
boleh terus relevan sebagai pencetus nasionalisme pada masa kini.
|
10m
|
|
8 Apakah iktibar yang diperoleh daripada
sejarah kebangkitan nasionalisme di negara kita?
|
10m
|
|
Kesimpulan
|
9 Sediakan kesimpulan berdasarkan perkara
berikut:
•
Pengetahuan yang diperoleh
•
Nilai dan unsur patriotisme daripada faktor kebangkitan nasionalisme
• Harapan untuk menjadikan negara dan
bangsa Malaysia yang kekal unggul di mata dunia
|
5m
|
JAWAPAN-
T5B2
PENGENALAN
1
|
Apakah
maksud nasionalisme?
[5 markah]
|
Maksud
nasionalisme
|
|
Fl Gerakan nasionalisme merupakan usaha
masyarakat tempatan menentang apa-apa saja bentuk tekanan atau penjajahan terhadap mereka oleh kuasa
luar
F2 Nasionalisme
bermaksud perasaan cinta akan
bangsa dan negara
F3 Membawa
gerakan membebaskan tanah air
daripada penjajahan
F4 Tidak terhad kepada pembebasan kuasa
politik
F5 Tetapi juga pembebasan cengkaman ekonomi
F6 Kebudayaan asing
F7 Penentangan terhadap British dilakukan
oleh pemimpin tempatan seperti Dol Said, Rentap dan Dato Bahaman sejak abad
ke -19
F8
Gerakan nasionalisme menyeluruh bermula pada awal abad ke-20
[Mana-mana 5 x 1m = 5 markah]
|
ISI
DAN HURAIAN
2
|
Terangkan faktor-faktor pemangkin gerakan
nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua.
[15 markah]
|
Faktor-faktor
pemangkin gerakan nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua
|
|
Fl
Pengenalan sistem politik Barat
H1a Residen mentadbir negeri
H1b Pembesar diberikan pencen
H1c Amalan tradisi tercabar
H1d Menjatuhkan maruah
F2
Sistem pendidikan
H2a Sistem pendidikan Inggeris
H2b Sekolah
vernakular Melayu
H2c Melahirkan
golongan intelek Melayu
H2d Berfikir
mengenai kemajuan bangsa
F3
Kemunculan mesin cetak
H3a Menyebarkan
ilmu pengetahuan
H3b Idea
menentang penjajah
H3c Melalui
buku, akhbar dan majalah
F4
Pendudukan Jepun
H4a Konsep
Kawasan Kesemakmuran Asia oleh
Jepun
H4b Jepun
menjanjikan kemerdekaan
H4c Kesengsaraan hidup
H4d Kekejaman pentadbiran Jepun
F5
Penguasaan Parti Komunis Malaya
H5a Berkuasa
selama 14 hari
H5b
Membangkitkan semangat menentang penjajahan
H5c PKM
memerintah dengan kejam
H5d Mencetuskan
konflik perkauman
H5e Orang
Melayu terbunuh
H5f Rumah
dibakar
H5g Orang Melayu
di Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Pahang membalas serangan PKM
F6
Dasar British
H6a
Menggalakkan orang asing ke Tanah Melayu
H6b Mewujudkan
persaingan dengan penduduk tempatan
H6c Golongan
imigran menguasai ekonomi
H6d Orang
Melayu kekal dengan pertanlan padi
H6e British
membuka bandar baru
H6f Orang Melayu
tetap tinggal di kampung
H6g Jurang taraf
hidup antara penduduk di luar bandar dengan di bandar meningkat
F7
Gerakan Pas-Islamisme sedunia
H7a Didokong
oleh pelajar Islam dari seluruh dunia
[Mana-mana 15 x 1m =1 5 markah]
|
3
|
Pepatah Arab mengatakan 'Mata pena lebih tajam daripada
mata pedang'.
Terangkan isu yang dibangkitkan oleh akhbar dalam
memangkin kesedaran nasionalisme di Tanah Melayu.
