1
|
Gambar
1 berkaitan dengan sistem tulisan masyarakat
tamadun awal dunia
Apakah
kepentingan tulisan di atas ?
A
Meningkatkan produktiviti penternakan
B Mengembangkan daya imaginasi
C Melicinkan urusan pentadbiran
D Membuktikan kewujudan golongan artisan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Tokoh-
tokoh berikut memberi sumbangan yang besar kepada masyarakat dunia.
Apakah persamaan antara tokoh- tokoh di
atas ?
A Memperkenalkan
ilmu falsafah hidup
B Memberi
sumbangan peningkatan pendidikan
C Mengasaskan sisitem pemerintahan yang mantap
D
Mempelopori bidang perundangan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Sistem
republik di Rom diwujudkan pada tahun
509 S.M.
Apakah
fungsi Dewan Senat dalam sistem pemerintahan tersebut?
I
Mencadangkan dasar
II
Merangka perundangan
III Membincangkan pentadbiran
IV Melantik golongan pentadbiran
A I dan II
B I dan
IV
C II dan III
D III dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Maklumat
berikut merupakan pelabuhan pembekal pada zaman kerajaan awal di Asia
Tenggara.
Bagaimanakah
pelabuhan tersebut berubah menjadi pelabuhan kerajaan ?
A Kewujudan sistem pemerintahan
B Pusat kegiatan keagamaan
C Kesuburan tanah pertanian
D Kemunculan monumen
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Maklumat
berikut berkaitan kerajaan awal di
Asia Tenggara.
Kerajaan agraria membekalkan
keperluan makanan
dan hasil hutan kepada
kerajaan maritim
Apakah sumbangan kerajaan maritim kepada
kerajaan agrarian ?
A Menjaga keselamatan pedagang di pelabuhan
B Menyediakan gelas dan manik
C Membekalkan tenaga kerja
D Menyimpan barang dagangan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
Maklumat
berikut berkaitan monumen keagamaan
·
Candi Angkor Wat
·
Candi Borobudur
Mengapakah
candi di atas penting dalam kerajaan awal di Asia Tenggara ?
A Menyimpan abu jenazah raja
B Mengutamakan kesenian
C Melambangkan konsep dewa-raja
D Mengukuhkan semangat patriotisme
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7
|
Maklumat
di bawah ini berkaitan dengan Masyarakat Arab Jahiliah sebelum Nabi Muhammad
dilantik menjadi rasul
·
mengamalkan perbuatan tidak bermoral
·
mengamalkan assabiah
·
kehidupan kucar-kacir
Apakah
tindakan Nabi Muhammad s.a.w untuk mengatasi keadaan tersebut?
A Berhijrah ke Taif
B Berdakwah secara rahsia
C Mengasingkan diri di Jabal Nur
D Menyelesaikan maalah secara bijaksana
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8
|
Mengapakah surah al-Hijr, ayat 94 dikatakan
sebagai pembuka jalan kepada perkembangan dakwah Islamiah ?
A Golongan Muhajirin berhijrah ke Madinah
B Penyebaran Islam secara terbuka
C Pengiytiharan Nabi Muhammad s.a.w sebagai pesuruh Allah
D
Pembukaan semula kota Makkah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9
|
Apakah
langkah yang di ambil oleh Nabi Muhammad s.a.w untuk mengurangkan tekanan dan
penindasan Arab Quraisy terhadap Islam?
I Berhijrah ke Syam
II Berhijrah ke Madinah
III Berhijrah ke Taif
IV Berhijrah ke Habsyah
A I dan II
B II dan III
C III
dan IV
D I dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10
|
Apakah
isi penting Perjanjian Aqabah Pertama di atas ?
A Aus dan Khazraj memeluk Islam
B Aus dan Khazraj menjemput Nabi Muhammad
s.a.w ke Madinah
C Aus dan Khazraj berjanji menjaga
keselamatan Nabi Muhammad s.a.w
D Aus dan Khazraj berjanji akan beriman
kepada Allah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11
|
Mengapakah
sambutan Maal Hijrah di adakan pada setiap tahun di Malaysia ?
A Mengingati perjuangan umat Islam terdahulu
B Memperingati hari keputeraan Nabi Muhammad
s.a.w
C Meraikan peristiwa pembukaan semula Kota
Makkah
D Mengukuhkan perpaduan rakyat Malaysia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12
|
Maklumat
berikut berkaitan dengan Piagam Madinah.
Apakah
kesan daripada peraturan tersebut ?
A Perebutan peluang ekonomi
B Peningkatan golongan pedagang
C
Diskriminasi dapat dielakkan
D Ketidakpuasan hati dikalangan kaum Yahudi
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13
|
Antara
berikut adalah kepentingan pembukaan semula kota Makkah
I
Kota Makkah menjadi pusat pentadbiran Islam
II
Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah
III Penyebaran Islam seluruh Tanah Arab
IV Kota Makkah menjadi kota suci umat Islam
A I , II dan III
B I
,II dan IV
C I,
III dan IV
D II, III dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14
|
Maklumat berikut berkaitan Zaman
Pemerintahan Khulafa al- Rasyidin
Setiap khalifah yang dilantik akan diperkukuhkan
dengan upacara baiah
Apakah yang
dimaksudkan dengan baiah?
