Tuesday 27 August 2019

Elemen Merentas Kurikulum (EMK)

1. Bahasa
 Penggunaan bahasa pengantar yang betul perlu dititikberatkan dalam semua mata pelajaran. 
 Semasa PdP bagi setiap mata pelajaran, aspek sebutan, struktur ayat, tatabahasa, istilah dan
laras bahasa perlu diberi penekanan bagi membantu murid menyusun idea dan berkomunikasi secara berkesan. 

2. Kelestarian Alam Sekitar
 Kesedaran mencintai dan menyayangi alam sekitar dalam jiwa murid perlu dipupuk melalui PdP semua mata pelajaran.
 Pengetahuan dan kesedaran terhadap alam sekitar  dan kelestraian global dalam membentuk
etika murid untuk menghargai alam dan kehidupan.

3. Nilai Murni
 Nilai murni diberi penekanan dalam semua mata pelajaran supaya murid sedar akan kepentingan dan mengamalkannya.
 Nilai murni merangkumi aspek kerohanian, kemanusiaan dan kewarganegaraan kebangsaan
dan global yang menjadi amalan dalam kehidupan harian.


4. Sains dan Teknologi
 Menambahkan minat terhadap Sains dan Teknologi dapat meningkatkan literasi sains serta teknologi  dalam kalangan murid. 
 Penggunaan teknologi dalam pengajaran dapat membantu serta menyumbang kepada pembelajaran yang lebih cekap dan berkesan. 
 Pengintegrasian Sains dan Teknologi dalam PdP merangkumi empat perkara iaitu:
(i) Pengetahuan Sains dan Teknologi (fakta, prinsip, konsep yang berkaitan dengan sains dan teknologi).
(ii) Kemahiran saintifik (proses pemikiran dan kemahiran manipulatif tertentu).
(iii) Sikap saintifik (seperti ketepatan, kejujuran, keselamatan).
(iv) Penggunaan teknologi dalam aktiviti PdP.

5. Patriotisme
 Semangat patriotik dapat dipupuk melalui semua mata pelajaran, aktiviti kokurikulum dan khidmat masyarakat. 
 Semangat patriotik dapat melahirkan murid yang mempunyai semangat cintakan negara dan berbangga sebagai rakyat Malaysia.

6. Kreativiti dan Inovasi
 Kreativiti adalah kebolehan menggunakan imaginasi untuk mengumpul, mencerna dan menjana idea atau mencipta sesuatu yang baharu atau asli melalui ilham atau gabungan idea yang ada.
 Inovasi merupakan pengaplikasian kreativiti melalui ubah suaian, membaiki dan mempraktikkan idea.
 Kreativiti dan Inovasi saling bergandingan dan perlu untuk memastikan pembangunan modal
insan yang mampu menghadapi cabaran abad ke-21. 
 Elemen Kreativiti dan Inovasi perlu diintegrasikan dalam PdP.

7. Keusahawanan
 Penerapan Elemen Keusahawanan bertujuan membentuk ciri-ciri dan amalan keusahawanan
sehingga menjadi satu budaya dalam kalangan murid. 
 Ciri keusahawanan boleh diterapkan dalam PdP melalui aktiviti yang mampu memupuk sikap
seperti rajin, jujur, amanah dan bertanggungjawab serta membangunkan minda kreatif dan inovatif untuk memacu idea ke pasaran.

8. Teknologi Maklumat dan Komunikasi
 Penerapan elemen Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam PdP memastikan murid dapat mengaplikasi dan mengukuhkan pengetahuan dan kemahiran asas TMK yang dipelajari.
 Pengaplikasian TMK bukan sahaja mendorong murid menjadi kreatif malah menjadikan PdP lebih menarik dan menyeronokkan serta meningkatkan kualiti pembelajaran.
 TMK diintegrasikan mengikut kesesuaian topik yang hendak diajar dan sebagai pengupaya bagi meningkatkan lagi kefahaman murid terhadap kandungan mata pelajaran.
 Salah satu penekanan dalam TMK adalah pemikiran komputasional yang boleh diaplikasikan dalam semua mata pelajaran. Pemikiran komputasional merupakan satu kemahiran untuk menggunakan konsep penaakulan logik, algoritma, leraian, pengecaman corak, peniskalaan dan penilaian dalam proses menyelesaikan masalah berbantukan komputer. 

9. Kelestarian Global
 Elemen kelestarian global bermatlamat melahirkan murid berdaya fikir lestari yang bersikap responsif terhadap persekitaran dalam kehidupan harian dengan mengaplikasi pengetahuan, kemahiran dan nilai yang diperoleh melalui elemen penggunaan dan pengeluaran lestari,
kewarganegaraan global dan perpaduan. 
 Elemen kelestarian global penting dalam menyediakan murid bagi menghadapi cabaran semasa di peringkat tempatan, negara dan global.
 Elemen ini diajar secara langsung dan secara sisipan dalam mata pelajaran yang berkaitan.

10. Pendidikan Kewangan
 Penerapan elemen pendidikan kewangan bertujuan membentuk generasi masa  hadapan  yang  berkeupayaan membuat keputusan kewangan yang bijak, mengamalkan pengurusan kewangan  yang  beretika serta berkemahiran menguruskan hal kewangan secara  bertanggungjawab.
 Elemen pendidikan kewangan boleh diterapkan dalam PdP secara langsung ataupun secara sisipan. 
 Penerapan secara langsung adalah melalui tajuk-tajuk seperti wang yang mengandungi elemen kewangan secara eksplisit seperti pengiraan faedah mudah dan faedah kompoun.
 Penerapan secara sisipan pula diintegrasikan melalui tajuk-tajuk lain merentas kurikulum. Pendedahan pengurusan kewangan adalah penting untuk menyediakan murid dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dapat diaplikasikan secara berkesan dan bermakna.

1 comment:


  1. ayo daftarkan diri anda di a*g*e*n*3*6*5 :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete

Pemimpin Negara Malaysia Sejarah Tahun 6