[20 markah]
|
Isu
yang dibangkitkan oleh akhbar dalam memangkin kesedaran nasionalisme di Tanah
Melayu
|
|
Fl Antara penulis
akhbar
H1a Zainal Abidin bin Ahmad (Za'ba)
H1b Tokoh bahasa dan cendekiawan Melayu
H1c Karyanya
seperti Ilmu Mengarang Melayu dan
Pelita Bahasa Melayu
H1d Wartawan lain seperti Dato' Onn
Ja'afar dan Abdul Rahim Kajai
H1e Antara akhbar yang terkenal ialah Warta Malaya, Lembaga Malaya, Warta Negara dan Fajar Sarawak
F2
Isu ekonomi
H2a Menggalakkan penubuhan syarikat
kerjasama
H2b Meminta
British mengurangkan kemasukan orang
dagang
H2c Menggalakkan
perniagaan dalam kalangan
orang Melayu
H2d Melarang Orang Melayu menjual
tanah
H2e Menyeru
orang Melayu berjimat cermat
H2f Meminta British mengadakan kampung
khas Melayu di Kuala Lumpur
F3
Isu sosial
H3a Memajukan pendidikan tinggi orang
Melayu
H3b Menggalakkan pendidikan untuk anak
perempuan
H3c Menyeru meninggalkan sikap negatif seperti tidak mahu berusaha
H3d Menggalakkan tabungan untuk
pendidikan anak-anak
H3e Mementingkan
kemahiran tradisional seperti
pertukangan dan kerja tangan
H3f Mementingkan pendidikan bahasa
Inggeris untuk kemajuan
H3g Meminta
taraf sekolah Melayu dibaiki
H3h Memartabatkan
bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi
H3i Pendidikan Islam tidak ditinggalkan
H3j Mengekalkan
nilai-nilai baik masyarakat
Melayu
F4 Isu politik
H4a Mengkritik British kerana mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu
H4b Mengkritik pembesar dan raja
yang tidak melaksanakan tanggungjawab terhadap rakyat
H4c Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran
H4d Menuntut diadakan Malay
Administrative Service (MAS.)
H4e Untuk melindungi orang
Melayu dalam perkhidmatan kerajaan
H4f Menyeru orang Melayu bersatu dalam
pertubuhan kebangsaan
H4g Menentang
tuntutan orang dagang terhadap
politik tempatan
[Mana-mana 20 x 1m =20 markah]
|
4
|
Terangkan tema penulisan novel dalam
membangkitkan semangat kebangsaan rakyat di Tanah Melayu.
[15 markah]
|
Tema penulisan
novel dalam membangkitkan semangat kebangsaan rakyat di Tanah Melayu
|
|
Fl Menyampaikan
mesej
H1a Semangat kebangsaan oleh generasi muda Melayu
H1b Menentang penjajah demi maruah bangsa
H1c Wanita digalakkan bersikap positif untuk memajukan diri
F2
Keris Melaka oleh Ahmad Bakhtiar
H2a Perjuangan
menentang penjajah Barat seperti
Portugis
H2b Menghargai
sumbangan tokoh-tokoh kerajaan
Melaka seperti Hang Tuah
H2c Sejarah sebagai pendorong semangat perjuangan generasi muda
F3 Anak
Mat Lela Gila oleh Ishak Haji Muhammad
H3a Semangat
menentang penjajah oleh anak
muda tempatan
H3b Menghargai
warisan bangsa sendiri
H3c Cinta akan tanah air
H3d Menolak kesenangan demi maruah bangsa
F4 Putera
Gunung Tahan oleh Ishak Haji Muhammad
H4a Semangat wira pemuda tempatan dalam menjaga maruah bangsa
H4b Cinta akan tanah air
H4c Bangga dengan kebolehan sendiri
H4d Gadis tempatan menolak cinta pegawai penjajah demi maruah bangsa
F5 Melor Kuala
Lumpur oleh Harun Aminurrashid
H5a Kebebasan wanita dalam menentukan hala tuju kehidupannya
H5b Pendidikan moden untuk wanita demi kebaikannya
H5c Membuang
pandangan negatif yang menghalang
kemajuan bangsa
[Mana-mana 15 x 1m =15 markah]
|
|
5
|
Pada masa ini, banyak sekolah telah menggunakan akhbar
dan majalah sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah seperti
Dewan Masyarakat dan Dewan Siswa.
Jelaskan peranan akhbar dan majalah dalam membantu
pelajar meningkatkan kecemerlangan diri..
[10 markah]
|
Peranan
akhbar dan majalah dalam membantu pelajar meningkatkan kecemerlangan
diri
|
|
Fl
Memperkaya isu semasa
H1a Meningkatkan pelbagai ilmu pengetahuan
H1b Mengenali
negara-negara lain
H1c Berfikiran
luas dan global
F2
Gambar berwarna-warni mengukuhkan daya ingatan
H2a Penguasaan
lebih cepat
H2b Pendekatan
yang berlainan daripada buku teks
H2c Pembelajaran
lebih aktif
H2d Gambar
lebih menarik
F3
Meningkatkan kemahiran sosial
H3a Mempelajari
kemahiran komunikasi
H3b Terlibat
dalam ruangan penulisan
H3c Meningkatkan motivasi
H3d Mendapat sahabat pena
[Mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
[Mana-mana 10 x 1m =10 markah]
|
6
|
Mengapakah golongan nasionalis menggunakan
akhbar dan majalah sebagai mekanisme dalam menyemarakkan semangat cinta akan
negara sebelum Perang Dunia Kedua?