A Upacara perkenalan antara bakal khalifah
dengan rakyat
B Perakuan sumpah taat setia seseorang yang dilantik sebagai
pemimpin
C Persetiaan antara golongan pemerintah dengan
golongan yang diperintah
D Proses rundingan untuk memutuskan kesahan
pelantikan seseorang khalifah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15
|
Bagaimanakah
Kerajaan Bani Umaiyah membantu orang bukan Arab
membaca al-Quran
?
A
Mengajar mereka membaca al-Quran
B
Memperkenalkan tanda bunyi atau baris
C
Melantik guru al-Quran dalam kalangan mereka
D
Menterjemahkan al-Quran ke dalam bahasa mereka
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16
|
Maklumat di
bawah berkaitan penyebaran Islam di Asia Tenggara
Bukti di atas dapat dikaitkan dengan
A
Islam dari Arab
B
Islam dari Cambay
C
Islam dari India
D
Islam dari China
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17
|
Maklumat
berikut berkaitan pengaruh Islam di Asia Tenggara.
·
Pesantren
·
Dayah
·
Pondok
Perkara
di atas berkaitan dengan
A Pusat kebudayaan Islam
B Pusat perbendaharaan
C Institusi pendidikan
D Pusat penterjemahan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18
|
Apakah
perubahan yang berlaku terhadap sistem politik di Tanah Melayu selepas
kedatangan Islam ?
1
Penggunaan gelaran sultan
11
Keturunan pemerintah dikaitkan dengan Iskandar Zulkarnain
111 Sistem raja berkuasa mutlak tamat
1V Pembesar dilantik secara musyawarah
A 1 dan 11
B 1 dan 1V
C II dan III
D III dan 1V
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19
|
Zaman Renaissance
bermula di Itali pada abad ke – 14 dan seterusnya berkembang ke Eropah Barat.
Apakah
kesan akibat perkembangan tersebut?
A Kemunculan monarki baru
B Kegiatan perdagangan antara bangsa terjejas
C Kemunculan pemimpin-pemimpin
D Kegiatan
ekonomi sara diri semakin berkembang
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20
|
Jadual
berikut berkaitan dengan penciptaan mesin di England.
Apakah
kegunaan mesin tersebut?
A Memintal benang
B Menjana kuasa
C Mengepam air
D Melebur besi
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21
|
Negara-negara barat di atas
melaksanakan dasar imperialisme di Asia
Tenggara pada kurun ke-16.
Apakah
tujuan asal dasar tersebut?
A Meluaskan tanah jajahan
B Menguasai perdagangan rempah ratus
C Menyebarkan agama Kristian
D Mentamadunkan penduduk Asia T enggara
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22
|
Imperialis
Barat telah memperkenalkan sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara.
Apakah
ciri-ciri umum Sistem Birokrasi Barat?
I Perlantikan Gabenor sebagai ketua
pentadbir
II Perlantikan pegawai tempatan sebagai
ketua biro
III Perlaksanaan pentadbiran melalui biro
IV Pengenalan undang-undang Barat
A I
dan II
B I
dan IV
C II
dan III
D III dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23
|
Maklumat
berikut berkaitan perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara.
Gerakan Islah
Pengaruh Agama
Persatuan Belia Buddha ( 1906 )
Apakah kaitan pertubuhan agama dengan kebangkitan nasionalisme di Asia
Tenggara?
A Mendedahkan kemunduran rakyat
B Merapatkan rakyat dengan pemimpin agama
C Menyampaikan mesej melalui karya agama
D
Menyatukan rakyat tempatan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24
|
Tokoh-tokoh
berikut merupakan pejuang nasionalisme di Asia Tenggara.
Apakah
persamaan antara tokoh tokoh di atas ?
A
Perjuangan bersifat sederhana
B
Pemimpin radikal
C
Menerima hukuman bunuh oleh penjajah
D
Melarikan diri ke negara lain
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25
|
Maklumat
berikut berkaitan pentangan pemimpin tempatan terhadap British.
Apakah
peristiwa yang menyebabkan perubahan tersebut?
A Pembunuhan Penasihat British
B Penawanan Pasir Puteh
C Perluasan kuasa British
D Pengunduran tentera Siam
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26
|
Apakah
isu yang difokuskan dalam majalah tersebut?
A Menghargai warisan bangsa
B Memperjuangkan hak wanita
C Mengekalkan nilai murni masyarakat
D Memajukan bidang kesusasteraan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27
|
Maklumat
berikut berkaitan gerakan yang ditubuhkan oleh orang Melayu.
Apakah persamaan di antara pertubuhan di
atas ?
