TAKSONOMI BLOOM |
KATA TUGAS |
|
Pengetahuan |
Apakah |
Memberikan
maklumat yang khusus atau spesifik |
Bilakah |
Menyatakan
masa / waktu / urutan prosedur |
|
Catatkan |
Merakamkan
atau merekodkan sesuatu maklumat |
|
Definisikan |
Memberi
keterangan yang singkat tetapi jelas tentang makna suatu perkataan khusus /
istilah / terminology |
|
Di
manakah |
Menyatakan
kedudukan / tempat |
|
Isikan |
Memenuhkan
maklumat yang spesifik di ruang |
|
Kenal
pasti |
Memberi
petunjuk atau makluman terhadap sesuatu perkara / benda / pernyataan yang
dikenali atau dicam dengan jelas |
|
Labelkan |
Menandakan
dan / atau memberikan panggilan yang spesifik terhadap suatu rujukan pada
rajah / graf / carta / ilustrasi |
|
Lengkapkan |
Mengisikan
maklumat / nilai yang spesifik pada ruang kosong pada jadual / rajah / ayat
yang diberikan |
|
Namakan |
Memberi
panggilan yang spesifik terhadap suatu benda / istilah / terminology / proses |
|
Nyatakan |
Memberi
jawapan yang spesifik tanpa memerlukan penerangan lanjut / huraian / sokongan |
|
Padankan |
Membuat
penyesuaian yang setara berdasarkan rajah / symbol / maklumat tentang
pernyataan berhubung spesifikasi / fungsi / aplikasi atau sebaliknya |
|
Siapakah |
Mengenal
pasti individu dalam konteks |
|
Takrifkan |
Memberi
keterangan yang singkat tetapi jelas tentang makna suatu perkataan khusus /
istilah / terminology |
|
Tandakan |
Meletakkan
symbol yang dikehendaki |
|
Tulis |
Mencatat
huruf / angka / symbol yang khusus |
TAKSONOMI BLOOM |
KATA TUGAS |
|
Kefahaman |
Bagaimanakah |
Memperihalkan/ memberi penerangan
tentang cara/ keadaan/ langkah/ kejadian |
Bilakah |
Menyatakan masa/ waktu / urutan
prosedur |
|
Bincangkan |
Memberi penerangan/ pandangan
daripada pelbagai aspek |
|
Buatkan |
Mengemukakan pernyataan yang boleh
diuji |
|
Catatkan |
Merakamkan atau merekodkan sesuatu
maklumat |
|
Di manakah |
Menyatakan tempat/ kedudukan |
|
Fokuskan |
Memberi penerangan/ pernyataan dengan
menumpukan kepada sesuatu aspek tertentu |
|
Isikan |
Memenuhkan maklumat yang spesifik di
ruang |
|
Jelaskan |
Memberi penerangan tentang sesuatu
dengan sokongan supaya mudah difahami |
|
Kemukakan |
Memberi pendapat sama ada menyokong
atau membangkang |
|
Lorekkan |
Melukis dengan garisan/ corengan/
coretan pada kawasan/ rantau/ ruangan tertentu |
|
Manakah |
Menyatakan pilihan |
|
Mengapakah |
Memberi sebab |
|
Nyatakan |
Memberi jawapan yang spesifik tanpa
memerlukan penerangan lanjut/ huraian/ sokongan |
|
Padankan |
Membuat penyesuaian yang setara
berdasarkan rajah/ symbol/ maklumat tentang pernyataan berhubung spesifikasi/
fungsi/ aplikasi atau sebaliknya |
|
Pasangkan |
Mencantumkan bahagian sesuatu
mengikut susunan prosesdur yang betul |
|
Susun |
Membuat sesuatu urutan dengan
menggunakan kaedah/ prinsip/ keperluan/ keutamaan |
|
Tafsirkan |
Mengulas sesuatu berdasarkan maklumat
yang diberi |
|
Terangkan |
Menyatakan fakta dengan sokongan atau
menjelaskan sesuatu dengan sebab |
|
Terjemahkan |
Menukarkan sesuatu bentuk komunikasi
kepada suatu bentuk komunikasi lain |
|
Tunjukkan |
Menyatakan sesuatu dengan bukti |
TAKSONOMI BLOOM |
KATA
TUGAS |
|
Aplikasi |
Anggarkan |
Memberikan
nilai kuantitatif yang dianggap sesuai dengan konteks berdasarkan
pertimbangan/ |
Bezakan |
Menyatakan
kelainan/ ketidaksamaan antara dua atau lebih perkara |
|
Bincangkan |
Memberi
penerangan/ pandangan daripada pelbagai aspek |
|
Bundarkan |
Membuat
penghampiran bagi suatu nilai kepada kejituan tertentu |
|
Cari |
Memberikan
suatu nilai/ kedudukan / perkara secara mengenai pasti dengan menggunakan
kaedah tertentu atau menghitung secara ringkas |
|
Gariskasarkan |
Memberi
ciri penting secara umum untuk sesuatu proses/ tindakan |
|
Ilustrasikan |
Menjelaskan
dengan contoh/ gambarajah / rajah |
|
Laraskan |
Menyesuaikan
dengan sesuatu supaya sama dengan penunjuk / tolok |
|
Organisasikan |
Membuat
sesuatu berdasarkan apa yang telah dirancang untuk dilaksanakan |
|
Peringkatkan |
Membuat
pemeringkatan beberapa perkara mengikut aras/ tahap tertentu |
|
Pilih |
Menentukan
maklumat yang terbaik |
|
Ringkaskan |
Menyatakan
