Langkah 1:
Bentuk kumpulan pelajar: 3-5 orang
Langkah 2:
Ikuti enam langkah PBL berikut:
2.1 Perkenalkan soalan
2.2 Senaraikan aktiviti
2.3 Buat takwim
2.4 Buat pemantauan
2.5 Nilai output projek
2.6 Nilai pengalaman
Langkah 3:
Buat persembahan projek (Presentation Of Learning)
- Mulakan dengan soalan penting: Jawab Soalan Asas, Soalan Unit dan Soalan Kandungan
- Ambil persoalan dunia sebenar
- Topik sesuai dengan pelajar
- Berdasarkan kepada HSP
- Keputusan haruslah melalui perbincangan kumpulan
- Perancangan bagi langkah-langkah pelaksanaan projek
- Keputusan melalui perbincangan kumpulan
- Guru dan pelajar berbincang tentang pengisian atau aktivti projek
- Senaraikan aktiviti yang akan dilakukan untuk menjawab persoalan tentang topik yang dipilih
- Guru dan pelajar membina takwim bagi melaksanakan aktiviti projek
- Ringkas, tidak kompleks
- Sesuai dengan umur pelajar
- Gunakan Carta Gantt
- Pemantauan projek
- Guru bertindak sebagai fasilitator
- Memantau proses pelaksanaan projek
- Membantu dalam hal kemahiran
- Menggunakan rubrik
- Penilaian output
- Diagnostik dan maklumbalas tentang perkembangan projek
- Membina dan melaksanakan penilaian
- Penilaian kendiri oleh guru dan penilaian kendiri pelajar
- Berikan maklumbalas tentang apa yang sedang berlaku dan cara untuk penambahbaikan
- Penilaian pengalaman pembelajaran
- Refleksi: individu dan kumpulan
- Kongsi pengalaman dan pengetahuan
- Bincang apa yang telah berjaya dan tidak
- Bincang apa yang perlu diperbaiki
- Kongsi idea baru yang akan memperkembangkan projek
SESI PRESENTATION OF LEARNING (POL)
Sesi ini boleh dilakukan setelah semua kumpulan siap membuat tugasan masing-masing. Di peringkat kelas, 7 minit pembentangan hasil tugasan sudah memadai iaitu 5 minit pembentangan dan 2 minit sesi soal jawab.
No comments:
Post a Comment