[10 markah]
|
Sebab
golongan nasionalis menggunakan akhbar dan majalah sebagai mekanisme
dalam menyemarakkan semangat cinta
akan negara sebelum Perang Dunia Kedua
|
|
Fl
Harga yang murah
H1a Mampu dimiliki oleh rakyat
H1b Boleh dikongsi dengan ramai orang
H1c Mudah didapati
F2
Berpengaruh luas
H2a Akhbar
dijual di merata-rata negeri
H2b Menjadi
medium untuk menyalurkan maklumat
H2c Menyatukan masyarakat
F3
Ditulis dalam bahasa Melayu
H3a Tulisan rumi atau Jawi
H3b
Menjadi bahan bacaan
H3c Mudah difahami oleh rakyat yang terdiri daripada pelbagai tahap
berpendidikan
[Mana-mana jawapan yang munasabah diterima]
[Mana-mana 10 x 1m =10 markah]
|
7
|
Berikan cadangan anda supaya akhbar semasa
boleh terus releven sebagai pencetus nasionalisme pada masa kini. [10 markah]
|
Cadangan
supaya akhbar semasa
boleh terus releven
sebagai pencetus nasionalisme pada masa kini
|
|
Fl
Akhbar secara online
H1a Berita Harian online dan Utusan Malaysia Online
H1b Boleh dibaca di mana-mana
H1c Melalui aplikasi telefon pintar,
ipad dan laptop
F2
Melibatkan penulis wartawan muda
H2a Galakan
menulis mengikut persepsi mereka
terhadap isu-isu politik, ekonomi dan sosial
semasa
H2b Menganjurkan pelbagai pertandingan
dalam akhbar yang melibatkan golongan remaja H2c Mempunyai pengaruh atau pengikut yang
ramai
F3
Menukarkan cara persembahan penulisan
H3a Lebih banyak gambar dan
isu
H3b Disampaikan dengan santai
[Mana-mana
jawapan yang munasabah diterima]
[Mana-mana 10 x 1m =10 markah]
|
8
|
Apakah iktibar yang diperoleh daripada
sejarah kebangkitan nasionalisme di negara kita? [10 markah]
|
Iktibar yang diperoleh daripada sejarah
kebangkitan nasionalisme di negara kita
|
|
Fl
Semangat nasionalisme perlu dipupuk
H1a Melalui pelbagai media, penulisan,
media sosial dan media elektronik
H1b Melahirkan generasi yang berbangga
akan negara
H1c Sanggup berkorban untuk mengekalkan kedaulatan negara
F2
Kedaulatan negara tanggungjawab rakyat
H2a Bersatu dalam perjuangan melalui pelbagai cara
H2b Melalui
penulisan, kesedaran kepada
rakyat dapat dipupuk
F3
Generasi muda, khususnya pelajar perlu banyak membaca
H3a Menjadi rakyat yang berilmu
H3b Nilai tambah kemahiran/ k-masyarakat
H3c Bagi
menghadapi globalisasi
[Mana-mana jawapan yang munasabah diterima]
[Mana-mana 10 x 1m =10 markah]
|
KESIMPULAN
9
|
Sediakan kesimpulan berdasarkan perkara
berikut:
•
Pengetahuan yang diperoleh
•
Nilai dan unsur patriotisme daripada faktor kebangkitan nasionalisme
• Harapan untuk menjadikan negara dan
bangsa Malaysia yang kekal unggul di mata dunia
[ 5 markah]
|
Iktibar yang
dapat dipelajari daripada perubahan birokrasi Barat di Asia Tenggara bagi
menghadapi cabaran masa depan
|
|
Pengetahuan *
Fl
Gerakan nasionalisme merupakan usaha masyarakat tempatan menentang
penjajah
F2
Akhbar, majalah dan novel menjadi alat penyebaran idea nasionalisme
kepada masyarakat
Nilai
F3
Menguasai pelbagai ilmu pengetahuan untuk melahirkan generasi yang
kukuh jati diri Unsur patriotisme
F4
Tanggungjawab rakyat memelihara kedaulatan negara
F5
Perpaduan penting dalam perjuangan
Harapan
F6 Rakyat mempunyai semangat patriotisme yang
tinggi dan sanggup berjuang untuk keamanan
negara
F7 Permimpin yang berintegriti agar negara
diperintah dengan adil dan cekap
[Mana-mana jawapan yang munasabah diterima]
[Mana-mana 5 x
1m = 5 markah]
|
No comments:
Post a Comment