sesuatu ungkapan/ pernyataan/ petikan secara pendek/ padat dan mengekalkan
kandungan utama yang asal |
|
Selesaikan |
Memberi
beberapa fakta/ ciri/ konsep/ prinsip/ teori secara spesifik/ berbentuk poin
tanpa memberi hubungan/ perkaitan / penerangan lanjut bagi setiap satunya |
|
Tentukan |
Membuat
sesuatu keputusan selepas mengambil kira beberapa perkara sebagai asas pertimbangan |
|
Tunjukkan |
Menyatakan
sesuatu dengan bukti |
|
Ulas |
Memberi
pandangan/ pendapat/ komen/ kritik |
|
Ungkapkan |
Menyatakan
sesuatu secara muktamad dalam bentuk yang dikehendaki |
TAKSONOMI BLOOM |
KATA
TUGAS |
|
Analisis |
Analisiskan |
Membuat
pernyataan terperinci tentang suatu aspek atau perkara yang dikomunikasikan |
Bandingkan |
Menyatakan
atau menjelaskan persamaan dan perbezaan antara dua atau lebih perkara |
|
Cadangkan |
Memberi
pandangan / idea / pendapat dengan mempertimbangkan perkara positif atau
negative |
|
Formatkan |
Menyediakan
/ menyusun maklumat mengikut sesuatu prinsip / prosedur / peraturan tertentu |
|
Galurkan |
Menghuraikan
peristiwa atau fakta secara kronologi |
|
Gambarkisahkan |
Memberi
penerangan dengan menggunakan gambarajah |
|
Huraikan |
Memperihalkan
/ menceritakan sesuatu dengan panjang lebar / terperinci |
|
Jadualkan |
Membuat
susunan tentang perkara / maklumat / acara mengikut ciri-ciri atau urutan
tertentu yang telah ditetapkan |
|
Klasifikasikan |
Mengumpulkan
/ membahagi-bahagikan / melabelkan sesuatu kepada sesuatu kumpulan . kategori
berdasarkan kesamaan kualiti / criteria / ciri / sifat |
|
Lakar |
Memberi
persembahan berbentuk rajah / gambarajah / peta secara kasar dan tidak memerlukan
perincian |
|
Laporkan |
Memberitahu
maklumat tentang sesuatu keadaan secara lisah atau bertulis |
|
Lukis |
Memberi
persembahan berbentuk grafik / rajah / gambar rajah / graf bagi menggambarkan
suatu benda atau perkara dengan menggunakan alat dan mengikut ukuran atau
skala tertentu |
|
Plot |
Menanda
/ melukis titik-titik graf |
|
Ramalkan |
Memberi
sesuatu nilai yang dijangka munasabah berdasarkan pola atau corak tertentu |
|
Rekodkan |
Mencatatkan
dapatan kajian / eksperimen / data / pemerhatian mengikut format |
|
Tentusahkan |
Menyatakan
kebenaran / ketepatan sesuatu dengan memberikan bukti |
|
Ukur |
Menggunakan
alat pengukur untuk mendapatkan nilai ukuran beserta unitnya |
TAKSONOMI BLOOM |
KATA
TUGAS |
|
Menilai |
Binakan |
Membuat
sesuatu menggunakan kaedah / alat tertentu |
Cerakinkan |
Menghuraikan
sesuatu kepada bahagian |
|
Hitungkan |
Memberi
nilai kuantitatif dengan melaksanakan algoritma (langkah-langkah tertentu)
atau menggunakan rumus |
|
Hubungkaitkan |
Membuat
sesuatu pertalian berdasarkan beberapa ciri / faktor |
|
Interpretasikan |
Memberi
maklumat atau makna lain bagi sesuatu komunikasi |
|
Rumuskan |
Membuat
sesuatu kesimpulan berdasarkan data / maklumat / petikan |
|
Sarankan |
Memberi
pandangan / idea yang boleh diaplikasikan dalam sesuatu situasi |
|
Sediakan |
Mengadakan
/ mewujudkan / menyiapkan / melengkapkan / menyusun sesuatu mengikut format
dan prinsip yang tertentu |
|
Syorkan |
Memberi
pandangan / idea / pendapat yang boleh diaplikasikan dalam sesuatu situasi
dengan mempertimbangkan perkara positif atau negatif |
|
Ubahsuai |
Membuat
sesuatu perubahan dengan |
|
Unjur |
Membina
garisan mengikut unjuran sudut yang ditetapkan |
TAKSONOMI BLOOM |
KATA
TUGAS |
|
Penilaian |
Bangunkan |
Menghasilkan
satu aturcara/ program yang menggunakan perisian / kaedah yang sesuai
mengikut langkah-langkah tertentu |
Ciptakan |
Menghasilkan
/ mewujudkan / menerbitkan sesuatu dengan daya fikiran atau imaginasi atau
kreativiti |
|
Deduksikan |
Membuat
kesimpulan berdasarkan sesuatu |
|
Nilaikan |
Membuat
pertimbangan terhadap sesuatu perkara |
|
Pamerkan |
Menunjukkan
persembahan terhadap penguasaan dalam sesuatu perkara |
|
Rekabentukkan |
Membuat
garis kasar / lakaran / plan tindakan / prototaip / model |
|
Terbitkan |
Membina
sesuatu dengan menunjukkan cara |
|
Wajarkah |
Membuat
pertimbangan terhadap sesuatu perkara dengan mengambil kira pelbagai aspek
sama ada kebaikan, keburukan, kelebihan atau kekurangan |
No comments:
Post a Comment