A Terdiri daripada pegawai-pegawai tadbir
Melayu
B Berjuang menuntut kemerdekaan
C Bekerjasama dengan Pasukan Bintang Tiga
D Bekerjasama menentang Jepun
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29
|
Apakah
bukti yang menunjukkan Johor, Pahang dan Perak mewarisi sistem pemerintahan
Kesultanan Melayu Melaka?
I Melantik Menteri Besar sebagai ketua
kerajaan
II Menggubal perlembagaan masing-masing
III Mementingkan jurai keturunan bapa
IV Pemerintah menggunakan gelaran sultan
A
I dan II
B I dan IV
C II dan III
D III dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30
|
Apakah
kejayaan yang diperoleh melalui
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 ?
A
British gagal untuk mentadbir Tanah Melayu
B
Pentadbiran diserah kepada pembesar tempatan
C
Pendapat dan kehendak orang Melayu mula diambilkira
D
Hak istimewa orang Melayu
dipulihkan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31
|
Apakah
kepentingan Sistem Ahli yang diperkenalkan pada Januari 1951 ?
A .Pengalaman mentadbir
B Kedaulatan negara.
C Kebebasan
bersuara
D Perluasan
kuasa
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32
|
Apakah
manifesto Parti Perikatan sehingga membawa kepada kemenangan
besar
dalam pilihan raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955 ?
I Mencapai kemerdekaan dalam masa empat
tahun
II Melindungi hak Raja-raja Melayu
III Menubuhkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
IV Menjaga hak asasi manusia
A
I , II dan III
B I , II dan IV
C I , III dan IV
D II , III dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33
|
Presiden
Soekarno telah mengisytiharkan Dasar Konfrontasi kerana membantah pembentukan
Malaysia.
Apakah
tindakan yang di ambil oleh beliau ?
A Menceroboh perairan Selat Melaka
B Memburukkan Media Malaysia
C Menyerang kapal-kapal nelayan
D Memutuskan hubungan diplomatik
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34
|
Badan Kehakiman merupakan satu
cabang kuasa pemerintahan di negara kita.
Apakah kuasa Badan Kehakiman ?
A Melulus peraturan baru
B Meminda perlembagaan
C Menentukan perkara sivil atau jenayah
D Menggubal undang- undang
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35
|
Maklumat
berikut berkaitan dengan lambang
negara.
Mengapakah lambang tersebut
penting kepada warganegara Malaysia ?
I Memupuk
perpaduan
II Menaikkan
imej negara
III Meningkatkan taraf hidup
IV Menerap
semangat patriotisme
A I
dan II
B I
dan IV
C II
dan III
D III
dan IV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36
|
Apakah
peranan Lembaga Pertubuhan Peladang (
LPP ) yang ditubuhkan pada tahun 1973?
A Meneroka
sektor perladangan
B Membantu
petani dalam kegiatan koperasi
C Membuka
peluang perniagaan
D Meningkatkan
eksport negara
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
37
|
Apakah masalah yang dikenalpasti oleh
Kajian Dasar Perindustrian Malaysia?
A Kelemahan dalam struktur perindustrian
negara
B Kelebihan guna tenaga kerja dalam
perindustrian negara
C Kelemahan dalam struktur organisasi perindustrian
negara
D Kekurangan tenaga kerja mahir dalam perindustrian
negara
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
38
|
Sukan
Malaysia (SUKMA) telah diadakan bertujuan untuk mengeratkan perpaduan antara
kaum dan hubungan antara negeri. Bilakah temasya sukan tersebut diadakan?
A Setiap tahun
B Dua tahun sekali
C Tiga tahun sekali
D Empat tahun sekali
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
39
|
Apakah matlamat penubuhan Liga
Bangsa 1919 ?
A
Mengeratkan hubungan perdagangan
B
Meningkatkan kerjasama kebudayaan
C
Menggalakkan kerjasama pendidikan
D
Menggalakkan keamanan dan kerjasama
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40
|
Sebagai
anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Malaysia telah memberi
sumbangan ke arah memelihara keamanan dunia.
Apakah sumbangan tersebut?
I
Menentang dasar apartheid
II
Menghantar pasukan pemerhati
III
Membebaskan negara yang dijajah
IV
Menyarankan penggunaan dinar emas
A
I dan II
B
I dan IV
C
II dan III
D
III dan IV
KERTAS SOALAN TAMAT
SEJARAH KERTAS 1
( 1249/1 )
SKEMA JAWAPAN
|
Monday, 20 June 2016
Kertas 1 Set 5
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
-
rangka F - mengawal tingkah laku H - jenayah C - bunuh, rompak I - keamanan Undang-undang penting dalam kehidupan masyarakat kerana d...
-
Cadangan Jawapan KBAT 1. Apakah ciri-ciri masyarakat yang tidak bertamadun di dunia moden hari ini? ...
-
1. Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah tamadun Yunani mengalami pelbagai bentuk pemerintahan dan pentadbiran? Tamadun Yunani mengalam...
No comments:
Post a Comment